Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.06.2008, 13:25:31 Mutta jos Tallinkin puolella tätä keskustelua luetaan, niin sellaiset terveiset, että tasainen aikataulu ROS-TLL-HEL-ROS olisi mahdollinen siten, että alus lähtee samasta satamasta aina 56 tuntia edellisen lähtönsä jälkeen. Kahdella aluksella ajettuna tämä toisi kolme viikottaista edestakaista matkaa, eikä yhtään tyhjää makuuta kalliilla laituripaikoilla.  8)
Tässä tunnustan tietämättömyyteni, mutta olisiko tätä kuviota mahdollista marginaalisesti nopeuttaa (/vähentää polttoainekulutusta) vaihtamalla Viron satama Tallinnasta Paldiskiin?

Jari Nieminen

Mitähän tälle Tallinnaan rakennetulle ylärampille tehdään? Matkustajaputkeakin näyttävät ykköspaikalle rakentavan, jolle ei ole suurta tarvetta jos fasterit jäävät pois Hell- Tall liikenteestä.

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.06.2008, 13:25:31
Sikäli Fasterien Tallinnan keikkojen lopettaminen on Tallinkilta suoranaista maksavan kuorman yli laidan heittämistä.


Miksiköhän minä en ole ollenkaan hämmästynyt?  Tuntuu olevan jotenkin tuo rahdin unohtaminen yllättävän suosittua hupia Tallinkilla.  Noo, aika näyttää kuka puree.
-Teemu-

Miran Hamidulla

Superfast IX tulee saamaan Marine Atlanticin liikenteessä nimen Atlantic Vision.

http://www.thewesternstar.com/index.cfm?sid=146006&sc=23
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Lasse Mäkinen

Nyt näyttäisi sitten odotetulle ratkaisulle tulevan pohjaa:

TS viime uutiset 3.7.08
Tallink harkitsee pikalaivojen vetämistä Itämereltä

Tallinna, STT
Viron suurin laivayhtiö Tallink harkitsee lopettavansa superfast-pikalaivojen liikennöinnin Itämerellä.
Eesti Express -lehden tietojen mukaan Tallink on varoittanut Tallinnan satamaa, että se pohtii pikalaivojen vetämistä pois liikenteestä jo syksyllä.
Lehden lähteen mukaan laivayhtiö aikoo säästää liikennöintiä vähentämällä, sillä polttoaineen kustannukset ovat käyneet liian korkeiksi. Yksi yhtiön kolmesta superfast-aluksesta lähtee joka tapauksessa Kanadaan, jossa sen on määrä seilata seuraavat viisi vuotta.
Eesti Express kirjoittaa, että superfast-alusten lähtö pois Tallinnasta merkitsisi kovaa iskua satamalle. Se on ollut kauttakulkuliikenteen vähennyttyä yhä riippuvaisempi matkustajaliikenteestä. Satama rakensi superfast-aluksille aikanaan myös 1,3 miljoonaa euroa maksaneen rampin.
Tallinkin superfast-alukset liikennöivät Helsingin ja Tallinnan sekä Helsingin ja Rostockin väliä.

Juhani Mehto

Tuossahan ei huomioida ollenkaan linjan uutta järjestelyä (Tallinna jätetään pois), vaan puhutaan koko reitin alasajosta ainakin näennäisesti perustuen vain siihen että alukset eivät käy enää Tallinnassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Littunen

Ylen uutinen aiheesta löytyy linkin takaa: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id95347.html

Mielenkiintoista, tarkoitetaanko tällä nyt siis koko Itämeren liikenteen lopettamista Superfasteilla, kuten otsikko kertoo, vai vain Tallinnaa, kuten juttu kertoo? Tallinna olisi tietenkin johdonmukainen säästökohde, sillä onhan Tallinkilla liikenteessä myös Star ja Superstar. Mutta jotain saattaa kertoa myös nämä luvut, joiden mukaan rahti linjalla Rostock-Helsinki on laskenut 52,8%. Matkustajaliikenne tuolla linjalla on tosin noussut 12, 84%. Pikalaivojen polttoaineen kulutus 30 solmun nopeudella on varmasti melko suuri, ja koska käsittääkseni matkustajaliikenteen tuotto on vain marginaalinen Saksan-linjalla, niin voittoa ei luulisi jäävän. Ja tämä voisi taas tarkoittaa sitä, että Tallink Superfast-liikenteen loppu Itämerellä alkaisi jo häämöttää. Nämä ovat tietenkin vain yhden miehen spekulaatioita, joku voi olla toista mieltä ja/tai tietää asiasta enemmän.

Lassi Liikanen

YLE Uutisten päivitetty versio jossa on tavoitettu Tallinkin viestintäjohtaja:

"Laivayhtiö Tallink lopettaa syyskuussa yhden Superfast-laivan liikennöinnin reitillä Helsinki - Tallinna. Tallinkin viestintäjohtaja Leena Lahdenperän mukaan tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yksi lähtö päivässä jää pois Helsingin ja Tallinnan väliltä syyskuusta lähtien.

Kyseinen Superfast-alus liikennöi syyskuusta lähtien pelkästään Helsingin ja Rostockin välisellä reitillä. Tallinkilla on myös toinen Superfast-alus tällä reitillä."
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kalle Id

Eli siis yksi Superfast-alus lähtee Kanadaan, yhden reitti lyhenee Helsinki-Rostockiksi ja yhden reitti pysyy Tallinna-Helsinki-Rostockina? ::)

Kannattaisiko toimittajien tutkia ennen juttujensa kirjoittamista sellaiset pikkuseikat, kuten kuinka monta Superfastia Tallinkilla on ja millä linjalla ne tällä hetkellä liikennöivät...  :deal:

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 04.07.2008, 08:22:32
Eli siis yksi Superfast-alus lähtee Kanadaan, yhden reitti lyhenee Helsinki-Rostockiksi ja yhden reitti pysyy Tallinna-Helsinki-Rostockina? ::)

Kannattaisiko toimittajien tutkia ennen juttujensa kirjoittamista sellaiset pikkuseikat, kuten kuinka monta Superfastia Tallinkilla on ja millä linjalla ne tällä hetkellä liikennöivät...  :deal:

No siis epäselvästihän se on sanottu. Veikkaanpa että kukaan ei tuota jujua heti tajua, sillä käytännössähän niitä on Helsingin ja Tallinnan välillä aina yksi kerrallaan/päivä. :D

Kalle Id

Nyttemmin Kauppalehti Onlinesta löytyy artikkeli, joka kertoo faktat kuten ne ovat, eli yksi Fasteri Kanadaan, kaksi jää Helsinki-Rostock -välille. Kauppalehden artikkelissa Mehtonen myös toteaa, että jos Hel-Tal välillä kysyntää riittää voidaan Starin ja Superstarin lähtöjen määrää nostaa.

Mikko-Oskari Koski

Mutta jos nyt tosiaan kävisi niin, että Tallink lopettaisi Saksanliikenteensä kokonaan, niin olisihan se mielenkiintoista nähdä, ottaisiko joku eteläisen Itämeren varustamo linjan hoitoonsa -ja jos, niin miten. TT:n, Scandlinesin, DFDS:n tai Unityn tulo Suomen linjalle ei hirivttävän todennäköiseltä näytä, vaikka jokainen niistä mitä ilmeisimmin osaisi hoitaa paketin Tallinkia taitavammin.
Jotain oireellistahan tässäkin on: kun Tallink taannoin osti Attican Enterpricen Itämeren toiminnot, sen kannatti maksaa hyvän Superfast-nimen käyttöoikeudesta. Jos paketti nyt myytäisiin eteenpäin kokonaisena, siis laivoineen päivineen, olisi ensimmäinen asia, mikä uuden operaattorin pitäisi tehdä se, että laivoista poistettaisiin kaikki Superfastiin (ja samalla Tallinkiin) viittavakin ja brändäys pitäisi aloittaa jokseenkin nollasta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.07.2008, 17:41:49
Mutta jos nyt tosiaan kävisi niin, että Tallink lopettaisi Saksanliikenteensä kokonaan, niin olisihan se mielenkiintoista nähdä, ottaisiko joku eteläisen Itämeren varustamo linjan hoitoonsa -ja jos, niin miten. TT:n, Scandlinesin, DFDS:n tai Unityn tulo Suomen linjalle ei hirivttävän todennäköiseltä näytä, vaikka jokainen niistä mitä ilmeisimmin osaisi hoitaa paketin Tallinkia taitavammin.


Johan Scandlines liikennöi Hangon ja Rostockin väliä kahdella aluksella ja ilmeisesti myös hyvällä menestyksellä.  Heti tämän liikenteen alettua siirsivät mm. LKW Walter ja Hangartner kaikki mantereen irtoperät Scandlinesille Superfastilta.  Tuli SF:lle tilaa.  Nyt kun Scandlines on jo reittiä "harjoitellut", tuskin se olisi suuri kynnys lisätä kapasiteettia esimerkiksi yhdellä enemmän matkustajiakin ottavalla aluksella.  Aika näyttää.
-Teemu-

jonas

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.07.2008, 17:41:49
TT:n, Scandlinesin, DFDS:n tai Unityn tulo Suomen linjalle ei hirivttävän todennäköiseltä näytä, vaikka jokainen niistä mitä ilmeisimmin osaisi hoitaa paketin Tallinkia taitavammin.

Ja mitäköhän ihmettä tarkoitat? Ja eikö DFDS ole juuri tällä viikolla ilmoittanut keskittyvänsä matkustajaliikenteessä vain olennaiseen? Vai tarkoitatko Liscon/Tor Linen toimintoja? Luulisi että jos Unity linjan ikinä avaisi, se olisi Swinoujscieen.

Mikko-Oskari Koski

DFDS:n kohdalla Itämeren puolella tapahtuvien laajennusten luulisi komppaavan yhteen Liscon kuvioiden kanssa. Henkilöstöpolitiikkaa myöten -ja senkin uskoisin juuttien kykenevän hoitamaan Tallinkin Superfast-sähläilyjä taitavammin. Eli liettualaishenkilöstölle maksettaisiin liettualaisen taksan mukainen liksa. Mikä tarkoittaisi sitä, että aluksia pitäisi kierrättää tasaisen säännöllisesti eri linjoilla... Mutta tämän toteutuminen ei, kuten sanottua, ole uskoakseni ihan lähitulevaisuutta.
Unityn kohdalla oletusarvoinen linja olisikin Swinoujsciesta Suomeen. Se ei olisikaan ihan uutta, sillä samalla suunnalla sijainnut Stettin oli ennen II maailmansotaa Suomen ja Saksan välisen liikenteen keskieurooppalainen päätepiste. Matka Berliiniin oli lyhyehkö ja ajan mittapuun mukaan kätevä.

Scandlines on, kuten todettua, jo nyt saanut aseman rahtipuolella eikä sen laajentaminen matkustajapuolellekaan taida olla juuri muusta, kuin sopivan tonniston puutteesta kiinni. S:lla voisi olla Suomen liikenteessä isokin kakku odottamassa edellyttäen, että sen lähinnä maantienjatkeeksi usein miellettyyn brändiin saataisiin jotain menneiden aikojen laivamatkailun glamouria... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950