Tallink Silja aloitti yt-neuvottelut

Aloittaja 2709, 15.01.2008, 23:05:33

« edellinen - seuraava »

2709

Tallink Silja aloitti yt-neuvottelut, vähennystarve 30
Julkaistu 15.01.2008, klo 18.04 (päivitetty 15.01.2008, klo 18.17)

Tallink Silja on aloittanut yt-neuvottelut 30:n henkilötyövuoden vähentämiseksi. Neuvottelujen ulkopuolelle on jätetty satama- ja terminaalitoiminnot sekä matkamyymälät. Työvoiman vähentämisen arvioidan alkavan maaliskuun aikana.
Samalla Tallink Silja avaa kokonaan uuden myyntiyksikön pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Sen on arvioitu työllistävän 50 ihmistä.

Tallink Silja Oy on osa virolaista Tallink Gruppia, joka hoitaa risteily- ja matkustajaliikennettä Suomen, Ruotsin, Viron, Latvian ja Saksan reiteillä.


YLE Uutiset

Timo Toivonen

Suomeen tulee uusi myyntiyksikkö

Tallink-Silja vähentää ja palkkaa

Organisaation uudelleenjärjestely tuo Tallink-Siljaan uusia työpaikkoja, mutta myös vähentää niitä.

Tiistaina yhtiö ilmoitti yt-neuvotteluista, jotka ovat Suomessa käynnistymässä. Vähennystarpeita on toimitusjohtaja Keijo Mehtosen mukaan esimerkiksi kirjanpidossa, ostoissa ja it-puolella Espoossa ja Turussa kaikkiaan 30 henkilötyövuoden verran.

Vähentämisen ulkopuolelle jäävät satamatoiminnot eri satamissa ja terminaaleissa, Pasilassa (CC) sekä matkamyymälät. Myöskään laivoja yt-neuvottelut eivät koske.

- Kysymys on pitkälti organisaatiorakenteen yksinkertaistamisesta. Meillä on vielä integraatio kesken, ja varustamosta muututaan Suomen osalta enemmänkin myyntiyksiköksi, Mehtonen sanoo.

Suomessa Tallink Silja avaa kokonaan uuden myyntityöhön keskittyvän yksikön, joka sijoittuu pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Yksikkö hoitaa sesonkiaikoina matkavarausten vastaanottoa nykyisen Helsingissä toimivan contact centerin rinnalla, mutta keskittyy muutoin myyntiin.

Myyntiyksikön paikkakuntaa kartoitetaan parhaillaan ja siitä päätetään maaliskuun puoliväliin mennessä.

Tavoitteena on, että toiminta alkaa viimeistään kesäkuun alussa. Esimerkiksi Turku on Mehtosen mukaan yksi varteenotettavista sijoituspaikkakunnista. Uusi yksikkö tulee työllistämään arviolta reilut 50 henkilöä, joista osa on osa-aikaisia.

- Tavoite on, että olemme jatkossa entistä aktiivisempi myyntityössä. Satsaamme esimerkiksi kovasti kasvavaan yrityspuoleen, jolle markkinoidaan muun muassa kokous- ja rentoutumismatkoja, Mehtonen kuvailee.

Koska uuden yksikön työtehtävät liittyvät myyntiin, ei konttoritoiminnoista irtisanottavia henkilöitä juuri voida siirtää sinne.

Mehtosen mukaan talon sisäisiä siirtoja kuitenkin tarkastellaan siltä osin kuin ne ovat mahdollisia.


Turun Sanomat 16.1.2008
"Tere tulemast Titanicule!"

2709

TU vaatii Tallink Siljalta vuoropuhelua

Noin 400 Tallink Siljan toimihenkilön sopimusedunvalvonnasta vastaava Toimihenkilöunionin neuvottelupäällikkö Tuovi Orpana vetoaa sen puolesta, että Tallink Siljan tiistaina alkaneissa yt-neuvotteluissa pyritään yhtiön liikestrategian avoimeen arviointiin sekä johdon ja henkilöstön väliseen aitoon vuoropuheluun.

- Tallink Siljan kaltaisen palveluyhtiön tulevaisuus ratkaistaan asiakaspalvelun ja palvelukonseptin laadun eikä jatkuvien yt-neuvottelujen ja henkilöstövähennysten kautta, Orpana kommentoi keskiviikkona.


