Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Rontti

Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on. Todennäkösesti pääsivät paljon halvemmalla kuin, että olisivat oikeaa hinuria alkaneet tilaamaan pikku työntöapua varten. Taidetaan taas veistää tikusta asiaa ja kärpäsestä syntyy härkänen. Mitä tästä opimme? Sen että Hangon luotsit ovat ystävällisiä ja auttavat pikku asioilla työn ohessa. Se tietenkin saattaa korventaa ahdasmielisiä.

Ylermi Luukko

Ei muuta kuin webkamerat joka tolpan ja reimarin nokkaan, ja nauhurit perään, olis ainakin työllistävä vaikutus.Y.L.

Rontti

LainaaKyllä merenkulkulaitokselta valitetaan joka asiasta mutta ite touhutaan mitä lystää
Niin mitenköhän tuo nyt sitten mahtoi mennäkään?

Ylermi Luukko

Tottaka jokainen varjelee omaa etuaan, sehän on selvä, on sitten kysymys joko ruplista tai muusta, vaikka pienemmästäkin suorituksesta tahi jeesauksesta. Tässä taannoin nykyinen virallista luotsausta hoiteleva yhtiö  ei aluksi suostunut kuljettamaan esim. kompassintarkastajaa aluksiin. Myöhemmin asiaan tuli muutos, homma tehdään, mielestäni kovan luokan maksua vastaan vaikka nk.virallinen luotsi on mukana aivan samalla kuljetuksella. Yhteen aikaan taas vaadittiin omaa vakuutusta. Siis kuitti kitusiin tai hampaitten väliin ja sitten vasta töitä tekemään. Ei kai tuossa mitään väärää ole.Alushan ne kuljetukset maksaa.Omasta spesiaalivakuutuksesta en tiedä, koska en ole kysellyt. Olkoot vaikka hommat tekemättä minun puolestani, hoitakoot vaikka ulkomailla. Sielläkin toimii port state control. Näin vaan on toimittu, eli kukin taaplaa tyylillään.Y.L.

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 06.01.2008, 16:14:45
Tottaka jokainen varjelee omaa etuaan, sehän on selvä, on sitten kysymys joko ruplista tai muusta, vaikka pienemmästäkin suorituksesta tahi jeesauksesta. Tässä taannoin nykyinen virallista luotsausta hoiteleva yhtiö  ei aluksi suostunut kuljettamaan esim. kompassintarkastajaa aluksiin. Myöhemmin asiaan tuli muutos, homma tehdään, mielestäni kovan luokan maksua vastaan vaikka nk.virallinen luotsi on mukana aivan samalla kuljetuksella.
Muistanet varmaan, että tähän maahan keksi joku valopää "tilaaja-tuottaja mallin" jonka piti "olla läpinäkyvä".
Toimiiko se, ja onko nykyisen Merenkulkulaitoksen toiminta puolueetonta vai tuuliviirimäistä, onkin sitten taas eri kysymys samoin onko koko systeemi edes kansantaloudellisesti järkevää tällä hetkellä.
Lapsellista joka tapauksessa kilpailuttaa esimerkiksi losseja ja jäänmurtajia, kun niitä nyt ei liiemmin yksityisillä firmoilla ole olemassa ylösmakaamassa ja aikoja parempia odottamassa.
Esimerkiksi kompassintarkastajaa ei voinut kuljettaa kera luotsin ja luotsiveneellä, koska byrokraatit kukin osaltaan halusivat sanoa viimeisen sanan laskutuksesta. Mitä pienempi konttoripomo, sen byrokraattisempi tulkinta.

