Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

http://www.midshipcentury.com/

Peter Knego on jälleen päivitellyt kotisivujaan ja mukana myös tuoretta kuvamateriaalia Finnjetistä.

Timo Selkälä

#946
Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 29.05.2009, 06:00:03
Oikein mukavaa kun teette pesäeroa uskovaisten välille lukijoiden sivistämiseksi. Pidän pyhiinvaeltajaa kuitenkin hieman leimaavana terminä, synonyyminä köyhälle tässä tarkoituksessa.

Pyhiinvaeltaja ei ole synonyymi köyhälle, vaan useimpiin uskontoihin liittyvä ilmiö. Jokaisella uskonnolla on pyhät paikkansa ja uskovaisten tulisi niihin käydä tutustumassa elämänsä aikana. Muoto tietenkin vaihtelee eri uskonnoissa. Myös miljonäärit voivat tehdä pyhiinvaellusmatkoja.

En varmaan lukenut tuota kuntoraporttia tarpeeksi hyvin kun en huomannut mainintaa testattiinko myös ilmastointia. Tosin, Club Cruisen tarkoitushan oli repiä kaikki ulos, joten heille sisätilojen mahdollinen pilaantuminen ei olisi ollut ongelmakaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Risto Kempas

#947
Sulaton mukaan nämä varaosat olivat heillä jo ennen maaliskuuta 2008, jolloin osa tavaroista sulatettiin.

Kaksi huhuista olisi estänyt liikennöinnin kokonaan korjauksista huolimatta, jos ovat totta ja kolmas koskee vakavaa terveyshaittaa. Nämä vaativat vielä vahvistamista.

Tuo huhtikuun 2008 loistelias raportti ei sisällä homemittauksia tai bakteeripitoisuuksien ja tyyppien mittauksia. Voi hyvinkin olla, että rahapula on tehnyt Jetille vakavaa vahinkoa jo Freeportissa. Meille on luvattu näitä papereita Freeportin ajoista.

Se missä kunnossa koneet olivat on oikein hyvä kysymys. Italiasta on olemassa tieto näistä, tosin ei vielä hyppysissämme.
2008 elokuussahan Jetillä kävi vielä ex- teknistä henkilökuntaa tarkastamassa aluksen kunnon. Nämä asiakirjat ovat edelleen salaisia harmillisesti. Voi kuitenkin olla varma, että kovin kattavasti eivät ole enää voineet tarkistaa koneiden kuntoa, vaikka ovatkin alansa huippuja.

Yhteenvetona voin todeta, että Jetin hävittämisestä ja syistä voi muodostaa loistavan kokonaiskuvan kunhan kaikki materiaali on saatu talteen.

Knego on pitänyt lupauksestaan kiinni taltioida Jettiä säännöllisesti. Oikein hyvä. Hänen uusimmassa Alangin kontissa pitäisi olla sitten yllätyksiä, eli tarkkailkaa toki herran kauppasivuja, jos mielitte saada muistoesineitä.

Edit: Tuossa herra Selkälä vihjaa niin suoraan, niin päästetään toki ankka säkistään. Väitteen mukaan Jetti otti Louisianasta mukaansa huomattavan vaarallisen bakteerikannan ilmastointiinsa. Yrityksistä huolimatta tätä ei saatu taltutettua. Ongelma on se, että kukaan ei näytä tietävän tästä mitään.

Kasinohankkeita on ollut kaksi. Ensimmäinen olisi merkinnyt huomattavaa ns. repimistä. Tästä olemme pyytäneet Deltamarinilta piirustukset. Toivottavasti suostuvat. Jälkimmäinen hanke saattaa olla lumetta, mutta Club Cruisen budjetin tietäen, kyseessä olisi varmastikin ollut silloin sellainen hanke, jossa hytit ja palvelut jäävät koskematta. Autokannelle kasino ja 18 V 32 -koneet saavat jotain elvytystä.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 29.05.2009, 16:58:53
Kaksi huhuista olisi estänyt liikennöinnin kokonaan korjauksista huolimatta, jos ovat totta ja kolmas koskee vakavaa terveyshaittaa. Nämä vaativat vielä vahvistamista.

Edit: Tuossa herra Selkälä vihjaa niin suoraan, niin päästetään toki ankka säkistään. Väitteen mukaan Jetti otti Louisianasta mukaansa huomattavan vaarallisen bakteerikannan ilmastointiinsa. Yrityksistä huolimatta tätä ei saatu taltutettua. Ongelma on se, että kukaan ei näytä tietävän tästä mitään.

Kasinohankkeita on ollut kaksi. Ensimmäinen olisi merkinnyt huomattavaa ns. repimistä. Tästä olemme pyytäneet Deltamarinilta piirustukset. Toivottavasti suostuvat. Jälkimmäinen hanke saattaa olla lumetta, mutta Club Cruisen budjetin tietäen, kyseessä olisi varmastikin ollut silloin sellainen hanke, jossa hytit ja palvelut jäävät koskematta. Autokannelle kasino ja 18 V 32 -koneet saavat jotain elvytystä.

Okei, noista ymmärrän miksi olet hivenen epäilevällä kannalla aluksen todellisesta kunnosta. Molempia puolia tukee monet seikat - ihmekös sitten jos asia on sekava. Esimerkiksi tuo toisen dieselin kunto - monelta taholta on kuulunut sen ollen loppu slut ja monelta taholta sellaista tietoa ei ole voitu varmistaa. Tuosta bakteerikantajutusta  kuulin vain että ilmastointijärjestelmä jostakin syystä suljettiin ainakin osittain ja tietyksi ajaksi ja että tällä on yhteyttä homeongelmiin, koska kyseisessä ilmastossa tuuletusta ei saa lopettaa. Jos asiasta ei kukaan tiedä, se voi johtua monestakin syystä, joista yksi onkin sekin mahdollisuus että se on tosiasiassa ankka. Toinen mahdollisuus on tietenkin sekin että kukaan ei sitä halunnut mainostaa. Jutun levitessä lehtiin se olisi pilannut aluksen mainetta. Tarkoitan sitä että ajatelkaa jos asia olisi ilmestynyt lehtiin pienenä juttuna jossakin vaiheessa, ja aluksen remontin valmistuessa sen olisi joku kaivanut esiin. Koskaan ei tiedä mikä pikkuseikka tappaa markkinoinnin, siten tuollaiset on parasta vaieta. 

Yksi mahdollisuus tuon raportin suhteen tietenkin on ja tämä kommentti koskee homemittauksia Suomestakin:
Tilattaessa homemittausta, sen tulos riippuu joskus siitä kuka mittauksen maksaa. Eli jos tilaaja on vuokranantaja, kämpässä ei ole mitään vikaa. Jos sen taas tilaa vuokralainen, siitä saattakin löytyä jotakin. Sama myytäessä - olen kuullut väitettävän että myyjät ovat teettäneet "perusteelliset" kuntotarkastukset ja ostaja on iloisena ottanut kämpän. Vuoden parin kuluessa on alettu epäillä tuloksia ja uusi tarkastus on saattanut paljastaa vaikka mitä. Sitä en tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu, eli joudutaanko oikeuteen vai onko nämä automaattisesti syntyneet viimeisen vuoden aikana. Pointti siis se että tarkastuksen tilaajalla voi olla syitä ohjata tuloksia. Esimerkiksi sellainen versio että ostaja tietää että aluksessa on puutteita, mutta niitä ei ensimmäisessä tarkastuksessa "muka löydetä", koska ne nostaisivat budjetoitua korjausta liikaa. Ne on parempi päästää esille vasta myöhemmin, kun jossain vaiheessa aletaan kerätä muilta osakkailta lisärahoitusta. No, on sanomattakin selvää että tämmöinen ei tietenkään voi koskea ihan mitä vaan - en usko että kukaan on ostettavissa olla huomaamatta esimerkiksi kolmekymmentämetristä repeämää kyljessä.

Joka tapauksessa, toivon mukaan tuo selviäisi joskus. Ei sikäli että se enää alusta pelasta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tero Söderholm

#949
Hei

Mistähän syystä kaikki tuoreimmat Finnjetistä Alangissa otetut kuvat on otettu ainoastaan edestäpäin ?
Onko rannalla niin tiukkaa ja kenties  hankala liikkua, ettei sivukuvaa pääse ottamaan ?
Olisi mielenkiintoista (surullista !)  nähdä Jetin nykyinen sivuprofiilikin.
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Oskari Nurminen

#950
Ei siinä sivuprofiilissa ole paljon kattomista, nimittäin mahtaa olla jo purettu kokonaan. Kauan aikaa sitten tuli kuvia, kun oli purettu jo piippuun asti. Eli luulempa, ettei enään ole finjettiä. Esimerkiksi tässä vanhassa kuvassa. http://www.shipsforum.dk/phpbb2/viewtopic.php?t=3552 joka on lähetetty helmikuussa.

Olli Suominen

Ei se aivan vielä ole kokonaan purettu. Niinkuin Eerik tossa pari postia ylempänä mainitsi, on midshipcentury päivitetty ja sieltä löytyy jetin viimeisin, kuluvan vuoden toukokuun "kalenterikuva".



On siinä vielä jokunen tonni sentään jäljellä...

Reima Rintamäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 26.05.2009, 10:23:22
Seuraavaa viestiä ei ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi Reimaa vasten, joten älköön sitä myöskään luettako sellaisena. Se sisältää vaan aimo annoksen kyynisyyttä ja Reiman viestin sisällössä oli lause jonkalaisia on tullut vastaan moneltakin suunnalta, siksi lainasin sitä tähän viestiini.

Hyvä tietää että haluatte vain matkustaa aluksilla jotka ovat yli kolmekymppisiä. Täten pitänette varmaan tästä linjasta kiinni ja menette esimerkiksi

En minä suinkaan tuosta ota itseeni (oli sitten tarkoitettu tai ei) olen jo tähän ikääni saanut pahemminkin turpiini, tää on pientä siihen verrattuna  ;D
En kait ilmaissut itseäni kyllin selvästi, tarkoitin sitä että Intiassa seilaa kaikenlaisia popniiteillä väsättyjä hernekeitto-tölkki paatteja joiden purkamiseen riittää rautasaha, jos edes sitäkään. Finnjet näytti kunnialla mistä Suomessa tehdyt laivat on tehty, eli kunnolla ja kunnon teräksestä eikä mistään Made in Taiwan-läkkipellistä, mielestäni tämä jo todistaa sen että Finnjetillä olisi ollut ainakin >20vuoden hotelli-paikka Espoossa kuten suunniteltiin.
En minäkään voi olla niin väärässä jos kerran Intialaiset kiroilee sitä että olipas hankala laiva purkaa osiksi.
-Genesis Forever Young

Risto Kempas

Finnjet Historical Society ry on saanut yritysjäseneltään STX:n Helsingin Hietalahden telakalta jo toisen huomattavan lahjoituksen.

Kyseessä on telakalle kaksi vuotta sitten takaisin ostettu Finnjetin operaattorin paketti. Koko lahjoitus käsittää 186 kansiota, 57 pienempää kansiota ja 55cm:n pino irtonaisia piirustuksia. Erä sisältää esim. luovutuspiirustukset, joita on 750 kappaletta. Materiaalia on tullut valtavasti lisää Finnlinesin ja Siljan aikakausien myötä. Moni Intiassa menetetty asiakirja löytyy nyt kokoelmastamme kopiona tai alkuperäisenä.

Olemme saaneet myös luvan esittää GTS FINNJETin piirustuksia. Pienoismallien rakentajille koittavat siis juhlapäivät! Herra Schultzen Finnjet 3D - hanke tulee myös hyötymään tästä valtavasti. Tarkoitus on siis saada aikaiseksi täydellinen virtuaalikopio vuoden 1977 Finnjetistä.

Täällä kun tykätään keskustella laivamatoista, niin nyt voidaan tilata tarkimmankin matonsyynääjän hämääviä GTS FINNJETin mattoja. Niitä oransseja lavuaarejakin voidaan teettää.  :thumb: Pitkälti koko laiva olisi valmistettavissa uudelleen, mutta cocktailtikkujen valmistajan yhteystietoja ei ole näkynyt...

Ensi viikolla yhdistyksen jäsenet tapaavat jo kolmannen kerran. Käymme Jetin legendaarisen konepäällikön kanssa Hietalahden telakalla. Jäseniä saapuu Saksasta asti tätä ainutkertaista tapaamista varten.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 03.07.2009, 23:20:28
Täällä kun tykätään keskustella laivamatoista, niin nyt voidaan tilata tarkimmankin matonsyynääjän hämääviä GTS FINNJETin mattoja. Niitä oransseja lavuaarejakin voidaan teettää.  :thumb: Pitkälti koko laiva olisi valmistettavissa uudelleen, mutta cocktailtikkujen valmistajan yhteystietoja ei ole näkynyt...

Ensi viikolla yhdistyksen jäsenet tapaavat jo kolmannen kerran. Käymme Jetin legendaarisen konepäällikön kanssa Hietalahden telakalla. Jäseniä saapuu Saksasta asti tätä ainutkertaista tapaamista varten.
No ehkä laivan uudelleenvalmistus ei tule kysymykseen, ellei jostuun nyt löydy joku upporikas jettifani.

Mutta on hienoa, että Jettiä ei ole vielä unohdettu täysin, vaan siitä keskustellaan vieläkin. Pitäisi varmaan sitten, kun oman asunnon hankin, tilata tuollainen oranssi lavuaari. :P
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 03.07.2009, 23:20:28
Finnjet Historical Society ry on saanut yritysjäseneltään STX:n Helsingin Hietalahden telakalta jo toisen huomattavan lahjoituksen.

Kyseessä on telakalle kaksi vuotta sitten takaisin ostettu Finnjetin operaattorin paketti. Koko lahjoitus käsittää 186 kansiota, 57 pienempää kansiota ja 55cm:n pino irtonaisia piirustuksia. Erä sisältää esim. luovutuspiirustukset, joita on 750 kappaletta. Materiaalia on tullut valtavasti lisää Finnlinesin ja Siljan aikakausien myötä. Moni Intiassa menetetty asiakirja löytyy nyt kokoelmastamme kopiona tai alkuperäisenä.

Olemme saaneet myös luvan esittää GTS FINNJETin piirustuksia. Pienoismallien rakentajille koittavat siis juhlapäivät! Herra Schultzen Finnjet 3D - hanke tulee myös hyötymään tästä valtavasti. Tarkoitus on siis saada aikaiseksi täydellinen virtuaalikopio vuoden 1977 Finnjetistä.

Täällä kun tykätään keskustella laivamatoista, niin nyt voidaan tilata tarkimmankin matonsyynääjän hämääviä GTS FINNJETin mattoja. Niitä oransseja lavuaarejakin voidaan teettää.  :thumb: Pitkälti koko laiva olisi valmistettavissa uudelleen, mutta cocktailtikkujen valmistajan yhteystietoja ei ole näkynyt...
Kuulostaa oikein hyvältä! Miksei tuollaista Finnjet -materiaalia voisi teettää luvan varaisesti johonkin hotelliin tms. kun asian markkinoisi oikein. Design on tänä päivänä in ja esimerkiksi nuo oranssiset lavuaarit säväyttäisivät persoonallisesti hotellin wessassa. Kyllä sitä muistoa voi niinkin pitää yllä huomattavasti taloudellisemmin kuin museoimalla koko laiva, joka ei ikävä kyllä ollut mahdollista. Näin

Timo Toivonen

Taas on "edistytty", mutta vain vähän. Lienee intialaiset pitäneet lakisääteiset kesälomansa...  ::)

Kuva 4.7.09: http://www.midshipcentury.com/images/finnjet070409alang.jpg
"Tere tulemast Titanicule!"

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 06.07.2009, 12:22:11
Kuulostaa oikein hyvältä! Miksei tuollaista Finnjet -materiaalia voisi teettää luvan varaisesti johonkin hotelliin tms. kun asian markkinoisi oikein. Design on tänä päivänä in ja esimerkiksi nuo oranssiset lavuaarit säväyttäisivät persoonallisesti hotellin wessassa. Kyllä sitä muistoa voi niinkin pitää yllä huomattavasti taloudellisemmin kuin museoimalla koko laiva, joka ei ikävä kyllä ollut mahdollista. Näin
Jos kerran siihen Kanavaterminaalin paikalle sen hotellin pykkäävät, niin miksei vaikka sinne? Toisi varmasti muistoja mieleen laivasta, joka joka toinen päivä viipyi pari tuntia vain puolen kilometrin päässä yli 25 vuoden ajan.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Risto Kempas

#958
Voi olla, että sveitsiläiset arkkitehdit eivät ehkä ymmärrä Jetin alkuperäisen värimaailman päälle. Tämä nyt on makuasia ja omassa roolissani en ehkä saisi näitä ilmaista, mutta pidin alkuperäistä sisustusta yhtenäisenä ja parhaiten alukseen sovitettuna.

Meillä on huomattavasti myös toteutumattomia ideoita. Niihin löytyy kangas- ja pintanäytteitä ja niitä voidaankin sitten joskus syöttää tietokoneelle nähdäksemme vaihtoehtoisia Jettejä. Vielä ei ole tosin tullut vastaan alternatiiveja alkuperäiselle Jetin sisustukselle. Toivottavasti niitä on vielä jossain piilossa. Mukavaa on ollut myös löytää lukuisia tuotekatalogeja 1970-luvulta, joista Jetille on poimittu aikoinaan eri ratkaisuja.

Meidän "Finnjet"-lisenssi ei ole kaupallinen, joten koko lavuaarihommelia tms. täytyy miettiä. Jos joku sellaisia oikeasti haluaa kunnon erän, niin tiedustelen asiaa Finnlinesin herra Tryggiltä. Kysyn aina häneltä varmuuden vuoksi lupia, ettemme syyllisty mihinkään sellaiseen, joka on suututtanut jo heidät ja Siljan aikaisempina vuosina. En todellakaan halua ärsyttää kavereitamme.

Kävimme nyt perjantaina ryhmän kanssa Hietalahdella ja saimme kuulla monista suuripuheisista ostajista, jotka ovat kautta aikojen elätelleet haaveita hankkivansa Jetin itselleen. Suunnitelmia on ollut järkevistä älyttömyyksiin. Jälkimmäisiin lukeutui eräs kasinohanke...
Ilmeisesti yhtenä kohokohtana on ollut suunnitella Jetistä ilmatyynyalusten tukialusta Yhdysvaltain merijalkaväelle. Tästä meillä on nyt hieman numeroitakin.

Club Cruisesta todettiin, että eivät heidän käsityksen mukaan olleet SeaCo:n bulvaani, vaan enemmänkin toimija, jolla ostokset ylittivät maksukyvyn ja realiteetit. Olen ollut tässä viimeisen vuoden aikana kovasti yllättynyt miten paljon asioita tehdään meripuolella puhtaasti pötsituntumalla.

Edit: Viestin loppuosa poistettu asiattomana
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Timo Toivonen

Finnjetin paljon puhuttanut purkaminen on loppusuoralla Intiassa

Romuttajalle miljoonatappiot, purkaminen vie vielä yli kuukauden

Matkustaja-alus Finnjetin romuttaminen on suurimmaksi osaksi valmis. Alusta puretaan Intian länsirannikolla Bhavnagarissa, Alangin romuttamoalueella.

Aluksen ostaneen paikallisen purkuyhtiön Rishi Ship Breakersin ryhmä purkaa vielä laivan viimeisiä osia, muun muassa koneita ja tankkeja.

Rishi Ship Breakersin mukaan Finnjetin purkaminen on ollut yhtiön inhottavin tehtävä. Yhtiö on menettänyt tähän mennessä jo lähes 11 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Yhtenä syynä on raudan arvon lasku.

Kaikki mahdollinen laivan sisäosista on myyty.


Paperihesari 24.8.2009

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135248754838.jpeg
http://www.hs.fi/kuva/1135248754840?orientation=horizontal
http://www.hs.fi/kuva/1135248754842?orientation=horizontal
"Tere tulemast Titanicule!"