Julkaistu 17.1.2008 1:32:01 Turun Sanomat

Kalevi Lehto

Hieman tässä ihmetyttää, miksei konttoritoiminnoista irtisanottavia henkilöitä voitaisi siirtää markkinoinnin puolelle? Luulisi olevan jonkinmoisella täydennyskoulutuksella hyvinkin mahdollista ainakin useimpien henkilöiden kohdalla. Jatkuvat YT-neuvottelut ja suomalaishenkilökunnan irtisanomiset, kun tuskin kovasti Tallinkin ryvettynyttä imagoa nostavat.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Artsi Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 17.01.2008, 21:58:43
Hieman tässä ihmetyttää, miksei konttoritoiminnoista irtisanottavia henkilöitä voitaisi siirtää markkinoinnin puolelle? Luulisi olevan jonkinmoisella täydennyskoulutuksella hyvinkin mahdollista ainakin useimpien henkilöiden kohdalla. Jatkuvat YT-neuvottelut ja suomalaishenkilökunnan irtisanomiset, kun tuskin kovasti Tallinkin ryvettynyttä imagoa nostavat.

Siksi, että markkinointi on vakavasti otettava asia, jota jotkut opiskelevat useiden opintopisteiden verran ihan korkeakoulutasolla saakka, eikä mikään täytetoiminto joka voidaan hoitaa kuntoon ikänsä muissa hommissa istuneen työntekijän "jonkinmoisella uudelleenkoulutuksella."

Ei ole minunkaan mielestäni mukavaa, että jotkut menettävät työnsä, mutta jos ihan realistisesti ajatellaan, samaa tapahtuu jatkuvasti muissakin yrityksissä ilman, että niiden imago asiasta varsinaisesti kärsisi.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Artsi Leskinen - 18.01.2008, 19:45:48
Siksi, että markkinointi on vakavasti otettava asia, jota jotkut opiskelevat useiden opintopisteiden verran ihan korkeakoulutasolla saakka, eikä mikään täytetoiminto joka voidaan hoitaa kuntoon ikänsä muissa hommissa istuneen työntekijän "jonkinmoisella uudelleenkoulutuksella."
Aika läheltä nämä poispotkittavat ovat varmasti näitä markkinoinnin toimia seuranneet ja täytyy muistaa, että koulu on aina koulua, ja väitän, sitä markkinointia ei korkeakoulunpenkilläkään opeteta niin hyvin kuin käytännön työelämässä...tekemällä oppii tosin joskus kantapäänkin kautta eli "uudelleenkoulutus rules" vai miten se menekään !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 18.01.2008, 21:28:43
Aika läheltä nämä poispotkittavat ovat varmasti näitä markkinoinnin toimia seuranneet ja täytyy muistaa, että koulu on aina koulua, ja väitän, sitä markkinointia ei korkeakoulunpenkilläkään opeteta niin hyvin kuin käytännön työelämässä...tekemällä oppii tosin joskus kantapäänkin kautta eli "uudelleenkoulutus rules" vai miten se menekään !

Kyllähän markkinointistrategioita voi kuka tahansa keksiä, mutta isompien kokonaisuuksien kasassa pitäminen ei aina onnistu edes suurten firmojen ammattilaisilta, kun julkisuuteen pääsee huolimattomien strategioiden takia negatiiviset huhut vellomaan.

Kimmo Rantanen

Tallink Silja luo yli 50 työpaikkaa Mikkeliin

Laivayhtiö Tallink Silja Oy avaa keväällä Mikkelissä myyntipalveluyksikön, joka työllistää runsaat 50 työntekijää. Kaikki työsuhteet ovat vakituisia ja kokoaikaisia.

Yhtiö ilmoitti aiemmin talvella, että se perustaa uuden myyntipalveluyksikön pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Sijoituspaikkaa valitessaan yhtiö kartoitti toistakymmentä paikkakuntaa, joista viisi oli mukana lopullista ratkaisua tehtäessä.

Mikkeli valikoitui lopulta sijoituspaikaksi lähinnä, koska kaupungissa on saatavilla ammattitaitoista työvoimaa ja sopivat toimitilat löytyivät sieltä. STT

Kymen Sanomat 10.3. 14:45

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 10.03.2008, 22:00:11
Tallink Silja luo yli 50 työpaikkaa Mikkeliin

Laivayhtiö Tallink Silja Oy avaa keväällä Mikkelissä myyntipalveluyksikön, joka työllistää runsaat 50 työntekijää. Kaikki työsuhteet ovat vakituisia ja kokoaikaisia.

