Toinen kotimainen

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 22.11.2005, 12:51:15

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Essi Pihkala - 22.11.2005, 12:38:38
Niin... Onhan se ihan feikin näköinen... eiköhän se olekkin vain jotain törkeää pilaa, maalata nyt mariellan pienoismalli tuonnäköiseksi ja sitten kuvata se... Tai vielä pahempi raiskaus tuo kuvien editointi... Onse perin vaikeaa tuo ruotsinkieli  ::)

Kuka sitä nykyajan Suomessa Ruotsin kieltä tarvitsee, eihän sitä enään kuule kuin Ruotsin kielisillä alueilla. Ruotsin kieli pois tai Saamen kieli kanssa Suomen viralliseksi kieleksi. Minäkin olen unohtanut suurimmaksi osaksi Ruotsin kielen vaikka olen opiskellut, koska sitä ei tarvitse Suomessa.

Kyllä se on ihan oikea kuva, kysymykseen.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Eerik Laine

#1
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 22.11.2005, 12:51:15 (OT) Kuka sitä nykyajan Suomessa Ruotsin kieltä tarvitsee, eihän sitä enään kuule kuin Ruotsin kielisillä alueilla. Ruotsin kieli pois tai Saamen kieli kanssa Suomen viralliseksi kieleksi. Minäkin olen unohtanut suurimmaksi osaksi Ruotsin kielen vaikka olen opiskellut, sen takia koska sitä ei tarvitse Suomessa.
Kyllä se on ihan oikea kuva, kysymykseen.

Jos ruotsia ei kuule muualla  kuin ruotsinkielisillä alueilla niin sekö oikeuttaisi ottamaan kieleltä virallisen kielen aseman??? Siellä teillä Tampereellakin asuu ruotsinkielistä vähemmistöä, mutta todella pienessä määrin. Asenteesi ei tuskin muuttuisi yhtään vaikka Tampereen väestöstä 40 % olisi ruotsinkielisiä ja kuulisit sitä Tampereella päivittäin. Varmasti keksisit uuden perusteen kielen vähättämiselle! Lisäksi saamen kielellä ON virallinen asema Suomessa jos et ole sattunut huomaamaan.

Mietitäänkös vähän mitä päästetään suusta täällä foorumilla jookos Juha-Matti...?

Juha-Matti Harjumäki

#2
Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 22.11.2005, 13:20:49
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 22.11.2005, 12:51:15 (OT) Kuka sitä nykyajan Suomessa Ruotsin kieltä tarvitsee, eihän sitä enään kuule kuin Ruotsin kielisillä alueilla. Ruotsin kieli pois tai Saamen kieli kanssa Suomen viralliseksi kieleksi. Minäkin olen unohtanut suurimmaksi osaksi Ruotsin kielen vaikka olen opiskellut, sen takia koska sitä ei tarvitse Suomessa.
Kyllä se on ihan oikea kuva, kysymykseen.

Jos ruotsia ei kuule muualla  kuin ruotsinkielisillä alueilla niin sekö oikeuttaisi ottamaan kieleltä virallisen kielen aseman??? Siellä teillä Tampereellakin asuu ruotsinkielistä vähemmistöä, mutta todella pienessä määrin. Asenteesi ei tuskin muuttuisi yhtään vaikka Tampereen väestöstä 40 % olisi ruotsinkielisiä ja kuulisit sitä Tampereella päivittäin. Varmasti keksisit uuden perusteen kielen vähättämiselle! Lisäksi saamen kielellä ON virllainen asema Suomessa jos et ole sattunut huomaamaan.

Mietitäänkös vähän mitä päästetään suusta täällä foorumilla jookos Juha-Matti...?


Minut tunnetaan ihmisenä joka päästää melkein kaiken ulos mitä mieleen juolahtaa ja sen takia mä olen joutunut liemeen aika usein, joten pyydän anteeksi kaikilta jotka ymmärtävät tämän väärin.

