Toinen kotimainen

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 22.11.2005, 12:51:15

« edellinen - seuraava »

Ilari Uotila

Minut pakkoruotsitettiin jo 5veenä, umpisuomalaiset vanhemmat laittoivat minut jostain minulle edelleen käsittämättömästä syystä barngårdiin Tikkurilassa. Ei siitä kauheampia traumoja jäänyt, mitä nyt joittenkin lastenlaulujen sanat pulpahtavat joskus mieleen.

Ruotsin lukeminen ja ymmärtäminen sujuu, mutta kun yritän ruotsalaisten seurassa puhua ruotsia, niin he fiksumpina ehdottavat kielen vaihtamista englantiin.  :P

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uotila - 25.11.2005, 21:21:24
Ruotsin lukeminen ja ymmärtäminen sujuu, mutta kun yritän ruotsalaisten seurassa puhua ruotsia, niin he fiksumpina ehdottavat kielen vaihtamista englantiin.  :P
Mielenkiintoista kyllä, olen tämänhetkisessä työssäni törmännyt useampaan ruotsinkieliseen ihmiseen jotka tahtovat välttämättä asioida kanssani ruotsiksi, huolimatta siitä että yleensä yhden lauseen jälkeen käy selväksi etten kykene kunnolla keskustelemaan kyseisellä kielellä (saati sitten neuvomaan reittiä johonkin paikkaan, niinkuin kerran kävi).

Pasi Salo

Itsekkin olen Silja Symphonylla tähän kieliongelmaan törmännyt ja ihan periaateestakaan en suostu muuta kieltä puhumaan kujin suomea, jos laiva kulkee jatkuvasti linjalla jolla puolet tai yli puolet on suomalaisia. Ravintola päällikkö ao. laivalla perusteli syksi sitä että kansainvälisellä reitillä kulkevalle laivalle on liian hankalaa saada suomenkielen taitoista henkilöstöä!  :finger:   Eniten ihmettelin kuitenkin sitä että Silja Festivalilla riika-tukholma linjalla henkilökunta ei osannut ruotsia??? ???
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Pasi Salo

Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Pasi Salo - 18.11.2012, 12:48:32
Itsekkin olen Silja Symphonylla tähän kieliongelmaan törmännyt ja ihan periaateestakaan en suostu muuta kieltä puhumaan kujin suomea, jos laiva kulkee jatkuvasti linjalla jolla puolet tai yli puolet on suomalaisia. Ravintola päällikkö ao. laivalla perusteli syksi sitä että kansainvälisellä reitillä kulkevalle laivalle on liian hankalaa saada suomenkielen taitoista henkilöstöä!
Huomattiin myös että Symphonylla oli paljon henkilökuntaa, jotka ei suomea ymmärtänyt, mutta eipä tuo haitannut, Englannilla sai ruoan juoman ja mitä halusi jos ei suomea ymmärtänyt. Ymmärrän toki että esim. vanhemmalle väestölle joka ei puhu kuin Suomea, on varmasti hankalampaa tilaamiset jne, mutta kyllä siellä oli sitä Suomeakin puhuvaa henkilökunnassa ihan riittämiin, että tuskin siellä kukaan nälkää näkee. =)
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Kalevi Lehto

#35
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 18.11.2012, 12:00:14
Olen kyllä löytänyt suomen kieltä taitamatonta henkilökuntaa sekä Cinderellalta että Rosellalta (nykyisellä reitillään) mutta toisaalta myös esimerkiksi Galaxylta. En ole kyllä koskaan kieliongelmiin joutunut ja lopulta harvalla todella oikeasti tulee kielimuuri väliin. Jos todella yhteistä säveltä ei löydy, niin eiköhän sekä sinisessä että punaisessa leirissä tuolloin pyydetä palvelemaan joku henkilökunnan jäsen, joka osaa kyseistä kieltä jota asiakas käyttää.
Joo, Galaxylla olen itsekin tosiaan törmännyt Grill House-ravintolassa ja pubissa suomea osaamattomaan palveluhenkilökuntaan, tosin olisivat kyllä kuulemma tarvittaessa hankkineet paikalle suomenkielisenkin tarjoilijan, mutta heikkoja ruotsintaitojani hieman englannilla paikaten olen kyllä toistaiseksi aina selvinnyt. Kaikenkaikkiaan olen kyllä henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivien alusten asiakaspalveluhenkilökunnan pitäisi kyllä pystyä tulemaan toimeen sekä suomen-, että ruotsinkielellä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Raiskinmäki

Lainaus käyttäjältä: Pasi Salo - 18.11.2012, 12:48:32
Itsekkin olen Silja Symphonylla tähän kieliongelmaan törmännyt ja ihan periaateestakaan en suostu muuta kieltä puhumaan kujin suomea, jos laiva kulkee jatkuvasti linjalla jolla puolet tai yli puolet on suomalaisia. Ravintola päällikkö ao. laivalla perusteli syksi sitä että kansainvälisellä reitillä kulkevalle laivalle on liian hankalaa saada suomenkielen taitoista henkilöstöä!

???  Outoa. Eikö yhtiö voisi siis järjestää kielikursseja työntekijöilleen? Kaikki suuremmat firmathan nykyään järjestävät koulutuksia väelle.

Toisaalta olen myös kuullut, että Tallink ei ole se kaikkein mukavin työnantaja..



Petteri Virtanen

Mutta järjestäähän Suomen valtio kielikursseja kaikille oppivelvollisuusikäisille sekä ruotsin että suomen kielissä.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 19.11.2012, 11:03:38
Mutta järjestäähän Suomen valtio kielikursseja kaikille oppivelvollisuusikäisille sekä ruotsin että suomen kielissä.

Mutta sehän siinä onkin kun suuri osa Galaxyn ja Symphonyn palvelupuolen porukasta on yhtä ruotsalaista Ruotsista kuin Starin, Superstarin ja Princessin porukka on virolaista. :)

Petteri Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 20.11.2012, 03:23:30
Mutta sehän siinä onkin kun suuri osa Galaxyn ja Symphonyn palvelupuolen porukasta on yhtä ruotsalaista Ruotsista kuin Starin, Superstarin ja Princessin porukka on virolaista. :)

Niinpä. Siksi onkin hyvä, että Suomessa opetetaan kouluissa sen verran ruotsia, että jos suomenkielistä henkilökuntaa ei ole paikalla, pystyy kuitenkin tilaamaan lautasellisen lihapullia, kupin kahvia tai oluen.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Christian Dahlström

Niin just, ja siihen käytetään suotta monta vuotta tehokasta oppiaikaa kouluissa jonka voisi käyttää jonkin hyödyllisemmän kielen opiskeluun. Lihapullien tilaaminen onnistuu ruotsinlaivoilla sekä Ruotsissa myös englanniksi...

Lassi Liikanen

Jaahas, täälläkin aukeaa taas ikuinen kielikeskustelu uudelleen. Itse lähden siitä, että Suomessa on kaksi virallista kieltä, suomi ja ruotsi. Tämä on kirjattu maamme perustuslakiin, jonne on kirjattu myös jokaisen kansalaisen oikeus käyttää ja saada julkisia palveluita haluamallaan kielellä. Mielestäni jo tämä on edellytys sille, että suomen- ja ruotsinkieliset lapset (ja myöhemmin oppilaat ja opiskelijat) opiskelevat toista kansalliskieltä.

En näe, että ruotsin kielen opetus on mikään este. Päinvastoin, kaikki kielitaito on hyödyksi ja erityisesti ruotsista germaanisena kielenä on - kuten tunnettua - apua mm. englannin, muiden skandinaavisten kielten, saksan tai esimerkiksi hollannin ymmärtämiseen ja opiskeluun. Ruotsin kielen taito avaa paljon mahdollisuuksia vaikka opiskella, luoda uraa ja solmia kontakteja muissa Pohjoismaissa, mikä tänä päivänä globaalissa maailmassa on erityisen tärkeää, kun mielestäni Pohjoismaiden on yhdessä puolustettava paikkaansa maailmanpolitiikassa.

Kolmanneksi, jos ruotsin kielen opiskelusta tehdään vapaaehtoista, pelkään, että opiskelijoiden kielitaito rapautuu entisestään. Kun nyt suomenkielisten oppilaiden opinnot ruotsin kielessä alkavat seitsemännellä luokalla, en oikein tiedä, mitä ruotsin tilalla pitäisi opettaa. Venäjä on tietyillä alueilla ehkä hyödyllinen, muttei kuitenkaan ole toinen virallinen kielemme, ja toisaalta venäjää on monissa tapauksissa myös mahdollista valita vapaaehtoisena kielenä. Toisaalta jos tietyillä alueilla opiskellaan eri kieliä (läntinen ja eteläinen Suomi: ruotsi - itäinen Suomi: Venäjä - pohjoinen Suomi: saame?) pakollisina kielinä, en näe sitä kauhean rakentavana suomalaiseen koulumalliin, joka perustuu siihen, että kaikki ovat samalla viivalla ja kaikille tarjotaan samat mahdollisuudet - ja toisaalta samat velvollisuudet.

Tietyissä tapauksissa tuntuu siltä, että unohdetaan Suomen virallinen kielellinen vähemmistö ja maan perustuslaki. Ymmärrettävästi tietyillä alueilla ruotsinkielisiä on vähän, joten kielen opiskelu tuntuu kaukaiselta ja turhalta. Kuitenkin on myös vahvasti ruotsinkielisiä alueita, joissa opiskellaan suomea, eikä ongelma sieltä päin tunnu olevan niin suuri. Itse kun olen kasvanut Länsi-Uudellamaalla (joka on Etelä-Suomen vahvaa kaksikielistä aluetta) ja nyt asun Helsingissä, joka on kaksikielinen kaupunki, tuntuu ruotsin kieli minulle itsestäänselvyydeltä. Olen myös tavannut monia helsinkiläisiä ruotsinkielisiä, ja oikeasti he ovat aidosti iloisia siitä, että suomenkieliset osaavat puhua hyvin ruotsin kieltä. Vastavuoroisesti olen iloinen myös siitä, että he pystyvät käymään sujuvia keskusteluja suomen kielellä. Mielestäni kaksikielisyys Suomessa on vain rikkaus, ja sitä pitää ehdottomasti vaalia ja säilyttää.

PS: Jos kielten opiskeluun ja kielen osaamiseen suhtautuu asenteella "kyllä englannilla pärjää", niin mielestäni kannattaa katsoa maailmaa uusin silmin. Mutta ei kenellekään henkilökohtaisesti. :)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Tuomas Romu

Henkilökohtaisesti en pidä ruotsia erityisen hyödyllisenä kielenä esimerkiksi kansainvälisessä liiketoiminnassa. En ole vielä törmännyt ruotsalaiseen tai norjalaiseen, joka ei puhuisi englantia, nykyajan lingua francaa, vähintään samalla tasolla kuin minä. Hyödyllisempää olisi Suomessakin opiskella englannin lisäksi muita nykyisiä tai tulevia "vahvoja kieliä" kuten saksaa, venäjää tai vaikkapa kiinaa, joita äidinkielenään puhuvat eivät aina taida englantia niin hyvin kuin me pohjoismaalaiset.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Arne Wallen

Kyllä kai maailmalla pärjää, lähtihän savolaisia ameeriikkaan aikanaan ilman ensimmäistä kielikurssia, totuus lienee kuitenkin että pärjäät paikallisten kanssa paremmin jos puhut heidän käyttämää kieltä.
Englanti käy varmaankin hyvin ruotsissa ja mexicossa, menetät vain osan kun kumpikaan paikallinen ei myöskään hallitse kieltä täydellisesti.
Huvittavinta on katsella, tai lähinnä kuunnella kun suomalainen kielimies puhuu englantia ruotsalaisen kielimiehen kanssa, ruotsalaisella tuo englanti taipuu jollaintavalla, suomalainen joka omasta mielestään pärjää hyvin kuullostaa lähinnä säälittävältä, saa toki asiansa esitettyä mutta.....