Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Arttu Laaksonen

Tähän aiheeseen ei edelleenkään kaivata väärällä nimellä rekisteröityneitä kommentoimaan vaan kyseiset jäsenet ja heidän viestinsä poistetaan. Sama koskee toki muitakin aiheita, tuntuu vaan korostuvan nimenomaan täällä.

Tämä siis selventämään viestin katoamista keskustelun välistä.
.: FAQ :.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Mikael Fors - 13.12.2007, 19:49:34
Taidat olla MKL:n johdon suuri ihailija.  ;D

Kysymys kuuluu, että kuinka voisin olla "ihailematta" kyseisiä herroja?  ;)

Valvova viranomainen tinkii meriturvallisuudesta kuin persialaisella torilla heittäytyäkseen markkinatalouden hellien rattaiden syleilyyn... voiko kauniimpaa ollakaan? Ja kun muistelee niitä lukemattomia "tietoon" perustuvia lausuntoja (Minerva Nou-Nou "katastrofi", VTS:n absoluuttinen tehokkuus vs luotsauksen tarpeettomuus yms.) niin aivan kyynel herahtaa silmään kun ajattelee tuota ajatuksien Tonavan alkulähdettä. Kuinka tämä piskuinen merenkulun banaanivaltio nimeltä Suomi onkaan löytänyt niin monia todellisia lahjakkuuksia katajaisen kansansa joukosta?  :P

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 13.12.2007, 20:25:35 Tähän aiheeseen ei edelleenkään kaivata väärällä nimellä rekisteröityneitä kommentoimaan vaan kyseiset jäsenet ja heidän viestinsä poistetaan. Sama koskee toki muitakin aiheita, tuntuu vaan korostuvan nimenomaan täällä.
Mahtaisikohan johtua siitä, että aihe kiinnostaa erityisesti verbaalisesti lahjakkaita jauhajia ts. kirjoittajia, mutta toisaalta aihe olisi varsin arka, joten kynnys seisoa nimensä takana jää liian korkeaksi verrattuna haluun kirjoittaa. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari Savolainen

Taisi Pekka osua epailyksessaan naulan kantaan. Tata foorumia kun innolla seuraillaan vieraina useamman agentin ja
varustamon konttoreissa, tietavat isot pojat kertoa. Horonauru kuulemma pidentaa ikaa kun lukee kollegojen kommentteja.
Ovatpa jotkut raavasuut jopa taysin vaienneet, ymmartaneet, tai saaneet vihjeen viisaammiltaan.Ei paljon tyhjat tynnyrit kolise.

Terveisia Hormuzin salmesta. Ari
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Ylermi Luukko

Lain hengestä on turha kinastella. Kaikki tietävät, että se on olemassa, vaan kukaan ei ole nähnyt.
Oivalliset esimerkit lain hengestä ovat ne lukemattomat tapaukset, joissa käräoikeus, HO ja KO ovat kaikki tulleet samasta asiasta eri ratkaisuun. Siis absoluuttista oikeutta ei pahus vieköön ole olemassa. Lain ovat tehneet kansanedustajamme, ja jos ootte vähänkin seuranneet, niin on kovin kovin kirjava seurakunta.

Rontti

LainaaKuinka tämä piskuinen merenkulun banaanivaltio nimeltä Suomi onkaan löytänyt niin monia todellisia lahjakkuuksia katajaisen kansansa joukosta? 

Johtunee pitkälti siitä, että jotain merenkulusta tai siihen mitenkään liittyvistä asioista ymmärtävät ja sen alan koulutuksen omaavat ovat oivaltaneet häipyä parempiin hommiin tai sitten heidät on savustettu pihalle ja tilalle on palkattu DIPLOPMI-INSINÖÖREJÄ tai INSINÖÖREJÄ. Ja sama henki jatkuu perintönä MKL:sta erotetusta Finstashitissä jossa todelliset Einsteinit tekevät työtä.........vähän OT

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.08.2007, 18:38:08
" Lainsäätäjä on lähtenyt siitä, että markkinoilla on vain yksi toimija. Lain perusteluista kyllä löytyy tukea luotsaustoiminnan yksinoikeuteen, Luotsausliikelaitoksen toimitusjohtaja Matti Pajula sanoo.