Ylermi Luukko

Terve JH.  Oliskohan tuo BP keksinyt kanssa tuon tilaaja-tuottaja-akselin ? Komia nimi muuten tuo Baltic-Pilot. Ainakin nimi viittaa kovin kovin suureen tonttiin. On siinä vahtimista. Y.L.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 06.01.2008, 21:42:21 Komia nimi muuten tuo Baltic-Pilot. Ainakin nimi viittaa kovin kovin suureen tonttiin. On siinä vahtimista. Y.L.
Tässä samaa mieltä. Aika suuret visiot tulee mieleen tuosta nimestä. Mutta, olihan se parhaiten soveltuva nimi jo mennyt "isolle ja pahalle"...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Ylermi Luukko - 06.01.2008, 21:42:21
Terve JH.  Oliskohan tuo BP keksinyt kanssa tuon tilaaja-tuottaja-akselin ? Komia nimi muuten tuo Baltic-Pilot. Ainakin nimi viittaa kovin kovin suureen tonttiin. On siinä vahtimista. Y.L.
Ei ole Baltic Pilot sitä keksinyt vaan valtionhallinto ja virkamiehet. Merenkulkulaitos on tilaaja, Finnpilot tuottaja. Samaa sabluunaa sovellettiin mm. Ratahallintokeskus/VR ja mm. Ilmailuhallituksessa. Ministeri Sasi avustajinaan Samuli Haapasalo ja Tiina Korte ovat eräänlaisia idean isiä.
Toki kaikella on aina ollut eduskunnan siunaus.
Tämä tilaaja/tuottaja malli nyt vain ei sovi aivan joka paikkaan, mutta toki se jossain voi jopa toimiakin.
Mitään kansantaloudellisia säästöjä ei kuitenkaan kerry siitä, että esim.valtion omistamia Luotsiasemia seisoo tyhjillään liian korkeiden vuokrien vuoksi, mutta toisaalta valtion liikelaitos on vuokralaisena jossain muualla. Toki niillä asemilla on tietyt kiinteät kulut, jotka näin kallistuvan energian aikana eivät ole vallan pieniä.

Pekka Laakso

#323
Tässä taas painavaa mielipidettä tällä kertaa Kymen Sanomien mielipideosastolta erään BP luotsin toimesta:

http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2008/01/11/Kaksinaamaista+peli%E4+luotsaustoiminnassa/200834626600/69

Nyt joutuu tulilinjalle liikelaitosten yhteinen jääneuvontapalveluja tuottava Ice Advisors.

Saksittua: ..."Valtiollisen Finnpilotin palveluksessa olevat Luotsiliiton jäsenet toimivat kuitenkin yksityisinä "jääluotseina" Finnpilotin tytäryhtiössä Ice Advisor Oy:ssä. Se myy palvelujaan vapailla markkinoilla konsultoimalla lähinnä ulkomaisia, Venäjälle liikennöiviä tankkialuksia talvisella Suomenlahdella.

Luotsiliiton varapuheenjohtaja Antti Rautava väitti 8.1. Turun Sanomien kirjoituksessa, että luotsauksen yksityistäminen vaarantaa meriturvallisuuden. Finnpilot järjestää kuitenkin Luotsiliiton jäsenille hyväpalkkaisia sivutöitä Ice Advisorin kautta ilman, että kukaan väittää meriturvallisuuden vaarantuvan.

Mielestäni on pöyristyttävää esittää, että merenkulkulaitoksen tarkassa valvonnassa oleva luotsaus muuttuu vaaralliseksi, jos sitä tehdään yksityisen yrityksen palveluksessa..."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

JNordman

Tässä vielä koko juttu ettei jää vääriä mielikuvia...

Kaksinaamaista peliä luotsaustoiminnassa
Kymen Sanomat 11.1. 04:00

Irtisanouduin valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin palveluksesta viime syksynä. Sitä ennen olin toiminut kymmenen vuotta luotsina Saaristomerellä ja Hangon vesillä. Siirryin yksityisen luotsausyrityksen Baltic Pilotin palvelukseen.

Yrityksellä oli silloin asiakkainaan kaksi maailman suurinta konttilaivavarustamoa, joten katsoin toiminnan olevan vakaalla pohjalla. Lisäksi merenkulkulaitos ja liikenneministeriö hyväksyivät Baltic Pilotin toiminnan.

Luotsien ammattijärjestö Luotsiliitto kuitenkin kanteli oikeuskanslerille viranomaisten myönteisestä kannasta. Joulukuun lopussa oikeuskansleri totesi, että viranomaisten toimintaan ei ollut huomauttamista. Samalla hän kuitenkin pohti luotsauslain henkeä ja Finnpilotin monopoliasemaa.

Tämän jälkeen liikenneministeriö muutti äkkiä kantansa kielteiseksi ja velvoitti merenkulkulaitoksen lopettamaan yksityisen luotsauksen. Samalla minulta meni ammatti, vaikka kaikki merenkulkulaitoksen myöntämät luotsaukseen oikeuttavat pätevyystodistukset ovat edelleen voimassa.

Kaiken lisäksi minun oli erottava Luotsiliitosta, kun siirryin yksityisen luotsausyrityksen palvelukseen. Mielestäni Luotsiliitto voisi saman tien muuttaa nimensä Finnpilot-liitoksi.

