Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Laskin jossain kohtaa, että Europan mukaantulo nosti lähtöjen määrää HEL-TAL -linjalle noin 15%:n verran. kapasiteetin nousu oli vielä suurempi. Toki kasvu oli luultavimmin silti Europan ansiota, mutta eivät nuo toteutuneet luvut kovin kummoisia olleet.

Europan tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa mistään tullut. Huhut ovat viemässä sitä Baltic Queenin tilalle, mutta huhut ovat toki huhuja.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.09.2016, 00:50:30
Europan tulevaisuudesta ei ole varmaa tietoa mistään tullut. Huhut ovat viemässä sitä Baltic Queenin tilalle, mutta huhut ovat toki huhuja.
Niin, olisihan tuo kuitenkin jotensakin toimiva Tallinnan risteilyliikenteessä, tai ainakin vähiten epätaloudellinen lyhyellä merimatkalla. Tulisi suuri hyttikapasiteettiikin jollain tavalla hyödytettyä. Mutta mihin sitten Baltic Queen?  Varmaan on mietitty Tukholma-Riika reittiäkin taas kahdella aluksella, Eli Romantika tai Victoria Isabellen "kaverina"?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

S Liljeström

Aika tyhjää oli muuten ti - ke viime viikolla - kävin nimittäin monen muun tavoin merkkihuollattamassa
W211- E Mersuni.
B. Queenilla henkilökunnan arvion mukaan 500 matkustajaa ja paluussa 19:30h Starilla oli myös
silminnähden väljää. Ennätin ajatella, että tulevatko kustannukset katettua - ehkä, koska ajo jatkuu.

SL

Mikko-Oskari Koski

TLL-HEL-vuoroja tuntuu vaivaavan sama epätasaisuus kuin aina. Pahimmillaan kipot ajavat totaalisen täyteen ahdettuina, hiljaisimmilla vuoroilla voi olla todella rauhallista. Superstarin tuleva vaihtuminen Megastariin tuskin paljoa näissä kuvioissa muutoksia aikaan saa, vaikka toisaalta se aiheuttaneekin joillekin vilkkaimmille vuoroille tilanteen, ettei asiakkaille tarvitse myydä eioota.
STO-RIX-kuvion ongelmat tuntuvat olevan ennallaan. Matkustajapuoli vetää, nyt jopa aiempaa paremmin, mutta rahtia liikkuu todella vähän. Linja pidettäneen hengissä, jotta kukaan muu ei sitä nappaisi, mutta jos Isabellen joku olisi valmis isolla rahalla pois Itämereltä ostamaan, kauppa varmaan myös syntyisi saman tien. Itse linja ei ole olennainen osa Tallinkin profiilia, ja Isabellekin on liikennetarpeisiin nähden siihen hieman liian iso laiva.

Silja Europakin on varmasti edelleen kaupan, mutta ostajia ei liene jonoksi asti. Jollekin Romantika/Galaxy-sarjalaisista voisi ostaja löytyäkin, mutta jos kauppa syntyisi ja Europalle näin syntyisi töitä omasta linjastosta, sekin saattaisi ajan mittaan osoittautua Tallinkille huonoksi bisnekseksi. Uudemmissa laivoissa kun on kuitenkin vähemmän säätämistä.
Itse en yllättyisi, jos Tallinkin flotasta alkavan talvikauden aikana poistuisi joku muukin alus kuin Superstar. Mutta mikä, sitä en lähde arvailemaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.09.2016, 13:46:53
Silja Europakin on varmasti edelleen kaupan, mutta ostajia ei liene jonoksi asti.
Minulle kantautuneen tiedon mukaan Europa oli koko kesän myynnissä, mutta se olisi nyt syksyllä otettu pois myyntilistoilta.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.09.2016, 07:47:38
Niin, olisihan tuo kuitenkin jotensakin toimiva Tallinnan risteilyliikenteessä, tai ainakin vähiten epätaloudellinen lyhyellä merimatkalla. Tulisi suuri hyttikapasiteettiikin jollain tavalla hyödytettyä. Mutta mihin sitten Baltic Queen?  Varmaan on mietitty Tukholma-Riika reittiäkin taas kahdella aluksella, Eli Romantika tai Victoria Isabellen "kaverina"?
Kappas vaan, "visioni" näyttää toteutuvan...
www.tallink.com/press-releases#28181301
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Niin, ei tuossa kyllä mitään ole sanottu RIX-STO-reitin muuttumisesta päivittäiseksi. Ainoastaan, että kapasiteetti kasvaa merkittävästi, mikä toteutuu aluksen vaihdollakin. Isabellestä eroon pääseminen olisi varmasti Tallinkille helpotus, mutta sekään ei ole niitä helpoimpia myytäviä, ainakaan käypään hintaan. Poissuljettua tuskin olisi jonkun Romsku/Galaxy-sarjalaisenkin myynti, jos sopiva ja maksukykyinen sekä -haluinen ostaja löytyisi.
Toisaalta Tallink ei liene konkurssin partaalla, vaikka yksi linja kaikinpuolista persnettoa tekisikin.

