Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

heikki ikävalko

Krinuolasta sen verran että edelleen se on Sahalahden keskustan paloaseman takaisella kunnan teknisellä varikolla. Rungon omistajat aloittivat sen kunnostuksen 15 vuotta sitten ja keskeneräisenä on edelleen. Omistajista tiedän etteivät he projektia taida enää jatkaa. Tässä mielessä jos jotakuta kiinnostaa niin saattaa olla että rungon saisi ostettua pois mätänemästä. Omistajat ovat suojanneet rungon sateelta pressuilla mutta en tiedä kuinka huolellisesti niitä on myrskyjen jäljiltä korjailtu.
Jos ketä kiinnostaa niin voin ottaa nykyisten omistajien nimet selville :)

Ari Sirén

Myös vesistön vanhin, 1873 rakennettu Jatko myydään, jos innostunut ostaja löytyy ja hinnasta sovitaan. Lisätietoja saa minulta.

Esa Nyrhinen

S/S Jatko on myyty Valkeakoskelta Ruovedelle, uusi omistaja aikoo saattaa kesken jääneen kunnostustyön talven aikana loppuun ja laiva siirtyy jälleen risteilykäyttöön. Uusi satama tullee olemaan Muroleen kanavan läheisyydessä.

Mikko Manka

Lainaus käyttäjältä: Esa Nyrhinen - 21.11.2011, 16:39:03
S/S Jatko on myyty Valkeakoskelta Ruovedelle, uusi omistaja aikoo saattaa kesken jääneen kunnostustyön talven aikana loppuun ja laiva siirtyy jälleen risteilykäyttöön. Uusi satama tullee olemaan Muroleen kanavan läheisyydessä.
Onkos tästä Jatkon risteilytoiminnasta mitään uutta tietoa - onko alkamassa tänä vuonna? Hienoa, että saadaan Nässyllekin "uusi" höyry.

Näsijärvi II:lle saimme viimein tehtyä omat nettisivut + FB-yhteisön. Käykäähän asiasta kiinnostuneet tutustumassa (www.nasijarvi2.fi). Tarkoitus on hieman aktivoitua myös verkkoympäristössä, vaikka perinnehommista puhutaankin.
-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula

Tarmo Hurskainen

#124
Matkailupalvelu Kuutar operoi jo kolmella aluksella. En tiennytkään, että firman laivastoon on siirretty m/s Merete.
http://kuutar.fi/risteilyt/ms-wellamo/

Laukontorin satamaa voi nyt seurata myös live-kamerasta:
http://tampere.skyviewlive.fi/

Suvantoahan on ruopattu ja taitaa homma olla vieläkin hiukan kesken. Hopealinjan alus jäi matalikkoon kiinni tänäkin keväänä.

Pasi Saarinen

#125
Tuo Merete on näköjään Turussa vaikuttaneen Matarmaan vanha "Airisto", jonka nykyisestä ulkonäöstä tuossa osuva maininta:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7702.0

Tarmo Hurskainen

Korjasin Laukontorin sataman live-kameran linkin pari viestiä ylempää. Siinä oli ihan väärä copy paste - eikä kukaan edes huomauttanut... ;)

Rami Kristian Wirrankoski

#127
Tervehdys!

Olen tässä tekemässä mahdollista juttua tuleviin LAIVA-lehtiin. Jutun työnimi on "Näsijärven kadonneet valkokyljet".
Siinä listaan ne yli 15-metriset matkustajahöyrylaiva, jotka "yläjärven" puolella ovat kulkeneet. Aivan tarkkoja liikenneaikojahan ei ole helppo löytää, mutta jos edes siihen suuntaan. Seassa sitten kysymyksiä mahdollisesti tietäville...

Tässä vähän luetteloa tulojärjestyksessä:
WISUVESI (1890), myöhemmin VAHANTA ja NÄSI, 1956 romutettiin Päijänteen puolella.
TEISKO (1891), 1959 romutettiin Tampereella.
AUNE (1898) myöh. hinaaja UKKO, 1963 romutettiin Tpereella.
LAINE (1899), myöh AITOLAHTI ja PYHÄJÄRVI,1963 romutettiin Tpereella.
LOKKI (1900), myöh. TERVALAHTI, 1963 Nalkalan torille, myöhemmin romutettiin. MILLOIN poistettiin torilta?
INTTI (1902) edell. liikenteessä m/s-laivana. MILLOIN teki ensiristeilyt Näsijärvellä? Nykyinen omistajahan osti sen 1995.
POHJOLA (1905), makaa hylkynä Jäminkipohjassa
INTO (1901), tuli Hämeenlinnasta 1907 ja vietiin takaisin alavesille 1937, romutettiin Hämeenlinnassa 1950-luvulla.
YLÖJÄRVI (1907), vuodesta 1956 Kortvio Oy:n proomu. MITÄ SILLE SITTEN TAPAHTUI?
TARJANNE (1908) edelleen linjaliikenteessä...
KURU (1915), 1939 proomuksi ja edelleen Visuvedellä (kävin katsomassa ja kuvaamassa)
WANKAVESI (1925), ex HÄMEENLINNA, 1949 proomuksi ja purettiin lopullisesti 1990-luvulla Visuvedellä. Osia metsässä.
LÄNSI-TEISKO (1907), ex TYRVÄNTÖ, PÄLKÄNE, edelleen olemassa Näsijärvellä yksityiskäytössä. ONKO MISSÄ?
KRINUOLA (1916), ex METSÄ, LÄNGELMÄKI, kuriositeetti, moottorilaivana ainoastaan Näsijärven puolella, mutta teki risteilyjä. MILLOIN jäi toimettomaksi? Edelleen runkona Sahalahdella. Omistaja ei halua olla missään tekemisissä lehtien yms kanssa! Varottava!

Jos jollain kommentteja tai lisätietoja, niin kiitollisuudella otetaan vastaan...

Olli Mattila

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 20.07.2012, 21:15:18
LÄNSI-TEISKO (1907), ex TYRVÄNTÖ, PÄLKÄNE, edelleen olemassa Näsijärvellä yksityiskäytössä. ONKO MISSÄ?

Länsi-Teisko on nököttänyt keväästä alkaen mustanlahden särkänniemen puoleisessa laiturissa, vielä 2011-kesällä laiva nökötti samalla puolella kuin muutkin "aktiiviset" laivat.
Käväisen mustassalahdessa vähintään kerran viikossa kameran kanssa ja paatti on koko kesän ollut samoilla sijoillaan, alla oleva kuva vajaan kuukauden takaa.
http://files.myopera.com/Lufcdeano/albums/12183142/länsi-teisko_mustalahdessa_2012.jpg

Marjo Ukonaho

Länsi-Teiskosta
Alus oli viime kesänä nostettuna Jäminkipohjassa ja pohjaa ilmeisesti korjattiin. En tiedä tehtiinkö muuta. Kunto ei kyllä näyttänyt kovin hyvältä ulkoapäin, tosin vaikeahan rungosta on tehdä arviota vain silmämääräisesti.
Omistaja on ilmeisen iäkäs joten kunnostaminen voi olla hankalaa.

Marjo Ukonaho

#130
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 20.07.2012, 21:15:18
Tässä vähän luetteloa tulojärjestyksessä:
WISUVESI (1890), myöhemmin VAHANTA ja NÄSI, 1956 romutettiin Päijänteen puolella.


Jos jollain kommentteja tai lisätietoja, niin kiitollisuudella otetaan vastaan...

Onko tämä eri Visuvesi kuin s/s Visuvesi joka jossain vaiheessa nostettiin Näsijärven pohjasta ja kunnostettiin entisenlaiseksi Valannon Juhanin ja muutaman muun toimesta?

http://www.steamship.fi/datafiles/userfiles/File/alukset/visuvesi.html


Edit: lainaus korjattu


Lauri Pakkanen

Tämä ei liity Ramin kysymykseen mitenkään, mutta tämä tuli vaan netissä vastaan.

http://www.lemmenniemi.fi/90363186
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Ossi Meriluoto

#133
Hei!

Olisin kiinnostunut oman alukseni M/s Amiraalin (Ex Nana) vaiheista, varsinkin alkuperästä. Amiraali on vuonna 1928? Tampereella? valmistunut niittirunkoinen vene, mitat 13,2 x 3,7 m. Ollut omistuksessani 2008 lähtien ja historia tiedossa 1970-luvun puolesta välistä, mutta sitä vanhemmat tiedot kiinnostavat kovasti, olisin erittäin kiitollinen jos apuja löytyisi! Vene ollut Valkeakoskella n. 1985 alkaen ja sitä ennen Ylöjärvellä. Alla kuva nykyisestä olomuodosta ja 1970-luvun puolelta välin.

Nykyisillään



1970-luvun puolivälistä



Tarmo Hurskainen

Pieni katsaus historiaan eli tässä linkki kuvaan, jossa Näsi 3 näkyy sellaisena kuin se oli 1950- ja 1960-luvulla liikennöidessään Mustalahden satamasta Aitolahden Junkkariin: http://www.raitit.net/alpumit/kuva/mustanlahden-satama