Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Sikäli kun kyseessä on valtion virka, niin onko tieto tehtävään valitusta henkilöstä julkinen sitten, kun päätös on tehty? Onhan tärkeää tietää mahdollisimman aikaisin, kuinka paljon ja mitä propagandaa neuvottelusalkkuun kannattaa varata... ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 08.12.2012, 21:22:30
Sikäli kun kyseessä on valtion virka, niin onko tieto tehtävään valitusta henkilöstä julkinen sitten, kun päätös on tehty? Onhan tärkeää tietää mahdollisimman aikaisin, kuinka paljon ja mitä propagandaa neuvottelusalkkuun kannattaa varata... ;)

Päätös on jo tehty, mutta se on julkinen hakuajan umpeuduttua.  >:(
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#273
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Littyy paremmin cruisereihin, mutta:

http://www.taloussanomat.fi/teollisuustuotteet/2012/12/28/suomi-selvittaa-ettei-ranska-huijannut/201244523/12?ref=tf1

"Työ- ja elinkeinoministeriö aikoo käynnistää erillisen meriteollisuuden kilpailukykyohjelman, jonka pääpaino on offshore- ja arktisessa meriteollisuudessa. Meriteollisuuden uudistamisen toimenpiteet valmistelee ministeriön asettama työryhmä."

Ei kai taas? Se juna meni jo ja liikkuvaan junaan on paha ponnahtaa. Venäjän tilaukset menossa paria poikkeusta lukuunottamatta Venäjälle ja uusin Arctechin tilaushan on omaa suunnittelua ja lohkotuotantoa. Baltzavod shipyardilla kuitenkin varsinkin isoista rohjoista (=ydinmurtajista) vahvaa osaamista joskin venyvää valmistumista. Seuraillaan LK-60:n valmistumisvaiheita.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#275
Kyllä arktikassa vetoa löytyy, mutta diilit eivät välttämättä ole niin rahakkaita kuin nuo Karibian risteilytilaukset ja ympäristöaktivistit saattavat tunkea kapuloita rattaisiin. Pohjoiseen (ja miksei eteläänkin) tarvitaan joka tapauksessa muutakin kuin venäläisiä linjajäänmurtajia, joskin niitäkin olisi kiva suunnitella ja rakentaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Eiköhän Pietarin telakka nuokin nappaa. Jos Helsingin telakalla olisi edes etäinen mahdollisuus saada tuollainen tilaus, joku sankariministeri rientäisi kyllä säätämään lain, jonka mukaan Suomessa ei saisi rakentaa ydinkäyttöisiä aluksia. Ei ainakaan Helsingin keskustassa.

Naurattaa edelleen tuo läpinäkyvä boxcooleri noissa venäläisissä 3D-malleissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 22.01.2013, 16:17:31
Eiköhän Pietarin telakka nuokin nappaa. Jos Helsingin telakalla olisi edes etäinen mahdollisuus saada tuollainen tilaus, joku sankariministeri rientäisi kyllä säätämään lain, jonka mukaan Suomessa ei saisi rakentaa ydinkäyttöisiä aluksia. Ei ainakaan Helsingin keskustassa.

Naurattaa edelleen tuo läpinäkyvä boxcooleri noissa venäläisissä 3D-malleissa.

Onhan noita Atomisärkijöitä joskus tehty kaksi kappaletta Hesassa.  :deal: .

Tuomas Romu

#279
Lainaus käyttäjältä: Jara Röksä - 22.01.2013, 16:54:51
Onhan noita Atomisärkijöitä joskus tehty kaksi kappaletta Hesassa.  :deal: .

Tiedän. Ne ovat hienoja vempeleitä ne, matalakulkuiset suurten jokien ydinmurtajat.

Rohkenen kuitenkin epäillä, että venäläiset haluavat rakentaa nuo "kruununjalokivensä" kokonaan itse. Eikö Putin juuri Vitus Beringin kastajaisissa peräänkuuluttanut venäläistä arktista osaamista ja telakkateollisuutta? Toisin kuin Taimyrissa ja Vaygachissa, noissa uusissa LK-60 -sarjan murtajissa ei ole Arktika-sarjan tapaan lainkaan "suomalaista osaamista".
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Hankintailmoitus: Liikennevirasto : Liikenneviraston jäänmurtajan konseptisuunnittelu sekä telakkakilpailutuksen teknisen materiaalin valmistelu mallikokeineen

Erityisen kiinnostava on liite 4, "Jäänmurtajan tekniset spesifikaatiovaatimukset":

LainaaUusi perusjäänmurtaja

Käyttötarkoitus ja yleiskuvaus
- Uusi jäänmurtaja optimoidaan pohjoisen Itämeren jäänmurtoavustustehtäviin.
- Murretun rännin leveys on 24 - 26 m ja aluksen tulee pystyä kaikissa Itämeren jääolosuhteissa keskimääräiseen 9 - 11 solmun avustusnopeuteen.
- Aluksen syväys täysillä polttoainevarastoilla saa olla korkeintaan 8 m, mahdollistaen kaikilla pääväylillä toimimisen ja avustamisen.
- Aluksella tulee olla riittävä massa ja ketteryys raskaissakin jääolosuhteissa toimimiseen.
- Lisäksi alus on varustettava öljyvahinkojen torjuntaan ja sen on suoriuduttava hätähinaustehtävistä Itämerellä 95 % ajasta vallitsevissa sekä avovesi- että jääolosuhteissa.

Jäänmurtokyky ja talvioperointiin liittyvät tarkemmat vaatimukset
- Jäänmurtokyvyn tulee kaikilta osin vastata vähintään Urho-luokan murtajaa
- Jäänmurtajan tulee pystyä kulkemaan jatkuvalla maksimiteholla pysähtymättä 10–20 cm lumipeitteen ja 500 kPa:n taivutuslujuuden omaavassa tasaisessa yhtenäisessä 1.5 m paksussa jääkentässä (mitoitusjää), sekä tekemään 1.2 metrin paksuisessa tasaisessa jäässä 25 metriä leveää ränniä 6 solmun nopeudella. Paaluveto ja tarvittava propulsioteho määräytyvät tämän vaatimuksen perusteella.
- Propulsiojärjestely ja vallinläpäisykyky tulee olla Perämeren jääolosuhteita vastaava, niin ettei murtaja jää pysyvästi kiinni edes puristavan vallikentän haarukkahinaustilanteissa.
- Murtajan propulsiojärjestelyn on mahdollistettava erittäin hyvä ohjailtavuus kaikilla nopeuksilla eteenpäin, erittäin hyvä kyky murtautua ulos murretusta rännistä sekä erittäin hyvä ohjailtavuus myös peruutettaessa kaikissa jääolosuhteissa ja avovedessä aina 7 solmun nopeuteen asti.
- Murtajan tulee pystyä kääntymään kahden laivan pituuden halkaisijaisessa ympyrässä 180 astetta 3 minuutissa mitoitusjääolosuhteissa.
- Murtajalla tulee olla hyvät hinausominaisuudet jotka mahdollistavat hinaamalla avustamisen keskimäärin vähintään 8 solmun nopeudella. Hinaushaarukka ja tensionvinssi tulee suunnitella ja mitoittaa modernien kauppa-alusten tehokkaaseen avustamiseen hinaamalla.
- Hinausvaijerin ja varusteiden käsittely, kiinnitys ja irrotus avustettavaan kauppa-alukseen jäänmurtajalla suunnitellaan mahdollisimman automaattiseksi ja työturvallisiksi.
- Rungon ja kansirakenteiden materiaalit ja suojapäällysteet sekä eristykset ja kaikkien järjestelmien toimintakyky koko murtajalla on valittava ja suunniteltava ottaen huomioon jäänmurtajan käyttö ulkoilman lämpötilan ollessa välillä – 30 - +30 °C ja meriveden lämpötilan välillä – 1 - +25 °C

Avovesiominaisuudet ja Öljyntorjunta
- Avovedessä aluksen maksimi kulkunopeuden tulee olla vähintään 16 solmua
- Murtajan tulee pystyä öljyvahinkojen torjuntaan ulkomerellä sekä avovesi- että jääolosuhteissa
- Öljynkeräilyajoa on voitava suorittaa vähintään 2 metrin merkitsevän aallonkorkeuden olosuhteissa ja 95 % ajasta Itämerellä vallitsevissa tuuliolosuhteissa.
- Murtajan propulsiojärjestelyn tulee mahdollistaa öljynkeräyksen edellyttämä hidas hallittu liikkuminen edellä kuvatuissa olosuhteissa. Lisäksi murtaja tulee varustaa öljynkeräysajoa varten DP (Dynamic Positioning) järjestelmällä. Järjestelmää ei luokiteta.
- Öljynkeräilytankkeja ja kerätyn öljyn lämmityskapasiteettia tulee olla vähintään 1500 m3 kerättyä määrää vastaavasti, aluksen ollessa 80 % polttoainevarastoilla.
- Peräkannelle sijoitetaan riittävä nosturivarustus, jolla voidaan käsitellä sekä hinaus- että öljyntorjuntakalustoa ja myös lastia.
- Vinssin ja muun hinausvarustuksen tulee mahdollistaa myös tehokas hätähinaaminen aluksen paaluvetoteholla 95 % ajasta Itämeren avovesiolosuhteissa.
- Jäänmurtajan keinunta- ja jyskintäkäyttäytymisen on turvattava Itämerellä 95 % ajasta esiintyvissä sää ja aallokko-olosuhteissa sen käytettävyys kansilla työskentelyn suhteen pelastustöissä (tavanomaisin työaluksen kiihtyvyyskriteerein arvioituna). Tämä vaatimus yhdessä jäänmurtokyvyn vallinläpäisyvaatimuksen kanssa saattaa edellyttää aluksen varustamista aktiivisella kallistelu/kallistelun vaimennus järjestelmällä.

Koneisto, automaatiojärjestelmä ja propulsiolaitteisto
- Jäänmurtaja on varustettava nykyaikaisella diesel-sähköisellä koneistolla (perusversio) jonka ylimomentin mitoituksen on oltava riittävä, niin että kohdissa (jäänmurtokyky) ja (avovesiominaisuudet) esitetyt suoritusarvovaatimukset turvataan.
- Murtajan koneiston jäähdytysjärjestelmä on suunniteltava varmistamaan luotettava ja tehonkäyttöä rajoittamaton toiminta kaikissa jääolosuhteissa.
- Jäänmurtajan potkurien on oltava kiinteäsiipiset ja ne on suunniteltava niin, että maksimivetovoima saavutetaan 3-5 solmun nopeudessa.
- Propulsiokoneiston on pystyttävä vastaamaan erittäin nopeasti vaihtuvien jääkuormien ja jäänmurtajalle tyypillisen tehonsäädön vaatimuksiin kaikilla tehoalueilla toimittaessa, tavoitteena OTSO- luokan murtajan koneiston alkuperäinen vastenopeus.
- Aluksen suunnittelussa selvitetään mahdollisuus alussa esitetyn jäänmurtokyvyn ja yllä olevan tehokäytöksen, sekä 60 % MCR teholla kahden viikon tankkausjakson saavuttamiseen LNG Dual Fuel koneistolla (LNG DF versio). Mikäli tämä vaatimus on teknisesti ja elinkaarikustannustehokkaasti saavutettavissa, järjestely suunnitellaan Tilaajan niin päättäessä telakan sitovan tarjousoption mahdollistamalle tasolle. Suunnittelun tulee kattaa kaikki järjestelmät ja rakenteet sekä rungon muoto ja tila/tankkijärjestelyt joihin LNG DF käyttö vaikuttaa.
- Diesel polttoaineen varastojen on taattava keskeytymätön toiminta dieselkäytöllä 95 % MCR teholla vähintään 20 vrk ajaksi, pois lukien edellä mainittu LNG varastokapasiteetti. Myös kaikkien muiden käyttöaineiden ja varastojen mitoitus on tehtävä vähintään tämän keskeytymättömän operointiajan mukaisiksi.
- Murtajan kaikki koneistot on suunniteltava operatiivisesti ja elinkaariajattelun pohjalta mahdollisimman energiatehokkaiksi ja vähäpäästöisiksi murtajan operatiivista tehokkuutta vaarantamatta.
- Murtajan vakavuusominaisuuksien ja painolastikapasiteetin sekä polttoainevarastojen siirtomahdollisuuden tulee mahdollistaa maksimissaan 8 m syväys kaikissa polttoainevarastotilanteissa.
- Painolastin siirtokapasiteetin on mahdollistettava murtajan trimmin nopea ja merkittävä muutos haarukan korkeuden sovittamiseksi erilaisille avustettaville. Painolastijärjestelmän toimivuus ja käytettävyys on varmistettava kaikissa aluksen toimintalämpötiloissa
- Kaikkien koneistojen suunnittelussa ja rakennusmateriaaleissa koko aluksessa tulee huomioida helppo huollettavuus ja kustannustehokkuus koko aluksen suunnittelu elinkaarelle (50 vuotta). Tässä yhteydessä tulee huomioida myös järjestelmien päivitettävyys elinkaaren ajalla.
- Murtajan koneistojen ja muiden järjestelmien automaatio ja kauko-ohjausjärjestelyjen on mahdollistettava jatkuva toiminta myös hinausavustustoiminnassa 16 hengen miehityksellä.
- Murtajan sisätilat ja hytit suunnitellaan ja varustellaan korkeaa skandinaavista tasoa vastaaviksi
- Murtajaan tulee suunnitella majoitustilat yhteensä 24 hengelle öljyntorjunta toiminnan edellyttämän lisämiehityksen varalle

Muut vaadittavat ominaisuudet
- Alus luokitetaan. Luokkamerkintä ja sen notaatiot määritetään suunnittelun aikana.
- Murtajan on täytettävä kansalliset ja kansainväliset säännöt ja konventiot, jotka ovat voimassa kölinlaskuhetkellä.
- Murtaja varustetaan modernilla navigointi- ja radiojärjestelmällä sekä sisäisillä ja ulkoisilla tiedonsiirtojärjestelmillä.
- Ohjaamo ja navigointitila suunnitellaan yhdistetyiksi ja mahdollisimman hyvällä näkyvyydellä joka suuntaan, myös aluksen laidoille. Ajopaikalta on turvattava näkyvyys aluksen peräosaan. Erityistä huomiota on kiinnitettävä komentosillan ilmastoinnin, ikkunoiden huurtumattomuuden ja jäätymättömyyden sekä lasinpyyhin järjestelyjen toimivuuteen kaikissa toimintaolosuhteissa kaikkiin näkyvyys suuntiin. Komentosillan matala melutaso ja hyvä työskentely akustiikka tulee huomioida kaikessa suunnittelussa.
- Murtaja varustetaan erittäin tehokkailla valonheittimillä, kansi- ja työvalaistuksella, sekä muulla tarvittavalla varustuksella työskentelyn turvaamiseksi pimeään aikaan.
- Jäänmurtajalle suunnitellaan helikopterin vastaanottomahdollisuutta varten vähintään virallisen vinssausalueen vaatimukset täyttävä vapaa alue.
- Murtaja varustetaan tehokkaalla mahdollisuudella siirtää tai vastaanottaa henkilöitä toisista aluksista sekä poimimaan veden varaan tai jäihin pudonneita henkilöitä

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Edelliseen viitaten:

-Kumma jos noista spesifikaatioista selvitään ilman neljää potkuria?

-Miksi puhutaan Perämeren olosuhteista ja 8,0m syväydestä? Kaakonkulmalla on esim. 6,7 m ja 7,3 m  väyliä, jotka kannattaisi pitää auki. Tuntuu spesifikaatioissa korostuvan Perämeri. Voiman tilallehan oli tarkoitus saada murtaja ei Perämerelle? (Ymmärtääkseni?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.02.2013, 11:11:13
Edelliseen viitaten:
-Kumma jos noista spesifikaatioista selvitään ilman neljää potkuria?
-Miksi puhutaan Perämeren olosuhteista ja 8,0m syväydestä? Kaakonkulmalla on esim. 6,7 m ja 7,3 m  väyliä, jotka kannattaisi pitää auki. Tuntuu spesifikaatioissa korostuvan Perämeri. Voiman tilallehan oli tarkoitus saada murtaja ei Perämerelle? (Ymmärtääkseni?)
Samaa itsekin mietin. Onko sitten niin,että Voima korvattaisiin "pysyvästi" yhdellä moulinexillä ja Sisu tai Urho myös Suomenlahdelle,mikäli uudisrakenne avustamiseen Perämerellä? Botnicahan oli alunperin suunniteltu Suomenlahden jäänmurtoon, mutta oli usein myös Selkämerellä ja Merenkurkussa. Ajatuksesta korvata ainoastaan Voima lienee nyt ton specifikaation mukaan luovuttu kuten edellä mainitaan?

Tuomas Romu

#283
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.02.2013, 11:11:13

Kumma jos noista spesifikaatioista selvitään ilman neljää potkuria?

Toisaalta, pystyykö perinteisillä akseleilla ja peräsimillä varustettu murtaja täyttämään esimerkiksi kääntymis- ja ulosmurtautumisvaatimukset 1.5 metrin tasaisessa jäässä teknisesti järjevillä ratkaisuilla? Entä ohjailtavuus peruutettaessa jäissä 7 solmun nopeudella?

En välttämättä sulje keulapotkureita pois, mutta ainakin perässä näkisin näillä suorituskykyvaatimuksilla kaksi ruoripotkuria, joko Steerpropin mekaaniset Z-vetolaitteet tai Azipodit.

edit: DP-vaatimuksia tosin lienee mahdotonta täyttää pelkillä keulapotkureilla, joten keulaan tarvitaan joko alas laskettava ohjailupotkuri tai vaihtoehtoisesti perinteiset keulapotkurit tulisi korvata ruoripotkureilla mikäli rakenne sen sallii. Tällöin tosin hinta saattaa muodostua ongelmaksi, sillä jäänmurtajan hankintaan on varattu "vain" 125 miljoonaa euroa.

Mitä uuden jäänmurtajan operointialueeseen tulee, niin vaikuttaa siltä, että tavoitteena on korvata Voima sellaisella suurella murtajalla, joka mahdollistaa vanhojen ja raihnaisten perinnemurtajien tuuppaamisen pykälää etelämmäs.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Tanskasta:

http://www.maritimedenmark.dk/?Id=16639

"As a contribution you could make a system where ships during the winter season were available to come into the Danish ports, if they ever need it. It will then only cost anything, if we are called"

Tämä saattaisi olla toimiva malli ja saattaisi toimia muillakin perinteisillä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama