BlueWhite Eagle Helsinkiin ravintolalaivaksi

Aloittaja Pekka Hömppi, 14.05.2009, 21:03:52

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen


Lasse Reunanen

Kyllä taitaa alkaa keula osoittaa kohti naulatehdasta.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Juha Pitkänen

Lappeenrannan Rauhan lomakeskuksen satamaan jätetty Blue White Eagle -risteilyalus saatetaan siirtää viranomaispäätöksellä.

Lappeenrannan seudun ympäristötoimen mukaan alus saatetaan todeta jätteeksi, jonka jälkeen ympäristötoimi määrää sen siirrettäväksi.



http://yle.fi/uutiset/lappeenrannan_rauhaan_jatetty_risteilyalus_saatetaan_siirtaa_viranomaispaatoksella/7286958

Juha Pitkänen

Lappeenrannan seudun ympäristötoimi aikoo poistaa jätelain perusteella Rauhan satamaan jätetyn matkustalaivan. Vesialueen omistaja on pyytänyt siirtoa.


YLE/Etelä-Karjala


http://yle.fi/uutiset/rauhaan_hylatty_laiva_poistetaan_jatelain_perusteella/7310001


Mikko Valli

Saimaan rannalla ränsistyvä aavelaiva huolestuttaa
Hylätty Blue White Eagle -risteilijä on seisonut Saimaan rannalla jo kolme vuotta. Laivan tankeissa on edelleen polttoainetta, joten se on ympäristöriski.

Blue White Eagle -risteilijä on seisonut jo kolme vuotta Holiday Club Saimaan rannassa. Hylätty laiva on kärsinyt ilkivallasta, ruostekin on tehnyt tehtävänsä.

Pahasti kallistunut alus onkin nyt luokiteltu jätteeksi ja omistajan pitäisi viedä se pois. Aluksen oli tarkoitus olla vain väliaikainen festivaalimajoitus.

Lappeenrannan ympäristötoimen mukaan laivan tankeissa on edelleen polttoainetta ja moottoreissa koneöljyä, joten se on myös ympäristöriski.

Risteilijän omistavaa liikemiestä ei ole tavoitettu, joten aavelaiva rumentanee rantamaisemaa vielä pitkään.

toimittaja Mikael Mikkonen Mikael Mikkonen Yle Etelä-Karjala
http://yle.fi/uutiset/saimaan_rannalla_ransistyva_aavelaiva_huolestuttaa/7418324


On se kumma kun laivan romua ei saada vietyä pois ennen kuin tapahtuu jotain. 

Jukka Mutanen

Tuli käytyä aavelaivalla kuvailemassa, tuolla kuvia tämänhetkisestä kunnosta.

Ovet vaan ovat edelleen auki. Outoa kyllä miksi Sivonen hylkäsi laivan tuonne, eikö olisi ollut parempi vaihtoehto myydä se vaikka vähän halvemmallakin? Tosin rahathan olisi varmaan menneet pesän velkojille. Nyt sillä tuskin enää ajetaan minnekään, kaikki hajotettu brygaa myöten, ruorikin varastettu..

Timo Sylvänne

Murheellista nähtävää kuvakokoelmassa.
Laiva on kuin paniikissa jätetty. Olisiko säikähdetty, että itärajan takaa tulee tunnuksettomia sotajoukkoja?

Joni Huopana

On kyllä todellakin aavelaiva! Kiitos Jukalle ainutlaatuisista kuvista.

Mahtaakohan laiva enää selvitä ensi talvesta?

Rami Kristian Wirrankoski

Ongelmana ei ole hylätyn laivan tuhoutunut (tuhottu) sisustus, vaan se, että laivan moottorin peti on halki. Ajella sillä ei enää siis kukaan pysty minnekään.

Juha Pitkänen

Lappeenrannan ympäristölautakunta  käsittelee tiistaina Lappeenrannan Rauhaan ankkuroidun aavelaivan häätämistä. Ympäristöjohtaja esittää, että laivan omistajalle Pekka Sivoselle annettaisiin jätelain mukainen määräys siirtää M/S Blue White Eagle pois Rauhan satamasta.

Etelä-Saimaa


http://www.esaimaa.fi/Online/2014/10/10/Esitys%3A%20Aavelaiva%20on%20siirrett%C3%A4v%C3%A4%20pois%20Rauhasta/2014118025896/4

http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames


Erkki Tirkkonen

#42
Vai niin on "pullat uunissa", että omistaja on löytynyt ja suunnitelmiakin on laivan kunnostuksen suhteen. Jotenkin ristiriitaista tietoa on liikkeellä. Toiset "tietolähteet" ( sanomalehti Itä-Savo 23.11.2014 ) kertovat että konehuoneessa on öljynsekaista vettä josta palokunta on huolissaan ja puolestaan omistaja sanoo että laivan moottori on käyntikuntoinen. Omistaja harmittelee kun "hyvässä kunnossa" olevaa laivaa ei saa siirtää omalla moottorilla, kun ei ole alusrekisterissä. Jos öljyvuotoja ei ole ja jos moottori, ohjauslaitteet, radiolaitteet ja muutkin sähköromppeet ovat kunnossa, niin onhan se kuuluisa "porsaanreikä" käytettävissä. Ymmärtääkseni kun rekisteröi aluksen huvialukseksi, siis venerekisteriin, ja houkuttelee ammatti kipparin seisomaan ruorin taakse, niin eikun matkaan vaan. Venevakuutustakaan ei tarvitse ottaa, jos ottaa riskin ettei siirtomatkalla mitään ikävää satu. Kuitenkin Trafin-miesten kanssa kannattaa keskustella "veneen" merikelpoisuudesta ennen kun irroittaa köydet laiturista. Jos lienen pahasti väärässä, niin asian paremmin  ymmärtävät korjatkoot.

Pasi Saarinen

Veikkaan, että makaa tuossa kunnes uppoaa ja sitten nostetaan ja paloitetaan veronmaksajien rahoilla. Näin se valitettavan  usein menee.

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 18.09.2014, 12:10:05
Ongelmana ei ole hylätyn laivan tuhoutunut (tuhottu) sisustus, vaan se, että laivan moottorin peti on halki. Ajella sillä ei enää siis kukaan pysty minnekään.
Siteeraan itseäni jälleen. Tämän kertoi minulle laivalla käynyt ammattimies, joten jos hän totesi moottorin kunnon, niin tokkopa omistaja siellä edes on käynyt eli romu mikä romu ja siihen jää tai hinataan sitten paloiteltavaksi Teknolaan....