Kirjoittaja Aihe: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?  (Luettu 49889 kertaa)

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #60 : 07.05.2017, 13:42:29 »
Jälkiviisaus on tietysti helppoa. Ainakin juuri nyt venäläisomistuksesta on telakalle selkeästi haittaa, mutta olisiko vuonna 2010 telakalle löytynyt muuta ostajaa kuin USC? Voi hyvin olla, että ilman venäläisiä telakalla olisi sammutettu jo tämän vuosikymmenen alussa.

Monen silmissä Venäjä on aina ollut helppojen voittojen ja korkeiden riskien maa tehdä bisnestä. Moni suomalainen poliitikko taas kuvitteli siitä muodostuvan sosialidemokraatisen maan Neukkulan hajotessa. Siinä hengessä riskiä on pelattu telakankin suhteessa. Toki myyjä oli STX, mutta kaupunki on osapuoli tontin suhteen. Ilmoitus vuokrasopparin lopusta kaupankäyntivaiheessa (venäjän tapauksessa) olisi varmasti vaikuttanut uuden omistajan valintaan. :)

Toinen kysymys tietysti on pitääkö noin raskasta teollisuutta olla noin keskellä kaupunkia. Hallit ja altaat voi varmaan pystyttää muuallekkin.

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #61 : 07.05.2017, 17:43:37 »
Toinen kysymys tietysti on pitääkö noin raskasta teollisuutta olla noin keskellä kaupunkia. Hallit ja altaat voi varmaan pystyttää muuallekkin.

Mielestäni olisi harvinaisen lyhytnäköistä toimintaa ajaa toimiva telakka alas vain siksi, että kaupunki on aikojen saatossa levittäytynyt sen ympärille ja "arvokas merenranta-alue" haluttaisiin nyt muuttaa kovan rahan asunnoiksi. Tämän päivän Suomessa ei todellakaan ole läpihuutojuttu rakentaa Hietalahden kaltaista katettua Panamax-kokoluokan uudisrakennustelakkaa "tyhjästä" - vaikka rahaa jostain tyhjästä ilmestyisikin tällaisen laitoksen rakentamiseksi, missä tahansa rakkaan rikkonaisen rannikkomme varrella alkuperäisväestö asettuisi yksissä tuumin uutta teollisuusaluetta vastaan. Olisi takuulla helpompaa ja halvempaa tempaista uusi telakka vaikka tuohon Suomenlahden vastarannalle, jossa uudet työpaikat takuulla otettaisiin ilomielin vastaan.

Kun Vuosaaren telakka-alas erotettiin merestä kymmenisen vuotta sitten ja sittemmin täytettiin, koin tämän menetykseksi, koska Suomeen ei koskaan enää koskaan tulla rakentamaan yhtä suurta uutta kuivatelakkaa - nyt "monttuja" on jäljellä neljä. Niin ikään myös muun toimivan teollisuuden alasajo heikkojen suhdanteiden ja epäonnistuneiden omistajanvaihdosten seurauksena on minua aikojen saatossa masentanut - Salon sokeritehdas, Koverharin terästehdas ja Lohjan Kalkkitehdas näin esimerkkinä. Toki minua viisaammat ovat sanoneet, että tulevaisuudessa Suomen talouskasvu tulee perustumaan mm. asuinrakentamiselle, mutta itse olen nuoresta iästäni huolimatta sen verran vanhanaikainen, että jaksan uskoa perinteiseen vientiteollisuuteen ja sen hyötyihin tämän maan kansantaloudelle.

Eniten tässä pelottaa, että Arctech jää sijaintinsa ja omistajansa vuoksi "väliinputoajaksi" joka ei saa tilauksia idästä eikä lännestä, ja sen seurauksena yhtiö ei näe seuraavaa vuosikymmentä. Ennen kuin seuraava yrittäjä ehtii ajaa toiminnan ylös, helpon rahan haistavat haaskalinnut ovat jo ehtineet repiä Hietalahden raadon kerrostalotonteiksi, joille nousee rakennusvihreellisiä homeloukkuja.