Pajula muistuttaa, että Luotsausliikelaitos on velvoitettu hoitamaan luotsaukset Suomen kaikkiin satamiin valtioneuvoston määräämällä luotsausmaksulla.

- Tasapaino järkkyisi, jos yksityinen yritys tulisi poimimaan parhaat palat markkinoilta eikä sitä velvoitettaisi hoitamaan kaikkia satamia, Pajula toteaa." (lainaus TS)


Toisaalta miksi koko liikelaitostaminen toteutettiin jos valtion liikelaitokset velvoitetaan tarjoamaan palveluja koko maassa ja kilpailijat saavat noukkia rusinat pullasta? Tämähän saattaa valtion liikelaitokset täysin eriarvoiseen (=huonompaan) asemaan kuin kiilpailijat.



Asian tiimoilta julkenen palata vielä tähän lainaukseen. Muutamia vuosia sitten silloinen Saaristomeren piiripäällikkö jaksoi aina muistuttaa siitä, kuinka kannattamatonta toiminta Raumalla ja Mäntyluodossa on. Ei kannattanut vaikka porukka vähennettiin minimiinsä, vaan muiden asemien tuotoilla katettiin toiminta ko. asemilla. En ymmärrä oikein sitä miten toiminta on muodostunutkin sellaiseksi, että sitä väitetään "rusinoiksi pullassa". Oliskos jollain ollut tarkoituksellista tilastoharhaa joskus?

Janne Koskinen

Hiukan offtopic, mutta aihetta myötäillen: minulla on koko rannikkoa koskeva dispanssi koskien luotsinkäyttöä jäänmurtajassa.
Jos nykyinen työantajani saisi päähänsä tilata murtajia ja tarjoaisi ja jopa voittaisi tarjouskilpailun, niin dispanssi koskisi ainoastaanVLL:n aluksia eli työnantajani joutuisi tietämykseni mukaan ottamaan luotsin kunnes saan ajettua linjaluotsinkirjan ko. väylälle.Aika eriarvoista, mutta onneksi työnantajallani ei ole haluakaan seota ko. businekseen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 16.12.2007, 14:55:54
Asian tiimoilta julkenen palata vielä tähän lainaukseen. Muutamia vuosia sitten silloinen Saaristomeren piiripäällikkö jaksoi aina muistuttaa siitä, kuinka kannattamatonta toiminta Raumalla ja Mäntyluodossa on. Ei kannattanut vaikka porukka vähennettiin minimiinsä, vaan muiden asemien tuotoilla katettiin toiminta ko. asemilla. En ymmärrä oikein sitä miten toiminta on muodostunutkin sellaiseksi, että sitä väitetään "rusinoiksi pullassa". Oliskos jollain ollut tarkoituksellista tilastoharhaa joskus?
No, joo itse ihmettelin miksi yksityinen yritys lähti Finnpilotin alikatteellisesta satamasta; olisiko kyse yksityisen yrityksen "flexipility:stä" vs. valtion pöhöttönyt liikelaitos, jota johdetaan Oriveden kansalaisopiston lyhyen kansantaloustieteen kurssin opein ilman tietoa markkinatalouden lainalaisuuksista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

John Hacklin

Niinpäs.
Suuri organisaatiouudistus  -80 luvun lopulla, jolloin entinen MKH:n luotsi- ja majakkaosasto hajautettiin piireihin oli alkua pöhötaudille. Oli jos jonkinnäköistä sihteeriä ja osastopäällikköä ja kuitenkin jos jotakin piti päättää, palkattiin lauma konsultteja tekemään tutkimus, johon oli saatava ennalta haluttu lopputulos. Sinne ne upposivat vähätkin tulot. Oli herroilla oikein omat autonkuljettajat ja edustuskaarat ja veneet, puhumattakaan kaikenlaisista edustustiloista esimerkkinä Isokarissa oleva majakkamestarin talo. Siihen tiemmä upposi rahaa ja paljon, mutta eivätpä valtion tilintarkastajat korviaan lotkauttaneet ko. menoille.