Yhtiö ilmoitti aiemmin talvella, että se perustaa uuden myyntipalveluyksikön pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Sijoituspaikkaa valitessaan yhtiö kartoitti toistakymmentä paikkakuntaa, joista viisi oli mukana lopullista ratkaisua tehtäessä.

Mikkeli valikoitui lopulta sijoituspaikaksi lähinnä, koska kaupungissa on saatavilla ammattitaitoista työvoimaa ja sopivat toimitilat löytyivät sieltä. STT

Kymen Sanomat 10.3. 14:45


Onhan se hyvä, että tänne herrojen ja narrien kaupunkiin saadaan lisää työpaikkoja. Yleensä kaikki tulossa olevat yritykset käännytetään muihin kaupunkeihin, ettei tulisi kilpailua. Hyvä Myhäilevä Mikkeli !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Timo Toivonen

Tallink Silja irtisanoo turkulaisia

Virolaisvarustamo Tallink Silja antaa Turussa potkut 30 työntekijälle. Potkujen antaminen käynnistyy Turussa huomenna torstaina. Tallink Silja sulkee Turusta varustamon taloushallinnon ja kirjanpidon.

Varustamoyhtiö Siljan entiseen kotikaupunkiin jäävät tietohallinto, terminaali ja cargo. Tallink Siljalla on potkujen jälkeen Turussa satakunta työntekijää. Tallink Silja siirtää taloushallintonsa Turusta Espooseen.

Turku havitteli kaupunkiin Talink Siljan uutta asiakaspalveluyksikköä. Varustamoyhtiö päätti kuitenkin perustaa asiakaspalvelunsa Mikkeliin.

Taloussanomat 12.3.2008
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

Hieman ainakin tästä Taloussanomien uutisoinnista saa sellaisen käsityksen, että nimenomaan turkulaisuus on irtisanomisen syynä. Jotenkin taas pistää meikäläistä ihmetyttämään Tallinkin toimet, irtisanomiset Turussa ja toiminnan aloitus Mikkelissä. Turkulaishenkilökunnan poispotkiminen on noteerattu ja uutisoitu täällä varsin näyttävästi, eikä varmastikaan tule mitenkään nostamaan Tallinkin jo ennestäänkin heikkoa imagoa meidän turkulaisten keskuudessa. Tietenkin uusien työntekijöiden palkkaamista Mikkelissä on Tallinkin toimesta pyritty pitämään enemmän esillä, eikä siinä tietenkään mitään, varmaankin Mikkelin seudulla asiasta iloitaan ja syystäkin. Mutta "pointti" on mielestäni siinä, että uskoisin kuitenkin Turun olevan asiakaspotentiaaliltaan Tallinkillekin aika paljon merkityksellisempi alue, kuin Mikkelin seutu, niin väkimäärältään, kuin ennenkaikkea sijainniltaan. Tällä toimenpiteellä nimittäin aivan epäilemättä saadaan taas suuri joukko meitä turkulaisia siirtymään pelkästään punaisten laivojen asiakkaaksi, ihan periaatteesta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Järvinen

Tuo pitää kyllä varmasti paikkansa, että Turun seudulla on huomattavasti enemmän potentiaalisia laivamatkustajia kuin Mikkelissä. Ei tämäkään Tallinkin tekemä toimi kyllä varmastikkaan ole peräisin mistään "Näin yhtiösi menestyy markkinoilla" -kirjasta.

