Baltic Pilot Ltd Oy

Aloittaja Lauri Isberg, 16.08.2007, 09:15:11

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahlgren - 15.06.2008, 13:15:45
Kuulostaa kovin korkealta luku 80 000euroa vuodessa. Mahdollista on etta Finnpilotilla on luotseja,vanhan sopimuksen luotseja
jotka kiireisessa satamassa saattavatkin tienata tuon summan, mutta vahvasti epailen ettako koko Finnpilot luotsi kaarti tienaa
noin hyvin. Joitakin vuosia sitten heillahan oli palkkauudistus jossa mm. kompensoitiin satama-luotsaus pois. Toivottavasti Hokans
on kirjoittanut faktaa ;)

Tossa on aika paljon hajontaa; tiettävästi Orrengrundissa "vanhat luotsit" satamaluotsauskompensaatiolla 80000-85000€; uudet ilman kompensaatiota kaikilla ikälisillä 68000-73000€. Alueluotsivanhin/luotsivanhimmat saattavat päästä aavistuksen yli 90000:n €/vuosi.Vastaavasti hiljaisella asemalla esim. Vaasa/Kaskinen "uusi luotsi" parilla ikälisällä ilman kompensaatiota 40000-45000€/vuosi.Hajonta on melko suuri, mutta kun muistaa Finnairin kaukoliikenteen päällikøiden keskipalkka ennen korotusta 19200€/kk (noin sadalla lentotunnilla) niin talkoiksi menee. Muistaen, että 1960-luvulla laivanpäällikøt olivat lentokapteeneita reilusti edellä (toki vuorottelu oli nykyistä heikompi). Taitaa merenkulkijoiden edunvalvonta olla yhtä tyhjän kanssa näissä shore-based jobeissakin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Knuutila

Lentopäällystön ja laivapäälystön asiat ja palkat, ovat kuin puhuisi linnuista ja kaloista, eivät silloin, eivätkä tänään, millään tavalla edes samalla lähtöviivalla. Asiat asioina jne !!!

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahlgren - 15.06.2008, 13:25:40
Kannattako Hokanssin titteleita ottaa niin kovin tosissaan? Muistaakseni han on mainostanut itseaan hinaajamieheksi vuodesta 1971.
Hmm.. Itse olen syntynyt juuri tuona vuonna 1971. En tieda Hokun tarkkaa ikaa, mutta tuskimpa han on yli 50-vuotias?
Jos han mainostaa itseaan hinurimieheksi vuodesta 1971 heraa kysymys onko isa-Stefan pistanyt Joakimin alaikaisena toihin? ;D
Taidat olla syntynyt samana vuonna kuin Joakim.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Koskinen

#453
Mitenkäs nämä Saimaan subventiot? Kuten tunnettua liikelaitoksethan on pakko lopettaa. Salliiko EU uudelle OY:lle tai vastaava maksettavat subventiot? Ymmärtääkseni on kilpailua vääristävä yhdelle toimijalle kohdennettuna sekä luotsauskilpailun että eri liikennevälineiden kilpailun näkøkulmasta (vaikka Finnpilot olisikin ainoa toimija Saimaalla).

Pitääkø tästäkin taas kannella EU:lle ennenkuin järki løytyy?

"Luotsauksen hintatukeen oli käytettävissä 4,2 miljoonaa euroa, josta käytettiin 4,0 miljoonaa euroa Saimaan luotsaustoiminnan alijäämän kattamiseen." (LVM tilinpäätøs 2007).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.06.2008, 07:18:45
Mitenkäs nämä Saimaan subventiot? Kuten tunnettua liikelaitoksethan on pakko lopettaa. Salliiko EU uudelle OY:lle tai vastaava maksettavat subventiot? Ymmärtääkseni on kilpailua vääristävä yhdelle toimijalle kohdennettuna sekä luotsauskilpailun että eri liikennevälineiden kilpailun näkøkulmasta (vaikka Finnpilot olisikin ainoa toimija Saimaalla).

Ei kai EU sinällään tuollaisessa tapauksessa subventioita vastusta, koska onhan tällä hetkelläkin esimerkiksi rautateilla ostoliikennettä. Tietenkin perusolettamus lienee se että asiat kilpailutetaan jos kilpailu on mahdollista. Noin yleensähän EU:ta kiinnostaa lähinnä jos kilpailu vääristyy tukiaisista, eli esimerkiksi jos Alitalian annetaan tehdä tappiota, jonka valtio sitten maksaa erinäisillä tuilla, niin se vääristää kilpailua reiteillä jossa ko firma kilpailee ilman tukiaisia olevien firmojen kanssa.

Lainaa
Pitääkø tästäkin taas kannella EU:lle ennenkuin järki løytyy?
"Luotsauksen hintatukeen oli käytettävissä 4,2 miljoonaa euroa, josta käytettiin 4,0 miljoonaa euroa Saimaan luotsaustoiminnan alijäämän kattamiseen." (LVM tilinpäätøs 2007).

Sinällään on kyllä mielenkiintoista, että miksi Saimaan luotsaustoimintaa ei voi toteuttaa sillä tavalla, että siellä perittäisiin kustannuksia vastaavaa hintaa, vai onko ko reitti niin kustannusherkkä, että kustannukset aiheuttaisivat välittömästi kuljetusten loppumisen?

Petri Ahlgren

Lainaus Ari Savolaiselta: taidat olla syntynyt samana vuonna 1971 kuin Hokans.
Jos nain on niin en voi muuta todeta kuin, etta: kaikki me merenkulkijathan ollaan synnytty merivesi
suonissamme, mutta harvalla on ollut napanuoran sijasta hinauskoysi ;D

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jarkko Korpela

Jari Nordman on saanut (jostain?) käsiinsä J. Håkansin lehdelle
lähettämän vastineen, jota Suomen Kuvalehti on editoinut asiallisempaan
muotoon. Voisiko Jari myös välittää Håkansin vastauksen alkuperäiseen
kysymykseeni . J. Håkanshan kauhistelee vastineessaan luotsien korkeaa
palkkausta ja lyhyttä työaikaa; siis aikooko Baltic Pilot perustaa
tulevan luotsirekrytointinsa halpatyövoiman ja pidemmän työajan varaan?

JNordman

Mulla on paljon "toimittaja"ystäviä ja ilmanen netti!

Herra Korpela (kuka lie), joka tuntuu kovasti olevan kruununluotsien asialla peräänkuuluttaa millä palkkauksella Baltic Pilotin luotsit toimivat. Se ei JH:n kirjoituksessa tule esille, se kuitenkin on tullut selväksi että Luotsiliitto ajaa vain valtion luotsausliikelaitos Finnpilotin luotsien asiaa, eikä halua muita luotseja markkinoille. Syyn tähän kaikki saa ihan itse miettiä. Tämä lienee JH:n kirjoituksen viesti, eikä se millä palkkauksella BP henkilökuntansa palkitsee. Ainakin näin ymmärsin.
Halvalla ei kuitenkaan hyvää henkilökuntaa saa töihin. Ei sinun, eikä minunkaan alalle.  ;)
Ameriikanmieshän sanoo: If You pay peanuts, You get monkies...

Luotsien ammattijärjestö, Luotsiliitto kuitenkin haluaa estää uusien palvelujen tuottamisen äärimmäisen itsekkäistä syistä. Nykyjärjestelmässä valtion luotsit ansaitsevat 80.000 euron vuositulot tekemällä töitä maksimissaan viitisen kuukautta vuodessa. Ja tähän haluaisin minäkin pyrkiä  ::)

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 17.06.2008, 18:59:55
If You pay peanuts, You get monkies...


Aivan totta, ei kukaan ammattimies tiskarin palkalla duunin lähde, en minä, eikä kukaan muu. Jos kuitenkin noin risoo, ainahan voi laittaa paperin Bp:lle sisään...! Halukkaista päätellen, kyllä palkalla kämppää makselee ja muutakin !

Rontti

LainaaLuotsien ammattijärjestö, Luotsiliitto kuitenkin haluaa estää uusien palvelujen tuottamisen äärimmäisen itsekkäistä syistä. Nykyjärjestelmässä valtion luotsit ansaitsevat 80.000 euron vuositulot tekemällä töitä maksimissaan viitisen kuukautta vuodessa. Ja tähän haluaisin minäkin pyrkiä 

Niin haluaisin minäkin ja niin pitäisi jokaisen kansipäällystössä kärvistelevän halutakin.

Tää menee hiukan OT:ksi vaikka tavallaan kuuluukin tähän. Poistakaa jos ei kuulu.

Täällä jossain ehkä tässä topicissa mainittiin lentäjien ansiot ja niihin verrattuna esim Finskin perämies nauraa luotsien palkoille saati sitten kippari.
Eräs tuttu nimittäin lentelee Finskin kipparina euroopan reittejä ja hänen vuosi-ansionsa oli 2006 tuollaiset 170000€ joten eipä tuo luotsien palkka niin kaksinen ole.

En ole koskaan ymmärtänyt enkä tule ymmärtämään sitä miksi merenkulun kansipäällystön edustajat puukottavat palkka-asioissa toisiaan selkään niinkuin helposti täälläkin voi rivien välistä lukea, että luotsit tienaavat liikaa. Miksi helvetissä tällaisia joku edes oikeasti kirjoittaa tai ajattelee. On täysin päivänselvää, että sellaisella menttaliteetilla kansipäällystön ja luotsien palkat pysyvät alhaisina eli kuopassa aina.
Jos JH haluaa luotseja töihin on palkan oltava vähintään yhtä hyvä kuin LLL:ssa. Muuten niitä apinoita alkaa roikkumaan Håkun oksilla oottamassa luotsaus keikkaa. En jaksa uskoa että JH olisi niin huono bisnesmies että ei osaisi hinnoitella luotsauspalvelujaan niin, että taso pysyy korkealla.
Eikai Håkun firma nyt sentään ole mikään Finstaship jota johtaa pähkinöitä napsivat apinat?


Annetaan luotsien tienata eikä ruveta repimään heiltä pois vaan yritetään pönkätä myös laiva puolella ansiot sellaiselle tasolle että ainakin sen puoleen kehtaisi kahvipöydässä kertoa kavereille paljonko laivalla elämäänsä tuhlaamalla tienaa eikä tarvitse hiljaa hävetä totuutta, että olen ihan saatanan tyhmä kun teen banaanipalkalla duunia jossain kelluvassa perslävessä ja kuullun vielä sellaiseen liittoon joka ajaa asioitani entistä syvemmälle sinne persläpeen ja vielä maksan siitä mielipuolisen korvauksen heille.

Janne Koskinen

Miksi luotsauslakia tai lakia luotsausliikelaitoksesta ei kirjoitettu kuten lakia vesiväylien merkitemisestä:

"Asetus vesikulkuväylien merkitsemisestä

5 § 1 momentti



Muu kuin Merenkulkulaitos ei saa rakentaa tai asettaa merenkulun turvalaitetta eikä ylläpitää sitä ilman lupaa. Lupa on haettava Merenkulkuhallitukselta, jonka asiana on harkita turvalaitteen tarkoituksenmukaisuus, sekä määrätä rakentamis-, asettamis- ja kunnossapitoehdot."


Lainsäätäjän tarkoituksena ei ilmiselvästikään ole ollut luotsausmonopoli.

Ja miten siinä sitten kävikään tai itse asiassa käy:

"Valtio tehostaa kilpailukykyään
Merenkulkulaitoksen sisäinen tuotanto yhtiöitetään 2010

SEPPO SUDENNIEMI

Merenkulkulaitoksen (Mkl) sisäinen tuotanto halutaan yhtiöittää vuoden 2010 alusta erilliseksi yritykseksi. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli yhtiöittämistä tiistaina ja päätyi esitykseen yksimielisesti. Valtion arvioidaan saavan uudesta yhtiöstä kolmen vuoden siirtymävaiheen jälkeen vähintään viiden miljoonan euron säästöt vuodessa.

Tuotantoyhtiön liikevaihto olisi noin 20 miljoonaa vuodessa.

Yhtiöittäminen koskee noin 300 Mkl:n 700:sta työntekijästä ja sen yhteydessä tapahtuvassa henkilöstön sopeuttamisessa noudatetaan valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisia tukitoimia. Yhtiöittämistoimenpiteet on määrä aloittaa ensi vuoden alusta ja lähiaikoina sitä varten nimetään projektipäällikkö.

Liikenne-ja viestintäministeriön ylijohtajan Juhani Tervalan mukaan uuden yhtiön henkilöstö olisi toiminnan alkaessa 220 ja siirtymäkauden alkaessa 180.

- Henkilöstössä on paljon suuria ikäluokkia, joten ikärakenne helpottaa sopeuttamistoimia. Uutta yhtiötä ei tietenkään perusteta väen vähentämiseksi, vaan toiminnan tehostamiseksi, Tervala korostaa.

Yhtiöittämisen yhteydessä varmistetaan meriliikenteen väyläpalveluiden laatu ja saatavuus. Mkl:n sisäisen tuotannon tehtävä on väylien ja kanavien ylläpito ja rakentaminen, suunnittelu ja asiantuntijapalvelut, merenmittaus ja merikartat.

- Valtion omistamissa meripuolen toiminnoissa ei ole totuttu siihen, että samalla alalla on kilpailua. On totuttu monopoliin, joten muutoksiin on runsaasti tarvetta. Ammattitaito on kuitenkin niin vahvaa, että kilpailuun pystytään, Tervala sanoo.

Mkl:sta erkani vuonna 2004 luotsausyksikkö erilliseksi Luotsausliikelaitokseksi. Vuoden 2007 alusta väylänhoitotyöt kilpailutettiin, kun ne aiemmin oli ostettu yksinomaan varustamoliikelaitos Finstashipiltä, jolle kuuluvat jäänmurtajat sekä väylä- ja yhteysalukset.

Mkl:n yhteyteen jäävät edelleen talvimerenkulun ja meriturvallisuuden yksiköt sekä meriliikenteen ohjaus. Rakennemuutokseen kuului merenkulkupiirien lakkauttaminen kesällä 2006.

Julkaistu 18.6.2008 2:32:00 "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

#462
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.06.2008, 02:08:58
Uskoo ken tahtoo; korkea on LLL:n moraali?

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_384_2008_p.shtml

Oletko sattunut ajattelemaan asiaa siltä kantilta, että minkä tähden Finnpilot mieluummin ajaa kalustonsa aivan loppuun ja sen jälkeen naulatehtaalle kuin että myisi kyseiset veneet halukkaille ostajille? Entä minkä tähden JH ja BPL olisivat halukkaita ostamaan kyseisen kaltaista loppuun ajettua kalustoa? Ajattelemisen arvoinen skenaario eikö olekin?  ::)

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 17.06.2008, 18:59:55
Syyn tähän kaikki saa ihan itse miettiä.

Olisin kovin halukas kuulemaan henkilökohtaiset päätelmäsi asian tiimoilta? Otathan myös "pohtimisessasi" huomioon sen tosiasian, että yritysten välinen kilpailu yleensä nostaa ammattimiesten palkkoja.  ;D

Risto Halminen

"Loppuun" ajettu on aika lavea käsite. Tarkoittanee sitä, että kuntoon saattaminen on arvoonsa nähden liian kallista, johtuen kunnostuksen suorittamisesta ostopalveluna, toisin kuin luultavasti AH tekisi. Ja miten tosissaan ostaja on ollut liikkeellä. Nythän viraston virkamiehet saatiin näyttämään huonolta yleisön silmissä, kun mieluummin ilkeyttään särkevät ja heittävät pois kuin kierrättävät. Pitää kierrättää että pingviinien koti ei sula.

Kilpailu noin teoriassa nostaa ammattimiesten palkkoja, näkeehän sen päällystön palkkakehityksestä. Ainakin 10 vuotta on kehuttu tekijöitten kasvavasta pulasta, nyt vasta ovat alkaneet maksaa paikoin konepuolella yli liiton minimin, vintillä edelleen odotetaan kiltisti josko sitten kolmen vuoden päästä palkankorotus ylittäisi inflaation. Suomalainen on nöyrä, paitsi kännissä saunassa.

Tuskin luotsit yksin ollessaan palkkaansa haukkuvat. Lentomiehet voivat saada mitä vaan, tai Jorma Ollila. BP lupaa kilpailukykyisen palkan ja samalla asiakkailleen joustavampaa palvelua. Tämä joustavuus saattaa olla pois golf-viheriöltä. Ja voipi myös olla, että laumaa johtamaan riittää pikkubussillinen väkeä, nykyisen paikallisjunan sijaan. Jonkun paremmin on sitten vaan jonkun toisen huonommin.