Janne Koskinen

#310
Tämä päätös vaikuttanee Finnpilottiin eli "isolla pussilla" (budjettirahoitus) ei taloutta enää paikkailla.
Pari piirua markkinatalouden suuntaan:

"Brysselissä 11. joulukuuta 2007

Valtiontuki: komissio päättää Tieliikelaitokselle (nykyisin Destia) myönnettyä tukea koskevan tutkimuksensa, hyväksyy siirtymäkauden tuen ja lakkauttaa rajoittamattoman valtiontakauksen
Euroopan komissio on tänään päättänyt Tieliikelaitokselle (nykyisin Destia) myönnettyä tukea koskevan tutkimuksensa. Valtion liikelaitoksena perustettu kansallisen Tielaitoksen seuraaja avasi tienpitomarkkinansa kilpailulle. Komissio on päättänyt olla vastustamatta Suomen valtion myöntämää siirtymäkauden tukea, jonka tavoitteena oli helpottaa Tieliikelaitoksen sopeutumista uuteen kilpailuympäristöön tilanteessa, jossa sillä oli ylimääräistä henkilöstöä ja henkilöstön vähentämistä rajoitettiin ankarasti. Komissio pyysi samalla Suomen valtiota lakkauttamaan Tieliikelaitoksen tietyt etuoikeudet, jotka koskevat tavanomaisen konkurssi- ja yhteisöverolainsäädännön soveltumattomuutta.
Suomen valtio päätti vuoden 2000 lopussa muuttaa entisen Tielaitoksen sisäisen palvelun valtion liikelaitokseksi perustamalla Tieliikelaitoksen (nykyisin Destia) ja avaamalla sen toiminnan asteittain vapaalle kilpailulle. Suomen tienpitomarkkinoiden avautuminen saatiin päätökseen vuoden 2004 lopussa. Tieliikelaitokselle varatuista neuvottelu-urakoista luovuttiin vähitellen.
Suomen viranomaiset suunnittelivat tukipaketin siten, että mahdolliset kilpailua vääristävät vaikutukset olivat rajallisia. Tukipakettiin sisältyi neuvottelu-urakoiden hinnoittelussa sovellettavat suotuisat edellytykset, erilaisia toimenpiteitä ylimääräiseen henkilöstöön liittyvän ongelman ratkaisemiseksi ja edullinen laina. Tieliikelaitos pystyi sopeutumaan uusiin markkinaolosuhteisiin, koska tukipaketilla ratkaistiin taloudellinen rasite, joka sille aiheutui ennen markkinoiden avaamista sille periytyneistä ylimääräisestä henkilöstöstä ja edullisista työehdoista sekä markkinoiden avautumisen aikaan sille asetetusta irtosanomiskiellosta. Tukipaketti ei myöskään vääristänyt kilpailua suhteettomasti. Tienpitomarkkinat ovat itse asiassa toimineet entistä paremmin sen jälkeen, kun avaaminen alkoi vuonna 2001. Tarkasteltuaan tuen positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia komissio on päättänyt pitää kyseisiä tukitoimenpiteitä yhteismarkkinoille soveltuvina[1]. Komissio kuitenkin katsoo, että monet edut, jotka yritys saa erityisen asemansa (valtion liikelaitos) vuoksi, eivät sovellu yhteismarkkinoille. Sen vuoksi komissio vaatii, että Suomen valtio soveltaa yritykseen tulevaisuudessa konkurssilainsäädäntöä ja tavanomaisia yhteisöverosääntöjä. Tätä koskevaksi määräajaksi on asetettu 1. päivä maalikuuta 2008."

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/1899&format=HTML&aged=0&language=FI&guiLanguage=en

Tuskin muutkaan valtion liikelaitokset esim. VLL/LLL ovat tämän päätöksen ulottumattomissa.
Ehkä Siperialla (markkinatalous) on vielä "one lesson to give".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lähtee tämäkin case Euroopan neuvostoon:

"Luotsiyhtiö syyttää valtiota kilpailulakien rikkomisesta
Julkaistu 28.12.2007, klo 13.18

Luotsiyhtiö Baltic Pilot on valittanut Euroopan komissiolle liikenne- ja viestintäministeriön päätöksestä kieltää yksityisten luotsipalvelujen tarjoaminen Suomessa.Yhtiö ihmettelee kantelussaan, miksi ministeriö on antanut valtion liikelaitoksena toimivalle Finnpilotille monopoliaseman. 



Merenkulkulaitos ilmoitti marraskuussa, että alukset, jotka käyttävät yksityisiä luotsipalveluja, toimivat luotsauslain vastaisesti. Baltic Pilot katsoo liikenne- ja viestintäministeriön käyttäneen viranomaisvaltaansa edistääkseen Finnpilotin kilpailuasemaa.

Baltic Pilot oudoksuu myös sitä, miksi luotsitoiminta on rajattu valtiollisen liikelaitoksen oikeudeksi, vaikka useat varustamot Suomen merialueilla käyttävät laivojensa oppaina omia linjaluotseja.

Merenkulkuviranomaisten valvoma yksityinen luotsaustoiminta on yleistä lukuisissa EU-maissa. Esimerkiksi useilla Välimeren mailla on sekä valtiollinen että yksityinen luotsipalvelu. "

(lähde YLE)

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Olli Tuominen

Näin Turun Sanomat:

Baltic Pilot on lähettänyt EU:n komissiolle kantelun, jossa se katsoo, että Suomen valtio on rikkonut yhteisön oikeuksia Baltic Pilotin tapauksessa. Baltic Pilot perustaa kantelunsa muun muassa siihen, että liikenne- ja viestintäministeriön kannanotto luotsauksen monopoliasemasta on käytännössä johtanut yksityisen luotsin luotsauskirjan pätevyyden kumoamiseen ilman laillista perustetta luotsin vaihtaessa työnantajaa valtiollisesta luotsausliikelaitoksesta Finnpilotista yksityisen luotsausyrityksen palvelukseen.

Luotsausta valvovan Merenkulkulaitoksen myöntämässä luotsikirjassa ei ole mainintaa siitä, kenen työnantajan palveluksessa sitä voidaan käyttää. Liikenne- ja viestintäministeriön kannanotto on Euroopan unionin kansalaisen perusoikeuksia ja elinkeinovapautta syrjivä, ammatinharjoittamisen vapautta ja tasa-arvoa rikkova, arvostelee Baltic Pilot.

Ylermi Luukko

Ei muuten puhuta missään mitään luotsikirjasta, saattais olla vaikka ammoisilta ajoilta. Puhutaan vain ohjauskirjasta. Sen on muuten ainakin tähän asti saanut, ja tottakai oma työnantaja myös peruuttanut, syystä tahi toisesta. On vaan semmonen paperi, jotta on noudattaminen. Ihmettelen vaan, kenpä BP:lle niitä myöntelee, sekä kenpä niitä peruuttelee, varsin epäselvää. Nimittäin se, peruuttamisen mahdollisuuskin täytyy olla olemassa. Kaipa senkin "oma firma" tekee.Y.Luukko.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 03.01.2008, 15:38:02
Ei muuten puhuta missään mitään luotsikirjasta, saattais olla vaikka ammoisilta ajoilta. Puhutaan vain ohjauskirjasta. Sen on muuten ainakin tähän asti saanut, ja tottakai oma työnantaja myös peruuttanut, syystä tahi toisesta. On vaan semmonen paperi, jotta on noudattaminen. Ihmettelen vaan, kenpä BP:lle niitä myöntelee, sekä kenpä niitä peruuttelee, varsin epäselvää. Nimittäin se, peruuttamisen mahdollisuuskin täytyy olla olemassa. Kaipa senkin "oma firma" tekee.Y.Luukko.
Niin ohjauskirjat myöntää MKL; ei Finnpilot tai Baltic pilot. Sama instanssi myös peruuttaa. Tämähän oli yksi liikelaitostamisen kantavista ideoista eli siirtää valvonta riippumattomalle viranomaistaholle.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama