Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#330
Dispanssi ja linjaluotsinkirja ovat kaksi eri asiaa ja ko. dispanssin saamiseksi pitää olla praktiikkaa alustyypistä.
En usko, että lähettämällä suomalaisen murtajan päällikkö esim. Vidar Vikingiin täytetään ehdot. Kenelläkään suomalaisella
ei ole praktiikkaa ko. aluksesta. Näitä dispansseja myönnettiin esim. Nordican perämiehille koskien ainoastaan moulinexeja.
Nämä dispanssit eivät edellytä tutkintoajoa tai peitepiirroskoetta ja ne koskevat kaikkia Suomen satamia.
Tietääkseni kenellekään suomalaiselle ei ole myönnetty dispanssia koskien Frej ja Vidar Viking murtajia, joita on käytetty.

Edit: korjasin Tor Vikingin Vidar Vikingiksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.01.2008, 20:29:11
Dispanssi ja linjaluotsinkirja ovat kaksi eri asiaa ja ko. dispanssin saamiseksi pitää olla praktiikkaa alustyypistä.
En usko, että lähettämällä suomalaisen murtajan päällikkö esim. Tor Vikingiin täytetään ehdot. Kenelläkään suomalaisella
ei ole praktiikkaa ko. aluksesta. Näitä dispansseja myönnettiin esim. Nordican perämiehille koskien ainoastaan moulinexeja.
Nämä dispanssit eivät edellytä tutkintoajoa tai peitepiirroskoetta ja ne koskevat kaikkia Suomen satamia.
Tietääkseni kenellekään suomalaiselle ei ole myönnetty dispanssia koskien Frej ja Tor Viking murtajia, joita on käytetty.
En minä linjaluotsikirjasta puhunutkaan vaan nimenomaan dispanssista. Kuivapuolella on ainakin ollut käytäntönä se että jos kokemusta on samankaltaisesta aluksesta, eli tyypiltään ja kooltaan kohtuullisen samankaltaisesta niin dispanssin on helposti saanut siirrettyä koskemaan uutta alusta, kunhan varustamo tekee anomuksen ja maksaa sen mainitun maksun. Muiden alusten suhteen en sitten kyllä uskalla sanoa käytännöstä sen enempää, omakohtaista kokemusta dispansseista kun on lähinnä vain pientonniston kuivapuolelta.

Janne Koskinen

#332
Niin vielä se pointti ennen lainmuutosta eli suomalainen ei voinut olla ruotsalaisessa päällikkönä. Vaikka suomalainen jäänmurtajapäällikkö olikin "konsulttina" niin aluksen päälliköllä ei ollut dispanssia tai linjaluotsinkirjaa eli tilanne oli ainakin siltä osin laiton, koska uusi luotsauslaki lähtee päällikön dispanssista /linjaluotsinkirjasta eli ilman päällikön dispanssia kukaan muukaan ei voi olla luotsaava (ohjailuvastuussa) oleva henkilö ohjailukirjaa omaavaa (Finnpilot) luotsia lukuunottamatta. Tietääkseni näissä oli kuitenkin koko ajan svedu päällikkö eli ainakin siltä osin oltiin uuden luotsauslain mukaan laittomassa tilanteessa.

"Merenkulkulaitos voi hakemuksesta myöntää aluskohtaisen erivapauden luotsinkäyttövelvollisuudesta sellaiselle alukselle, jonka päälliköllä on pitkäaikainen kokemus liikenteestä Suomen aluevesillä tai Saimaan vesialueella joko hakemuksen kohteena olevassa tai vastaavanlaisessa aluksessa. Jos aluksen vahtijärjestelyjen vuoksi perämies vastaa komentosiltavahdin pidosta, vapautuksen myöntämisen edellytyksenä on lisäksi, että myös perämiehellä on vastaava kokemus liikenteestä kuin aluksen päälliköllä hakemuksen kohteena olevassa tai vastaavanlaisessa aluksessa."

(lähde Finlex; ainakaan tätä lain kohtaa ei täytetty rahtauksissa)