Mitäs muuten varustamon ulosvuokratun tonniston tilanne on? Onko Stenalla tai Marine Atlanticilla intressejä ostaa rahtaamiaan aluksia vai voidaanko Tallinnassa jatkossakin laskea sen varaan, että vuokratuotoilla voidaan rahoittaa mahdollisia hiljaisia vuoroja, joita -kuten sanottu- jatkossa on entistä enemmän. Koska asiakasmäärät ja -katteet tuskin nousevat, vaikka vuoroja ja kapasiteettiä tarjottaisiin lisää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.09.2016, 22:49:34
Poissuljettua tuskin olisi jonkun Romsku/Galaxy-sarjalaisenkin myynti, jos sopiva ja maksukykyinen sekä -haluinen ostaja löytyisi.
Huhut väittivät DFDS:n käyneen katsomassa Baltic Queeniä alkukesästä ostomielessä. Tosin koska mitään aiheesta ei ole sittemmin kuulunut lienee kyseessä ollut joko perätön huhu, tai sitten hinnasta ei ole päästy sopuun.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.09.2016, 22:49:34
Niin, ei tuossa kyllä mitään ole sanottu RIX-STO-reitin muuttumisesta päivittäiseksi. Ainoastaan, että kapasiteetti kasvaa merkittävästi, mikä toteutuu aluksen vaihdollakin.
Tästä kyllä päättelisin,(tosin latviantaitoni ei ole hääppöinen...) että 12.12.alkaen liikennöitäisiin kahdella laivalla ainakin 31.12.saakka.
www.tallinksilja.com/lv/web/lv/riga-stokholma
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.09.2016, 22:49:34
Niin, ei tuossa kyllä mitään ole sanottu RIX-STO-reitin muuttumisesta päivittäiseksi.

Riga-Sto reitti muuttuu kahdella laivalla liikennöitäväksi. Tallinkin lehdistötiedotteessa oli puhelinnumero, johon Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja vastasi ja kertoi.

-Silja Europan nimi ei muutu ja laivan kyljessä edelleen TALLINK.
-Stariin tulee myös autojen lastaus toiseen kerrokseen.
-Superstar poistuu vasta sen jälkeen kun Megastar aloittaa liikennöinnin. Kokoajan kaksi nopeaa laivaa liikenteessä.
-Megastar lähtee Tallinnasta 7.30

Mikko Salmela

Onko missään ilmoitettu jo päivämäärää, milloin Megastar aloittaa liikennöinnin?

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 13.09.2016, 18:08:02
Onko missään ilmoitettu jo päivämäärää, milloin Megastar aloittaa liikennöinnin?

Toimitusjohtajalta myös tätä kysyin, mutta ei kertonut.

Kai Heino

Nyt pääsi lyhytmuistinenkin vihjeiden jälkeen oikeaan Topicciin. Alla olevan linkin perusteella TallinkSilja on leaderi Tku-Sto -reitillä. Vai ymmärränkö väärin.
http://www.tallink.com/documents/10192/21881052/2016-03_Tallink_Company_Presentation.pdf/56b0d0f5-47f1-47e6-b9e4-36f82360b112
Viikkari kyllä markkinoi muuta. Puuttuuko tilastoista Maarianhaminan kierrokset?
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Juha Hietikko


LainaaOnko missään ilmoitettu jo päivämäärää, milloin Megastar aloittaa liikennöinnin?

On ilmoitettu täällä: https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/c38a84ef0908cc52
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Mikko-Oskari Koski

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=761311&messageId=955460
Suomen linjoilla menee ajankohtaan nähden ilmeisen hyvin, HEL-TLL-välillä varmaan hienoista kasvua myös Megastarin uutuudenviehätyksen ansiosta.
Olisikohan melkein kuuden prosentin pudotus TLL-STO-linjan autoissa selitettävissä DFDS:n Paldiskin reitin automatkustajatarjouksilla ja vuorojen lisäyksellä?
RIX-STO-linjalla on kahden aluksen (Isabellen kymmenen päivän telakointi huomioiden) myötä ollut tänä vuonna 18 lähtöä viimevuotista enemmän, mutta merkittävää kasvua vain matkustajapuolella -eikä sekään vuoroa kohti taida nostaa asiakasmäärää keskimäärin edes toiselle tuhannelle. Stenan voimakas liikennevolyymilisäys saattaa olla melko lyhyelläkin varoitusajalla Tallinkin Latvian linjan -tai ainakin nykymuotoisen Tukholman linjan- loppu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950