Meyer Turku (oli: Valtio ostamassa Turun telakkatoimintaa saksalaisten kanssa?)

Aloittaja Timo Heikkinen, 08.05.2014, 16:29:03

« edellinen - seuraava »

Timo Heikkinen

Ylen uutis-sivuilta sattui silmään, että meinaako Suomen valtio kuitenkin lähteä telakkatoimintaan mukaan omistaja tahona.

LainaaSuomen valtio ja saksalainen risteilyalustelakka harkitsevat vakavasti STX Finlandin Turun toimintojen ostoa korealaisomistajalta.
Työ- ja elinkeinoministeriö tiedotti aikeista torstaina.
Valtion kumppani olisi Meyer Werft, johtava risteilyaluksiin erikoistunut telakka.
– Neuvottelut ovat kuitenkin alkuvaiheessa, joten asiaa ei voi tässä kohtaa kommentoida yksityiskohtaisemmin, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori sanoo.


http://yle.fi/uutiset/valtio_ostamassa_turun_telakkatoimintaa_saksalaisten_kanssa/7228892

Ja Turun Sanomista http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/627399/Valtio+neuvottelee+Meyer+Werftin+kanssa+Turun+telakkatoiminnan+ostamisesta

Rami Kristian Wirrankoski

Niih...aivan kuten eräässä pääkirjoituksessa ennakoin ;)

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Petteri Virtanen

Tämän päivän Turun Sanomat kirjoittaa, että telakkakauppa on valmistumassa. Lisää tietoa asiasta saataneen jo tänään, mutta viimeistään maanantaina. Mikäli telakkakauppa toteutuu, saanee Turun telakka kerralla ainakin kahden risteilijän tilauksen. Tilaukset ovat Turun Sanomien saamien tietojen mukaan tulossa NCL-varustamolta. Alusten sanotaan olevan niin suuria, ettei niitä voitaisi rakentaa Meyer Werftillä Ems-joen varrella.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Miro Laiho

Turun telakkakaupassa on päästy alustavaan yhteisymmärrykseen ja tavoitteena on päästä asiassa, ensi viikon loppuun mennessä, niin pitkälle, että siitä voidaan tiedottaa.

http://ts.fi/uutiset/talous/647169/TEM+Turun+telakkakaupasta+alustava+yhteisymmarrys

Teijo Niemelä

Norwegian Cruise Linen uudisrakennukset olisivat kokoluokkaa 200 000 gt, joita olisi mahdotonta rakentaa Papenburgissa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Miro Laiho

Nyt kaupan toteutumisen ehtona on, että Meyer Werft saa nuo Norwegian Cruise Linen tilaukset, muuten kauppa raukeaa.

http://ts.fi/uutiset/talous/647799/KL+Turun+telakan+kauppa+riippuu+risteilijatilauksista

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Miro Laiho - 02.07.2014, 13:29:43
Nyt kaupan toteutumisen ehtona on, että Meyer Werft saa nuo Norwegian Cruise Linen tilaukset, muuten kauppa raukeaa.

http://ts.fi/uutiset/talous/647799/KL+Turun+telakan+kauppa+riippuu+risteilijatilauksista
Niinpä tuskin kukaan tyhjäkäyntiä lähtee ostamaan. No toivottavasti nyt Vapaavuori potkii Finnveraa tekemään nopeita päätöksiä jos kaupat on takauksista kiinni.

Kalle Id

Tuskin. Toisaalta kun risteilijöiden koko on selvästi kasvamassa niin Meyer oikeastaan tarvitsee jostain isomman altaan jossa rakentaa suurimpia aluksia. Ja sellainen olisi heille ilmeisesti helpommin saatavilla Turusta.

Jussi Lampinen

Meyer Werft sai Norwegian Cruise Linelta kahden risteilijän tilauksen. Saa nähdä alkaako Turun telakan kauppa varmistumaan vaikka Meyer ei olekaan kertonut missä alukset rakennetaan. Tällä tilauksella kun ei kuulemms ole mitään tekemistä tuon telakkakaupan kanssa, no saa nähdä. http://yle.fi/uutiset/meyer_werft_uudella_tilauksella_ei_ole_mitaan_tekemista_turun_telakan_kanssa/7356898

Ville Taavitsainen

Miksi Meyerin omille telakoilleen saamilla tilauksilla pitäisi olla merkitystä Turun telakan oston kannalta? STX:nhän ne tilaukset olis pitänyt saada et Meyeriä kiinnostaisi. Mutta tilauksia ei tule jos Meyer ei ole omistaja. Kukaan tuskin uskaltaa tässä tilanteessa STX:n telakalta tilata jos ei rahoitustakaan meinata saada järjestettyä. eli pattitilanne.

Nyt pitäisi ottaa vanhaan Masa-yards -tyyliin mukaan neuvotteluihin joku risteilyfirmakin. Eli varustamo saisi laivoja nopeasti, ja meyer saisi telakan jolla olisi töitä ja STX pääsisi telakasta eroon.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 16.07.2014, 22:22:04
Miksi Meyerin omille telakoilleen saamilla tilauksilla pitäisi olla merkitystä Turun telakan oston kannalta?

Aiemmin uutisoitiin, että NCL olisi tilaamassa niin suuria aluksia, ettei Meyer niitä pystyisi omalla telakallaan rakentamaan, vaan laivat rakennettaisiin Turussa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jussi Lampinen

Tänään pitäisi jotain uutta kuulua saa nähdä millaista uutista Vapaavuorelta tulee:   http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288721702404.html

Miro Laiho

#13
Katselen tuota MTV:n lähetystä tuosta tiedotustilaisuudesta ja siellä jo mainittiinkin, että Suomen valtio ja Meyer Werft ostavat Turun telakan. Sopimus on myös jo allekirjoitettu. Suomen valtio tulee omistamaan telakasta 30% ja Meyer Werft 70%.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vapaavuori-kertoo-turun-telakan-kauppaneuvotteluista-tanaan/3567164
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-valtio-ja-meyer-werft-ostavat-stx-n-turun-telakan/3567680

Rami Kristian Wirrankoski

Hyviä uutisia Turulle ja Suomelle!
Vaan...olipas pölöjiä toimittajia tiedotustilaisuudessa. Miksi KUKAAN ei kysynyt tarkemmin, mikä on Helsingin kohtalo! STX Finland omistaa 50 % ja Meyer + valtio ostavat koko STX Finlandin kaupalla "jossa kehyksen ulkopuolelle jää Helsingin telakka, joka on siirtymässä KOKONAAN venäläisille" MITÄ? Olisi luullut, että tässä vaiheessa AMMATTItoimiittajista joku olisi herännyt kyselemään...vaan ei :/