edit: Helsingin telakan voisi pelastaa vaikkapa se, että se katsottaisiin sijainnistaan huolimatta venäläiseksi yritykseksi. Venäjän jäänmurtajalaivasto vanhenee, mutta korvaavien alusten rakentaminen venäläisillä telakoilla on edennyt vaihtelevalla menestyksellä - Pietarissa rakenteilla olevat 25 ja 60 megawatin jäänmurtajat ovat vuosia myöhässä alkuperäisestä aikataulustaan. Suomessa suunniteltuja jäänmurtajia rakentavalla Viipurin telakalla taas on jo täystyöllisyys tuleviksi vuosiksi suurien troolaritilausten takia.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2017, 17:50:03 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2247
    • kships.blogspot.com
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #62 : 07.05.2017, 21:30:40 »
Tuomaksen kanssa ollaan tästä taidettu kasvokkain puhuakin: minusta oli virhe lopettaa Vuosaaren telakka ja säästää Hietalahti. Jo 80-luvulla kun Wärtsilä Marinea muodostettiin himoitsi kaupunki Hietalahtea asuntokäyttöön. Voidaan toki väittää, ettei silloin vielä osattu ennustaa aluskokojen valtavaa kasvua, joka katkaisi Hietalahden telakan risteilijöiden rakennusputken - mutta Hietalahden oma R&D-osasto jo tuolloin post-panamax -laivoja suunnitteli, ja jo Fantasy-luokkaa rakentaessa jouduttiin turvautumaan Vuosaaren altaaseen kun ne eivät Hietsuun tuolloin mahtuneet. (Toki Hietalahden allasta sitten pidennettiin, mutta olisi ehkä jotain voinut arvata pidennystarpeestakin).

No, nyt on tältä osin maito maassa ja pitää miettiä, miten Hietalahti saadaan toimimaan, jos saadaan. Kuten Juhanin tuolla aiemmin linkittämästä artikkelista selviää, on Hietalahden telakan "pohjoisen alueen" eli telakka-altaan ympärillä olevan osion vuokrasopimus jatkuu vuoteen 2035 asti - mutta Hernesaaren puolen alueen sopimus jatkuu vain vuoteen 2020 ja sen jälkeen se tullaan muuttumaan asunnoiksi muun Hernesaaren kanssa. Tuolla "eteläisellä alueella" on kuitenkin paljon toimintoja, joita on vaikeaa tunkea jäljelle jäävälle alueelle. Tilaa ei määrättömästi ole.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #63 : 08.05.2017, 10:52:50 »
Mielestäni olisi harvinaisen lyhytnäköistä toimintaa ajaa toimiva telakka alas vain siksi, että kaupunki on aikojen saatossa levittäytynyt sen ympärille ja "arvokas merenranta-alue" haluttaisiin nyt muuttaa kovan rahan asunnoiksi. Tämän päivän Suomessa ei todellakaan ole läpihuutojuttu rakentaa Hietalahden kaltaista katettua Panamax-kokoluokan uudisrakennustelakkaa "tyhjästä" - vaikka rahaa jostain tyhjästä ilmestyisikin tällaisen laitoksen rakentamiseksi, missä tahansa rakkaan rikkonaisen rannikkomme varrella alkuperäisväestö asettuisi yksissä tuumin uutta teollisuusaluetta vastaan. Olisi takuulla helpompaa ja halvempaa tempaista uusi telakka vaikka tuohon Suomenlahden vastarannalle, jossa uudet työpaikat takuulla otettaisiin ilomielin vastaan.

Kun Vuosaaren telakka-alas erotettiin merestä kymmenisen vuotta sitten ja sittemmin täytettiin, koin tämän menetykseksi, koska Suomeen ei koskaan enää koskaan tulla rakentamaan yhtä suurta uutta kuivatelakkaa - nyt "monttuja" on jäljellä neljä.

Luulen, että kukaan ei ole telakkatoimintaa eikä sen työpaikkoja vastaan, päinvastoin. Sen jälkeen kun sataman rautatie rullattiin pois ja Länsiterminaalin liikennemäärien kasvaessa koko alue on jo logistisesti kivulias paikka. En tiedä millä kaikki tavara sinne tuodaan, mutta en ihmettelisi jos laiva olisi helpoin tapa.

Eihän sen telakan tarvitse olla merenrannalla. Riittää kun sinne pääsee laivalla helposti ja mielellään junarata ja muut yhteydet toimivat. Se voi yhtä hyvin olla jokisuisto tai jopa kaivettu kanava jos halutaan säästää rantaa. Toisaalta maa on kuin saari joten kyllä se rantapaikkakin luulisi löytyvän rikkonaiselta rannalta.

Suomessa laitetaan tyhmempiinkin asioihin rahaa joten tuskin se rahasta on kiinni. Telakan infra rapisee jatkuvasti joten voisi kuvitella, että se vaatii jossain vaiheessa altaiden peruskorjauksen tms jonka voisi yhtä hyvin tehdä muuallakin. Hallit voi varmasti siirtää ja säästää siinäkin.

Lainaus
Niin ikään myös muun toimivan teollisuuden alasajo heikkojen suhdanteiden ja epäonnistuneiden omistajanvaihdosten seurauksena on minua aikojen saatossa masentanut - Salon sokeritehdas, Koverharin terästehdas ja Lohjan Kalkkitehdas näin esimerkkinä. Toki minua viisaammat ovat sanoneet, että tulevaisuudessa Suomen talouskasvu tulee perustumaan mm. asuinrakentamiselle, mutta itse olen nuoresta iästäni huolimatta sen verran vanhanaikainen, että jaksan uskoa perinteiseen vientiteollisuuteen ja sen hyötyihin tämän maan kansantaloudelle.

Joo, se on huomattu, että toistemme paitojen pesuun uskovien määrä on kasvussa vuosi vuodelta. Silti pitäisi saada uusi iPhone jolla voi osallistua kapitalismin vastaiseen taisteluun.

Lainaus
Eniten tässä pelottaa, että Arctech jää sijaintinsa ja omistajansa vuoksi "väliinputoajaksi" joka ei saa tilauksia idästä eikä lännestä, ja sen seurauksena yhtiö ei näe seuraavaa vuosikymmentä.

Tämä välillisesti sivuaa vähän sitä vaikutuspiirikeskustelua. Mihin leiriin kuulutaan? Arktisten alueiden kehitys, siellä tarvittava kalusto ja puolustusteollisuus. Nato vai yksin 144 miljoonan väestöä vastaan? Eikö sitä kumppania olisi löytynyt aikanaan USA:sta? Ei varmaan kun presidentilläkin oli porttikielto valkoiseen taloon. Olisi ainakin ollut stabiilimpi osapuoli ja jakanut länsimaiset arvot. Virossa kumppanuus on tuonut paljon erinäköistä bisnestä tukikohtien kunnostamisessa ja alan teollisuudessa. Pientä ehkä Suomelle, mutta niin on maakin viidesosa väestöltään.

Lainaus
Helsingin telakan voisi pelastaa vaikkapa se, että se katsottaisiin sijainnistaan huolimatta venäläiseksi yritykseksi. Venäjän jäänmurtajalaivasto vanhenee, mutta korvaavien alusten rakentaminen venäläisillä telakoilla on edennyt vaihtelevalla menestyksellä - Pietarissa rakenteilla olevat 25 ja 60 megawatin jäänmurtajat ovat vuosia myöhässä alkuperäisestä aikataulustaan. Suomessa suunniteltuja jäänmurtajia rakentavalla Viipurin telakalla taas on jo täystyöllisyys tuleviksi vuosiksi suurien troolaritilausten takia.

Eikös venäläisissä jäänmurtajissa ole yleensä atomeilla toimivat vedenkeittimet? Miten sellaisen rakentaminen Helsingin keskustassa olisi mahdollista? En oikeasti tiedä, kysyn ja ajattelen ääneen. Ehkä sauvat voisi ladata asiakkaan laiturissa vasta ja tehdä koeajot muualla? Tai jotain.

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #64 : 08.05.2017, 11:03:16 »
Tuosta asuinalueesta ja telakasta tuli mieleen yksi hupaisa tarina.

Kyläilin vuosia sitten yhden neitokaisen luona telakan vierellä ja hän kertoi tarkastaneensa ostamansa asunnon viikonloppuna sunnuntaina. Muuton jälkeen ikkunoissa ei ollut heti verhoja, mutta asia ei haitannut koska huoneisto oli korkealla, tien vieressä eikä kadun toisella puolella ollut toista kerrostaloa vaan avoin telakan piha jossa ei ollut korkeita rakennuksia.

Hän sitten ekana maanantaina suihkun jälkeen kuivasi mirriään keskellä olohuoneen lattiaa ja alkoi tuntea olonsa vaivaantuneeksi. ikkunaan kurkattuaan tajusi katsovansa silmiin tuntematonta vierasta ukkoa. Tuo tuijottaja istui telakan nosturin hytissä, nosturi joka oli jossain vaiheessa ajettu kapean kadun toiselle puolelle.

