Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Muu merenkulku / Vs: GALLUP: Millä laivoilla olet ollut??
« Uusin viesti kirjoittanut Lasse Reunanen 20.10.2017, 13:37:49  »
Vehkataipaleen, ... lossit (aluksista ei identiteettivarmuutta)
Siis missä tuollainen lauttapaikka on tai on ollut? Taipalsaaren Vehkataipaleessa käsittääkseni on ollut aina silta siitä pumppulaitoksen kohdalta.
12
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 20.10.2017, 12:28:15  »
Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm

Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.

Miksi se olisi ajanut noin etelään? Eihän tuo mitenkään voi olla oikea reitti?
13
Muut alukset / Vs: BlueWhite Eagle Helsinkiin ravintolalaivaksi
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 20.10.2017, 07:16:46  »
Eipä tuosta ole enää paljon jäljellä.
Artikkelissa videota BWE:n purkamisesta.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/648c4126-c383-47fe-96c9-ab3f8eea4254

Täällä myös still-kuvia.

https://yle.fi/uutiset/3-9892276
14
Muu merenkulku / Vs: GALLUP: Millä laivoilla olet ollut??
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 20.10.2017, 00:04:08  »
Täytynee taas päivittää tämäkin... 8)
Tämä on edelleenkin aika paha ja aina pahenee. Mutta koetetaan taas. Varmasti listasta puuttuu useitakin...
Tosin muutaman viime vuoden ajalta lista lienee aika täydellinen.

Ensimmäinen alus, jolla olen reissannut, oli Finlandia (1967). Äiti kävi nimittäin odotusaikanaan Köpiksessä. Mutta sitä ei välttämättä lasketa...
Eli ensimmäinen oikea alukseni on ollut...FÖRI!!   
Sitten tuli muita...

Turun saaristossa:
Airisto, Reginatan (Matarmaa eli Matkailijainhuijaus)
Merikotka, Terhi II, Kauris, Meribussi 2, Meritiira (Meribussi)
Anne, Jaana (Turun VB-varustamo, myös töissä...)
Hitis, Jurmo, Rosala II, Pietari Brahe, Harun, Viken, Fiskö, Finnö, Kaita, Kivimo, Jurmo II, Bergö, Skarpen (MKL)
Aspö, Kökar (SSL, jälkimmäinen myös Rositalla)
Franz Höijer (Lenator)
Aurora, Antonia, Stella (FinFerries)
Replot 2, Meritie-Havsvägen, Nagu 2, Korpo, Mergus, Sterna, Falco, Prostvik I ja II (myös Kaitaisten lossina), Retais, lautta 198 (Vartsalan lossi)...
Lossipaikkoja, joiden vakituisilla kulkijoilla on tullut reissattua: Vånö, Kivimo, Mossala, Hämmärönsalmi ja lakkautetuista Attu, Harvaluoto, Kaitainen, Merimasku, Kirveenrauma ja Vikom I ja II.
Anna, Lily, Eivor ja Kökar (Jensen eli Rosita oy, viimemainittu aiemmin myös SSL:llä)
Karin (Kilpinen eli Naantalin Lauttamatkat)
Ukko-Pekka (Kangas)
Nige Ooge (ammoin konkurssin tehnyt yrittäjä)
Olga (ex.Pukkio, nyk.Nelli) (Raumanmerellä, operaattoria en muista)
Pikkuföri (Turun kaupunki)
Ruissalo (Airisto Lines)
Rudolfina (Vienonen)
sekä muita...

Perämerellä:
Merisilta ja Meriluoto (FinFerries Hailuodon linjalla)

Suomenlahdella:
Suomenlinna-Sveaborg, Korkeasaari-Högholmen, Ehrensvärd ja Suomenlinna II (SLL)
Jumbo-Roope ja Hessu (Ehrensvärdin tuuraajina)
Amiraali, Chapman, Hymy, Ilves, Viapori ja Walhalla (Östikka/JT)
Esa, Monica ja Meritähti (JT), Tuulikki (KVR)
Tor, Alexandra/Sofia, Victoria, Emma (SunLines)
Katarina, Natalia ja Queen (Royal)
Merisaraste ja Merisaukko (Ihalainen)
Marival II (Sinna)
Vikla I&II (MeriSet)
Maja...eiku Kajava II (Metsola)
Marina (sekä Moed että Tuomarmäki)
Marina II (Moed)
Purjealukset Kathrina, Astrid, Vivan ja Inga-Lill
Valtameritroolarit Tanja, Birgit Rönn ja Martha
Pelastusristeilijä MacElliot
Merentutkimusalus Aranda
Barösundin ja Skåldön lossit (viimemainitulla linjalla vuonna -92 valmistunut iso lautta), Pellingin lossi (184)
sekä muita...

Ahvenanmaan saaristossa:
Kumlinge (MKL)
Tre Måsar, Gudingen, Ejdern, Skiftet, Knipan, Grisslan, Alfågeln, Spoven, Doppingen, Viggen, Frida II, Lotta II, Skarven ja Embarsundin, Seglingen, Töftön, Simskälan ja Björkön lossit (Embarsundissa ja Simskälassa aluksena sekä vakituiset kulkijat että Spök-Töftö, muilla joka kerta reittien vakkarit) (Ålandstrafiken)
Odin (Ålandstrafikenin alihankkija)
Mary II, Silvana ja La Niña (pyörälauttoja)
Bävern, Felicia ja Sefyr sekä vielä nimetön entinen Furusundin luotsikutteri (taksiveneitä Märketille)

Sisävesillä:
Imatra, Leppäwirta, Heinävesi, Sampsa, Timppa, Faust, Tehi, Villiruusu, Silver Star ja Tampere
Vehkataipaleen, Puumalansalmen, Puutossalmen ja Arvinsalmen lossit (aluksista ei identiteettivarmuutta)

Muissa maissa:
Ruotsissa: Waxholmsbolagetin Dalarö, Tynningö, Vindhem ja Vånö, Blidösundsbolagetin Sjöbris, Arholma Trafikin Monsun, Utö Trafikin Mysing, Utö Express ja Silverpilen sekä Landsortstrafikin Tuva Tukholman saaristossa, lisäksi Vaxholmin (Castella ja Vaxholmen), Oxdjupetin (??) ja Ljusterön (ainakin Frida) lautat sekä Djurgårdsfärjaneita (ainakin 8,9, 10 ja 11, joku vanhemmistakin) ja Hammarby Sjöstrandin vatkaimet Lotten ja Lisen sekä gotlantilainen nopea vesibussi Stora Karlsö
Puurunkoinen klassikko Ida Tanskassa
Köpiksen reittivesibussi Brygget
Paikallislautta Strynboen sydfynsken alueella
Joku Oslon sataman kiertoajelu- tai vastaava alus
Apollon ja Angistri Kreikassa
Citta di Meta, SunArrow, joku Alilauro, Mergellina ja Quirino sekä caprilainen chartervene Napolinlahdella Italiassa
La Suisse, L'Italie ja Valoise Leman-järvellä Sveitsin ja Ranskan välissä
Joku Pariisin siltojen alla risteilevä matalakulkuinen jokilaiva
Joku Antwerpenin satamassa kiertelevä vanhan höyrylaivan rungon päälle rakennettu matkustajalaivan tapainen...Flandria 21!
Joku Tonavalla risteilevä unkarilainen jokilaiva...Matyas Rakoczi!
Joku Balatonilla ajava Mahart-varustamon alus
Onnellinen Mottorinlaiva Fontanka Pietarissa (Alien)

Sekä isommista matkustajaristeilijöistä ja -lautoista:
Viking: Marella, Viking 4, Aurella, Viking Sally, Rosella, Turella, Diana II, Ålandsfärjan, Amorella, Isabella, Athena, Kalypso, Mariella, Cinderella, Gabriella, XPRS ja Grace sekä Express/FSTR
Silja Line (aikana ennen TallinkSiljaa): Ilmatar, Fennia, Bore I/Skandia (molemmilla nimillä), Svea Corona (molemmat), Silja Star/Wasa Queen (molemmilla nimillä), Svea, Wellamo/Silja Festival (molemmilla nimillä), Silja Europa ja Silja Serenade (joiden kyydissä myös TallinkSiljan aikana) ja Sally Albatross
Birka: Birka Princess, Birka Paradise
Eckerö: Roslagen, Alandia, Apollo, Nordlandia (eli ex-Nord Gotlandia), Eckerö (nykyinen) ja Finlandia
AW-Line: SeaCat
N&T Gotlandslinjen: Graip, Nord Gotlandia (eli myöh.Nordlandia) ja Patricia Olivia
Rederi ab.Gotland/DestinationGotland: Visby (2002)
KGB/Estonian Shipping Company: Georg Ots
Nordic JetLine: Nordic Jet
Tallink/TallinkSilja: Regina Baltica, Vana Tallinn, Superstar, Star, Superfast ysi ja seiska, Galaxy, Baltic Princess, Silja Symphony sekä Silja Europa ja Silja Serenade (joiden kyydissä oltu myös Silja Linen aikana) ja Megastar
Linda Line: Merilin
Finnlines: Finnlady, Nordlink ja Europalink
Fagerlines: Kristina Brahe (vierailu aluksessa tehty myös Kristina Cruisesin aikana)
Ånedin: Birger Jarl
DSB: Helsingør, Najaden, Danmark
DB: Deutschland (tai joku muu...)
Stena Line: Kronprinsessan Victoria, Stena Nordica (ex.Prinsessan Christina), Stena Danica ja Scottish Viking
TT-Line: Peter Pan (versiot 1986 ja 2001)
Nordic Ferry: Bornholmstrafikkenillä Villum Clausen ja Dueodde ja Langelandstrafikkenillä Odin Sydfyen ja Frigg Sydfyen (joista Odin sitten tuli myöhemmin vastaan myös Ahvenanmaalla)
Scandlines: Kronprins Frederik, Prins Richard ja Prins Joachim
SLK: Ofelia, Muhumaa ja St.Ola
Kihnu Veeteed: Reet, Amalie ja Ormsö
Manilaidin yhteysvene

Puolisotilaallisessa pursiseurassa:
tykkivene Karjala (04), kuljetusalus Vänö (323), komentoveneet Viiri ja Vihuri, kuljetusvene K-23 ja linnakevene L-104

Aluksia, joilla olen käynyt niiden ollessa laiturissa: Karhu, Silvia Regina, Urho, Voima, Seili, Visborg, Carnival Legend ja varmasti aika monta muutakin. Tässä kohdassa voisi luetella vaikka koko Suomen merivoimien kaluston kaudella -91-92.
Yöpymistarkoituksessa hyödynnettyjä aluksia ovat tietysti af Chapman, Hyöky ja Rygerfjord II, jonka rinnalle toki on nostettava myös respana ja aamiaiskuppilana toiminut varsinainen Rygerfjord...
Ja museolaivoillakin on tullut vierailtua suhteettoman usein. Listalle mahtuvat ainakin Sigyn, Suomen Joutsen, Vetäjä V, Pommern, Kemi, Tarmo, Finngrundet, Sankt Erik, Salama, Savonlinna, Mikko, Suur Tõll, Lembit, Fram...

Harrastusmielessä olen lisäksi ollut useiden yksityisten alusten kyydissä ja niitä huoltamassa. Mutta sinänsä tämä gallup on aivan oikealla asialla, jokainen laiva on YKSILÖ!  8)
15
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 19.10.2017, 23:52:35  »
Suosittelen lämpimästi Tallinnan Meremuuseumin Lennusadaman hallissa tammikuulle asti jatkuvaa meripelastusnäyttelyä. Siinä on tyylikäs osio myös Estoniasta -ihmehän olisi, jos ei näin olisi- mutta kosolti myös muuta kiintoisaa.
16
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 19.10.2017, 21:38:30  »
Todella mielenkiintoista. Erityisesti Amberin miehistön lausunto sekä Merivoimien reitti, joka näyttää kovin paljon Finnjetin normaalilta reitiltä Travemündeen, johon oli silloin sinä yönä matkalla. Kyllä sitä Marinetraffic ja Flightradar-aikakaudella ihmettelee, miten asiat ovat muuttuneet.

Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm

Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.
17
Muut alukset / Vs: BlueWhite Eagle Helsinkiin ravintolalaivaksi
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Hömppi 19.10.2017, 17:34:15  »
Eipä tuosta ole enää paljon jäljellä.
Artikkelissa videota BWE:n purkamisesta.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/648c4126-c383-47fe-96c9-ab3f8eea4254
18
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 19.10.2017, 01:27:59  »
Vielä palaisin tuohon edellä käytyyn keskusteluun Estonian reitistä. Saksalaisen raportin päivitysosan johtopäätösten kanta ainakin on hyvin selvä ja torjuva 'Independent Fact Groupin' esittämiin väitteisiin:

"Chapter 20 – The Route – Wind and Sea Conditions Actually Encountered – The Speed.
The actual route is still being discussed in Sweden and the Independent Fact Group (IFG) – has published a “Partial Status Report – MV ‘Estonia’ – The Last Voyage” under www.factgroup.nu/tgframe.eng.html, by means of which they attempt to prove that ESTONIA took a northerly course at first and then followed a course more or less parallel to the two Finland ferries, but more south. The IFG further attempt to prove that the ferry departed from Tallinn at 19.00 hours (because they need the time), although there are statements that at this time still trucks had been loaded. In any event, even considering a departure time of 19.00 hours this would mean that the ferry had 5½ hours to reach her most western position probably at least 2 nm to the SW of the wreck position, i.e. to cover a distance of 105 nm. This requires an average speed of 19 kn which can be excluded, ESTONIA probably made this or a slightly higher speed only for the first 2 hours, where after the speed went considerably down due to the increasing head sea. Therefore and because we have no doubt in the statement of the “Amber” mate we do not accept the IFG route nor do we accept most of their other explanations. The actual route of the ESTONIA is completely known to those in charge of the investigation in Finland, there is a mate, who knows his own course and followed the ESTONIA on his TM radar to the very end. Furthermore, there is a sea chart with position and even an automatic plot with all the positions and times of relevance, both are, however, not made available by the Finnish JAIC.
"

http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html

Tuossa viitattu Amberin vahtipäällikön lausunto http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm ainakin on varsin vakuuttava ja mielenkiintoinen todistus. (Amberin reitti näkyy myös IFG:n kartassa ja JAIC:n raportti mainitsee Amberin mittaaman Estonian nopeuden, mutta ei nähdäkseni mainitse muuten Amberin perämiehen lausuntoa.) Edellä lainatun tekstin kaksi viimeistä lausetta kieltämättä herättävät kysymyksiä. Ymmärtääkseni ei ainakaan Mariellalla talletettuja tietoja enää ollut jäljellä, kun niitä varustamolta joskus myöhemmin kysyttiin.

Mielenkiintoinen on myös maista tehtyjen tutkahavaintojen 'luotettavuutta' käsittelevän kokouksen pöytäkirja. Saksalaisten raportissa siihen on virheellinen linkki, oikea linkki http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm pitää arvata.

Todella mielenkiintoista. Erityisesti Amberin miehistön lausunto sekä Merivoimien reitti, joka näyttää kovin paljon Finnjetin normaalilta reitiltä Travemündeen, johon oli silloin sinä yönä matkalla. Kyllä sitä Marinetraffic ja Flightradar-aikakaudella ihmettelee, miten asiat ovat muuttuneet.
19
Matkustaja-autolautat / Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 18.10.2017, 21:47:28  »
Vielä palaisin tuohon edellä käytyyn keskusteluun Estonian reitistä. Saksalaisen raportin päivitysosan johtopäätösten kanta ainakin on hyvin selvä ja torjuva 'Independent Fact Groupin' esittämiin väitteisiin:

"Chapter 20 – The Route – Wind and Sea Conditions Actually Encountered – The Speed.
The actual route is still being discussed in Sweden and the Independent Fact Group (IFG) – has published a “Partial Status Report – MV ‘Estonia’ – The Last Voyage” under www.factgroup.nu/tgframe.eng.html, by means of which they attempt to prove that ESTONIA took a northerly course at first and then followed a course more or less parallel to the two Finland ferries, but more south. The IFG further attempt to prove that the ferry departed from Tallinn at 19.00 hours (because they need the time), although there are statements that at this time still trucks had been loaded. In any event, even considering a departure time of 19.00 hours this would mean that the ferry had 5½ hours to reach her most western position probably at least 2 nm to the SW of the wreck position, i.e. to cover a distance of 105 nm. This requires an average speed of 19 kn which can be excluded, ESTONIA probably made this or a slightly higher speed only for the first 2 hours, where after the speed went considerably down due to the increasing head sea. Therefore and because we have no doubt in the statement of the “Amber” mate we do not accept the IFG route nor do we accept most of their other explanations. The actual route of the ESTONIA is completely known to those in charge of the investigation in Finland, there is a mate, who knows his own course and followed the ESTONIA on his TM radar to the very end. Furthermore, there is a sea chart with position and even an automatic plot with all the positions and times of relevance, both are, however, not made available by the Finnish JAIC.
"

http://www.estoniaferrydisaster.net/chapter_e/chapter_e_01.html

Tuossa viitattu Amberin vahtipäällikön lausunto http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.237.htm ainakin on varsin vakuuttava ja mielenkiintoinen todistus. (Amberin reitti näkyy myös IFG:n kartassa ja JAIC:n raportti mainitsee Amberin mittaaman Estonian nopeuden, mutta ei nähdäkseni mainitse muuten Amberin perämiehen lausuntoa.) Edellä lainatun tekstin kaksi viimeistä lausetta kieltämättä herättävät kysymyksiä. Ymmärtääkseni ei ainakaan Mariellalla talletettuja tietoja enää ollut jäljellä, kun niitä varustamolta joskus myöhemmin kysyttiin.

Mielenkiintoinen on myös maista tehtyjen tutkahavaintojen 'luotettavuutta' käsittelevän kokouksen pöytäkirja. Saksalaisten raportissa siihen on virheellinen linkki, oikea linkki http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.241.htm pitää arvata.
 
20
Matkustaja-autolautat / Vs: Silja Line brändi
« Uusin viesti kirjoittanut Aaro Ilvessalmi 18.10.2017, 12:37:00  »
Turun Sanomissa oli eilen 16.10. uutisointia Baltic Princessin alkuvuoden telakoinnista. Muutoksen kohteista ei vielä tarkemmin puhuta. Myös Siljan väreihin maalaaminen ei ole varmaa tämän telakoinnin yhteydessä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3693036/Baltic+Princess+uudistuu+alkuvuodesta+Galaxy+korvaa+aluksen+Turun+reitilla
Mielekiintoista. Innolla odotan lopputulosta, josko vaikka hyljekin silloin löytyisi korsteenista!  ;)
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10