Valtiollisen Finnpilotin palveluksessa olevat Luotsiliiton jäsenet toimivat kuitenkin yksityisinä "jääluotseina" Finnpilotin tytäryhtiössä Ice Advisor Oy:ssä. Se myy palvelujaan vapailla markkinoilla konsultoimalla lähinnä ulkomaisia, Venäjälle liikennöiviä tankkialuksia talvisella Suomenlahdella.

Luotsiliiton varapuheenjohtaja Antti Rautava väitti 8.1. Turun Sanomien kirjoituksessa, että luotsauksen yksityistäminen vaarantaa meriturvallisuuden. Finnpilot järjestää kuitenkin Luotsiliiton jäsenille hyväpalkkaisia sivutöitä Ice Advisorin kautta ilman, että kukaan väittää meriturvallisuuden vaarantuvan.

Mielestäni on pöyristyttävää esittää, että merenkulkulaitoksen tarkassa valvonnassa oleva luotsaus muuttuu vaaralliseksi, jos sitä tehdään yksityisen yrityksen palveluksessa. Euroopan satamissa on useita luotsauspalvelujen tuottajia, jotka joutuvat toimimaan paikallisten määräysten, kuten tuulirajojen, mukaan. Kukaan ei tosissaan usko, että maailman suurimmat varustamot antaisivat laivansa epäluotettavien tai turvallisuutta vaarantavien luotsien käsiin. Tiukasti valvottu meriturvallisuus ei vaarannu ammattiluotsin vaihtaessa työpaikkaa.

Luotsausliikelaitoksen toimitusjohtaja Matti Pajula ja operatiivinen johtaja Jouni Kokkonen ovat Navigator-lehden artikkelissa esittäneet Finnpilotin toiminnan laajentamista satamajäänmurtoon ja alusten irrotus- ja kiinnityspalveluun.

Valtion liikelaitos voi siis rajoituksetta laajentua yksityisellä puolella, mutta viranomaiset häätävät yksityiset yrittäjät kylmästi pois monopolimarkkinoilta. Lisäksi on huomattava, ettei valtion monopolina toimivan liikelaitoksen tarvitse välittää palvelun laadusta, kustannuksista tai tuloksesta. Liikelaitos ei voi lain mukaan joutua konkurssiin. Virheet menevät aina veronmaksajien piikkiin.

Rautava kritisoi kirjoituksessaan virheellisesti kilpailuviraston toimintaa. Liikenneministeriö ei asettanut työryhmää pohtimaan luotsauksen avaamista kilpailulle kilpailuviraston aloitteesta vaan omalla päätöksellään. Rautavan kirjoituksessa oli hyvää se, että hän myönsi Finnpilotin johdon tekemät virheet yhteydenpidossa kauppalaivoihin.

Yksityisellä luotsausyrityksellä Baltic Pilotilla ei ole näitä ongelmia, koska sen on huolehdittava asiakastyytyväisyydestä.

KIMMO LEHTO Merikapteeni, luotsi Baltic Pilot

Janne Koskinen

Olen samaa mieltä kaksinaamaisuudesta, mutta taisi Ice Advisiors:lla olla peräti kaksi "jääluotsausta" viime talvena.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Tuli tässä pohdiskeltua kaksinaamaisuudesta puhuen: rikkoiko MKL omia määräyksiään rahtaamalla ruotsalaisen murtajan ja toteuttamalla luotsauksen sijoittamalla sinne suomalaisen luotsausdispanssin haltijan luotsinkäytön välttääkseen. Ainakin omassa erivapaudessa on mainittu missä laivoissa se on voimassa. Jos MKL suoraan tai VLL rahtaa ruotsalaisen murtajan esim. tänä talvena niin olisi mielenkiintoista tietää onko mahdollista laajentaa dispanssi koskemaan "svedubreikkeriä"? Ainakin osalla suomalaisten dispansseista se koskee ainoastaan perinteisiä tai moulinexeja praktiikasta riippuen. Tuskin MKL:lla on pokkaa kirjoittaa dispanssia esim. Atleen.
Taitaa tulla oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle taas töitä luotsauslain valvonnan suhteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kille

Tuo edellä oleva luotsin kirjoittama mielipidekirjoitus on myös tämän päivän Turun Sanomissa.

Janne Koskinen

#328
Koska kantelu on muodissa ja maksutonta, niin lykätään oma lusikka soppaan:


KANTELU VALTIONEUVOSTON OIKEUSKANSLERILLE
Kantelijan nimi ja osoite puhelin (päivisin)

Janne Koskinen

Minkä viranomaisen, virkamiehen tai henkilön menettelystä on kysymys

Merenkulkulaitos
meriliikenteen ohjaus

Mitä toimenpidettä, menettelyä tai päätöstä pidätte lain tai velvollisuuksien vastaisena

luotsauslain valvonta

Selostakaa lyhyesti, milloin ja mitä tapahtui

Merenkulkulaitos (talvimerenkulku) ja Varustamoliikelaitos ovat rahdanneet  ruotsalaisia murtajia ja niiden luotsaus on totetutettu suomalaisten erivapauden haltijoiden voimin. Nämä erivapaudet ovat kuitenkin murtajakohtaisia. Esimerkiksi Vidar Vikingin rahtaus maaliskuussa 2006 kenelläkään suomalaisella ei ollut kokemusta ko. alustyypistä. Jos erivapaus oli myönnetty niin siinä rikottiin erivapauden perusteita ainakin alustyyppikokemuksen suhteen. Lisäksi luotsauslaki lähtee päällikön erivapaudesta ilman sitä ei voi kukaan muukaan luotsata ilman päällikön erivapautta.


Millä tavoin menettely oli mielestänne virheellinen

Kenelläkään ko. henkilöistä ei ollut erivapautta ruotsalaiseen murtajaan. Toisin sanoen rikottiin luotsauslakia tietoisesti.

Mitä toivotte oikeuskanslerin tekevän

Velvoittavan ko. alukset luotsin (asianmukaisen) käyttöön.

Paikka ja aika Allekirjoitus
Helsinki 12.01.2008         ____________________
                                              Janne Koskinen
Ohje
Tulostakaa tämä lomake paperille. Jatkakaa tarvittaessa lomakkeen kääntöpuolelle tai eri paperille.   
OIKEUSKANSLERINVIRASTO
Käyntiosoite Snellmaninkatu 1, HELSINKI
Postiosoite PL 20, 00023 VALTIONEUVOSTO
Puhelin (09) 16001, Telefaksi (09) 160 23975
Kirjaamo (09) 160 23950, Tiedotus (09) 160 23955.

Kommentti: Haluan taata kaikille jäänmurrosta kilpaileville tahoille samat toimintaedellytykset.
Edit: Ennen ko. kantelun lähetystä lisäsin esimerkkitapauksen.
Tavoitteena paaluttaa dispanssikäyntäntö uusille yrittäjille.
Edit 2: Lisäsin viittauksen päälliköltä edellytettävään dispanssiin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.01.2008, 13:05:45
Tuli tässä pohdiskeltua kaksinaamaisuudesta puhuen: rikkoiko MKL omia määräyksiään rahtaamalla ruotsalaisen murtajan ja toteuttamalla luotsauksen sijoittamalla sinne suomalaisen luotsausdispanssin haltijan luotsinkäytön välttääkseen. Ainakin omassa erivapaudessa on mainittu missä laivoissa se on voimassa. Jos MKL suoraan tai VLL rahtaa ruotsalaisen murtajan esim. tänä talvena niin olisi mielenkiintoista tietää onko mahdollista laajentaa dispanssi koskemaan "svedubreikkeriä"? Ainakin osalla suomalaisten dispansseista se koskee ainoastaan perinteisiä tai moulinexeja praktiikasta riippuen. Tuskin MKL:lla on pokkaa kirjoittaa dispanssia esim. Atleen.
Taitaa tulla oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle taas töitä luotsauslain valvonnan suhteen.
Minun käsitykseni mukaan ei liene ongelmia myöntää dispanssia joka koskee esimerkiksi ruuotsalaista jäänmurtajaa, löytyyhän kuivapuolellakin lukuisia esimerkkejä esimerkiksi Gibraltarille liputetuista laivoista joiden suomalaisella päälliköllä on luotsierivapautus. Kaikkia EU lippujahan täytynee kohdella tässä yhteydessä samalla tavalla joten jos henkilö muuten täyttää vaaditut kriteerit, eli kokemusta saaristonavigoinnista löytyy riittävästi, tarpeeksi samankaltaisella aluksella tilanne ei pitäisi tuottaa mitään kummoisempia ongelmia. Haetaan vaan uusi dispanssi joka koskee kyseistä alusta, maksetaan 295 euroa valtion yhdestä taskusta toiseen ja sen jälkeen asia pitäisi olla täysin laillinen. Ainoa mahdollinen ongelma mikä tulee minulla mieleen on se että mielikuvani mukaan erivapautusta tulisi olla ainakin aluksen päälliköllä mutta voi olla että tämä on vain minun harhaluuloni, äkkiseltään lauantaiiltana ei jaksa kaivaa lakia esille.