Kirjoittaja Aihe: Lotjat ja proomut  (Luettu 46904 kertaa)

Ismo Talka

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #75 : 28.07.2017, 10:27:40 »
Huomasin, että viime keväänä oli keskusteltu lotjista, proomuista sekä myös soimista. Törmäsin isoisäni liiketoimintojen historiaa kirjoittaessani Lappeenrannassa Hotelli Patriassa 6.6.1917 pidettyyn Joutsenossa sijainneen Osakeyhtiö Pulpin vapaaehtoisen huutokaupan ilmoitukseen, jossa oltiin myymässä 7 kpl neliskanttisia soimia no 1-7. Yhtiön 19.4.1917 pitämässä huutokaupassa oli jo myyty soima "Alku". Tuossa huutokaupassa myytiin myös 6 lotjaa sekä hinaajat Elsa ja Särlä. Kuten keskustelussa ansiokkaasti esille oli tullut, niin soima oli neliskanttinen alus, jolla vietiin sahatavaraa mm Lappeenrannassa sijaitsevaan Rapasaaren satamaan, jossa sahatavara lastattiin juniin.

Keskustelussa oli tullut esille ohimennen myös lotjan miehistötila, joka oli mittauskannen päällä peräosassa. Tästä tilasta on laivarekistereissä käytetty monenlaisia nimityksiä: pömpeli, ruhvi, ruheri, skanssi, kanssi jne. Minulla on edessäni autenttinen vuodelta 1901 oleva ristiinalaisen Antti Leinosen rakennuttaman lotja Laurin leimamerkein varustettu "Kansallisuustodistus", jonka on tehnyt Mikkelin kaupungin maistraatti. Tuolloin "Kansallisuustodistus" oli valmiiksi painettu, johon mustekynällä maistraatissa täytettiin faktatiedot. Tässä todistuksessa on valmiiksi kirjoitettu miehistötila nimellä "Kanssi ja kapyssi". Lotja Laurin "Kanssin ja kapyssin" kuutiometriksi on kirjattu 16.3 kuutiota.

Onko tiedossa muita käytössä olleita miehistötilan nimiä?

Lasse Reunanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 164
  • Pienen höyryn voimalla...
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #76 : 04.09.2017, 00:27:56 »
Ja vielä. Onko tämä se Anttolassa nostettu? Luulin, että se on VR 29...

Mikkelin Urheilusukeltajat on siirtänyt ja upottanut lotjan sukelluskohteeksi Ristiinaan Yövedelle Kirnusaaren edustalle jo aiemmin upotetun Marian viereen. Käsitykseni mukaan kyseessä on tuo VR 29. Anttolasta Lotjasaaresta se oli pumpattu pintaan ja hinattu upotuspaikalle. Käsitykseni mukaan Lotjasaaressa ei muita lotjia ollut, ainakaan sen kuntoisia, että olisi pumpuilla pinnalla pysynyt.

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16460.msg137865#msg137865
https://m.facebook.com/groups/25419171264

edit. Upotuspaikka korjattu, linkki lisätty
« Viimeksi muokattu: 04.09.2017, 08:35:33 kirjoittanut Lasse Reunanen »
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Paavo Pakkanen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #77 : 11.09.2017, 13:32:32 »
Mielestämme proomujen pinnalla pitäminen on parempi ratkaisu kuin niiden upottaminen. EG:n 1937 rakentama Päivi pääsi perjantaina järveen ja myöhemmin Halla XVII kylkeen.

https://vimeo.com/233269283

Lasse Reunanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 164
  • Pienen höyryn voimalla...
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #78 : 11.09.2017, 18:00:29 »
Mielestämme proomujen pinnalla pitäminen on parempi ratkaisu kuin niiden upottaminen.

Ehdottomasti olen samaa mieltä, jääpähän jotain jälkipolvillekin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #79 : 11.09.2017, 22:03:28 »
Ehdottomasti olen samaa mieltä, jääpähän jotain jälkipolvillekin.

Niistähän saa vaikka hyviä juottoloita ;)


Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #80 : 12.09.2017, 23:50:29 »
Meni vähän suureksi tuo kuva, mutta tässä tuo lotja ennen upottamista. Kuvan otin - taisi olla elokuun viimeisiä päiviä  :'(
Alareunasta siirtämällä näkyy kokonaan..

Ei näy jälkeäkään kuvasta ja kun tuon linkin poimii tästä reply-ikkunasta ja yrittää sen avata, aukeaa vain Gmailin login-ikkuna!

Ari Koskinen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 8
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #81 : 13.09.2017, 07:30:23 »
Juu, no niinpä kävi ettei linkittäminen onnistunut. - Tutkitaan asiaa..  ;)

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 937
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Lotjat ja proomut
« Vastaus #82 : 13.09.2017, 16:53:57 »
Tulipa mieleen, että voisiko tuosta Kuru-laivan pohjasta oikeasti olla vielä johonkin? Näyttää sen verran ruosteiselta, että itselle on vaikea kuvitella sille minkäänlaista käyttötarkoitusta. Tampereella on viritelty jopa ehdotuksia laivan kunnostamisesta ravintolalaivakäyttöön.

Pohdiskeluun oheismateriaalia:

http://ylojarvenuutiset.fi/2017/06/12/jos-kuru-laivaa-ei-osteta-muistomerkiksi-osa-siita-paatyy-rautaromuksi/
https://www.youtube.com/watch?v=n6_WR-0nZnI
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/550006-tassa-ehdotus-tammerkosken-elavoittamiseksi-kuru-laiva-tammerkoskeen-ja