Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Jouni Haimi


Jarkko Korpela

Tämänpäivän Suomen Kuvalehdessä on Joakim Håkansin kirjoitus, jossa arvostellaan luotsien palkkausta ja vuosityöaikaa seuraavasti: " Valtion luotsit ansaitsevat 80 000 euron vuositulot tekemällä töitä maksimissaan viitisen kuukautta vuodessa. Tämä ei ole yhteiskunnan etujen mukaista." Tuntematta sen tarkemmin luotsien työaikoja ja palkkausta, herää kysymys onko Håkansin omistama luotsausyritys jonkinlainen halpatyövoimafirma jossa poiketaan luotsien yleisestä sopimuksesta? Siihen suuntaan sitä kirjoituksen perusteella ainakin tullaan ajamaan.

Allekirjoituksena kirjoituksessa on Merikapteeni, Itämerenluotsi Joakim Håkans. Millaisellakohan praktiikalla hän on Itämerenluotsiksi pätevöitynyt? Kova pitää olla itseluottamus miehellä kun hyppää yli 100 000 tonniseen Primorskiin matkaavaan tankkeriin pelkällä hinaajapraktiikalla

Ari Savolainen

Joakimhan voi skannata sen kiinnostusta herattaneen merikapteeninkirjansa naille sivuille. Tuo Itameren luotsi on luullakseni
ihan itsekeksitty hieno titteli.Oikaiskaa jos olen hakoteilla, kertokaa mika instanssi myontaa Itameren luotsin patevyyksia.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Koskinen

#438
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 14.06.2008, 08:30:49
Joakimhan voi skannata sen kiinnostusta herattaneen merikapteeninkirjansa naille sivuille. Tuo Itameren luotsi on luullakseni
ihan itsekeksitty hieno titteli.Oikaiskaa jos olen hakoteilla, kertokaa mika instanssi myontaa Itameren luotsin patevyyksia.


Asetus Itämerenluotsauksesta. Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1981




1.

Itämerenluotsilla tarkoitetaan henkilöä, joka yksityisoikeudellisen työ- tai
muun sopimuksen nojalla toimii luotsina tai muuna merenkulullisena
neuvonantajana Itämeren alueella Suomen kansallisten luotsausalueiden
ulkopuolella.






2.

Itämerenluotsilla tulee olla voimassa oleva ohjauskirja

Merenkulkuhallitus antaa hakemuksesta itämerenluotsin ohjauskirjan Suomen
kansalaiselle, jolla on merikapteeninkirja ja joka täyttää muut
merenkulkuhallituksen asettamat vaatimukset ja joka on suorittanut
itämerenluotsauksen tukinnon.



3.

Ohjauskirjan antamisen yhteydessä merenkulkuhallitus antaa itämerenluotsille
erityisen merenkulkuhallituksen vahvistaman henkilöllisyystodistuksen.


http://www.fma.fi/toiminnot/meriliikenteenohjaus/luotsaus/FI_asetus.pdf
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

Kiitos! Nain sita viisastuu, tai ainakin saa uutta tietoa.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korpela - 14.06.2008, 02:10:04


Allekirjoituksena kirjoituksessa on Merikapteeni, Itämerenluotsi Joakim Håkans. Millaisellakohan praktiikalla hän on Itämerenluotsiksi pätevöitynyt? Kova pitää olla itseluottamus miehellä kun hyppää yli 100 000 tonniseen Primorskiin matkaavaan tankkeriin pelkällä hinaajapraktiikalla


Niin no pelkällä hinaajapraktiikalla ei merikapteeninkirja irtoa....

Janne Koskinen

Hiukka OT, mutta aihetta hipoen:

http://www.iceadvisors.fi/sivu.php?id=1

eli tossa ice advisor systeemissä luotsit keksivät että ice advisorilla pitäisi olla mainittu itämeren luotsin certti.
Tarkoituksena kai savustaa breikkerimiehet ulos ko. hommasta.
Vaan ei taida olla kukaan jääneuvonnalla vaurastunut: viime talvena ei tiettävästi yhtään keikkaa ja edellisenä kaksi.

Tarkkaan ottaen kyseessä ei ole luotsaus eikä varsinainen paikallistuntemus vaan tuntemus paikallisista jääolosuhteista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korpela - 14.06.2008, 02:10:04
Tämänpäivän Suomen Kuvalehdessä on Joakim Håkansin kirjoitus, jossa arvostellaan luotsien palkkausta ja vuosityöaikaa seuraavasti: " Valtion luotsit ansaitsevat 80 000 euron vuositulot tekemällä töitä maksimissaan viitisen kuukautta vuodessa. Tämä ei ole yhteiskunnan etujen mukaista." Tuntematta sen tarkemmin luotsien työaikoja ja palkkausta, herää kysymys onko Håkansin omistama luotsausyritys jonkinlainen halpatyövoimafirma jossa poiketaan luotsien yleisestä sopimuksesta? Siihen suuntaan sitä kirjoituksen perusteella ainakin tullaan ajamaan.

Allekirjoituksena kirjoituksessa on Merikapteeni, Itämerenluotsi Joakim Håkans. Millaisellakohan praktiikalla hän on Itämerenluotsiksi pätevöitynyt? Kova pitää olla itseluottamus miehellä kun hyppää yli 100 000 tonniseen Primorskiin matkaavaan tankkeriin pelkällä hinaajapraktiikalla


Suomen Kuvalehdessä ollut kirjoitus oli OSA vastineesta, joka oli kirjoitettu vastineeksi Luotsiliiton puheenjohtajan 6.6.2008 julkaistuun kirjoitukseen samaisessa lehdessä.

KOKO vastine kuitenkin tässä. (Ettei jää kellekään vääriä käsityksiä kun asioita irroitetaan yhteyksistään):

Luotsit puolustavat omia etujaan Itämeren kustannuksella



Luotsiliiton puheenjohtajan Antti Rautavan (SK 23/6.6.08) mielestä luotsausta ei saisi kilpailuttaa, koska luotsaus ei saa olla kaupallista toimintaa. Eduskunta kuitenkin hyväksyi jo 2003, että luotsaus siirretään Merenkulkulaitokselta luotsausliikelaitos Finnpilotille. Liikelaitos tavoittelee voittoa, joka oli viime vuonna runsaat neljä miljoonaa euroa. Myös Finnpilotin johto palkittiin bonusrahoilla kaupallisten tavoitteiden saavuttamisesta. Hallituksen talouspoliittinen ministeriövaliokunta on jo käsitellyt Finnpilotin muuttamista tavalliseksi osakeyhtiöksi, koska EU:n komissio ei hyväksy valtiollisia liikelaitoksia peiteltyjen tukien ja takuiden vuoksi.

Itämeren liikennemäärien jatkuva kasvu pakottaa synnyttämään uusia luotsausyrityksiä. Kansallisena etuna on, että ne toimivat viranomaisten kuten Merenkulkulaitoksen tiukassa valvonnassa. Suomi tarvitsee luotsauspalveluja, koska maamme tavarahuolto on täysin riippuvainen merikuljetuksista. Luotsauksen kustannukset maksaa viime kädessä kuluttaja ja siksi luotsauksen tulee olla kustannustehokasta.

Kilpailuvirasto on toistuvasti todennut, että luotsaus on vapautettava kilpailulle. Sama tilanne vallitsee jo useissa EU:n jäsenmaissa. Tanskassa käynnistettiin vapaa kilpailu viime lokakuussa ilman ongelmia. Markkinoille tuli kaksi uutta yrittäjää, jotka ovat ottaneet merkittävän markkinaosuuden valtiolliselta yritykseltä. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä selvittää parhaillaan suomalaisia malleja, joilla luotsauksen tehokkuus ja saatavuus voidaan turvata kaupallisten mallien avulla. Tämä on perusteltua ja tärkeää, koska luotsaus kuuluu elinkeinovapauden piiriin eikä luotsausta ole säädetty Finnpilotin yksinoikeudeksi. Jos olisi, se olisi pitänyt tehdä perustuslain säätämisjärjestyksessä. Ei siis ole olemassa lainsäädännöllisiä esteitä käynnistää nopealla aikataululla uusia suomalaisia luotsausyrityksiä. Muussa tapauksessa ulkomaiset yrittäjät valtaavat markkinat, kun suomalaiset riitelevät keskenään.

Luotsien ammattijärjestö, Luotsiliitto kuitenkin haluaa estää uusien palvelujen tuottamisen äärimmäisen itsekkäistä syistä. Nykyjärjestelmässä valtion luotsit ansaitsevat 80.000 euron vuositulot tekemällä töitä maksimissaan viitisen kuukautta vuodessa. Tämä ei ole perusteltua eikä yhteiskunnan etujen mukaista. Luotsiliitto ei halua lisätä luotsien määrää, vaikka nykyiset 200 Finnpilotin luotsia eivät pysty suoriutumaan kasvavista vaatimuksista. Luotsiliiton kartellinomainen toiminta estää myös Maailman Luonnonsäätiön perustellun tavoitteen määrätä luotsinkäyttö pakolliseksi Itämerellä. Ellei Itämerellä ole riittävästi luotseja, öljyonnettomuuksien riski kasvaa merkittävästi. Navigointiteknologian nopea kehittyminen nimittäin lisää koko ajan varustamojen haluja toimia omin päin ja ilman Itämeren erityisolosuhteita tuntevia luotseja.

Vaikka Finnpilot näyttää voitollista tulosta, sen taloudellinen tilanne ja toiminnan tehokkuus ovat näennäisiä. Tulos syntyy muutamien luotsiasemien ja satamien alueilta. Lisäksi valtio tukee Saimaan luotsausta neljällä miljoonalla eurolla eli samalla summalla, jonka Finnpilot tuottaa. Luotsauksen hinnoittelu ei ole läpinäkyvää ja kilpailulainsäädännön mukaista, kuten luotseja käyttävät varustamot edellyttävät. Luotsauksen alueellisella kilpailuttamisella ja kannattavien ja kannattamattomien alueiden yhdistämisellä voidaan luoda taloudellisesti järkeviä kokonaisuuksia myös valtion näkökulmasta.

Luotsaus tuottaa turvallisuuspalveluja kuten esimerkiksi yksityinen sairaankuljetuskin. Poikkeusoloja varten yksityisille luotseille voidaan säätää tarvittavat palveluvelvoitteet. Väitteet siitä, että yksityiset luotsit eivät puolustaisi omaa maataan kriisien aikana, ovat loukkaavia. Tosiasia on, että suurvaltojen satelliittitekniikka on kehittynyt niin pitkälle, että kriisitilanteissa se korvaa täysin perinteisen rannikkoluotsauksen. Siksi luotsaus ei ole enää puolustuksellinen turvaamistoimi vaan se on kaupallista palvelutoimintaa pääosin ulkomaisten varustamojen omistamille kauppalaivoille.



Joakim Håkans

merikapteeni, Itämeren luotsi

Baltic Pilot Ltd Oy

Ari Savolainen

No joo! Kun eteen tuli koko artikkeli, se muutti asiasta aiemmin mainitun tekstin toiseen valoon.Sanonpa kerrankin itselleni,Ala koskaan usko painettuun sanaan, ainakaan lainattuihin patkiin.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 14.06.2008, 09:56:20
Niin no pelkällä hinaajapraktiikalla ei merikapteeninkirja irtoa....

Niin... taitaahan siinä praktiikassa olla yksi AHT:kin mukana.  ;D

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.06.2008, 10:05:57
eli tossa ice advisor systeemissä luotsit keksivät että ice advisorilla pitäisi olla mainittu itämeren luotsin certti.
Tarkoituksena kai savustaa breikkerimiehet ulos ko. hommasta.
Vaan ei taida olla kukaan jääneuvonnalla vaurastunut: viime talvena ei tiettävästi yhtään keikkaa ja edellisenä kaksi.

Tarkkaan ottaen kyseessä ei ole luotsaus eikä varsinainen paikallistuntemus vaan tuntemus paikallisista jääolosuhteista.

Esittämäsi savustuksen lisäksi pari muuta syytä siihen, minkä takia ice advisorilla olisi hyvä olla Itämerenluotsin kirjai:

1) Itämerenluotsin asema on kyseisen alueen viranomaisten tunnustama ts. Itämerenluotsin kirjan omaava henkilö saa virka-apua sitä tarvitessaan yms.

2) Imagokysymys. Itämerenluotsin kirjan omaavalla henkilöllä tulee olla vahintään 6 vuoden kokemus päällikkönä, yliperämiehenä tai luotsina merikapteenin kirjan saamisen jälkeen eli kyseinen kirja kohtuullisen pitkälle takaa kyseisen henkilön kokemuksen.

Petri Ahlgren

Kuulostaa kovin korkealta luku 80 000euroa vuodessa. Mahdollista on etta Finnpilotilla on luotseja,vanhan sopimuksen luotseja
jotka kiireisessa satamassa saattavatkin tienata tuon summan, mutta vahvasti epailen ettako koko Finnpilot luotsi kaarti tienaa
noin hyvin. Joitakin vuosia sitten heillahan oli palkkauudistus jossa mm. kompensoitiin satama-luotsaus pois. Toivottavasti Hokans
on kirjoittanut faktaa ;)

Teemu Knuutila

#447
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.06.2008, 11:34:18
Niin... taitaahan siinä praktiikassa olla yksi AHT:kin mukana.  ;D
Niimpä niin, kukapa ne tietää, saahan nää praktiikat suurinpiirtein selville MKL:n merimiesrekisteristä, eli sen kun tilaat kenen otteet haluat, maksaa noin 10 eur / hlö.
Sitten OT, olen jo pitkään miettinyt montako merikapteenia Suomessa työskentelee puhtaasti maissa, ja kuinka moni on sitä tehnyt valmistumisestaan saakka, todella moni. Kuitenkin konttorissa istuvat (kapteenit) uusivat kirjansa 5 vuoden välein (melkein 85 %, tilastojen mukaan), käymättä edes sen vertaa veden päällä, että poikkeaisivat Ruotsin tai Tallinnan risteilylaivalla.... Sepä se on kai sitä koulutuksen suomaa etua... kukaan ei kysele sen enempää, clubilla kun tunnetaan kaikki vähänkin "ammattilaiset" en tällä todellakaan tarkoita ettei joka ukko olis natsojaan ansainnut, mutta miten vitussa meikäläinen saisi uusittua edes lääkintäkoulutukset niitä suorittamatta uudelleen...??? Päällystökirjojen uusiminen (vahtiperämiehestä eteenpäin) vaativat n. vuoden työskentelyn merellä kirjan vaatimissa tehtävissä 5 vuoden sisällä, jotta kirjat voidan ylipäänsä uusia, tietty kirja uusitaan, vaikka et olisi ollut päivääkään merellä 5 vuoteen, mutta esim. vahtiperämiehen kirjassa lukee sen jälkeen "domestic area only"...

Petri Ahlgren

Kannattako Hokanssin titteleita ottaa niin kovin tosissaan? Muistaakseni han on mainostanut itseaan hinaajamieheksi vuodesta 1971.
Hmm.. Itse olen syntynyt juuri tuona vuonna 1971. En tieda Hokun tarkkaa ikaa, mutta tuskimpa han on yli 50-vuotias?
Jos han mainostaa itseaan hinurimieheksi vuodesta 1971 heraa kysymys onko isa-Stefan pistanyt Joakimin alaikaisena toihin? ;D

Teemu Knuutila

Tottakai on. Itsekin voisin mainostaa itseäni merimieheksi aina vuodesta 84 eteenpäin, jolloin oli 6 vuotias ja sain ensimmäisen oman veneeni... Mutta olisipa todellakin vielä voimissaan kisällistä sepäksi ajattelutapa ja toiminta, kokemus kun vastaa monia monia kouluvuosia enemmän kuitenkin... Ja vaikka joku olisi ollut alaikäisenä merillä, niin sitä se on ollut silloin "hyväänaikaan" ja sieltä sitä on noustu jungmannista kippariksi, ja minusta pitäisi olla niin tänäänkin, tottakai kipparit ovat koulunsa käyneet, mutta kokemusta ei koulussa pystytä opettamaan, ei sitten millään !!!