Jos oikeuskanslerin tulkinnan mukaan tilanne oli OK., niin perustan yrityksen tarjoamaan jäänmurtopalveluita Venäjältä vuokrattavin murtajin ja venäläismiehistöin; luotsinkäyttövelvollisuus hoituu Stasin entisin työntekijöin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#333
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.01.2008, 01:56:02 Jos oikeuskanslerin tulkinnan mukaan tilanne oli OK., niin perustan yrityksen tarjoamaan jäänmurtopalveluita Venäjältä vuokrattavin murtajin ja venäläismiehistöin; luotsinkäyttövelvollisuus hoituu Stasin entisin työntekijöin.
Keventävä KOFF-topic: Vuokraatko sitten myös niitä Stasin miettimiä Yury Topcheviä ja sen sisarta, joihin ei saa haarukkaa kuin rakentamalla aluksen perä kokonaan uusiksi. :beer:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#334
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.01.2008, 13:40:36
Keventävä KOFF-topic: Vuokraatko sitten myös niitä Stasin miettimiä Yury Topcheviä ja sen sisarta, joihin ei saa haarukkaa kuin rakentamalla aluksen perä kokonaan uusiksi. :beer:
Ajattelin kyllä Karua, Toria yms. näitä eläköityneitä nelipotkurimiehiä riittää mitenkään Lauttasaaren suuntaan viittaamatta.
Jos menee hyvin lauhoja talvia riittää, jos tulee kunnon talvi pannaan pulju nurin.
Täytää vaan pitää kiirettä ennenkuin herrojen dispanssit vanhenee.
Kotimaan liikenteen merikapteenin kirjahan pysyy aina voimassa.
Ja kuten sanottu jos tulee kova talvi tehdään konkurssi (kun ei saada apua idästä).
Sattuu vaan tarpeeksi monta lauhaa talvea, että ehtii vuolla fyrkkaa.

Totta puhuakseni osa on tottakin eli norjalaisilla olisi kontakteja mm. Murmanskin suuntaan.
Investoinnit jäisivät varsin pieniksi, kun kalusto vuokrataan. Ja mitä tulee alusten pienuuteen,
niin eihän esim. Vidar Viking täytä vaatimuksia esim. leveyden suhteen. No oikeuskansleri paaluttaa suuntaviivat.
Saattaa tulla parin talven kuluttua yllättävää kilpailua. Ensi talvihan on MKL/VLL sopimuksen viimeinen vuosi ennen optioille siirtymistä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Eero Huusko

Mä tulen Janne ajelemaan niitä vuokramurtajia, jos päästään hinnasta sopuun. Matruusin palkka ei riitä:)

Luotsivapautus edelleenkin vissiin voimassa jäänmurtajiin(ei siis muihin alustyyppeihin), eikä sitä kai poiskaan voi ottaa.

Mä en muuten saanut vapautusta luotsinkäytöstä hinaajiin, vaikka mulla oli sellainen jäänmurtajiin. Ihme pelleilyä.

Ylermi Luukko


Pekka Laakso

Takaisin otsikon aiheeseen. Nyt Luotsiliiton puheenjohtajanakin vaikuttava Juha Tulimaa on kirjoittanut Kymen Sanomiin vastineen BP:lle siirtyneen luotsin mielipidekirjoituksesta. Tulimaan mielestä turvallisuus ei ainakaan kilpailemalla parane, ja tietysti kehuu vuolaasti LLL:ta.

"Luotsausliikelaitos keskittyy vain luotsaukseen
15.1. 04:00

Kimmo Lehto ihmetteli (Yleisön Sanomat 11.1.) sitä, ettei enää voi toimia luotsina. Hän irtisanoutui luotsin toimesta Suomen ainoasta luotsauslain hyväksymästä luotsausyrityksestä ja siirtyi kilpailua yrittäneeseen yritykseen vain pari viikkoa ennen kuin oikeuskanslerin päätös tosiasiallisesti kielsi kilpailevan toiminnan. Työpaikan jättämisen yhteydessä päättyi tietenkin hänen jäsenyytensä Luotsiliiton Turun ammattiosastossa, jossa voi olla jäsenenä vain työpaikan työntekijöitä. Uuden työnantajan työpaikalle ei ollut perustettu osastoa, joka olisi hakenut Luotsiliiton jäsenyyttä.

Luotsausliikelaitoksen asiakkaina ovat kaikki ne varustamot, joiden alukset haluavat kyseistä palvelua Suomen vesillä. Nykytilanteen hienous on juuri siinä, ettei Luotsausliikelaitoksen tarvitse tehdä sopimuksia eri varustamoiden kanssa. Luotsausliikelaitos tarjoaa palvelunsa tasapuolisesti jokaiselle mereltä tulevalle tai merelle lähtevälle luotsinkäyttövelvolliselle tai luotsia haluavalle alukselle. Tälle toiminnalle antaa oikeutuksen luotsauslaki.

EU oikeuttaa jäsenvaltiot tuottamaan luotsauspalvelut itse tai alihankintana yksityisiltä toimijoilta. Turvallisuussyistä luotsauspalvelua ei tarvitse avata vapaalle kilpailulle. Tässä on perusteena se, että kilpailua on muutaman kerran maailmalla kokeiltu, eikä se ole turvallisuutta ainakaan parantanut, sillä seurauksena on ollut toiminnan hajoaminen liian pieniin yksikköihin, lepoaikojen rikkomista, kaupallisen paineen aiheuttamia kompromisseja kuten sääolosuhteiden huomiotta jättämistä ottamalla turhia riskejä. Siitähän Lehdon uusi työnantajakin taisi saada kokemusta ja menettää asiakkaan.

