Rosella keulaportin lukitukset auki merelle

Aloittaja Janne Koskinen, 23.05.2015, 15:19:48

« edellinen - seuraava »

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Juha Hietikko - 29.05.2015, 12:08:42
Vastauksena tähän sen verran, että tällaista tilannetta varmasti tarkoittavat ne viranomaiset, jotka ovat tehneet määräyksen siitä, että satamasta ei saa lähteä ellei visiiri ole lukittu. Onko nämä kuvien tapaukset sitten tämän määräyksen vastaisia, siitä voi tietysti jokaisella olla oma mielipide. Määräys kuitenkin on melko yksiselitteinen.

Varmaan jokainen voi sanoa että määräyksen vastaisia, mutta ollaan kuitenkin vielä satamassa. Rosellan tapauksessa kuitenkin oltiin jo (lehtitietojen mukaan) lähes avomerellä, joten tilanne on pahempi siinä mielessä, ei voi selittää enää että vasta lähdössä laiturista...


Tauno Hermola

Trafin tiedote:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3402/m_s_rosellan_tapaus_syyttajan_harkittavaksi

Toisin kuin tässä keskustelussa aikaisemmin kirjoitetaan, lippuvaltiolla on mahdollisuus myöntää poikkeuslupia:

LainaaKansainvälisen liikenteen meriturvallisuudesta säädetään ns.SOLAS-sopimuksessa, jonka keulaportin lukitsemista koskevan säännön mukaan (SOLAS II-1/R22.8 ) keulaporttien on oltava suljettuna ja lukittuna ennen kuin alus lähtee laiturista. Lisäksi portti on pidettävä suljettuna ja lukittuna, kunnes alus on jälleen kiinnitettynä laituriin.

Mikäli tästä halutaan poiketa (säännön SOLAS II-1/R22.10 perusteella), on aluksella oltava asiaa koskeva lippuvaltion hallinnon myöntämä kirjallinen poikkeuslupa. Tosin SOLAS R22.9 -sääntö sallii portin avaamisen laiturin välittömässä läheisyydessä ilman poikkeuslupaa sellaisissa tapauksissa, kun porttia ei voi avata tai sulkea laivan ollessa kiinnitettynä – esimerkiksi kiinteän satamarakenteen estäessä avaamisen.

Edelleen Trafin tiedotteen mukaan Tallinkin Superstar- ja Star-aluksilla on Viron merenkulkuhallinnon myöntämä yllä mainittu kirjallinen poikkeuslupa ajaa Tallinnan vanhan sataman satama-alueella keulaportti auki. Trafi ei ole myöntänyt suomalaisille aluksille keulaportin sulkemista koskevia poikkeuksia.

Joonas Kortelainen

Tuo Starin ja Superstarin lupa on lisäksi ollut vuosia käytössä. Turistit voisivat keskittyä vaan siihen viinan roudaamiseen. ;)

Teemu Uusi-Esko

Tässä törmäävät määräykset ja maalaisjärki.  Rosellan tapaus on ehkä verrattavissa siihen, että auton pyörän 5 pultista 4 on paikallaan.  Voit ajaa ilman ongelmia, kun et hulluttele.  Superstarin "tapausta" taas voi vain hämmästellä, eivätkö ihmiset ole koskaan matkustaneet vaikkapa Nauvoon, ei ole visiiriä ei...vaikka onkin avonainen kansi, vaan eipä siellä ole veden takia saappaita tarvinnut.  Koska Virossa on jollain vielä järkeä, se on täysin järkevää että satama-altaassa, pienellä nopeudella, voidaan avata luukut, koska satama-altaan olosuhteet eivät edellytä ulommaisten porttien olemassaoloa. 

Iltahaaskan kommentteja lukiessa tuli mieleen paitsi se, että Suomen kansa on tyhmää, myös se ettei se osaa pitää suutaan kiinni/sormiaan näppäimistöltä.  Käsitteet ovat suloisesti sekaisin ja asioiden merkitys kadoksissa.  Superstar uppoaa koska sen visiiri on auki...mitään eroa ei ole <5kn nopeudella ja <0,3m aallokolla vs. >18kn ja >6m.  Ei toki.  "Jos ne luukut unohtuvat auki" "Rannassa on helpompi tarkistaa että ne sulkeutuvat"...niitä merkkivaloja JA kameroita ei sinne pelkästään riesaksi ole asennettu.  Ei virolainen niin tyhmä ole etteikö tilannetta seurattaisi.  Pöljimmät kuvittelivat ihan tosissaan laivan ajavan 25kn yli Suomenlahden luukut auki.  Haluaisin nähdä samat tyypit ajamassa kolmostietä 100km/h corollan konepelti pystyssä.

Niinikään Rosellan tapauksessa, hyvä, alus lähti ja ohitti Marhällaninkin ennenkuin viimeinen useista lukituksista oli saatu kiinni.  Olisiko niin, että brygalla oltiin tietoisia tilanteesta, korjausmiehet ovat ilmoittaneet että tämä vika on selvä ja sen korjaaminen vie hetken, mutta se tulee kyllä kuntoon.  Tuulen suunta ollut sopiva ja ehkä siellä ei ole runtattu kahvoja pöytään heti samantien kun mahdollista?  Määräykset, kyllä...mutta yhtälailla poliisiauto ohitti minut eilen tietyöalueella huomattavalla ylinopeudella - ei, tehtävä ei edellyttänyt, sillä se jäi kilometriä myöhemmin jalkoihin, ohitin sen nelikaistaisella osuudella ajamatta itse ylinopeutta.  Karkea esimerkki, mutta muistutus siitä, ettei maailma ole mustavalkoinen, vaikka se paperilla olisikin.  Jos nyt tapaus menee oikeuteen, ehkä siellä saadaan selvitettyä tapaus yksityiskohtaisesti ja ehkä tuomarit eivät ole ihan yhtä nollia iltahaaskan lukijoiden kanssa.
-Teemu-

Juha Hietikko

http://yle.fi/uutiset/3-9586328

Nyt on sitten tämäkin asia käsitelty oikeudessa, ja tultu siihen johtopäätökseen, että vaikka kansainvälisten säädösten mukaan laiva ei saa lähteä laiturista visiiri auki, ja nyt katsottiin kapteenin syyllistyneen alusturvallisuusrikkomuksen, niin asiaa katsottiin läpi sormien. Ei tuomiota.

Kapteeni perusteli asiaa sillä että visiiri ei tarvitse olla suljettu, koska sen sisäpuolella on vesitiiviit portit. Miksi visiiri sitten määräysten mukaan on suljettava?
On kuulemma yleinen käytäntö että ajetaan visiiri auki. Tähän ei kukaan näemmä puutu.

Tässä tapauksessa kapteeni lähti normaalikäytännön mukaan liikkeelle visiiri auki. Mitä jos se ei olisi sulkeutunutkaan koko matkan aikana?

Oikeus totesi ettei alus ollut merikelpoinen. Ihmeellistä ettei oikeus kuitenkaan antanut minkäänlaista tuomiota vaan hyväksyi kapteenin toiminnan, vaikka se olikin määräysten vastaista ja saattoi matkustajat mahdollisesti vaaraan. Olettaen että jos alus ei kerran ole merikelpoinen, niin sillä ei ole turvallista matkustaa.
Eikö Estoniasta opittukaan mitään?
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...