En muuten ole sattunut huomaamaan että Saamen kielellä on virallinen asema Suomen.
Minä tarkoitin sitä että ei Suomessa osata niin hyvin Ruotsia kuin 1900-luvun alussa, niin ei kaikki osaa sitä Ruotsia (kuten minä) erinomaisesti.

En minä noin tarkoitanut miten ymmärsit Eerik.

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Juha-Matti Harjumäki

Tässä olisi nyt hyvä alku kielisodalle.

Minua ärsytti se kun Essi kirjotti näin
Lainaus käyttäjältä: Essi Pihkala - 22.11.2005, 12:38:38
Onse perin vaikeaa tuo ruotsinkieli  ::)
ei se ruotsinkieli syntymä lahjana tule, pitäähän sitä opiskella.

Minä lisäisin nyky aikana venäjän kielen opiskelua kouluihin, koska Venäjä on tulevaisuudessa Suomen suurin kauppakumppani.
Ja Venäjän kieli on tulevaisuudessa paljon tärkeämpi Suomelle kuin Ruotsin kieli, esim. työnhaussa ei tiedä kuinka moni yritys on Venäjän markkinoilla, nyt vasta Venäjän talous alkaa pyörimään.

Ehdotan otsikoksi Kielisota.


2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Anssi Krooks

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 22.11.2005, 12:51:15
Kuka sitä nykyajan Suomessa Ruotsin kieltä tarvitsee, eihän sitä enään kuule kuin Ruotsin kielisillä alueilla. Ruotsin kieli pois tai Saamen kieli kanssa Suomen viralliseksi kieleksi. Minäkin olen unohtanut suurimmaksi osaksi Ruotsin kielen vaikka olen opiskellut, koska sitä ei tarvitse Suomessa.

Kyllä se on ihan oikea kuva, kysymykseen.

Niin, olisihan se hyvä jos edes sen äidinkielen kunnolla hallitsisi...

(Tästä voi sitten laittaa pari hymiötä tuonne sopivaan kohtaan jos tulee tarvetta vedellä herneitä nenään:  :D ;) :) :thumb: :beer: )

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Anssi Krooks - 22.11.2005, 19:27:21
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 22.11.2005, 12:51:15
Kuka sitä nykyajan Suomessa Ruotsin kieltä tarvitsee, eihän sitä enään kuule kuin Ruotsin kielisillä alueilla. Ruotsin kieli pois tai Saamen kieli kanssa Suomen viralliseksi kieleksi. Minäkin olen unohtanut suurimmaksi osaksi Ruotsin kielen vaikka olen opiskellut, koska sitä ei tarvitse Suomessa.

Kyllä se on ihan oikea kuva, kysymykseen.

Niin, olisihan se hyvä jos edes sen äidinkielen kunnolla hallitsisi...

(Tästä voi sitten laittaa pari hymiötä tuonne sopivaan kohtaan jos tulee tarvetta vedellä herneitä nenään:  :D ;) :) :thumb: :beer: )

Ai Suomen vai, kai ny suomalaiset(paitsi suomenruotsalaiset) osaavat Suomen
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Miran Hamidulla

Vaikkei ruotsi mikään vahvin aine itsellenikään koulussa ollut, niin aika paljon niistä opituista taidoista on tähän mennessä hyötyä ollut. Ruotsin kielen pohjalta, kun on helppo ymmärtää muunmuassa esimerkiksi saksaksi, hollanniksi, flaamiksi, norjaksi ja tanskaksi kirjoitettua tekstiä, josta on ollut paljon hyötyä niin tämän harrastuksen kuin muidenkin asioiden puitteissa. Ja täällä Etelä-Suomessa onneksi on vielä sellainen rikkaus kuin kaksikielisyys. :thumb:

Tässä muutamia eri alojen työnantajia joiden taustalta löytyy suomalaisruotsalaista omistuspohjaa/suomenruotsalainen omistaja/yritys toimii muutoin useassa Pohjoismaassa:
Silja Line
Viking Line
Eckerö Line/Linjen
Rederi Ab Engship
StoraEnso
TeliaSonera
Nordea
Aker Finnyards
...

Neljän ensimmäisen yrityksen kohdalla voitanee myös mainita, että koska ruotsinkieliset usein asuvat rannikolla tai saaristossa, niin sieltä tulee tuon alan yrityksiin työvoimaa sen verran, että työvoiman kielisuhteet eivät taida mennä sen 95% suomenkielisiä, 5% ruotsinkielisiä kielisuhteen mukaan, kuten valtaväestön keskuudessa.... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juha-Matti Harjumäki

Miran sä laitoit mut ny ihan hiljaiseksi, mä en osaa ny sanoa juuta eikä jaata.
Sun kirjoitukset ovat aina niin väkeviä.
(OT)
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Petteri Virtanen

Kun lukee tällä foorumilla kirjoitettuja tekstejä huomaa, että äidinkielen opetusta kouluissa on vähennetty ja se ensimmäinenkin kotimainen on vähän hakusessa ...
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 22.11.2005, 20:16:38
Kun lukee tällä foorumilla kirjoitettuja tekstejä huomaa, että äidinkielen opetusta kouluissa on vähennetty ja se ensimmäinenkin kotimainen on vähän hakusessa ...
Siltähän se vaikuttaa, kuten näette esimerkiksi allekirjoittaneen teksteistä tai vaikka kaikkien mahdollisten partitiivimuotojen (olikohan oikea sijamuoto :D) päättäminen ä-kirjaimeen.  ::) Minusta oli väärin, että lukiossa äidinkielen opetus tähtäsi vain ja ainoastaan tutkivien kirjoitelmien (minkälainen on YO-koekin viime aikoina ollut) kirjoittamiseen eikä kielenhuoltoon.  :-\

Itse ruotsin kieleen: Opin yhden mainion muistisäännön koskien eri kielten opiskelua jo osattujen/opiskeltujen kielten pohjalta eräältä syntyjään ruotsinkieliseltä perämieheltä. Eli oppii saksaa, jos yhdistää vähän ruotsia ja englantia keskenään ja samalla periaatteella esim. hollantia, joka on käytännössä saksan ja englannin sekoitus. :) Helppo tapa oppia vai mitä...  ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Gallet

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 22.11.2005, 19:16:37
Tässä olisi nyt hyvä alku kielisodalle.

Minua ärsytti se kun Essi kirjotti näin
Lainaus käyttäjältä: Essi Pihkala - 22.11.2005, 12:38:38
Onse perin vaikeaa tuo ruotsinkieli  ::)
ei se ruotsinkieli syntymä lahjana tule, pitäähän sitä opiskella.

Joo, mutta tuossakin kuvan alla oli 2 sanaa ruotsiksi, niin vois vähän miettiä, jos ei osaa ruotsia, niin SANAKIRJA?! onko täysin vieras käsite?! Jos ei omista niin netistäkin löytyy jotain millä nuo kaksi sanaa saa suomeksi!
Ja mä en itsekkään todellakaan osaa ruotsia, vaikka ruotsinkielisessä koulussa opiskelenkin... Mutta ainakin tällä alalla tuntuu siltä että
jos töitä haluaa niin olis paras myös puhua svenskaa... Soitat mihin tahansa, Silja, Viking jne kuulee aina saman kysymyksen: "puhuksä ruotsia?!" jos sanon en -"joo ei ole töitä pitää osata ruotsia". Suomen varustamoista abt 80% paikkoja joissa on työkielenä ruotsi, tai ainakin toivotaan että sitä puhutaan jos töihin haluaa...
Engshipillä taitaa olla 50/50 suomenkieltä ja ruotsia, matkustajapuolella on osattava ruotsia, ja kaikissa kongolaisissa rahtivarustamoissa, langhilla pärjää käsittääkseni suomella, samoin esl ja neste. muut ovatkin sitten näitä joista töitä kysellessä ruotsinkieli on bonusta ja plusssaa...

Wirrankosken Rami

LAPSET, LAPSET! Kyllä kielet ovat tärkeitä. Erityisesti äidinkieli. Se vaan todellakin tuntuu olevan joillakin "hukassa". Tekstiviestien aiheuttamaa harhaa? Tännekin kun kirjoittaa niin kannattaa ensin lukea vielä uudelleen kirjoittamansa ja sitten vasta painaa sitä "lähetä" namiskaa.

Olen myös tehnyt muutamien täälläkin olevien tapaan saman havainnon, että kielen opetus, myös vieraiden, tuntuu jotenkin heikontuneen viime vuosina. Mistähän se johtuu? Ymmärrän sen jos kaiki eivät osaa tuota ruåttia, vaan englannin kielikin tuntuu monella, jopa lukiolaisella, olevan vähän niin ja näin. meillä opetettiin aikoinaan yläasteella englantia viikossa semmoiset 5-6 tuntia. Miten on nyt?

Risto Uusivirta

Nykyään ainakin seiskalla on 2 tuntia viikossa englantia sekä ruotsia.

Repe

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 23.11.2005, 11:34:12


Olen myös tehnyt muutamien täälläkin olevien tapaan saman havainnon, että kielen opetus, myös vieraiden, tuntuu jotenkin heikontuneen viime vuosina. Mistähän se johtuu? Ymmärrän sen jos kaiki eivät osaa tuota ruåttia, vaan englannin kielikin tuntuu monella, jopa lukiolaisella, olevan vähän niin ja näin. meillä opetettiin aikoinaan yläasteella englantia viikossa semmoiset 5-6 tuntia. Miten on nyt?

Uusista opettajista? Mielestäni kaikki koulussamme olevat nuoret naisopettajat ovat aika lepsuja, ja luokasta ehkä 1-4 ihmistä kuuntelee ruotsin opetusta. Englannissa luokallamme on vanha opettaja, vaikka hän ei juuri koskaan käske olemaan hiljaa ovat kaikki silti hiljaa. Tämä vanha kääkkä antaa puolituntia istumista jos unohtaa tehdä läksyt. Kyllä varmasti kaikki on tehnyt ja oppivat englantia :P. Nuorien opettajien kohdalla opettaja pyytää olla hiljaa, mutta harvoimpa se tehoaa.
Meilllä on neljä tuntia viikossa ruotsia ja englantia, lisäksi minulla valinnaisena saksaa 2 tuntia. Yhdessä jaksossa viidestä ei ole a-kieltä, b-kieltä on joka jaksossa.

Ruotsin kieli toisena Suomen virallisena kielenä om mielstäni hyvä asia, kukapa muuten ruotsia opettelisi. Hyötyä ruotsin osaamisesta on paljon ns yleistenkielien niinkuin saksan ja englannin opettelussa.

Miran Hamidulla

No omalta kouluajalta jäänyt kyllä mieleen, että opettajat niin ruotsissa kuin muissakin aineissa ovat olleet huonoja tai hyviä iästään riippumatta. Hyvä opettaja tekee tylsistäkin aineista mielenkiintoisia, jos hän osaa opettaa asiansa selkein ja mieleenpainuvin esimerkein ja sanakääntein. Joistakin Ruotsin opettajista on jäänyt sellainen mielikuva, että ikäänkuin suurin osa heistä olisi sellaisia, että ovat päätyneet täysin suomenkielisen alueen yläasteelle vasten tahtoaan, kun muuallekaan eivät ole päässeet, ja asenne työhön on sitten sen mukainen. Hyviä poikkeuksiakin on toki ollut.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar