Kristina Brahelle uusi operaattori?

Aloittaja Janne Koskinen, 07.06.2010, 19:34:03

« edellinen - seuraava »

Seppo Honkanen

Hamina-Viipuri-risteilyillä seilasi Saimaa Travelsin mukaan vain 942 ihmistä koko viime kesänä. Liikenneviraston tilaston mukaan koko Hamina-Kotka-sataman matkustajamäärä ulkomaan liikenteessä oli tammi-marraskuussa 2013 sekin vain 1366 ihmistä.
Vertailun vuoksi; Lappeenrannan satamassa tuo ulkomaan liikenteen matkustajamäärä viime vuonna tammi-marraskuussa oli 20 706 Liikenneviraston mukaan.

Norjalaisen Namdalingen-katamaraanin kovin lyhyeksi jäänyt loppukesä 2011 Hamina(-Kotka)ssa ehti kerätä sentään 1485 ulkomaan liikenteen matkustajaa Liikenneviraston tilastoon.


Jani Nousiainen

Eihän Brahe tehnyt kuin muutaman  Hamina - Viipuri risteilyn.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jani Pousi

Bussimatkat taitaa vetää paremmin kun risteilyt, asiakkainahan on vanhempaa väkeä enemmän.
Tuo katamaraanipelleily täällä Haminassa oli rimanalitus, ei tullut kun velkoja ja ongelmia kaupungille.  :P

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.01.2014, 16:24:52
Brahe saattaa päätyä takaisin Norjaan, kirjoittaa Kymen Sanomat. Saimaa Travel on tosin valmis vuokraamaan aluksen itselleen vielä ensi kesäksi, mikäli kaupat syntyvät.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2014/01/19/Norjalaiset+haluavat+ostaa+ms+Brahen/2014316809283/4

"Haminastakin risteilevää m/s Brahea ei myydäkään Norjaan
14.5.2014 7:00 |  Päivitetty: 14.5.2014 9:41

M/s Brahe ei siirry liikennöimään Norjan vuonoille. Aluksen omistavan Saimaa Travel Oy:n ja norjalaisen ostajaehdokkaan väliset neuvottelut ovat kariutuneet.

Brahen myynti Norjaan näytti vielä viime vuoden lopulla ja alkuvuodesta varsin todennäköiseltä, sillä aloite kauppaneuvotteluihin tuli norjalaisilta. Saimaa Travelin toimitusjohtaja Kirsti Laine ei halua kommentoida käytyjä neuvotteluja millään tavoin. Hän ei myöskään paljasta, onko Brahelle ilmaantunut uusia ostajaehdokkaita.

Saimaa Travel ei ole aktiivisesti pyrkinyt myymään Brahea, mutta Laineen mukaan aluksen ongelmaksi on muodostunut Suomen lyhyt risteilykausi. Hänen mukaansa yhtiö on selvittänyt erilaisia keinoja Brahen liikennöintiajan pidentämiseksi.

Ensi kesänä Brahe seilaa Saimaa Travelin omistuksessa Saimaalla ja itäisellä Suomenlahdella. Ensi vuoden osalta Laine ei halua sanoa vielä minkäänlaisia arvioita.

Brahe tekee risteilyjä muun muassa Haminan Tervasaarelta. Ensimmäisen kerran alus saapuu Haminaan 9. päivänä kesäkuuta."


Kymen Sanomat

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

KySan artikkelista jää epäselväksi, onko kyseessä rahtaus vain talvikaudeksi vai pidempi rahtaus? Eli palaako Brahe ensi kesäksi Suomeen vai ei?

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.08.2014, 16:03:37
KySan artikkelista jää epäselväksi, onko kyseessä rahtaus vain talvikaudeksi vai pidempi rahtaus? Eli palaako Brahe ensi kesäksi Suomeen vai ei?

Täysin vahvistamaton  tieto  on ainakin aiemmin ollut että 5 vuoden vuokrasopimus olisi kyseessä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kari Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.08.2014, 16:03:37
KySan artikkelista jää epäselväksi, onko kyseessä rahtaus vain talvikaudeksi vai pidempi rahtaus? Eli palaako Brahe ensi kesäksi Suomeen vai ei?

Ei taida palata. Onneksi tuli kesällä Brahen risteylyllä käytyä.

http://www.saimaatravel.fi/content/ms-brahe-j%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4-saimaan-ja-siirtyy-tanskaan

Sisävesiemme suurin matkustaja-alus,  Saimaan Matkaverkko Oy:n omistama m/s Brahe on vuokrattu Nordisk Cruise Line-varustamolle Tanskaan, missä alus aloittaa risteilyt jo syyskuun aikana.

M/s Brahe on ollut Saimaan Matkaverkko Oy:n omistuksessa syksystä 2010 alkaen ja alus on risteillyt paitsi Saimaalla myös itäisellä Suomenlahdella kohdesatamina Hamina, Kotka ja Helsinki. Kahden viime kesän aikana Brahe on liikennöinyt myös Haminasta Viipuriin. 

Risteilysesonki Suomessa on lyhyt ja erittäin paljon säästä riippuvainen. M/s Brahen purjehduskausi Saimaalla on ollut keskimäärin 90 päivää. Tanskassa on vapaat vedet läpi talven ja Brahen vuokraaja Nordisk Cruise Line on valmistautunut risteilemään noin 240 päivää vuosittain. Myös asiakaspotentiaali Tanskassa on huomattavasti Suomea suurempi. Varustamon markkina-alueena Tanskan lisäksi on Pohjois-Saksa sekä Etelä-Ruotsi. Tanskalaisvarustamo operoi jo nyt viidellä pienemmällä aluksella.

Nordisk Cruise Line ja Saimaan Matkaverkko tulevat toimimaan tiiviissä yhteistyössä. Sen lisäksi Saimaan Matkaverkko uskoo saavansa uusia yhteistyökumppaneita ja matkanjärjestäjäkontakteja Tanskasta ja sen lähialueilta ja niiden myötä lisää asiakkaita myös Suomeen. Saimaan Matkaverkko tulee panostamaan tulevaisuudessa Venäjän matkailun ohella myös Suomen ja erityisesti Saimaan alueen myyntiin.

M/s Brahe lähtee Lappeenrannasta kohti Tanskaa tiistaina klo 19 ja on perillä Faaborgin satamassa Fyn-saarella lauantai-iltana.

Lappeenranta tulee edelleen olemaan m/s Brahen kotisatama.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Seppo Honkanen

Brahe näkyy seilaavan Bornholmin pohjoispuolella, joten se on piakkoin "Wallanderin" maisemissa eli Ystadin edustalla matkallaan Tanskan Faaborgiin, jonne sen on arvioitu saapuvan lauantaina 30.8. klo 15 Suomen aikaa. (Minkähän äkkipysäyksen se näyttäisi tehneen juuri varttitunti sitten, mutta taas matka jatkuu. (klo 11.42 UTC Marinetrafficin mukaan). Vai voisiko olla jonkinlainen ais-häiriö vain?

Pekka Laakso

Ei näe Wallander Brahea, sillä alus on menossa Langelandin suuntaan, eikä Öresundin (Juutinrauman), jota kohti kulkeva väylä ohittaisi Ystadin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

Saattoipa nähdäkin - ainakin hyvillä kiikareilla. Brahe nimittäin leikkasi Marinetrafficin mukaan perjantaina Ystad-Rønne-laivareitin suunnilleen ko. reitin puolivälissä, josta pisteestä matkaa linnuntietä on sekä Ystadiin sekä Rønneen vain runsaat 32 km. Matka on siis rahtusen lyhyempi kuin esim. Kotkan Mussalon satamasta Suursaareen, joka maisema näkyy Kotkaan oikein hyvin kiikarittakin hyvällä säällä. ::)
Muuten, mitenkähän Brahen puinen sisustus täyttää nykyiset paloturvallisuusvaatimukset kv. risteilyliikenteessä, jota kai Saksan-Ruotsin-Tanskan-risteilyt olisivat? Paljolti samojen vaatimustenhan takia Kristina Regina (nolla-Bore) päätyi maailman meriltä Aura-jokeen, eikö?

Jani Nousiainen

Tietääkseni saavat tuossa tapauksessa poikkeusluvan kun ajavat riittävän lähellä rannikkoa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 02.09.2014, 14:45:40
Saattoipa nähdäkin - ainakin hyvillä kiikareilla. Brahe nimittäin leikkasi Marinetrafficin mukaan perjantaina Ystad-Rønne-laivareitin suunnilleen ko. reitin puolivälissä, josta pisteestä matkaa linnuntietä on sekä Ystadiin sekä Rønneen vain runsaat 32 km. Matka on siis rahtusen lyhyempi kuin esim. Kotkan Mussalon satamasta Suursaareen, joka maisema näkyy Kotkaan oikein hyvin kiikarittakin hyvällä säällä. ::)

Pikaisesti laskien pitäisi 32 km etäisyydeltä olla vähintään 80 m korkea objekti, jotta näkyisi meren pinnan tasolta, jos valon taittumista ei huomioida, ja 60 m korkea, jos käytetään 4/3 maan sädettä, joka muistaakseni on radioaalloilla käytettävä nyrkkisääntö taittumisen huomioimiseksi. Eli ei näy Brahe 32 km etäisyydeltä, jollei kiivetä monen kymmenen metrin korkeuteen katsomaan 8). Suursaaren korkeimmat kohdat taas ovat selkeästi yli 100 m merenpinnasta.

Nämä oli nyt vaan maakravun pähkäilyjä, oikeat merimiehet saavat korjata tai tarkentaa  ;)

Timo Hakkarainen

Aika näppärästi mahtavat nuo vuokrasopimuskuviot hoitua, kun sama henkilö voi allekirjoittaa paperin kummankin osapuolen nimissä  :)

http://www.nordiskcruiseline.dk/Om-Nordisk-Cruise-Line.aspx
Viking Grace 13.1.13, Silja Symphony 23.3.13, Norwegian Breakaway 30.4.13, QM2 15.8.13, Celebrity Solstice 10.12.2013, Island Princess 30.7.2014, Oasis of the Seas 23.9.2014, Adventure of the Seas 14.12.2014.