Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Heikki Arvela 16.09.2017, 10:31:50  »
Itse saaristolaisena ja kyseisiä lauttoja päivittäin käyttävänä voisin todeta että suurimmalla osallahan näistä Finferriesien lauttojen "kippareista" on ainoastaan vahtiperämiehen pätevyys. Joukossa on tosi muutama yliperämiehen ja merikapteeninkirjankin omaava henkilö.
Konepäälliköistä suurimmalla osalla toki taitaa olla ylikonemestarin pätevyys.
Miehistö näissä lautoissa on orientoitunut työurallansa näihin maantien jatkeisiin joissa "merimatka" on 5-25 minuuttia ja valtamerikokemus puuttuu lähes kaikilta työntekijöiltä. Taitaa jopa Euroopan liikenne olla kaukainen haave monille?

Lauttojen ruoripotkurilaitteilla ohjaaminen laituriin ei ole sen monimutkaisenpaa kuin henkilöauton ajaminen parkkiruutuun, näin ainakin lauttojen "kippareiden" mukaan.

Ja eiköhän tuo siiffien pelehtiminen koneiston kanssa tarkoita lähinnä istumista ohjaamossa konevalvontapöydän ääressä kahvikuppi kädessä nenää kaivellen ja Åbo Underrätteseniä taikka Turun Sanomia lukien? Kyllä ne koneistot siellä pyörivät 10-100% teholla ilman siiffin pelehtimistäkin. Ja ainahan sitä voi ongelmatilanteissa soittaa korjaamolle jotta lähettävät huoltoauton rantaan ratkomaan teknisiä ongelmia.

Joten summa summarum: Oikeat merimiehet todellakin pitävät näitä lauttoja vähemmän oikeana merenkulkuna, tuskinpa kukaan rinnastaa Suomenlinnan lauttaakaan Nesteen tankkereihin taikka Maerskin konttilaivoihin? Taikka mopoautoa tukkirekkaan.
92
Muut alukset / Vs: S/s Kalla, mikä historia?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Hömppi 16.09.2017, 08:50:35  »
Kun ei mistään kuulu mitään, niin pitää jatkaa taas itse...

Nytkähti nimittäin tutkimus eteenpäin ja laivan historia taaksepäin. Onni Saareks omist Lappeenrannassa 1950-luvulla puisen Joutsen-nimisen matkustajamoottorialuksen ja hankki sen rinnalle isomman, joka sai nimen Joutsen II.

Tämän hän osti Paraisten Kalkki Oy:n Lappeenrannan tehtailta, joiden omistuksessa alus oli Hulda-nimisenä. Tämä oli moottorialus jo tässä vaiheessa, siis 1950-luvun lopulla, voimanlähteenään Wickström-diesel, joka vaihdettiin myöhemmin Mercedes-Benziin ja sitten Fordiin, joka siinä oli silloin kun se Kalajoelle 1960-luvulla lähti. Joutsen II oli tilausristeilykäytössä, minkä lisäksi liikennöi säännöllisemmin Lappeenrannan sataman ja Karhusaaren väliä. Alus oli rekisteröity n. 40 matkustajalle.

Eli siis Partekin omistuksessa ollut Hulda, mutta mikä tätä ennen? Tutkimus jatkuu. Muistaisiko tai tietäisikö kukaan enemmän?
Huldan vanhoja lokikirjoja on löytynyt Lappeenrannan Parocin purettavasta pääkonttorista.

http://www.esaimaa.fi/Online/2017/09/16/Kurkistus%20historiaan%20—%20Parocin%20Lappeenrannan%20vanhasta%20pääkonttorista%20löytyi%20yli%20satavuotiaita%20tuntikortteja%20ja%20Hulda-laivan%20lokikirja/2017122689696/4
93
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä tämä on?
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Hietikko 15.09.2017, 17:06:28  »
Tuosta Turun reitistä nimenomaan tulikin tuo m/s Wellamo mieleen.
94
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä tämä on?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Hömppi 15.09.2017, 16:06:22  »
Lukeehan tuossa myös Turku-Tukholma, molemmat reitit.
95
Muut alukset / Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 15.09.2017, 15:55:36  »
Tempera saapui Singaporeen 24.8. ja on nyt Liberian lipulla.
96
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä tämä on?
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Hietikko 15.09.2017, 15:44:49  »
Varmaankin on ollut laivan seinässä, tuossahan on laivan reitti Helsinki-Tukholma. Näitähän on laivoissa. Vuosilukuhan viittaisi m/s Finlandiaan tai Wellamoon?
97
Risteilijät / Vs: Turun telakalle iso risteilijätilaus Carnivalilta
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 15.09.2017, 15:40:57  »
Ihme, kun kukaan ei ole päivittänyt tätä aihetta... Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin toissapäivänä ja samalla ilmoitettiin, että ensimmäisestä aluksesta tulee nimeltään Costa Smeralda. Lisäksi Costa alkaa brändäämään aluksiaan ulkoisesti maalaamalla nimen suuremmalla fontilla ja lisäämällä mukaan vielä Italian lipun värit (kuva linkissä).

YLE:n uutinen
98
Vapaa keskustelu / Mistä tämä on?
« Uusin viesti kirjoittanut Robert Rainio 15.09.2017, 06:48:05  »
Moi

Osaisiko kukaan auttaa tai arvailla, mistä tämä taulu(merikortti) on peräisin. Minulle on kerrottu sen olleen laivan seinällä. Muistaako kukaan onko oikeasti ollut? Vuodeksi on merkitty 1985.

https://1drv.ms/i/s!Ar079DQ6MFzK05YwYLfgl4F25OGZ-A

99
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Jukka Ikonen 14.09.2017, 09:56:59  »
Nyt on kahden kuukauden kokemus Finferriesin lautalta. Ihan positiivinen sellainen. Kippari on merikapteeni ja siiffi ylikonemestari joten palkat ihan hyvät. Peruspalkka naurettava mutta tuntisopimukset joten kokonaisansio oli kohdallaan.

Joku hemmetin non-SOLAS-juttu meni minulla yli hilseen. En edes opetellut sitä jotten sotke ajatuksiani.

Jännää noissa oli se lyhyt ajo. Jotkut oikeat merimiehet pitävät sitä vähemmän oikeana merenkulkuna mutta jos kippari joutuu ajamaan paatin (hankalaan) kaijaan parikymmentä kertaa vuoronsa aikana ja siiffi pelehtii koneiston kanssa 10-100% vaihetelevalla kuormalla, niin ainakain minusta se tuntui ammatillisesti ihan oikealta merenkululta.

Jos työt sallivat, niin lähden ensi kesänä taas kesäpojaksi tuonne. Voin suositella lyhyttä vikaeerausta tuolla. Vuoden ympäri vakiduuni on varmasti ihan toista kuin minun kesäkokemukset.
100
Muut alukset / Vs: Onko Kurun runko yhä Visuvedellä ??
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 14.09.2017, 00:50:41  »
Kyllä. Kurun runko on edelleen Visuvedellä. Se on kuitenkin yksityisessä rannassa, enkä suosittele menoa sinne.

https://www.youtube.com/watch?v=n6_WR-0nZnI

Eihän tuo omistaja nyt niin vihaiselta mieheltä vaikuttanut, melkein toivotti vieraat tervetulleeksi ;)
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]