Baltic Princess sähkövikaisena

Aloittaja Janne Koskinen, 24.04.2019, 16:21:43

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Laine

Kovin on haavoittuvainen systeemi, jos 2 konetta käy ja matka etenee 17 solmua mutta silti ei saada virtaa syötettyä  koko laivaan eli mitään ohitusmahdollisuutta tai tuplavarmistusta jakokeskuksissa ei ole.

Ilmastointi ei toimi, keittiöissä pannut kylminä, orkka ei saa virtaa jne.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006082743.html?ref=rss

S Liljeström

Mielipide saattaa hyvinkin olla tyhmä, mutta merellä aluksilla on tapana käyttää akseligeneraattoreita
sähkön tekoon.
Onko nyt niin, ettei apukoneita akseligeneraattoreiden kanssa voi käyttää yhtäaikaa?

SL

Kai Heino

Onko BP:ssä apukoneita? Oliko alennusvaihteesta generaattoreiden voimanotto?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 25.04.2019, 06:30:54
Onko BP:ssä apukoneita?

Kolme Wärtsilä 6R32LN -dieselgeneraattoria, jokainen 2460 kW.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

Pääsähkötaulun vika poistaa pelistä kaksi konetta, toisen potkurin, keulapotkurin ja suuren osan sähköistä ym. Outoa, että ei ole kahdennettu kaikkia järjestelmiä. Onko uudemmissa laivoissa jo toisin? Onhan...

Tuomas Romu

Johan tuossa on kahdennus poikineen, kun pääsähkötaulu voidaan jakaa kahteen osaan siten, että vikatilanteessa puolet kuljetuskoneistosta on vielä käytettävissä, eikä alus ole joutunut tuuliajolle.

Uudemmissa matkustajalaivoissa on jonkin verran lisävaatimuksia Safe Return to Port -säännön myötä, joka edellyttää konetilojen jakamista tulipalon tai vuodon varalta. Tämäkään ei toki tarkoita sitä, että häiriötilanteessa kaiken maailman pajatsot ja jukeboxit jatkaisivat toimintaa keskeytyksettä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

En tunne laivojen systeemejä, mutta lentokoneissa kyllä toisen moottorin generaattorin hajotessa avautuvat bustiereleet ja alkavat syöttää virtaa toisellekin puolelle. Muuten sähköt ovat toisistaan erillään ja hoitavat omia piirejään. Jos toinen genu hajoaa niin ei sen puolen moottori sammu vaan toimii normaalisti, matkustamon ilmanvaihtofanit ehkä putoavat pienemmille tehoille. Eli sähkönjako on erillään, ei mitään keskuspääsähkötaulua, mutta toisen hajotessa syötetään ristiin mitä ei tuossa Pricessillä sitten voitu kai tehdä? Vaikka on monta apukonettakin. Onhan lentokoneissakin sitten APU, joka tuottaa sähköä ja vuodatusilmaa, mutta sillä on korkeusrajansa jolloin suostuu käymään.

Tuomas Romu

Itse asiassa en totta puhuen tiedä, miltä tuollaisen perinteisen matkustaja-autolautan sähkökaavio näyttää, koska puuhailen lähinnä dieselsähköisten laivojen parissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Hannu Sarell

Noita diesel/sähköjärjestelmiä on kai ollut jo monta vuosikymmentä? Jäänmurtajissa ainakin. Ovatko nekin yhtä herkkiä tuollaiselle puolet potkureista lamauttavalle vialle? Eli yhden generaattorin hajoaminen katkaisee virrat sen ruokkimalle potkurille?

Tuomas Romu

Suomen ensimmäiset dieselsähköisellä voimansiirrolla varustetut alukset taisivat olla 1920-luvulla rakennetut panssarilaivat, joita seurasi 1930-luvun loppupuolella jäänmurtaja Sisu. Toki teknologia on kehittynyt huimasti noista ajoista. Nykyaikaisesta dieselsähköisestä laivasta käyköön esimerkiksi Viking Star, jonka sisaralus joutui vaikeuksiin jokin aika sitten Norjan rannikolla:



Tässä laivassa on kaavion perusteella kaksi toisiinsa kytkettyä 6600 voltin päätaulua, joka mahdollistaa sen, että mikä tahansa neljästä päägeneraattorista voi tuottaa sähköä mille tahansa kuluttajalle - tätä kutsutaan voimalaitosperiaatteeksi. Sähkötaulut sijaitsevat fyysisesti erillään vesitiiviissä osastoissa ja ne voidaan tarvittaessa erottaa myös sähköisesti toisistaan. Kaavion perusteella päätauluihin on kytketty muuntajien kautta pääpropulsiomoottorit, keula- ja peräohjailupotkurit, ilmastointilaitteet sekä erilaisia 690, 450 ja 230 voltin sähkötauluja. Tämän perusteella voi sitten pohtia, miten erilaiset vikatilanteet vaikuttavat - pahin lienee kokonaisen päätaulun vikaantuminen, jolloin toinen propulsiolinja ja käytännössä puolet aluksen muista sähköjärjestelmistä on kokonaan poissa pelistä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anukka

TallinkSiljan sivuilla lukee: "Laivalla ilmennyt sähkövika johtui päätaulun kytkimen oikosulusta, joka aiheutti useamman kytkimen rikkoutumisen."

Tuo voisi hyvinkin tarkoittaa että koko (toinen) päätaulu oli poissa käytöstä, joten silloin ei voinut syöttää sähköä siihen toisesta taulusta, ainakin olettaisin itse näin.