Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Kovaa on peli muuallakin:

Panama pilot boss shot in Colon
COLON 26 February - Captain Henry Pino is in hospital after being shot three times in the Atlantic city of Colon on Monday. His condition is said to be stable. Capt Pino is the director of Caribbean Pilots, a new pilotage company that broke the $8M monopoly held by Panama Pilots Services Co (PPSC). He was the PPSC's general manager for several years. PPSC has threatened to challenge the Panama Maritime Authority's decision to grant a licence to Caribbean Pilots, although it had previously authorised two other pilotage companies in addition to Caribbean Pilots. Although Capt Pino is a controversial figure, it is not known who ordered the attack (if anyone) and why. Fairplay understands he was told on Sunday night that a contract was on his head by a man who said he would testify to the police if Capt Pino accompanied him. Instead, Pino went to the police first. He was shot twice in the arm and once in the hand but managed to shoot one of his assailants. The police caught the attackers, who were juveniles, and the taxi getaway driver. Two weeks ago, a retail shop owner was killed in Colon by juvenile assassins.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

JNordman

No niin, kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle:

http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/suomi.cgi?sivu=aloit-laus/a-2007-72-1160

Otteita:

"Kilpailuviraston mielestä luotsaustoiminnassa ei tarvita monopolia vaan palvelutuotanto on aikaansaatavissa sallimalla kilpailu ja /tai valitsemalla alueellista toimijat kilpailuttamalla."

"Luotsausliikelaitoksen liikelaitosmuodosta aiheutuu jo sinänsä kilpailuneutraliteettiongelmia. Komissio on tieliikelaitosta arvioidessaan katsonut konkurssisuojan ja verottomuuden yhteismarkkinoille sopimattomaksi valtion tueksi."

"Kilpailuvirasto pitää luotsausliikelaitoksen uudelleenorganisointia välttämättömänä."

BP:n kannalta hyvä lausunto!  :thumb:

JNordman

Luotsausasiaa eduskunnassa:


KIRJALLINEN KYSYMYS 178/2008 vp

Tarkistamaton versio 1.1 KK 178/2008 vp - Petteri Orpo /kok
Luotsaustoiminnan avaaminen kilpailulle
Eduskunnan puhemiehelle

Yksityistä luotsausta on Suomessa rajoitettu valtiollisen luotsausliikelaitoksen Finnpilotin toimialueella. Rajoitus on johtanut siihen, että ulkomaisten varustamojen palveluksessa olevat linjaluotsit voivat toimia Suomen merialueella, mutta yksityisen suomalaisen luotsausyrityksen luotsit eivät saa toimia Suomessa. Elinkeinovapauden ja Suomen vaikeuksissa olevan merenkulun kannalta olisi tärkeää, että luotsaus avattaisiin kilpailulle. Luotsauksen tulevaisuutta ja luotsauslain muutosta pohtii tällä hetkellä liikenne- ja viestintäministeriön asettama luotsauslakityöryhmä.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

    Missä vaiheessa luotsauslakityöryhmän työ on ja ottaako työryhmä huomioon sen, että luotsaustoimintaa voidaan harjoittaa myös sallimalla kilpailu, koska tällöin voidaan varmistaa Finnpilotin toiminnan tehokkuus?

Helsingissä 12 päivänä maaliskuuta 2008
Petteri Orpo /kok

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 13.03.2008, 20:02:29
Luotsausasiaa eduskunnassa:




Rajoitus on johtanut siihen, että ulkomaisten varustamojen palveluksessa olevat linjaluotsit voivat toimia Suomen merialueella, mutta yksityisen suomalaisen luotsausyrityksen luotsit eivät saa toimia Suomessa. Elinkeinovapauden ja Suomen vaikeuksissa olevan merenkulun kannalta olisi tärkeää, että luotsaus avattaisiin kilpailulle. Luotsauksen tulevaisuutta ja luotsauslain muutosta pohtii tällä hetkellä liikenne- ja viestintäministeriön asettama luotsauslakityöryhmä.


Jonkun olisi nyt pitänyt valistaa tätä Orpoa siitä, mikä ero on linjaluotsilla ja luotsilla. Ei suomalaisen varustamon palveluksessa olevalta linjaluotsilta ole evätty yhtikäs mitään. Samat oikeudet harjoittaa linjaluotsausta on hänellä kuin ulkomaalaisella kolleegallaan. Eivät nuo kansanedustajat edes viitsi ottaa asioiden perusteista selvää, vaan kyselevät niitä näitä.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 14.03.2008, 08:31:44
Eivät nuo kansanedustajat edes viitsi ottaa asioiden perusteista selvää, vaan kyselevät niitä näitä.

Täytyy kyllä nostaa hattua noille Håkansin "puuha ukoille", siitä kuinka tehokkaasti he ovat hämmentäneet tätä soppaa. Puhetta ja porua on piisannut ihan kotitarpeisiin saakka...  :thumb:

Janne Koskinen

#395
LVM on keksinyt ikiliikkujan:

http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1870&menuid=2&channelid=&channelitemid=17408&channelTypeId=22

Jotenkin tuntuu, että LVM käy ns. viivytyssotaa.
"Ryhmältä odotetaan vuoden loppuun mennessä ehdotusta luotsaustoiminnan järjestämisestä. "

http://www.mintc.fi/oliver/upl256-LVM11_2008.pdf

"- Luotsauslakiin tehtäisiin muutos 19 §:ään, jolla kriminalisoitaisiin muiden kuin Luotsausliikelaitoksen
luotsauspalvelujen harjoittaminen tai tarjoaminen"

Tämä on käytännössä monopolin luominen, joka edellyttää 2/3 osan määräenemmistöä eduskunnassa.
Jälleen kerran miksi koko liikelaitostaminen, jos kilpailua ei ole tarkoitus avata?

"Luotsin ohjauskirjaan saamiseksi on pitkälti samat vaatimukset ja tutkinnot kuin
Suomessakin. Lisäksi luotseille on asetettu velvollisuus ottaa luotsioppilas matkalle mukaan
vaikka hän olisi kilpailevan yrityksen palveluksessa. Luotsierivapauden vaatimukset ja
tutkinto ovat hyvin samanlaiset kuin mitä Suomessa edellytetään linjaluotsinkirjan
saamiseksi. Vapautus on määräaikainen."

Olisi mielenkiintoista miten tämä toimisi Suomessa; olisiko paljoa opetushalukkuutta kilpailijan luotsioppilaan suhteen?

http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/48/54/b50420d6.pdf

(Lotsa rätt!; ruotsalaisten selvitys aiheesta)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#396
Baltic Pilot aloittaa deep sea pilotage toiminnot:

Lehdistötiedote:
                  14.3.2007

BALTIC PILOT ALOITTAA ITÄMEREN LUOTSAUKSEN

Yksityinen luotsausyritys Baltic Pilot käynnistää Itämeren alueella ns. syvän meren luotsauksen. Tarkoituksena on avustaa rahti- ja tankkialuksia, joiden liikenne on voimakkaassa kasvussa Itämerellä. Erityisesti merikuljetukset Venäjälle ja Venäjältä ovat lisääntyneet.
Itämeren luotsaus lisää meriliikenteen turvallisuutta samaan aikaan, kun ulkomaisten lippujen alla purjehtivien alusten määrä kasvaa. Syvän meren luotsaus liittyy Itämeren suojelukomission asettamien ympäristötavoitteiden varmistamiseen, sanoo merikapteeni Joakim Håkans, Baltic Pilotin toimitusjohtaja.
Toiminta aloitetaan kevään kuluessa ja se tulee kattamaan koko kansainvälisen merialueen Itämerellä.

Luotsauslaki muuttuu

Merikapteeni Joakim Håkans on tyytyväinen liikenne- ja viestintäministeriön tänään tekemään päätökseen, jonka mukaan luotsauslakityöryhmä alkaa selvittää Suomen rannikon luotsauksen vapauttamista kilpailulle.
Pidän hyvänä asiana sitä, että työryhmän jäseneksi tulee kilpailuviraston edustaja. Uskon, että sen myötä turvataan myös yksityisten luotsausyritysten tasapuoliset toimintamahdollisuudet, sanoo Joakim Håkans.
Hänen mielestään olisi kuitenkin selvitettävä jo työryhmän toimikauden kuluessa luotsauksen kilpailuttamiseen liittyvät todelliset olosuhteet.
Luotsaus voitaisiin avata kilpailulle jollakin rajatulla luotsausalueella ja samalla selvittää toiminnan eri muotoja, toteaa Håkans.
Tämän kokeilun avulla työryhmä ja merenkulun päättäjät voisivat saada monipuolisemman kuvan tilanteesta. Samalla voitaisiin kehittää myös viranomaisten ja yksityisten luotsausyritysten välistä yhteistyötä. Tämä olisi perusteltua myös siksi, että Itämeren luotsaus tulee lisäämään luotsien ja viranomaisten yhteistoimintaa.

Baltic Pilot harjoitti yksityistä luotsausta syksyllä 2007 ennen kuin Merenkululaitos keskeytti toiminnan. Tämän jälkeen liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän selvittämään luotsauslain tarkentamista. Tänään asetettu jatkotyöryhmä on saanut tehtäväkseen selvittää yksityisen luotsauksen käytännölliset edellytykset.

Lisätietoja: Joakim Håkans, Baltic Pilot Ltd Oy, puh 050-63304

http://www.balticpilot.fi/DOC080314.pdf

(Lisätty linkki luotsaustyöryhhmän asettamispäätökseen ja tiedote löytyy www.balticpilot.fi ja news)


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Risto Halminen

Petteri Orpon varsinainen kysymys näyttäisi olevan lähinnä työryhmän helmikuun puoliväliin/loppuun tms suunnitellun lausunnon oikea aikataulu. Ja tulihan se sieltä, vuoden loppuun mennessä joku sitten sanoo jotain. Joulukuun puolivälissä varmaan paljastetaan, mistä vuodesta oli kysymys. Taitaa vaan olla kyseessä hajun peittely, kakka on jo tullut. Valtiovallan oikeudellisuuteen saattaa joltain mennä usko, kohta varmaan löytyy tullimies, joka ei ole täysin nuhteeton.

Kansanedustaja varmaan pyrkii puoltamaan oman äänialueensa toimijoita. Sitä varten heidät sinne äänestettiin. Samalla tapaa tulee kai ymmärtää aktivistiluotsien vastustus, ollaanhan tässä sorkkimassa kyseisen ammattikunnan perimmäisiä nautintaoikeuksia. Turvallisuudesta on ihan turha puhua, tai sen heikkenemisestä. Pamela on turvallinen. Niillä on siitä todistukset. Samaten OOCL Harmaja oli turvallinen, sehän oli matkalla luotsinJÄTTÖpaikalle, josta sen on hyvä jatkaa matkaa omin neuvoin.

Luotsit virkamiehiksi, viinat takaisin tiskin taakse ja Ilkka Kanervalle pelkästään lankaliittymä. Ja enemmän lunta, paitsi kesäisin.

Sami Saarinen

#398
Lainaus käyttäjältä: Risto Halminen - 14.03.2008, 23:40:25
...ollaanhan tässä sorkkimassa kyseisen ammattikunnan perimmäisiä nautintaoikeuksia.

Saanen kohteliaimmin tiedustella, että mitä "nautintaoikeuksia" näet luotsin ammatissa olevan? Tarkoitatko kenties tuota oikeutta "veneillä" ympäri vuoden yhtiön laskuun?  :)

Lainaus käyttäjältä: Risto Halminen - 14.03.2008, 23:40:25
Turvallisuudesta on ihan turha puhua, tai sen heikkenemisestä.

Vastauksena tuohon väittämääsi (ja muutenkin keskustelua herättämään) seuraavanlaisia lainauksia referaatista joka käsittelee Bremenissä pidettyä luotsauksen kansainvälistä konferenssia:

"Maailmalla on kokeiltu erilaisia ja toimivia yhtiömalleja, mutta avointa kilpailua valtion tai sen alueiden sisällä ei ole sallittu missään (paitsi Tanska). Ylipäätänsä kilpailun nähtiin vaarantavan laivojen, varustamojen ja ympäristön turvallisuuden. Tätä näkökantaa korostivat etenkin laivojen vakuuttajat. He totesivat, että maissa joissa kilpailua on kokeiltu, ovat vahingot lisääntyneet ja korvaussummat nousseet."

"Vakuuttajien näkökulman luotsaukseen antoi Benfield corporate risk -yhtiön merivakuuttaja Ann Waite (Englanti). Yhtiö on erikoistunut merivakuutuksiin ja osa kansainvälistä Benfield Group Ltd:tä, joka toimii vakuuttajana yli 40 maassa ja on listattu Lontoon pörssiin. Ann Waite kertoi, että vakuuttajat kohtelevat luotsausta lähinnä riskin arvioinnin kannalta. Hän totesi, että luotsauksen vahingonkorvausvelvollisuus on lähes kaikkialla sälytetty valtiolle, koska taloudelliset vastuut ovat niin suuria. Luotsauksen vakuuttaminen ei ole mahdollista myöskään siksi, että valtiot vastaavat luotsauksesta eikä ole olemassa "luotsausmarkkinoita". Tosiasia on, että luotsin toiminnan vakuuttaminen on käytännössä mahdotonta. Vaikka avoimet luotsausmarkkinat olisivat olemassa, merivakuuttajat eivät Waiten mukaan loisi vakuutusinstrumentteja, joissa vastuu on rajoittamaton. Mahdollinen vakuutus kattaisi siis vain korvaukset tiettyyn summaan saakka. Lopuista vastaisi joko yksittäinen luotsi tai hänen yhtiönsä. Waite esitti teoreettisen laskelman sanomansa tueksi: Jos yksittäiselle luotsille tarjoaisi vakuutusta, joka kattaa vahingot viiteen miljoonaan USA:n dollariin vahinkotapahtumaa kohden, olisi vakuutusmaksun suuruus luotsia kohden noin 5 000–25 000 dollaria vuodessa!"

"Mielenkiintoisen lisän kilpailu vastaan monopoli -keskusteluun toi kansainvälisen vakuutusyhtiöiden yhteisön (International Group of P&I clubs, Pilotage sub-commitee) luotsausta käsittelevän yksikön tilasto. Tilastosta on selvästi luettavissa, että maissa joissa luotsaus on avattu kilpailulle, on enemmän onnettomuuksia. Tilaston ikävässä yläpäässä ovat Australia (1 onnettomuus/15 543 luotsausta) ja Argentiina (1 onnettomuus/19 733 luotsausta), molemmat maita joissa luotsauspalvelu on avattu kilpailulle. Tilastosta selviää myös, että näissä kahdessa maassa luotsauksesta oletettavasti johtuneita onnettomuuksia on noin kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa (1 onnettomuus/171 403 luotsausta). Argentiinassa on sittemmin luovuttu luotsaustoiminnan avoimesta kilpailusta."

Saman käyttäjän peräkkäiset viestit yhdistetty

Janne Koskinen

#399
"Vahingonkorvauslain (412/1974) 3 luvun 2 §:ssä säädetään seuraavaa: "Julkisyhteisö on
velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta
aiheutuneen vahingon. Sama korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen
tai lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista tehtävää. Edellä 1 momentissa
säädetty vastuu yhteisöllä on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen
laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu".
Lain 3 luvun 7 §:ssä säädetään seuraavaa: "Valtio ja kunta eivät vastaa luotsauksessa
aiheutetusta vahingosta
"."

Yksityisen yrityksen eli esim. BPL:n on kuitenkin vastattava vahingoista toisin kuin valtion liikelaitoksen.

http://www.danishpilotservice.dk/index.html

Tanskassa yksityinen luotsausyhtiö on saanut satamissa missä toimii noin 90%:n markkinaosuuden.

Jälleen kerran valhe, emävalhe, tilasto. Mikä rekisteröidään onnettomuudeksi, kivelläkäynti vai maalien rispaantuminen fendariin nojatessa.
Tanskassa ei turvallisuustason laskua ole havaittu ja esim. varsin vahvasti valtio-omisteinen Neste Oil on siirtynyt Fredericiassa yksityisen luotsausyhtiön asiakkaaksi (Neste Oil lienee Suomessa edelläkävijä meriturvallisuudessa).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.03.2008, 11:23:16
Jälleen kerran valhe, emävalhe, tilasto. Mikä rekisteröidään onnettomuudeksi, kivelläkäynti vai maalien rispaantuminen fendariin nojatessa.

Hieman lisää kopiointia samasta referaatista vastaamaan kysymykseesi...

"Seurannassa ei tilastoitu lainkaan havereita, joista aiheutui alle 100 000 US-dollarin vahingot. Vahinkojen keskimääräinen summa oli 850 000 US-dollaria. Seuranta-aika oli 1999 - 2003."

...eli kyseessä ei ole aivan mitättömät vahingot.  ;)  Ainakin allekirjoittanutta hämmästyttää tuo vakuutusyhtiöiden suhteellisen jyrkkäkin kanta valtiojohtoisen luotsauksen puolesta oli sitten Neste-oil kuinka edelläkävijä tahansa.  ;D

Risto Halminen

BP taisi ajaa vajaat sata luotsausta ilman yhtään haveria, eli samalla prosentilla kuin Aeroflot lenteli vanhaan hyvään aikaan. Minkälaista kirjoittelua olisi mahtanut syntyä, mikäli OOCL olisi ollut BP:n asiakkaana? Tilastojen mukaan joka toinen avioliitto päättyy onnellisesti eroon. Sillä matematiikalla kun mies ja nainen (tms) avioituvat, toinen heistä eroaa.

Luulisi uuden tulokkaan pakosta panostavan tekemisen laatuun, tilastoissa näyttää kovin erilaiselta jos väistämättömät haverit tekee heti kärkeen ja sitten ei enään koskaan. Eikä varmaan kannata vertailla Argentiinalaista työkulttuuria paikalliseen, maalla eikä merellä. Sleepy Sleepers sen sanoi, on vain kaksi tapaa keittää kahvia. Toisella tavalla asiakkaat alkavat tilata teetä.

Ja niistä ympärivuoden veneilyistä, äkkinäinen vilkaisu kateuskalentereihin kertoo, että ihan mukavasti luotseille menetetystä vapaa-ajasta maksetaan. Varmaan joka penni on hiellä tienattu. Viikko töitä, viikko vapaata, vuosilomat päälle. Hiljaisemmissa satamissa saattaa jäädä aikaa omille puuhasteluillekin, vai miten on? Itseä ainakin harmittaisi luotsina, mikäli tällainen työpaikka olisi, jos ei nyt ihan uhattuna, niin ainakin venettä keinutettaisiin inhottavasti.

Sami Saarinen

Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta edes vahva luulo ei useinkaan ole tiedon väärti...  ;D

Mitä taas tuohon mainitsemaasi kateusbarometriin tulee, niin sano ihan suoraan vain jos luotsien ansiotaso on mielestäsi kohtuuton? Löytyyhän tästä maasta niitäkin merenkulkijoita joiden mielestä laivapäällystön(kin) palkat ovat kohdallaan, joten ei siinä mitään häpeämistä voi olla.  ;D

Janne Koskinen

Luotsien palkkaus Suomessa lienee vanhojen satamaluotsauskompensaation saavien luotsien osalta eurooppalaista keskivertoa; nuorien osalta alle eurooppalaisen keskiarvon. Vuorottelu 1viikko on / 1 viikko off on hyvä, paljon parempi kuin joku 24 h on / 48 h off, varsinkin verraten johonkin Sunk pilottiin jossa käytännössä luotsauksia riittää koko 24 h:n ajan ja nukkuminen rajoittu pariin torkahdukseen kutterissa matkalla uuteen luotsattavaan alukseen.
Sitten noihin vahinkoihin ja korvauksiin. Vahinkofreqvenssin vertailu kuten mainittu Suomen ja Argentiinan ei liene relevantti. Tanskassa ei olla havaittu muutoksia yksityisen toimijan suhteen vahinkojen määrässä tai vakavuudessa (pikemminkin paranemista).
Finnpilot ei toimita asiakkailleen pyynnöstäkään minkäänlaista infoa vastuista ja vakuutuksista pesten kätensä kaikesta.
Tanskassa ja Suomessa (Baltic pilot) toimijat antavat englanninkielisen selvityksen vastuista ja vakuutuksista. Vastuun määrä on kylläkin rajattu, mutta tämähän on shipping busineksessa normaali käytäntö (korvattavan summan yläraja mainitaan).
Anna A:ta lukuunottamatta en tiedä yhtäkään tapausta, jossa MKL/VLL olisi määrätty maksamaan korvauksia (1/10 osa vaaditusta):
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-12-19,104:2:505708,1:0:0:0:0:0
Hovissa tätäkin varmaan vielä kohtullistetaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.03.2008, 15:02:47
Sitten noihin vahinkoihin ja korvauksiin. Vahinkofreqvenssin vertailu kuten mainittu Suomen ja Argentiinan ei liene relevantti.

Hmmm... ilmeisesti kuitenkin P&I clubien edustajan mielestä vertailu on relevanttia, koska...

a) Sellainen vertailu on heidän toimestaan tehty.
b) Vakuutusyhtiöt suhteutuvat negatiivisesti luotsauksen yksityitämiseen.

Mielenkiinnolla tosin odottelen näkemystäsi siitä, että minkä takia vakuutusyhtiöt perustaisivat toimiaan johonkin vertailuun joka ei ole relevantti.  :P