Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Ylermi Luukko

Johan nyt jotain, että oikein katkeruudesta puhutaan. Siihen täytyy olla hyvät syyt, mitkä sitten lienevätkin. Taitais olla hyvä illanvietto tarpeen.Y.L.

JNordman

Eiköhän illanvietto järjestetä kun Baltic Pilot aloittaa jälleen toimintansa Eu:n siunauksen jälkeen!
Ja nimetään samassa tilaisuudessa arvonimet: Luotsausneuvos, Luotsausneuvoja, Luotsivanhin, Luotsitoiseksivanhin, -kolmanneksivanhin jne., Luotsikatkerin, Luotsiliitonkatkerin, -toiseksikatkerin jnejne. Ai niin ja tietysti Fooruminvanhinkatkera, -toiseksivanhinkatkera jne. ja vielä fooruminvanhinkatkerasalanimelläesiintyväluotsivanhin, -toiseksivanhin jne...
Pitkä ilta tiedossa!
Odotellaan.  :beer:


Pekka Laakso

Vai olette yhä sitä mieltä, että täällä esiintyy salanimellä kirjoittavaa sakkia... No mikäs siinä, ylläpitoa tosin voi kiinnostaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 16.01.2008, 19:54:15
Eiköhän illanvietto järjestetä kun Baltic Pilot aloittaa jälleen toimintansa Eu:n siunauksen jälkeen!

Voih... enpä tiedä jaksanko odottaa noin kauan... kun saattaa tuo eläkekin ruveta juoksemaan ennen kyseistä tapahtumaa.   :P

Janne Koskinen

Tästä ei taittu vielä puhua:

 
Luotsauslakityöryhmä

Työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotus luotsauslakiin tarpeellisiksi muutoksiksi, jos luotsaus päätetään pitää Luotsausliikelaitoksen yksinoikeutena sekä tehdä arvio siitä, mitä asiakokonaisuuksia tulisi selvittää ja mitä vaikutuksia arvioida, jos luotsauspalvelut päätettäisiin avata kilpailulle.

Oikeuskansleri on Luotsiliiton kantelun johdosta esittänyt ministeriölle luotsauslainsäädännön tarkistamista niin, että siitä selkeämmin ilmenisi lainsäätäjän tarkoitus.

Työryhmän toimikausi on 3.12.2007 - 15.2.2008.

Työryhmän puheenjohtajana on hallitusneuvos Mikael Nyberg ja sihteereinä ylitarkastaja Kaisa Laitinen liikenne- ja viestintäministeriöstä sekä lakimies Maarit Mikkonen Merenkulkulaitoksesta.

Muut jäsenet:
merenkulkuneuvos Aila Salminen, liikenne- ja viestintäministeriö
johtaja Matti Aaltonen, Merenkulkulaitos
neuvotteleva virkamies Mika Mäkilä, liikenne- ja viestintäministeriö

Jäsenten nimiä katsellen tietää ennalta lopputuloksen.

No. ehkä EU:n näpäytyksen jälkeen perustetaan seuraava luotsauslakityöryhmä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Valonen

Olisi todella mielenkiintoista nähdä että luotsaus avattaisiin kilpailulle. tämä hiekkalaatikko on niin pieni että nytkin täällä tunnutaan ajattelevan että Finpilotin ainoa kilpailija olisi AH (eiku baltic pilot sorry ;))
eikö BP,n ajatus ollut että jos on luotsin pahvit niin saa alkaa kilpailemaan valtion monopolin kanssa. Siis jos tulee myöntävä päätös niin tässä maassa on parisataa yksityisyrittäjää. Sehän olisi kultakaivos. eikun kilpailuttamaan kaikki veneenomistajat että järjestää kuljetuksen laivalle ja pois.
Ajatellaan esim tämä Rauma kun on taistellukenttänä niin jos yksi luotsi saa esim spliethoffin luotsaukset Raumalle. Niitä tulee kait nelisenkymmentä kuussa. 40 X 774e=30960e. jos siitä puoletkin antaa jollekin kalastajalle niin eikö ole silti hyvä liksa. Vaimo kirjoittaa laskut ja isäntä on stby 24/7.
Rehellisesti luulen ettei AH,n tutuksi tullut hintojen polkeminen kilpailijoiden pudottamiseksi enään onnistuisi. yksityinen pärjäisi vaikka puolella tuosta summasta. ;D ;D ;D ;D
kyllä tää business ideointi on sitte vänkää :beer: :beer: :beer:

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Ville Valonen - 19.01.2008, 17:18:53
Rehellisesti luulen ettei AH,n tutuksi tullut hintojen polkeminen kilpailijoiden pudottamiseksi enään onnistuisi. yksityinen pärjäisi vaikka puolella tuosta summasta. ;D ;D ;D ;D
kyllä tää business ideointi on sitte vänkää :beer: :beer: :beer:

Vai hintojen polkeminen  ;D

Jos Turun Sataman ruoppauskuran ajamisessa on hinaaja + 2 miestä 40€ / tunti,
niin minusta se on hintojen polkemista, ja ei varmasti ole vaikea arvata yritystäkään... (Se on "Ville" sieltä teiltä päin...)  ;)

Tuskin saat Håkansilta hinaajaa ihan siihen hintaan  ::)

Näin vaan offtopiccina mainittakoon.

Teemu Knuutila

#352
OT

En tiedä mistä oot hinnan repäissy, se ei todennäköisesti kuitenkaan pidä paikkaansa.
Idäntie Ky hoitaa kuran kuljetuksen Kemi 1 hinaajalla, 3 miestä + hinuri.
Viime vuoden loppuun asti kuraa hinaili Rauma Cata, eikä hinta tuolloinkaan kyllä ollut 40 euroa vaan reippaasti enemmän, ollen kuitenkin omasta mielestäni siltikin edullinen....?
Mitä sitten tulee "hintojen polkemiseen" voidaan asia sanoa kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että kaikki mitä myyt tekemättä tappiota on pois voitoistasi, joten voittoa se on pienikin voitto, volyymi ratkaisee...

Eero Huusko

OT jatkuu, eli Idäntie saa 86 euroa tunnilta homman hoitamisesta Turun satamassa. Kemi 1 taitaa hoitaa hommaa ainoastaan väliaikaisesti, kunnes Uittoon saadaan kone paikalleen.

Onko siltikään hyvä business, ei ainakaan minun mittapuuni mukaan.


Janne Koskinen

Nythän BPL voi ostaa koko Finnpilotin tai joka satama voidaan pirstoa omaksi lafkakseeen. Pääasia että typerä liikelaitosleikki ilman kilpailua loppuu vaikka sitten palauttamalla osaksi MKL:ää tai perustamalla "luotsausvirasto".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ylermi Luukko

Missäs sitä nyt sitten seilataan, kysyn vaan. Olis mielenkiintoista tietää,jotta kuka ensimmäiseksi ehtii ilmoittautumaan, ja pikkuisen falsettiäänellä kiekumaan, että minä otan "poliittisen"ja/tairahallisen vastuun-- odotellaan ja kuulostellaan, mahtaiskos LVM tulla kuorestaan. Joku sanoi joskus,että s....nan tunarit. Se on muuten ryypin paikka. Työllistävä vaikutus.Y.L.

Risto Halminen

Miksei luotsausta saa oikesasti alistaa kilpailulle? Millä lailla luotsauksen taso siitä huononee, että alalla on vaikkapa 32 toimijaa? Näitä kaikkiahan edelleen vahtisi yhtä tiukalla katseella sama viranomainen kuin nykyistä yhtä yrittelijää. Luultavasti alkuun jopa tiukemmin, ylesön pyynnöstä. Suomeen ei ole tulossa yhtään, tai ainakaan kovin paljon yli yhtä uutta satamaa, ja liikennemäärätkin pysynevät samoina. Eli luotsauksien määrä myös pysyy noin ennallaan. Turvallisuus tuskin kilpailusta kärsisi, onhan meillä jo nyt linjaluotsit päällekkäin valtion luotsin kanssa, ja kermana VTS vahtimassa ja opastamassa, verorahoilla.

Jokaisesta satamasta avoin kilpailu yksittäin, paras saakoon oikeuden ja velvollisuudet. Ne paikat jotka eivät kellekkään kelpaa, valtion taakaksi niin kuin nytkin. Tarpeellinen kalusto ja henkilöstö varmasti etsii paikkansa, loput huutokauppaan tai nahkurin orsille.

Ainoa todellinen jarruhan koko sopassa on teoreettinen porras. Liike-elämän evoluutioteorian mukaanhan jokainen johtaja nousee omaa kyvyttömyyttään vastaavaan asemaan. Kuinkahan monta ali-johtajaa konkurssivelvollinen yritys elättäisi?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Risto Halminen - 26.01.2008, 02:32:30
Suomeen ei ole tulossa yhtään, tai ainakaan kovin paljon yli yhtä uutta satamaa, ja liikennemäärätkin pysynevät samoina. Eli luotsauksien määrä myös pysyy noin ennallaan.
Itse asiassa kakku taitaa olla Raumalla mielummin pienenemässä metsäteollisuuden muutosten vuoksi. Tosin tämä ei tonnimäärissä vielä näy. Saimaan tilanne lienee vielä kinkkisempi. Saa nähdä kuka jatkossa saa FP:n saamat kompensaatiot. Lienee puutullien ja muiden muutosten vuoksi koko vuokrasopimuksen jatkon mielekkyys koetuksella. Sellaisia tonnimääriä joita metsäteollisuus tuottaa on vaikea saada tilalle tuotannon supistuessa. Toisaalta samalle lennolle sattui pari viikkoa sitten eräs metsäalan ammattilainen matkalla Portoon starttaamaan uutta sellutehdasta ja hänen mukaansa sellunkeitto ja paperinvalmistus on sellaista tuotantoa, josta aika Suomen kaltaisessa maassa on ajanut ohi. Jalostusaste on saatava korkeammaksi.

Englannin mahdollinen tulo linjaluotsauskieleksi taitaa omata varsin marginaalisen merkityksen, mutta pois sekin on luotsausmääristä.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Särkkä

Huomaa, että juttu alkaa olla kaislikkosuhareitten palstaa, Linjaluotsausta verrataan väyläluotsiin. Luotsin luotsattava
alustyyppi vaihtelee ja se on hoidettava eri olosuhteissa. Linjaluotsi ajaa  samaa reittiä samalla kalustolla ja tuntee laivan
käyttäytymisen, kun taas väyläluotsi, joutuu opiskelemaan uuden eteentulevan laivan.

Australian väyliä ei voi verrata suomen väyliin. Suomen väylät on ainutlaatuisen vaativia. Hinaajalla ajettaessa on ehkä eri
näkökulma kuin Panamaxilla lastipäällä.

Viranomaisten valvontakin on juuri sen tasoista, kuka valvoo. Luokkakaverin valvonta on aivan erilaista kuin kaverin, jota
ei tunne. Viranomainenkin on vain ihminen, jolla on ihmisen tarpeet. :)