S/s Kalla, mikä historia?

Aloittaja Lasse Reunanen, 10.05.2007, 22:54:30

« edellinen - seuraava »

Pekka Pirkola

Jututin tänään laivuri Anna Rahjaa,joka muisti aluksen tulleen lappeenrannasta kalajoelle.Hänellä on kauppakirja aluksesta tallessa,josta ilmenee edellisen omistajan nimi.Saan ilmeisesti lisää tietoa ensiviikonloppuna,kun kallanmatkailulla on 40-vuotis synttärit.Palaan asiaan.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Wirrankosken Rami

Hienoa Pekka! Odotamme  :P -pitkällä  ;)

Antti Aho

Onko tästä mitään uutta?

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Pekka Pirkola - 22.07.2007, 17:40:07
Jututin tänään laivuri Anna Rahjaa,joka muisti aluksen tulleen lappeenrannasta kalajoelle.Hänellä on kauppakirja aluksesta tallessa,josta ilmenee edellisen omistajan nimi.Saan ilmeisesti lisää tietoa ensiviikonloppuna,kun kallanmatkailulla on 40-vuotis synttärit.Palaan asiaan.

Onko jotain uutta löytynyt? :o

Pekka Pirkola

Enpä päässyt käymään paikalla,joten ei ole vielä muuta tietoa.Pitänee koittaa keritä käydä katsomassa kauppakirjaa jonainpäivänä.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Pekka Pirkola

Tulipa vaan mieleen,voisiko olla mitään yhteyttä kallaan(ex-joutsen II), Väinö Reposen puumalassa 1959-1973 omistama matkustaja-alus joutsen(ex-tarzan).Jos vaikka olis hankkinut toisenkin aluksen,jonka nimennyt joutsen II,jonka myynyt sitten eteenpäin????????   Ei voi tietää...
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Pekka Pirkola

No niin.Nyt olisi uutta faktatietoa,joten edellisen viestin ois voinu poistaa,kun olis osannut.Eli: Ko alus on myyty lappeenrannasta Päiviö Rahjalle ja Veikko Sipilälle,Kalajoelle 29.7 1966 Joutsen II nimellä.Myyjänä oli Onni ja Ester Saareks.Kalajoelta alus myytiin huonosti avomerelle soveltuvana Vaasaan 20.8 1966 Lars Henry Johan Stegarille. Tästä eteenpäin on vain huhuja,että alus olisi vaasasta siirtynyt aikanaan jonnekkin järvisuomeen takaisin.Että ei muutakuin jatkotutkimukset käyntiin! :)
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Antti Aho

Hienoa! Taas yksi johtolanka! Selvitys jatkuu! Olisiko foorumin lappeenrantalaisilla heittää tähän jotakin lisäinfoa?

Antti Aho

Kun ei mistään kuulu mitään, niin pitää jatkaa taas itse...

Nytkähti nimittäin tutkimus eteenpäin ja laivan historia taaksepäin. Onni Saareks omist Lappeenrannassa 1950-luvulla puisen Joutsen-nimisen matkustajamoottorialuksen ja hankki sen rinnalle isomman, joka sai nimen Joutsen II.

Tämän hän osti Paraisten Kalkki Oy:n Lappeenrannan tehtailta, joiden omistuksessa alus oli Hulda-nimisenä. Tämä oli moottorialus jo tässä vaiheessa, siis 1950-luvun lopulla, voimanlähteenään Wickström-diesel, joka vaihdettiin myöhemmin Mercedes-Benziin ja sitten Fordiin, joka siinä oli silloin kun se Kalajoelle 1960-luvulla lähti. Joutsen II oli tilausristeilykäytössä, minkä lisäksi liikennöi säännöllisemmin Lappeenrannan sataman ja Karhusaaren väliä. Alus oli rekisteröity n. 40 matkustajalle.

Eli siis Partekin omistuksessa ollut Hulda, mutta mikä tätä ennen? Tutkimus jatkuu. Muistaisiko tai tietäisikö kukaan enemmän?

Pekka Pirkola

Hienoa että jotain uutta ilmeni taas.Yritin tuolta suomen kauppalaivasto tietokannasta katsoa,mutta eipä tuntenut tuonkokoista huldaa.Toivotaan,että joku tietäisi taas lisää,ehkäpä turkulaiset?
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Antti Aho

Ja nyt tuli taas tietoa! Ramilta terveiset:

"Kalla ex Joutsen II ex Hulda oli alunperin nimeltään KOI ja se valmistui v. 1897 P. Wahlilta Varkaudesta rak. numerolla 294. Tilaajana oli koivistolainen Vilho Penttilä.
Rakennusluettelon mukaan mitat olivat 40 x 10 jalkaa.
Vuonna 1916 KOI ilmestyy anttolalaisen J. Siiskosen omistukseen. Kantavuudeksi kerrotaan 2 tonnia ja konetehoksi 6 hv. Hänellä oli jo vuodesta 1909 Poika-niminen lotja, joten saattaa olla, että hän hankki Koin jo tuolloin.
Siiskonen omisti aluksen vielä ainakin vuonna 1922. Sen jälkeen on taas "harmaata", kunnes alus ilmestyy vuonna 1934 Lappeenrannan Konepajan omistukseen Lappeenrantaan nimellä HULDA.
Vuonna 1948 omistajaksi tulee Paraisten Kalkki. Viimeinen rungontarkastus höyrylaivana tehdään Lauritsalassa maaliskuussa 1950.

Lars Stegarilla alus saattoi kulkea nimellä BRIS, sillä hän omisti tuon nimisen pienen matkustaja-aluksen vuosina 1968-1975. Bris oli liikenteessä Bergö-Bredskär-linjalla aina silloin, kun valtion lautta Bergö oli huollossa."

Näin siis Rami W. Nyt vain selvittämään aukkoja Penttilän ja Siiskosen välillä, Siiskosen ja Lappeenrannan konepajan välillä ja Stegarin ja nykyisen omistajan välillä...

Pekka Pirkola

Kylläpä se Rami taas veti ässän hiasta.Ratkaisevana vinkkinä toki nuo A.Rahjan arkistosta löytyneet kauppakirjat,joista löytyi tarkat nimet.Tulipahan laivalle lisää ikääkin,kun aiemmin arveltu rakennetun 1902.Milloinkahan tämä on matkustaja käyttöön muutettu.? Hinaaja kai siis alunperin.?
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Antti Aho

Kyllä, kauppakirja oli se linkki, mistä tämä solmu purkautui! Hinaaja alun perin, muutettu matkustajakäyttöön 1950-luvulla kun dieselöitiin. Visa Saareks muisteli, että oli huvikäytössä ja vesibussimaisena silloin kun heille tuli, eli Paraisten Kalkki muutti omistamansa höyryhinaajan tällaiseksi, olisiko virkistys- tai edustuskäyttöön.

Pekka Pirkola

Heikki Saraste
Matruusi

Viestejä: 151


    Vs: S/s Kalla, mikä historia?
« Vastaus #31 : 29. toukokuuta 2007, 23:28:52 »   

--------------------------------------------------------------------------------
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 22. toukokuuta 2007, 10:47:01
Hankavesi ex Kalla II on ja oli puualus, joten se tuskin voi olla puhkiruosteessa
Kalla III ja Kalla IV taasen olivat entisiä merivoimien ja merivartioston veneitä (Ahven+VMV).


Tässä kuva Kalla III:sta.

http://two.xthost.info/pohjola/kalla3.jpg


Ilmoita valvojille    tallennettu 
Palaan vielä varsinaiseen aiheeseen liittymättömään alukseen,mutta kun on jo aiemmin tässä topicissa mainittu,elikkä:
Pystytkö Heikki sanomaan vuosilukua,tälle Kalla III-nen kuvalle.Voisiko mennä 1971-1977 haarukkaan.Olisi tärkeä yksityiskohta aluksen vaiheiden kartoittamisessa.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Heikki Saraste

Ellei jokin yllättävä tosiasia muuta ajankohtaa osoita, kuva on otettu 14.8.1973. Olin tulloin kuorma-auton mukana Kalajoella. Kävin siellä myöhemminkin, mutta myöhemmiltä matkoita otetut kuvat ovat paperivärikuvia. Tuo on sen sijaan skannattu diasta, joten sen täytyy olla vuoden 1973 käynniltä, jolta on olemassa myös muita dioja.