Tietenkin realiteetti on varmasti ollut se, että Mikkelissä on ollut parempi tilanne työvoiman kannalta. Mutta silti epäilen etteikö Turkuun olisi voinut tuota laitosta perustaa, ja näin kompensoida muun henkilökunnnan irtisanomisia Turussa.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.03.2008, 20:08:55
Hieman ainakin tästä Taloussanomien uutisoinnista saa sellaisen käsityksen, että nimenomaan turkulaisuus on irtisanomisen syynä. Jotenkin taas pistää meikäläistä ihmetyttämään Tallinkin toimet, irtisanomiset Turussa ja toiminnan aloitus Mikkelissä. Turkulaishenkilökunnan poispotkiminen on noteerattu ja uutisoitu täällä varsin näyttävästi, eikä varmastikaan tule mitenkään nostamaan Tallinkin jo ennestäänkin heikkoa imagoa meidän turkulaisten keskuudessa. Tietenkin uusien työntekijöiden palkkaamista Mikkelissä on Tallinkin toimesta pyritty pitämään enemmän esillä, eikä siinä tietenkään mitään, varmaankin Mikkelin seudulla asiasta iloitaan ja syystäkin. Mutta "pointti" on mielestäni siinä, että uskoisin kuitenkin Turun olevan asiakaspotentiaaliltaan Tallinkillekin aika paljon merkityksellisempi alue, kuin Mikkelin seutu, niin väkimäärältään, kuin ennenkaikkea sijainniltaan. Tällä toimenpiteellä nimittäin aivan epäilemättä saadaan taas suuri joukko meitä turkulaisia siirtymään pelkästään punaisten laivojen asiakkaaksi, ihan periaatteesta.
Kysymyshän on siitä, että TallinkSilja saa tukia valtiolta työllistäessään täällä haja-asutusalueella, mutta kun ne tuet on yleensä max. viiden vuoden kuluttua on käytetty, niin ei silloin enää ole täällä Mikkelissä mitään TallinkSiljan contact-centeriä, se on aivan varma asia ! Näistä tukiasioistahan ei puhuta "ääneen", mutta esimerkkejä löytyy myös muualtakin kuin Suomesta (Esim. Nokia Saksassa)
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Markus Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.03.2008, 20:08:55
Hieman ainakin tästä Taloussanomien uutisoinnista saa sellaisen käsityksen, että nimenomaan turkulaisuus on irtisanomisen syynä. Jotenkin taas pistää meikäläistä ihmetyttämään Tallinkin toimet, irtisanomiset Turussa ja toiminnan aloitus Mikkelissä. Turkulaishenkilökunnan poispotkiminen on noteerattu ja uutisoitu täällä varsin näyttävästi, eikä varmastikaan tule mitenkään nostamaan Tallinkin jo ennestäänkin heikkoa imagoa meidän turkulaisten keskuudessa. Tietenkin uusien työntekijöiden palkkaamista Mikkelissä on Tallinkin toimesta pyritty pitämään enemmän esillä, eikä siinä tietenkään mitään, varmaankin Mikkelin seudulla asiasta iloitaan ja syystäkin. Mutta "pointti" on mielestäni siinä, että uskoisin kuitenkin Turun olevan asiakaspotentiaaliltaan Tallinkillekin aika paljon merkityksellisempi alue, kuin Mikkelin seutu, niin väkimäärältään, kuin ennenkaikkea sijainniltaan. Tällä toimenpiteellä nimittäin aivan epäilemättä saadaan taas suuri joukko meitä turkulaisia siirtymään pelkästään punaisten laivojen asiakkaaksi, ihan periaatteesta.

Turussa asuneena en ole kyllä itse huomannut mitään suurta Tallink vastaisuutta missään vaiheessa...  Eli oletko tehnyt jotain kyselyä?  Koska voit puhua " Tallinkin heikosta imagosta turkulaisten keskuudessa". Itse tunnen myös paljon sellaisia turkulaisia, jotka käyttävät edelleen vain TallinkSiljan aluksia.

Miran Hamidulla

#14
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.03.2008, 20:08:55
Tällä toimenpiteellä nimittäin aivan epäilemättä saadaan taas suuri joukko meitä turkulaisia siirtymään pelkästään punaisten laivojen asiakkaaksi, ihan periaatteesta. Tällä toimenpiteellä nimittäin aivan epäilemättä saadaan taas suuri joukko meitä turkulaisia siirtymään pelkästään punaisten laivojen asiakkaaksi, ihan periaatteesta.

Tämä lienee epätoivoisin yrityksesi keksiä uusia mustia pilviä Tallinkin taivaalle?

Eiköhän suuri osa ihmisistä osaa kuitenkin suhteuttaa nuo kolmekymmentä irtisanottua esimerkiksi paperitehtaiden tai Wärtsilän Turun tehtaan sulkemisen kaltaisiin jätti-irtisanomisiin. Suurimmalla osalla laivayhtiöiden asiakkaista ei kuitenkaan ole sairaalloista tarvetta löytää Tallink Siljasta jokaista negatiivistä asiaa. Boikottiin ryhtyvä "suuri joukko" tuskin on juuri tuota irtisanottavaa joukkoa suurempi...

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 12.03.2008, 20:22:10
mutta kun ne tuet on yleensä max. viiden vuoden kuluttua on käytetty, niin ei silloin enää ole täällä Mikkelissä mitään TallinkSiljan contact-centeriä, se on aivan varma asia !

Hienoa, että foorumille on saatu jäsen Tallink Siljan sisäpiiristä, joka osaa kertoa meille tämän tiedon aivan varmana asiana... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar