Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Jussi Lampinen

#165
Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 01.07.2014, 15:16:29
Kyllä sinne vielä isompikin alus sopisi. Rajoite tulee vastaan lähinnä Lempäälän kanavan sulun yläpuolella olevasta mutkasta, joka rajoittaa aluksen pituutta. Itse sulussahan pituutta riittää, kun se aikanaan uusittiin nippu-uittoa varten.

Aika kiville kyllä meni uuden laivan toimitus, kun se seikkailee edelleen Keski-Euroopan joki- ja kanavareiteillä, vaikka risteilykesä on täällä kohta puolivälissä.
Totta tämän kesän osalta jää risteilyt vähiin. Jossain Budapestin pohjoispuolella taitaa olla, tiedä sitten joko on Slovakian vai Itävallan puolella Tonavaa kun tuo nettisivu ei päivity joka päivä noista matkakertomuksista. Mutta onhan tuota matkaakin vielä jäljellä.

Jussi Lampinen

Sattuu sitä sisävesilläkin.  S/s Tarjanne törmäsi Virroilla laituriin  ja venevajaan. Mitään henkilövahinkoja ei kuitenkaan sattunut syynä ilmeiseti se ettei pakkia saatu päälle. http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194912054350/artikkeli/katso+kuvat+tarjannelaiva+tormasi+laituriin+virroilla.html

Lisäksi vielä tälläinen juttu kuka miehistöstä sitten on ollut kapteenia ei ainakaan epäillä. http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194912083410/artikkeli/poliisi+epailee+tarjanteen+henkilokunnasta+yksi+juovuksissa.html?utm_source=leiki&utm_medium=aamulehti&utm_campaign=kontekstuaalinen

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 30.06.2014, 14:54:48
Uusinta Laiva-lehteä lukiessani hiukan hämmästyin m/s Tampereen kuvan kuvatekstiä sivulla 12, kun siinä todettiin näin: "Kaunis Tampere-laiva toimii nyt Koskiravintoloiden juottolana Tampereen Ratinan suvannossa. Tässä alus vielä risteilyliikenteessä".

Laiva on kuitenkin brändätty Gastrolaiva Tampereeksi eli panostukset on suunnattu ruokaan. Ruokalistan suunnittelusta vastaa tunnettu kokki ja ruokakirjailija Santeri Vuosara. Alus myös tekee kolmen tunnin iltaristeilyjä Pyhäjärvelle. Joten se on edelleen myös risteilykäytössä eikä toisaalta juottola-nimityskään siihen oikein sovi.

http://koskiravintolat.fi/gastrolaiva/

Hei, olen yksin täysin ja sataprosenttisesti syyllinen tähän kuvatekstiin, joka oli laadittu sen aikaisen totuudelliseksi luullun saapuneen informaation mukaan...;)

Jussi Lampinen

#168
Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 05.07.2014, 11:12:29
Sattuu sitä sisävesilläkin.  S/s Tarjanne törmäsi Virroilla laituriin  ja venevajaan. Mitään henkilövahinkoja ei kuitenkaan sattunut syynä ilmeiseti se ettei pakkia saatu päälle. http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194912054350/artikkeli/katso+kuvat+tarjannelaiva+tormasi+laituriin+virroilla.html

Lisäksi vielä tälläinen juttu kuka miehistöstä sitten on ollut kapteenia ei ainakaan epäillä. http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194912083410/artikkeli/poliisi+epailee+tarjanteen+henkilokunnasta+yksi+juovuksissa.html?utm_source=leiki&utm_medium=aamulehti&utm_campaign=kontekstuaalinen
Ja tuosta on Iltalehti saanut lisätietoa epäiltynä on laivan konemestari joka on puhaltanut reilun promillen. Poliisn mukaan kysessä voi ola jopa kolme promillea. Kovin  "tarkkoja" näytää promillemittarit olevan kun tuollaisista heitoista puhutaan? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070518465093_uu.shtml

Anu Loponen

Ennemminkin on ollut kummallista, että Silver Swan on ollut niinkin pitkään matkustajaliikennekäytössä. Alus on alun perin rakennettu yksityiseen käyttöön huvialukseksi ja on siihen tarkoitukseen ollut täydellinen. Yläkerran sali on samalla ohjaamo ja ilakoiva juhlakansa samassa tilassa kapteenin kanssa ei vaan ole toimiva ratkaisu.
Yksi hyvin rajoittava tekijä Hopealinjan uuden laivan kokoon on Hattulan Mierolan vanha silta. Moonilla tekee tiukkaa mahtua sillasta alitse korkean veden aikaan ja reunoille jääkin vain muutamia kymmeniä senttejä tilaa. Tampere-laivakin on usein testaillut sillan kestoa. http://www.mattigronroos.fi/Galleries/Hameen_vesistot/Mierola.htm

Wanaja III on rakennettu Leppävirralla ja rakentaja oli Veli Kauhanen. Kauhanen myös rakensi 1988 M/S Lady Aulangon matkustaja-alukseksi. Lady Aulanko liikennöi Vanajavedellä 1989-1995, jonka jälkeen on tunnettu nimillä Leila ja Heidi. 1900 toukokuussa aloittanut toimintansa avoimena matkustaja-aluksena nimellä Sorsa II ja myöhemmin sataman jäänmurtoa nimellä Freja, sekä tietysti sotatoimissa myös mukana. (Ennen vuotta 1988 hataria muistikuvia, ei välttämättä täyttä faktaa)

Jussi Lampinen

Tänään haastateltiin Yle Tampereen radiossa Silver Skyn perämiestä. Ovat tällä hetkellä Saksassa, arvio saapumisesta suomeen on noin 24-27.7. Matkantekoa ovat hidastaneet pienet tekniset ongelmat sekä etenkin Tonavan vedenkorkeus joka on ollut 2-3 metriä normaalia matalammalla. Veden korkeusvaihtelu on ollut vuorokauden sisälläkin jopa metrin luokkaa ja matka on pysähtynyt välillä  kun on odotettu että veden pinta nousee. Nyt ollaan kuitenkin jo saksassa Tonavalta Main joelle johtavassa kanavassa.

Juha Paulavuo


Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 08.07.2014, 20:37:57
Marinetrafic tuntee Silver Skyn : http://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/230061740/vessel:SILVER_SKY

tällähetkellä : "Out of range"
Ohoh koitin tuota viime viikolla hakea mobiilisoveluksella niin ei löytynyt.  Ja sitten vielä mitö tuohon laivan maksimikokoon reitillä tulee niin tässä pari ylen nettisivuilta napattua juttua ja kuvaa. Eli Lempäälän kanavan yläpuolen mutka on loiva kun katsoo kuvaa tämä on jostain Hattulan tienoilta väylää ja itselläni oli sama muistikuva tosin hatara, koska edellisestä laivamatkasta Hämeenlinnan on ainakin 23 vuotta, mutta perä jälkeen väylässä tiukka vasen ja oikea: http://yle.fi/uutiset/turkkilaisvalmisteinen_alus_risteilee_ensi_kesana_vanajalla/6897190 
Ja sitten vielä tuo Mierolan vanha silta tilaa ei leveämmälle ja korkeammalle alukselle yksinkertaisesti riitä: http://yle.fi/uutiset/sisavesiristeilyt_starttaavat_pian/6095570

Tarmo Hurskainen

Hopealinjan tj Pekka Räsänen sanoi minulle muutama vuosi sitten, että Lempäälän kanavan mutka rajoittaa alusten pituutta. Kuinka paljon - ei ollut puhetta. Keskustelu käytiin sellaisesta risteilytuotteesta, jolla ei olisi Hämeenlinnaan ajettu ollenkaan. Eilen Tampereen Radio haastatteli Silver Skyn perämiestä. Alus oli jossakin satamassa odottamassa, että reitille saadaa nostettua vedenpintaa. Perämies arvioi siinä, että alus saapuisi Poriin nostettavaksi 24.–27.7. Samassa yhteyssä kerrottiin, että alus matkaa Hollannin kautta, mikä oli minulle yllätys, koska olisin olettanut, että sieltä pääsee suorempaakin reittiä.

Juha Paulavuo

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 09.07.2014, 17:48:56
Samassa yhteyssä kerrottiin, että alus matkaa Hollannin kautta, mikä oli minulle yllätys, koska olisin olettanut, että sieltä pääsee suorempaakin reittiä.

Periaatteessa olisi ehkä mahdollista kulkea Saksan läpi, ensimmäinen poikittainen vesireitti lähtee tosin vasta Düsseldorfin kohdilta.

http://www.eurocanals.com/Waterways/germanywaterways.html

Tarmo Hurskainen

No juu. Tuo kartta kertoi asian hyvin. Ulkomuistista minulla oli kuva, että sieltä olisi tullut kanavareitti pohjoiseen jo ennen Düsseldorfia. Mutta ei kannata muistiin näköjään luottaa.  :) Joka tapauksessa risteilykesän sesonki on ohi, ennen kuin laiva on Tampereella. Ja koko ajan juoksevat neljän miehistön jäsenet palkkakulut sekä polttoainekulut. Eli kyllähän tuon hankinnan toimitusaikataulu meni aika ketuille, kun laivan piti alunperin olla Tampereella jo kesän alussa. Ehkä uusi laiva kiinnostaa kuitenkin sen verran, että vielä elokuussa ihmiset sen löytävät, vaikka lomasesonki onkin hiljenemässä.

Pasi Saarinen

Tästä samasta laivasta on muuten oma ketjun pätkä (Tampereelle uusi ravintolaiva) eli nyt on tarinaa kahdessa eri paikassa. Ehkä myöhästymiseen kuitenkin on tai ainakin olisi pitänyt henkisesti varautua, kun laivan rakennuspaikkaa valittiin.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 10.07.2014, 09:21:42
No juu. Tuo kartta kertoi asian hyvin. Ulkomuistista minulla oli kuva, että sieltä olisi tullut kanavareitti pohjoiseen jo ennen Düsseldorfia. Mutta ei kannata muistiin näköjään luottaa.  :) Joka tapauksessa risteilykesän sesonki on ohi, ennen kuin laiva on Tampereella. Ja koko ajan juoksevat neljän miehistön jäsenet palkkakulut sekä polttoainekulut. Eli kyllähän tuon hankinnan toimitusaikataulu meni aika ketuille, kun laivan piti alunperin olla Tampereella jo kesän alussa. Ehkä uusi laiva kiinnostaa kuitenkin sen verran, että vielä elokuussa ihmiset sen löytävät, vaikka lomasesonki onkin hiljenemässä.
Luultavasti ihmiset käy uudella laivalla uteliaisuuttaan vielä elokuussakin ja eiköhän noita tilausristeilyitä ole kuitenkin varattunakin vielä syksyllä. Käytännössähän Hopealinjan tilausristeilyt päättyvät vasta jäiden tuloon.

Juha Paulavuo

Silver Sky on Schweinfurtissa, n. 70 km. Frankfurt an Mainista itään.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 13.07.2014, 20:10:09
Silver Sky on Schweinfurtissa, n. 70 km. Frankfurt an Mainista itään.
Näköjään AIS tieto pitkästä aikaa päivittynyt, mikähän tuossa AIS tiedon päivityksessä mahtaa olla vialla kun edellinen tieto oli lähes viikon takaa.