Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Petri Ahlgren

Saattaapi menna off-topickiin, mutta menkoot. En tieda paljonko Hoku, anteeksi Baltic Pilot maksoi luotseilleen enka tieda minkalaiset tyovuorot heilla oli.
Suomessa ainakin tyovuoroja ajatellen valtion luotsit pitaisivat olla tyytyvaisia. Saksassa, ainakin Kielin kanavassa ja Elbella luotsit ovat kiinni tyossaan 4 kuukautta.
Tana aikana voivat pitaa 9-paivaa vapaata, yksittaista paivaa vapaata. Kun ovat suorittaneen luotsauksen menee luotsi "nimi"-listalla hannille. Listalla on talla hetkella
Kielin kanavassa n.120 Pilotin nimea. Eras luotsi kertoi etta talla hetkella han kykenee olemaan kotonaan luotsausten valissa 9-12 tuntia..takaisin toihin. Sattuukko
vapaa keskelle paivaa tai keskelle yota on sattumaa.. Viime viikolla eras meidan luotsi nukahteli ohjastuolissa.. palkkaa saavat n.5000 e brutto.
Anteeksi off topickini.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.03.2008, 15:44:19
Hmmm... ilmeisesti kuitenkin P&I clubien edustajan mielestä vertailu on relevanttia, koska...

a) Sellainen vertailu on heidän toimestaan tehty.
b) Vakuutusyhtiöt suhteutuvat negatiivisesti luotsauksen yksityitämiseen.

Mielenkiinnolla tosin odottelen näkemystäsi siitä, että minkä takia vakuutusyhtiöt perustaisivat toimiaan johonkin vertailuun joka ei ole relevantti.  :P
Pitäisi verrata luotsaustoimen turvallisuutta maakohtaisesti ennen ja jälkeen yksityisen luotsauksen.
Voisikohan Argentiinasta saada onnettomuusfreqvenssin ennen ja jälkeen yksityistämisen?
Tanskan kokemukset eivät kuitenkaan tue käsitystä yksityisen luotsauksen vaarallisuudesta.
Baltic pilotilla on/oli vastuuvakuutus If yhtiössä, joka ei tietääkseni harjoita P&I toimintaa, mutta myönsi vastuuvakuutuksen BPL:lle.Mikä tämän vakuutuksen korvauskatto on/oli ei ole tiedossani. Yhä edelleen kaipaan tietoa Finnpilotin vastuuvakuutuksesta, korvauskatosta ja ehdoista (mieluiten painetussa muodossa). Näitä tietoja kaipaavat myös Finnpilotin asiakkaat.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.03.2008, 17:21:53
Yhä edelleen kaipaan tietoa Finnpilotin vastuuvakuutuksesta, korvauskatosta ja ehdoista (mieluiten painetussa muodossa). Näitä tietoja kaipaavat myös Finnpilotin asiakkaat.

Suosittelen ottamaan asian tiimoilta yhteyttä Finnpilotin konttoriin tuonne Kansakoulunkujalle. Hyvä ystäväsi Kokkosen Jouni varmaankin mielellään opastaa sinua siten, ettei asiaa koskevia mieltä askarruttavia kysymyksiä enää jäisi.  ;)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.03.2008, 19:22:53
Suosittelen ottamaan asian tiimoilta yhteyttä Finnpilotin konttoriin tuonne Kansakoulunkujalle. Hyvä ystäväsi Kokkosen Jouni varmaankin mielellään opastaa sinua siten, ettei asiaa koskevia mieltä askarruttavia kysymyksiä enää jäisi.  ;)
Tuskinpa pystyvät vastaamaan minullekaan, kun eivät pysty vastaamaan asiakkailleen. Mitään vastuuvakuutuksia ei ole eikä mistään oteta vastuuta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.03.2008, 19:56:42
Mitään vastuuvakuutuksia ei ole eikä mistään oteta vastuuta.

Niin... tuskin tuo valtiokonttorikaan on P&I clubin jäsen.  :) Tuon kommenttisi loppuosan jätän aivan omaan arvoonsa, mikäli se vain sinulle sopii?

Eero Huusko

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.03.2008, 20:08:10
Niin... tuskin tuo valtiokonttorikaan on P&I clubin jäsen.  :) Tuon kommenttisi loppuosan jätän aivan omaan arvoonsa, mikäli se vain sinulle sopii?

Vanhaan kunnon virastoaikaan valtionkottori oli maksumiehenä mahdollisissa/tapahtuneissa vahingoissa. Valtionkonttori ei kuitenkaan, eikä edes saa, ota vastuuta liikelaitosten mahdollisista vahingoista. Toisaalta liikelaitoslaki takaa valtion maksavan likkelaitostensa tappiot, joten pystyyn ne eivät mene vahingon sattuessa.

Finstashipin ja Finpilotin vakuutustilanteet olisivat mielenkiintoista luettavaa. Onko P&I vakuutusta kummallakaan? Onko edes alukset vakuutettuja?

Yksinkertaisena ihmisenä arvioisin Finstan aluksien kokonaisarvoksi noin 400 miljoonaa euroa, vaikka eihän tuolla rahalla saisi uusia tilalle. Prosentin kaskovakuutusmaksulla menisi pelkästään kaskoon 4 miljoonaa vuodessa....

Risto Halminen

Luotsin palkka ei Suomessa varmaan ole maailman kärkeä. Kun se muutetaan tuntipalkaksi ollaan varmaan aika lähellä huippua. Kivellähän sellaista kuuluu heittää kun omaa palkkaansa liian suureksi sanoo, ja useammilla kivillä niitä, jotka meripäällystön palkoista on viime vuosina ollut sopimassa.

Jos BP aikoo tehdä tulosta sellaisissa paikoissa missä nyt tehdään miinusta, jossain on löysää. Enoni naapuri tunsi jonkun, joka oli valtiolla töissä. Naapuri oli sitä mieltä, että helpolla pääsi. Sitten se pulju pilkottiin ja alkoi kova itku ja parku, kun joutui oikeasti tekemään töitä.

Vaikka ei asiat Finnpilotilla niin huonosti ole, jos lopuilla luotseilla on edes 10% toisaalla foorumissa mainitun artobeen itseluottamuksesta. Tuollaiselle taitaa olla lääketieteellisiäkin termejä.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Risto Halminen - 15.03.2008, 21:57:40
Kun se muutetaan tuntipalkaksi ollaan varmaan aika lähellä huippua.

Ja jotenkin tulee taas mieleen se sanonta, jossa puhutaan jotain luulon suhteesta tietoon...  ;D

Itse asiassa kysymyshän on taas kerran siitä miten ne "tunnit" halutaan laskea. Allekirjoittanut ainakin tunsi pääsevänsä päällikkönä huomattavasti helpommalla / pienemmillä tunneilla suhteellisen samankaltaiseen ansiotasoon, mutta kommenttisi valossa oletan sinulla olevan asiasta parempaa tietoutta?  ;)

JNordman

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 14.03.2008, 08:31:44
Jonkun olisi nyt pitänyt valistaa tätä Orpoa siitä, mikä ero on linjaluotsilla ja luotsilla. Ei suomalaisen varustamon palveluksessa olevalta linjaluotsilta ole evätty yhtikäs mitään. Samat oikeudet harjoittaa linjaluotsausta on hänellä kuin ulkomaalaisella kolleegallaan. Eivät nuo kansanedustajat edes viitsi ottaa asioiden perusteista selvää, vaan kyselevät niitä näitä.

Kannattaa ehkä opetella lukemaan, tai lukea tarkemmin... Sanoma oli kuitenkin seuraava:::

Miten linjaluotsaus voi olla yksityistä? Mutta sekaluotsaus ei???

Ei Orpo väittänytkään että suomalaisilta linjaluotseilta olisi evätty oikeus luotsaukseen!


JNordman

Kymen Sanomat 20.3.2008 Kirjoittaa seuraavasti:

Finntugsin Arto Murto: Luotsit haluavat vaikeuttaa toimintaa.  Antero Ala-Kiiskilä

KOTKA. Virolaisen hinaajavarustamon PKL As:n toiminnan laajentuminen itäisen Suomenlahden satamiin johtuu viime vuonna puhjenneesta luotsauskiistasta. Tätä mieltä on Kotkassa ja Haminassa hinausoperointia harjoittavan Finntugs Oy:n toimitusjohtaja Arto Murto.

Finntugs on Alfons Håkans Oy:n tytäryhtiö. Alfons Håkansin omistama Baltic Pilot puolestaan aloitti viime vuonna valtion luotsausliikelaitoksen kanssa kilpailevan luotsaustoiminnan. Viime marraskuussa liikenne- ja viestintäministeriö kielsi yritykseltä luotsauksen.

Kiistan selvittely on edelleen kesken.

Murron mielestä on erikoista, että Kotkan, Haminan ja Loviisan satamiin pyrkivän virolaisen PKL:n edustajana Suomessa toimii luotsausliikelaitoksen palveluksessa oleva henkilö.

Luotsausliikelaitos puolestaan on vastustanut jyrkästi yksityisen luotsausyrityksen tuloa markkinoille. Yhteys hinaajakilpailuun on Murron mielestä selvä.

- Tätä hinaajakilpailua on hankittu luotsien toimesta. He kokevat, että jos meitä pystyy horjuttamaan hinauspuolen kilpailulla, niin sitten meidän emoyhtiömme mielenkiinto luotsausyhtiön perustamiseen vähenee, Murto sanoo.

Finntugs harjoittaa hinausta itäisellä Suomenlahdella kolmen hinaajan voimin. Murto kiistää esitetyt väitteet vanhoista hinaajista.

- Tuorein hinaajamme Poseidon on valmistunut vuonna 2006. Hankimme sen Kotkaan viime syksynä, jotta Kotkan kasvava auto- ja konttiliikenne saadaan hoidettua asianmukaisilla vehkeillä, Murto sanoo.

Poseidonin lisäksi yhtiöllä on Kotkassa hinaajat Viikari ja Arppe.

Yhtiöllä on monopoliasema Kotkassa ja Haminassa sekä emoyhtiöllä Turussa ja Helsingissä.

- Ei monopoli ole minkään instanssin auttamaa. Ei ole meidän vika, jos kilpailijat eivät ole pärjänneet. Kilpailu ei minua häiritse, mutta se häiritsee, jos kilpailun käynnistäjänä ja promoottorina on valtion luotsausliikelaitoksen organisaatio, Murto sanoo.

Luotsausliikelaitoksen luotsina toimiva Arto Bäcklund, joka toimii myös virolaisen PKL:n edustajana Suomessa, torjuu Murron väitteet.

- PKL:n tulolla Suomeen ei ole mitään tekemistä Baltic Pilotin luotsaustoiminnan kanssa.

Bäcklundin mukaan hänellä on toimintaansa varten sivutoimilupa, jossa kaikki asiat on tarkasti säännelty.

Hän sanoo PKL:n strategiaan kuuluvan toiminnan laajentaminen. Sen mukaan tarkoitus on pyrkiä markkinatilanteen mukaisesti laajentumaan Suomessa.

Yhtiöllä on 13 hinaajaa, joista seitsemän toimii Virossa, neljä Latviassa ja kaksi Pietarissa.

- Ensi viikonloppuna valmistuu yhtiölle ukrainalaiselta telakalta 14. iso hinaaja.

Murto puolestaan selittää virolaisyhtiön mielenkiinnon Suomen markkinoita kohtaan johtuvan siitä, että patsaskiistan seurauksena Viro on menettänyt merkittävällä tavalla venäläistä transitoliikennettä. Tämän seurauksena Virossa on liikaa hinaajakapasiteettia.

Virolaisen PKL:n Vega-hinaajalla Kotkassa keskiviikkona käynyt Merimies-Unionin toimitsija Ilpo Minkkinen on huolissaan epäterveen palkkakilpailun mahdollisuudesta.

- Edellytämme, että Suomessa toimivilla aluksilla noudatetaan palkkauksessa Suomen tasoa.

Vegan päällikön palkka on Minkkisen mukaan noin 2 000 euron luokkaa, kun Suomessa vastaava palkka on yli 4 000 euroa.

- Matruusinkin kokonaispalkka on yli 3 000 euroa Suomessa.

Minkkinen piti Vegan miehitystä kovin vähäisenä. - Hinaajalla oli vain päällikkö ja konepäällikkö, ei edes kansimiestä.

Tässäpä vielä linkki uutiseen kuvan kera:

http://www.kymensanomat.fi/Talous---Talousuutiset/2008/03/20/Hinauskilpailun+taustalla+kiista+luotsauksesta/200834979278/8

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 18.03.2008, 21:21:43
Kannattaa ehkä opetella lukemaan, tai lukea tarkemmin... Sanoma oli kuitenkin seuraava:::

Miten linjaluotsaus voi olla yksityistä? Mutta sekaluotsaus ei???

Ei Orpo väittänytkään että suomalaisilta linjaluotseilta olisi evätty oikeus luotsaukseen!


Mitä on "sekaluotsaus"? Ensimmäistä kertaa kuulen moisen sanan. Mieti itse, mitä eroa on linjaluotsilla ja luotsilla.

Ari Savolainen

#417
Lainaa
Minkkinen piti Vegan miehitystä kovin vähäisenä. - Hinaajalla oli vain päällikkö ja konepäällikkö, ei edes kansimiestä.

Eli siis taysin sama miehitys mika on (oli) Hokun Hamletissa ja Primuksessa, ja naa hinaajat on kovin iakkaita.....




Lainaus korjattu
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Rontti

Lainaa- Edellytämme, että Suomessa toimivilla aluksilla noudatetaan palkkauksessa Suomen tasoa.

Vegan päällikön palkka on Minkkisen mukaan noin 2 000 euron luokkaa, kun Suomessa vastaava palkka on yli 4 000 euroa.

- Matruusinkin kokonaispalkka on yli 3 000 euroa Suomessa.

Menee hiukan offtopicciin:

Tuo jos jokin on täysin mielipuolista. Miksi Virolaisen hinaajafirman pitäisi maksaa Virolaiselle päällikölle suomen tasoista palkkaa?

Ja tuossa hyvä esimerkki miksi ei missään tapauksessa kannata kuulua SLPL:on jos matruusilla 3000€  mutta kipparilla vain 4000€.

Teemu Knuutila

Epailen vahvasti tota matruusin palkkaa, suomalaisissa hinaajissa ja-tai laivoissa... etenkin kun käsittääkseni vastikevapaita ei enään saa maksaa rahana... Vaan lomat on pidettävä lomana.