Riga Sea Line

Aloittaja Miran Hamidulla, 27.03.2002, 01:16:35

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kovin ristiriitaista tietoa liikkuu RSL:stä nykyään eri medioissa...

Sillä nyt Svensk Sjöfartstidningenin uutiskirje kertoo Riga Sea Linen jatkavan liikennettään, ja yhtiökokouksen päättäneen, että yhtiön osakepääomaa nostetaan noin 2,3 miljoonasta eurosta 5,2 miljoonaan euroon. Yhtiö tavoittelee jälleen toista alusta Baltic Kristinan pariksi, jotta reitille saadaan päivittäiset lähdöt kummastakin päästä. Uudella aluksella mainitaan olevan suurempi lastikapasiteetti kuin BK:lla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#181
Ja jälleen jatkuu uutismyrsky tämän yhtiön ympärillä. Landgångenilla väitetään yhtiön menneen konkurssiin, ja tämän latvialaisen uutisen nähtyäni en ihmettelisi vaikka näin olisikin...

***

Päivitystä. Ilja Berunenkolta saamani käännöksen mukaan tässä venäjänkielisessä uutisessa sanottaisiin seuraavat asiat yhtiön tilanteesta:
- Polttoainerahat loppu
- Tilit jäädytetty
- Liikenne lakkautetaan 17.10 alkaen
- Riian kaupunki ottaa Baltic Kristinan haltuunsa
- Yhtiöllä ei ole enää vuokrauksessaan Gutea
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.10.2005, 21:48:32
- Liikenne lakkautetaan 17.10 alkaen

Käytännössä liikenne loppui jo eilen (15.10.) kun Baltic Kristina ei enää eilen lähtenyt Riiasta Tukholmaan.

Sangen pitkään Baltic Kristina kuitenkin sinnitteli liikenteessä kaikista ongelmistaan huolimatta. Nyt sitten vain odottelemaan sinettiä mihin kohtalo laivan seuraavaksi heittää. Päivät Itämerellä kuitenkin taitavat ainakin olla luetut.  Kaikki hyvä loppuu aikanaan :'(

Mikko-Oskari Koski

#183
Tässä kyllä herää kysymys, oliko vika sittenkin enemmän linjassa kuin sen hoitajassa..? No, sen näyttää viimeistään Tallink, joka tuskin reittiä kovinkaan pitkään tappiolla operoitsee.
Vaan kumpa SLK (ketään muutakaan, joka siitä voisi olla kiinnostunut, en keksi) nyt ostaisi vanhan kunnon Bore I:n, vielä vähäksi aikaa jatkamaan jollain Itämeren alueen linjalla... :thumb:



Vastaukset seuraavaan viestiin kirjoitetaan sen perään eikä ennen viestiä..
Mutta turhien kommenttien lisääminen puolin ja toisin on yhtä tarpeetonta. En todellakaan avaa uutta viestiä sanoakseni, että tätä seuraava, jo aiemminkin useasti mainittu kommentti on täysin aiheellinen...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 17.10.2005, 18:03:51
Vaan kumpa SLK (ketään muutakaan, joka siitä voisi olla kiinnostunut, en keksi) nyt ostaisi vanhan kunnon Bore I:n, vielä vähäksi aikaa jatkamaan jollain Itämeren alueen linjalla... :thumb:
Alushan oli jo ennen konkurssia menossa Four Season Cruisen linjalle Mokpo-Shanghai. Eiköhän tämä tapaus edistä tätä kehitystä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#185
http://www.n24.se/dynamiskt/ovrigindustri/did_10806733.asp Nyt on kirjoitettu ehkä huolimattomin laivauutinen pitkiin aikoihin...

Baltic Kristiinan nimeksi väitetään Kristina Balticaa ja artikkelissa kerrotaan Tallinkin haluavan ottaa Riga Sea Linen Riika-Tukholma liikenne haltuunsa.. Kuitenkin jutun mukaan Tallinkilla on jo ennestään kaksi laivaa Riian ja Tukholman välillä ja rahtilinja Riian ja Kapellskärin välillä...  ;D Koko jutun pohja on täysin nolla jos jutun mukaan Tallinkilla on jo useita laivoja Riian ja Ruotsin välillä ja nyt se aikoisi ottaa vielä Riga Sea Linen kaatuneen liikenteen haltuunsa...

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 19.10.2005, 15:22:21
http://www.n24.se/dynamiskt/ovrigindustri/did_10806733.asp Nyt on kirjoitettu ehkä huolimattomin laivauutinen pitkiin aikoihin...
Mahtaako muuten kyseistä uutista enää löytyä? Ainakin minulle tuo väittää tällaista: "Felaktig länk
Länken du har klickat på fungerar tyvärr inte."
Jos vaikka olisi tullut niin paljon palautetta, että uutinen vaikuttaa ennemminkin aprillipilalta kuin uutiselta tms. tai vaan huomattu, ettei kaikki ole kohdallaan, niin se olisi vedetty pois. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Eerik Laine

Nopea uutinen... 13:21 se oltiin julkaistu eikä näköjään ehtinyt olla netissä tuntia kauempaa... Onneksi ehdin tallentamaan uutisen...  Jos jotakuta nyt kiiinnostaa.. :-X

Färjekrig på Östersjön
2005-10-19 | Publicerad kl. 13:21

Överetablering och skyhöga bränslepriser pressar rederierna på Östersjön allt hårdare.
Krisdrabbade Riga Sea Lines färja, Kristina Baltica, har tagits i beslag i Riga och nu vill konkurrenten Tallink ta över trafiken.

Riga Sea Lines färjetrafik mellan Stockholm och Riga fick i söndags ett abrupt slut när färjan Kristina Baltica togs i beslag av statsägda Riga frihamn. Den är storägare i rederiet och har garanterat rederiets stora lånebörda.
Men skuldbördan har ökat så mycket att Riga frihamn fått nog och därför beslutat stoppa färjetrafiken. Det mesta pekar på att den inte kommer att återupptas igen.
Överetablering på linjen Stockholm–Riga och skyhöga bränslepriser var det som till sist sänkte rederiet.

Storspelaren Tallink som redan har två färjor som går mellan Stockholm och Riga och en som fraktar gods från Kapellskär till Riga är beredd att ta över Riga Sea Lines färjetrafik.
– Vi är mycket intresserade och diskuterar just nu den frågan, säger Väino Conga, vd på Tallink, Sverige till TT.
Tallink redovisade nyligen för det brutna räkenskapsåret 2004/2005 en vinst på 30 miljoner euro eller omkring 280 miljoner kronor. Det var en förbättring med 10 procent ,jämfört med föregående bokslutsår.
Passagerarna på Tallinks Sverigefärjor ökade med 20 procent och på linjen Helsingfors–Tallinn ökade antalet passagerare med 15 procent.
Men Tallink har på bara några år expanderat kraftigt och skuldsatt sig hårt.

Viking Lines och Birka Lines resultat har hittills i år försämrats rejält och det ekonomiskt mycket hårt pressade Silja Line har varslat 400 anställda om uppsägning.
Därför tror allt fler bedömare på sammanslagningar eller uppköp av hårt pressade rederier på Östersjön. Enligt Ålandstidningen pågår diskussioner mellan Tallinks ägare och Silja Lines ägare om att Tallink ska ta över Silja Line.


Nyhetsbyrån Direkt

Eerik Laine

#188
Riga Sea Linen ympärillä kuohuu. Henkilökunnalle ei oltu vielä viime perjantaina maksettu syys-ja lokakuun palkkoja ja laivan 70-80 hengestä koostuva henkilökunta on kieltäytynyt lähtemästä laivalta kunnes heidän palkkansa on maksettu. Viime perjantaina tilanne oli se että ruokaa ja vettä laivalla riitti enää muutamaksi päiväksi, ja henkilökunta harkitsi jopa nälkälakkoon ryhtymistä. Jo perjantaina laivan lämmitys, valo ja ilmastointi toimivat hätävirralla. Uusimman tiedon mukaan vielä tänäänkään palkkoja ei oltu saatu maksettua työntekijöille.

Riga Sea Line on tällä hetkellä velkaa mm. Parex Bankalle, jolle ei ole maksanut velkojaan, työntekijöiden palkat ovat siis vielä maksamatta, polttoainetoimittajat ovat myös ilman rahojaan, kuten myös Riian satama.  Arvatenkin myös Ruotsissa on vielä velkojia odottelemassa rahojaan...?

Riga Sea Line aikoo nyt hakeutua varattomaksi, ja Riian kaupunginhallituksen puhemiehen Dagnija Kalninan mukaan yhtiö täyttää kaikki tähän tarvittavat kriteerit.

Oikeuden päätöksen mukaan Riga Sea Linen omaisuus kävisivät velkojen kuittaamiseksi. Velan määrä on noin 7,7 miljoonaa dollaria. Jo pelkästään Baltic Kristinan arvoksi on arvioitu 4,6 miljoonaa euroa ja laiva tullaan todennäköisesti huutokauppaamaan.

Viime viikolla Baltic Kristina on luovutettu Riian matkustajasataman (RPT=Rigas Pasazieru terminals) omistukseen. Riga Sea Linen velkojen takaajana se joutuu maksamaan Riga Sea Linen velat Parex Bankalle. RPT:hän alunperin päätti lopettaa rahan pumppaamisen Riga Sea Lineen ja haki oikeudelta lupaa liikenteen keskeyttämiseksi.

Tässä vielä Riga Sea Linen omistussuhteet:

Riian kaupungin hallitus 35,48 %
Astamar 27,51 %
Freeport of Riga Authority 19,72 %
Ilmaco Limited 9,77 %
Juris Sabasovs 4,39 %
Vjaceslavs Sprisevskis 3,13 %


Tarkemmin asiasta vielä:

http://www.leta.lv/eng/news.asp?NewsID=20051021170812028F3EFAC327E0C66F
http://www.leta.lv/eng/news.asp?NewsID=2005102413553403B0582C491AAF6759

Historia toistaa itseään jokaisella kerralla kun Riian on ollut viimevuosina matkustajalaivaliikennettä. Liikenne loppuu kannattamattomana, mutta myös se kaavaa toistuu melkein aina, että henkilökunnan palkanmaksu joutuu jäihin liikenteen lopun yhdeydessä. 1995 Baltc Linellä ollessaan Ilichin palkat jäivät maksamatta ja liikenne loppui sen jälkeen. Pian laiva pakkohuutokaupattiinkin. 1999 taas Russin henkilökunta ei ollut saanut palkkojaan ja laiva jäi Tukholmaan ja sen jälkeen liikenne jo päättyikin. Nyt tällä keralla liikenne loppui vain ensiin ja sitten vasta palkkoja ei maksettu...  Mikhail Sholokovin liikenteen loppumiseen tammikuussa 2001 ei tainnut sen suurempaa dramatiikkaa liittyä...? Tajusivat lopettaa ilmeisesti liikenteen tarpeeksi ajoissa.

Jani Nousiainen

Uutistoimisto BNS mukaan olisi tänään tapahtunut väistämätön eli Rigas Juras Linija päätynyt konkurssiin. En päässyt varsinaista uutista lukemaan, joten pitänee odotella että uutinen tulee muihin medioihin.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Marko Kinnari

12/04Roslagen1/05Pearl of Scandinavia3/05Vana Tallin5/05Europa,Victoria6/05Regina Baltica8/05Mariella,Amorella,Ålandsf.9/05Symphony.12/05Cinderella1/06Amorella3/06Cinderella6/06Romantika7/06Europa8/06Cinderella,Eckerö,Europa,Symphony10/06Symphony,Cinderella11/06Romantika12/06Romantika4/07Birka Paradise,Cinderella5/07Cinderella6/07 Birka Paradise,Crown of scand,Europa7/07 Cinderella

Eerik Laine

Jaahans... Lähtöhinta on varsin alhainen... Pitänee varautua että potentiaalisia huutajia saattaa tulla vaikkapa Intiasta asti...  :'( Voisi kuvitella aiemmin puheena ollut Etelä-Koralainen varustamo olisi löytänyt jo toisen tien laivasuunnitelmilleen, mutta kuka tietää... Mutta sitäkään ei ole kirkossa kuulutettu että laivaa saadaan edes maanantaina myytyä.

Mitähän BK:n henkilökunnalle kuuluu? Vieläkö kuppaavat laivalla vai ovatko jo saaneet palkkansa?

Joni Huopana

Freeport of Riga Authority buys "Baltic Kristina" for LVL 2.56 million

RIGA, Dec 21 (LETA) - The Freeport of Riga Authority has bought the "Baltic Kristina" ferry" for LVL 2.56 million through an auction today.

There was only one bidder for the "Baltic Kristina", sworn bailiff Ainars Susts said. Initially, ten or so foreign companies inquired about the auction of the ferry, but none of them participated in the auction today, he said.

As reported, earlier the ferry was assessed at LVL 2.53 million.

The "Baltic Kristina" was built in Finland in 1973. The ship is 116.51 meters long and 22 meters wide.

The money that the auction has brought in will be used to pay overdue salaries to the "Baltic Kristina" crew, covering the auction's expenses, taxes and duties. The remaining amount will be used to repay part of "Rigas juras linija's" (RJL) debt to "Parex Banka".

As reported, the Riga Regional Court ruled RJL insolvent on November 7.

The "Baltic Kristina" has been anchored in Riga Passenger Port since October 15. The Freeport of Riga Authority completed takeover of the "Baltic Kristina" last week. A maintenance crew of 19 is employed on the ferry.

The Riga City Council holds 35.48 percent interest in RJL, the company "Astramar" - 27.51 percent, Freeport of Riga Authority - 19.72 percent, "Ilmaco Limited" - 9.77 percent, Juris Sabasovs - 4.39 percent, Vjaceslavs Sprisevskis - 3.13 percent.
 

?anete H?ka LETA 
Copyright © LET