Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 24.06.2018, 12:16:58  »
Jos oikein käsitin muualta lukeneeni niin tavoitteena on siirtyä firman sisällä (kokonaan?) työtapaan, jossa Neptuin Werft tekee konehuonelohkot ja Turku sekä Papenburg sitten kokoavat laivat niiden ympärille.
3
Muut alukset / Vs: Moulinexien kesäkeikoista
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 23.06.2018, 02:05:43  »
Kanada kutsuu:

https://www.cbc.ca/news/politics/coast-guard-icebreakers-davie-1.4718592
VSS:hän on jo poistanut nämä Tor Viking -luokan alukset spot-markkinoilta ja ajattanut ne kaikki Landskronan telakan alueelle makaamaan ja odottamaan tulevaa.
5
Muut alukset / Vs: Suomen Akuankka-hinaajista
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 21.06.2018, 17:53:54  »
Jäin miettimään, onko otsikoituja tai niiden läheisiä USA:ssa rakennettuja
sisaria enää missään aktiivipalveluksessa.
Poitsilaa näkee joskus Suomenlinnassa ja Helsingin edustalla olevassa
saaressa töijattuna, mutta lienee vapaa-aikakäytössä.
Onhan tässä langassa aiheesta jotain juttua vanhastaankin.
Alkuperäinen motiivi alusten hankkimiseen oli käsittääkseni se, että Suomenlahti ja muutkin merialueet oli pikaisesti raivattava miinoista, ja merivoimain silloinen aluskanta oli kovin heppoinen. Suomen Joutsen ja Ruotsinsalmi kelpasivat tukialuksiksi, vanhat tykkiveneet apualuksiksi, mutta lisätonnistoa tarvittiin. Hinaajia sai halvalla edellämainituista syistä, ja samoihin aikoihinhan samalta suunnalta ostettiin myös raivaustoiminnassa arvokkaiksi osoittautuneet puupää-raivaajat (Purunpää-luokka). Raivauskauden jälkeen armeija ei tarvinnut omiksi huoltoaluksikseen noista hinaajista kuin kolme, ja muut myytiin edelleen.
Nuo hinaajat olivat ilmeisesti ihan pystyviä jäissäkulkijoitakin, eivät tietenkään mitään jäänmurtajia, mutta eivät myöskään riitteeseen hyytyjiä. Tämän voisi päätellä esimerkiksi siitä, että suhteellisen monet Perämeren satamat saivat nauttia sarjan alusten palveluksista.
6
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 21.06.2018, 14:53:23  »
Jatketaan Venäjämmaan uutisilla. Viipurissa lasketaan tänään vesille satamamurtaja Ob*, ensimmäinen neljällä Azipodilla varustettu jäänmurtaja:

http://sudostroenie.info/novosti/23418.html



Tällaisella voisi korvata vaikka jäänmurtaja Voiman Suomenlahdella...

(* nimestään huolimatta suunniteltu operoimaan Sabettan kaasuterminaalissa, ei Punaisellamerellä)
8
Muut alukset / Containerships myydään CMA CGM:lle
« Uusin viesti kirjoittanut Jonathan Alm 21.06.2018, 09:05:45  »
9
Muut alukset / Satakunnan laivasto
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Paulavuo 21.06.2018, 06:46:26  »
Satakunnan laivasto  oli Venäjän keisarillisen laivaston yksikkö, joka operoi Näsijärvellä keväästä 1916 talveen 1917. Siihen kuuluivat  matkustajalaivat Tarjanne, Pohjola ja Kuru sekä hinaajat Murole ja Näsijärvi Venäjän laivaston käyttöön. Matkustajalaivoihin asennettiin 75 mm:n tykit.

Mahtaako jostain löytyä kuvia noista laivoista tykkien kera?
10
Turun telakan uudet tilaukset on otettu nopeamman tuotannon aitaulujen mukaan, joten kokonaan tyhjää aikaa altaassa ei taida olla ennen nykyisen tilauskirjan päättymistä vuonna 2024. Sitä en sitten tiedä, mahtuisiko Gigastar altaaseen yhtä aikaa Costalle ja Carnivalille rakennettavan sarjan laivojen kanssa - jos ei, niin seuraava mahdollisuus saada laiva Turkuun olisi 2023 yhtä aikaa Mein Schiff 7:n kanssa (koska todistetusti MS-sarjan laiva ja Megastar mahtuivat altaaseen yhtä aikaa) - tosin en osaa sanoa onko se sitten lohkotuotannon kannalta mahdollista kun muutenkin laivaa tehdään enemmän kuin koskaan aiemmin. Ja joka tapauksessa veikkaisin, että Tallink haluaa laivan aiemmin kuin 2023 jos se vaan mitenkään on mahdollista - ergo, se rakennetaan jossain muualla.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10