Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

Juurikin näin. Tuolla jossain olisi kyllä sitten tarkoitus olla kuvailemassa...jos kaikki suunnitelmat menevät nappiin...

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 30.07.2014, 15:24:34
Lauantain vastaisena yönä Porista kohti Nokiaa lähtevä sisävesiristelijä ei kuljekaan valtatietä 11 pitkin, vaan harvinainen erikoiskuljetus käyttää kiertoreittejä.

Ely-keskuksen mukaan Silver Sky -risteilijä lähtee lauantaiyönä ensi kohti Kankaanpään kautta Kiikoisiin. Seuraavana yönä matka jatkuu valtatie 12:ta pitkin Sarkolaan ja jättikuljetuksen on tarkoitus olla perillä määränpäässään Nokialla kolmantena yönä. Kuljetuksen edetessä laiva täyttää tien kokonaan.

yle
Melkoiset mutkat tulee tuohonkin matkaan ensin Vt 23:a Kankaanpäähän ja siitä Kt44 Kiikoisiin ja edelleen Vammalaan siis nyk. Sastamalaan towin Kiikoinenkin on osa sitä) josta Vt12:a myöden Nokialle.  Mielenkiintoista tuossa on se että matkalla Vt12 myöden osuu kohdalle pari tosi jyrkkää ala- ja ylämäkeä, on niitä pari kyllä Vt11:kin mutta muistikuvani mukaan nuo Vt12 mäet ovat pidempiä ja jyrkempiä. Kaiken lisäksi Vt12 on entinen Kt41 joka on mielestäni muultakin tasoltaan hieman heikompi kuin Vt11.

Mika Honkonen

tuo reitti on ely-keskuksen määräämä.
Reitillä voi olla siltoja jotka ei kestä tai jonne ei mahdu kysinen kuljetus. Joissakin tapauksissa voi olla myös liian matalia siltojen alikulkuja joita ei pääse kiertämään.
Koska kuljetus etenee tyyliin hitaasti ja varmasti voi yksi syy olla käyttämättä joitain tieosuuksia se että tayksiin tulee olla nopea ja suorareitti
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 30.07.2014, 21:32:35
tuo reitti on ely-keskuksen määräämä.
Reitillä voi olla siltoja jotka ei kestä tai jonne ei mahdu kysinen kuljetus. Joissakin tapauksissa voi olla myös liian matalia siltojen alikulkuja joita ei pääse kiertämään.
Koska kuljetus etenee tyyliin hitaasti ja varmasti voi yksi syy olla käyttämättä joitain tieosuuksia se että tayksiin tulee olla nopea ja suorareitti
Tuota Pori - Tampere VT11 on käytetty aiemminkin Hopealinjan alusten kuljetukseen muistakseni viimeksi sitä kautta on kuljetettu Silver Star joka aikoinaan hankittin saksasta. Lisäksi VMV 55 kuljetttiin muistaakseni aikoinaan Porista Näsijärvelle VT11 myöten kuten taidettiin viedä Prin kautta takaisin merellekin, eikls VMV 55 ooe jossain pääkaupunkiseudulla nykyään. No ely tosiaan määräö nuo reitit ja sillä sipuli....

Jussi Lampinen

#199
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 30.07.2014, 21:32:35
tuo reitti on ely-keskuksen määräämä.
Reitillä voi olla siltoja jotka ei kestä tai jonne ei mahdu kysinen kuljetus. Joissakin tapauksissa voi olla myös liian matalia siltojen alikulkuja joita ei pääse kiertämään.
Koska kuljetus etenee tyyliin hitaasti ja varmasti voi yksi syy olla käyttämättä joitain tieosuuksia se että tayksiin tulee olla nopea ja suorareitti
Tänään Silver Sky on nostettu kuljetuslavetilleen ja Yle Tampereen radiossa haastateltiin Hpealinjan toimitusjohtajaa sekäkuljetusliikkeen pomoa joka hoitaa erikoiskuljetusta ja hän kertoi että syy reittiin on siinä että Vt11 osuudella on kaksi siltaa jotka eivät kestä tätä kuljetusta ja sanoi että syy on siinä että varojen puutteessa sillat ovat päässeet rapistumaan kun ei ole ollut varaa korjata. Kuulemma ennen aikaan olisi onnistunut onnistunut suoraa reittiä. Ja listään vielä että Hopealinjan toimitusjihtajan mukqan Silver Sky tulee vielä tänä kesänäkin tekemään näitä iltaristeilyitä myös Hämeenlinnasta käsin.

Juha Pitkänen

Jos viikonloppuna Satakunnan maanteillä näkee suuren laivan, kannattaa uskoa silmiään. Kyseessä ei ole lentävä hollantilainen, vaan Tampereelle matkalla oleva sisävesialus Silver Sky.

YLE/Satakunta

http://yle.fi/uutiset/risteilija_nousi_pyorille__jattikuljetus_valmiina_lahtoon/7385975

Tapio Sumia

Lähti Porista 19 aikaan. Ulasoorin tienoilla vähän 20 jälkeen.




Jussi Lampinen

On tuo kuljetus kyllä melkoisen kokoinen kaksi autoa toinen vetää ja toinen vielä työntää, vaatii melkoista ammattaitoa koko kuljetusporukalta varsinkin noilta kuskeilta.


Juha Pitkänen

Hopealinjan Silver Sky -alus keräsi Nokialla uteliasta yleisöä seuraamaan laivan saapumista Kuorimon rantaan. Risteilyalus saatiin kunnialla Pyhäjärveen, jonka jälkeen se seilasi Tampereen Laukontorille.


YLE/Tampere

http://yle.fi/uutiset/risteilijan_pitka_matka_paattyi_onnistuneesti__video/7395047

Johannes Selänpää

Tuossapa yksi kuva Silver Sky:stä

Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Juha Paulavuo

Näsijärven laivoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei juurikaan Pyhäjärven. Olisiko vinkkejä mistä aloittaisi?

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 22.08.2014, 21:41:30
Näsijärven laivoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei juurikaan Pyhäjärven. Olisiko vinkkejä mistä aloittaisi?

Olen myös yrittänyt löytää tietoa, mutta kovin pirstaleista se on. Erilaisilla hakusanoilla - mm. laivojen nimillä ja muilla asiaan liittyvillä - löytyy jotain Googlesta. Toisista laivoista vähän enemmänkin. Muistaakseni myös aikanaan ilmestyneessä Höyrylaiva Suomessa 100 vuotta -kirjassa on myös Pyhäjärveltäkin tietoa. Kirja voi vielä löytyä jostain kirjastosta. Facebookissa on Tampere vanhoissa kuvissa -ryhmä, jossa on kuva-albumi Tampereen laivoja. Siellä on jonkin verran tietoa myös joistakin Pyhäjärven aluksista. Mutta kyllä Pyhäjärven puolen laivoista kattava kokonaispaketti puuttuu ja sille voisi olla tilausta.

Mikko Manka

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 22.08.2014, 21:41:30
Näsijärven laivoista löytyy tietoa vaikka kuinka paljon, mutta ei juurikaan Pyhäjärven. Olisiko vinkkejä mistä aloittaisi?
Kuten Tarmo totesikin, niin kovin kattavaa pakettia ei ole. Arvo Ruohosen "Laivoja ja laivamiehiä Tampereen vesillä" sisältää jonkin verran tietoa ja tarinoita myös Pyhäjärven laivoista. Lisäksi Hopealinjan 50-vuotishistoriikki "Hämeen hopeisilla vesillä", jonka Juhani Valanto on tehnyt, sisältää koko reitin laivoista hieman tietoa. Noista kannattaisi mielestäni aloittaa.
-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula

Jussi Lampinen

Tässä juttua kuvia ja videota Silver Skyn matkasta Hämeenlinnaan näköjään ei Aamulehden toimittaja sitten jaksanut koko matkaa kun Lempäälän jälkeen ei ole mitään kuvaa jne. Olisi kyllä ollut hyvä nähdä miten tiukoille menee tuossa Hattulassa mierolan sillan alitus kun aika tarkaksi menee kulku Lempäälän kanavassakin.
http://moro.aamulehti.fi/2014/08/28/nain-sujui-silver-skyn-ensimmainen-matka-tampereelta-hameenlinnaan-katso-video-ja-kuvagalleria/