EU:n linjauksen mukaan Luotsausliikelaitos keskittyy vain luotsauspalvelujen tuottamiseen. Se ei rakenna "palvelupaketteja", joilla toiminnan läpinäkyvyys häviäisi. Ice Advisor -toiminta on valtakunnan hallituksen hyväksymä turvallisuuspalvelu, jota Finnpilotin ja Finstashipin yhteinen tytäryhtiö markkinoi. Toiminta on yksi Suomen valtion keinoista parantaa Suomenlahden öljykuljetuksien turvallisuutta. Tarjotussa laajuudessa toiminta ei kilpaile kenenkään kanssa, se vain täydentää naapurimaiden vastaavia palveluja.

Luotsausliikelaitos ei ole laajenemassa mihinkään suuntaan ja palvelun laatu on saanut aina vain kiittäviä lausuntoja. Kustannuksista huolehdittiin jo Merenkulkulaitoksen aikana, mutta edelleen työtä jatketaan. Niinpä liikelaitos on tullut toimeen jo yhdeksän vuotta korottamatta luotsausmaksujaan. Toiminta on niin tehokasta, että moni yksityinen yritys on kiinnostunut keinoista, joilla tilanne on saatu aikaan. Veronmaksajia tarvitaan apuun vasta, jos poliittinen päättäjä syystä tai toisesta haluaisi kokeilla palvelun avaamista kilpailulle.

JUHA TULIMAA Puheenjohtaja, Luotsiliitto Luotsivanhin, Finnpilot Luotsineuvos"


Kymen Sanomat Mielipide
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Ajatusten Kymijoki vauhdissa:

http://www.nykypaiva.fi/default.asp?sa=89475

Tuli vaan mieleen; olenko tosiaan Nykypäivän sivuilla.
Tämä ei ole politiikkafoorumi, mutta eräillä toisilla saiteilla ihmisiä, jotka haluavat markkinataloudesta parhaat puolet, mutta itse haluavat piiloutua monopolin taakse kutsutaan punaporvareiksi. Minulla on vahva tunne, että tämän on kirjoittanut tyypillinen PP.

OT, onko tuo luotsineuvos arvonimi vai onko J.T. illavietossa lyøty sellaiseksi?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ylermi Luukko

Kyllä se kuule on ihan oikee arvonimi, se luotsineuvos. Pressa myöntäny 30.11.2007. Illanvietosta taas ei mulla ole hajuakaan.Y.L.

Janne Koskinen

Rankka paikka se Kotka, kun tarvitaan alueluotsivanhin, luotsivanhin ja varaluotsivanhin:

http://www.finnpilot.fi/index.phtml?page_id=10105&navi_id=10105&;
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.01.2008, 03:47:53
Rankka paikka se Kotka, kun tarvitaan alueluotsivanhin, luotsivanhin ja varaluotsivanhin:

Itse asiassa luotsivanhimpia on kaksin kappalein... Mutta mikä sinua Janne hyvä ihmetyttää tuossa kokoonpanossa?  ;D

Rontti

Taitaa olla jonkin sortin katkeruutta ilmassa J.K:n suunnalta kun nimitellään ja arvostellaan miten sattuu....... ;) No juu saa ja pitääkin olla mielipiteitä.
Annetaan nyt LLL:n hoitaa hommat kun kerran niin on päätetty ja jos kilpailua tarvitaan ni sille ovet avattakoon kun sen aika on. Ja kyllähän suomalainen sitten nöyrtyy (koirakansa) ja maksaa ja kumartaa kun EU jotenkin asiaan puuttuu.

Janne Koskinen

#343
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 16.01.2008, 09:05:33
Taitaa olla jonkin sortin katkeruutta ilmassa J.K:n suunnalta kun nimitellään ja arvostellaan miten sattuu....... ;) No juu saa ja pitääkin olla mielipiteitä.
Annetaan nyt LLL:n hoitaa hommat kun kerran niin on päätetty ja jos kilpailua tarvitaan ni sille ovet avattakoon kun sen aika on. Ja kyllähän suomalainen sitten nöyrtyy (koirakansa) ja maksaa ja kumartaa kun EU jotenkin asiaan puuttuu.

Offtopicissa mennään, mutta edes minulla ei riitä pokka perustamaan saittia, jossa 100% aloituksista on omia ja 98% vastauksista:

http://www.promerit.net/forum/index.php?board=52.0

Tuohon verrattuna katkeruuteni on lauhaa sorttia.

Vaan vitsistä asiaan eli merenkulkuneuvos oli ennen muinoin MKL virka ja toisaalta arvonimi.
Siksi sitä kysyin, koska luotsineuvoksen liitto Finnpilotin yhteyteen sai epäilemään sinne perustetun uuden toimen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Tuo Promerit:han vaikutti miellyttävältä saitilta...  ;D Tuolla menolla tuskin koskaan tulee kiivasta väittelyä ja saitin pitäjä voi autuaasti hymyillä kun suurin osa mielipieistä tukee hänen henkilökohtaista kantaansa.  :P