Oli sitten ostanut verhot suunniteltua nopeammin.

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1535
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #65 : 08.05.2017, 12:58:32 »
En tiedä millä kaikki tavara sinne tuodaan, mutta en ihmettelisi jos laiva olisi helpoin tapa.

Lohkot, Azipodit, moottorit, LNG-tankit jne. tuodaan proomuilla ja kansilastialuksilla. Isompia lohkoja voidaan myös hinata kelluvina. Pienempi tavara kulkee sitten kumipyörillä.

Suomessa laitetaan tyhmempiinkin asioihin rahaa joten tuskin se rahasta on kiinni. Telakan infra rapisee jatkuvasti joten voisi kuvitella, että se vaatii jossain vaiheessa altaiden peruskorjauksen tms jonka voisi yhtä hyvin tehdä muuallakin. Hallit voi varmasti siirtää ja säästää siinäkin.

Vaikka valtio ja kunnat laittavatkin rahaa herra ties mihin ihmehankkeisiin (esimerkkinä Salon viimeaikainen Hyperloop-sekoilu), kaupallisella yrityksellä on eri lähtökohdat investoinneille. Hietalahden kaltaisen olemassa olevan ja toistaiseksi käytössä olevan telakkainfran kunnostaminen on takuulla halvempaa kuin peruskallion räjäyttely jossain tiettömien taipaleiden takana - vaikka hallit ja muut rakennukset voisikin teoriassa siirtää, kallioon louhittua monttua on paha ottaa mukaan.

Eikös venäläisissä jäänmurtajissa ole yleensä atomeilla toimivat vedenkeittimet? Miten sellaisen rakentaminen Helsingin keskustassa olisi mahdollista?

Venäjällä on tällä hetkellä käytössä neljä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa, joista kaksi on rakennettu Helsingissä, ja rakenteilla kolme uutta murtajaa Pietarissa. Vastaavasti ei-ydinkäyttöisiä jäänmurtajia (ml. offshore-alukset, joita Helsingin telakkakin rakentaa) on käytössä, rakenteilla tai tilattuna yli 50.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Vs: Venäläisyhtiö ostamassa puolet STX:n Helsingin telakasta?
« Vastaus #66 : 08.05.2017, 13:15:20 »
Vaikka valtio ja kunnat laittavatkin rahaa herra ties mihin ihmehankkeisiin (esimerkkinä Salon viimeaikainen Hyperloop-sekoilu), kaupallisella yrityksellä on eri lähtökohdat investoinneille. Hietalahden kaltaisen olemassa olevan ja toistaiseksi käytössä olevan telakkainfran kunnostaminen on takuulla halvempaa kuin peruskallion räjäyttely jossain tiettömien taipaleiden takana - vaikka hallit ja muut rakennukset voisikin teoriassa siirtää, kallioon louhittua monttua on paha ottaa mukaan.

Pointti on siinä, että ne hallit purettuina ei ole juuri isompia kuin ison risteilyaluksen siirtely Turusta Helsinkiin viimeisteltäväksi. Tuskin se on ongelma.

Telakka on nykyään yksityinen ja mm yksityinen Talvivaara on hyvä esimerkki, että maaperää voi muokata nykykalustolla jos siihen löytyy syy. Naapuriin Salmisaareen louhittiin tolkuttomat kivihiilisiilot maan alle, ne on varmaan jo unohtuneet kun ovat syvällä piilossa.

Se syy on henkilöstö joka jää Suomeen joka tapauksessa, plus muut kilpailutekijät. Jos niitä ei ole, ei tarvita Helsingin telakkaakaan. Tuskinpa se tilanne niin huono on.

En usko, että parin altaan louhiminen sitä bisnestä kaataa. Olin aikanaan UKI:n autotetaan remontissa mukana ja sinne louhittiin linjan revisiossa kalliota pelkästään siksi, että saatiin tuotantolinja menemään halutusti. Se tehtiin vieläpä nopeasti. Pienempi projekti mutta kantakaupungin laajeneminen on myös isompi taustatekijä.

Lainaus
Venäjällä on tällä hetkellä käytössä neljä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa, joista kaksi on rakennettu Helsingissä, ja rakenteilla kolme uutta murtajaa Pietarissa. Vastaavasti ei-ydinkäyttöisiä jäänmurtajia (ml. offshore-alukset, joita Helsingin telakkakin rakentaa) on käytössä, rakenteilla tai tilattuna yli 50.

ACK.

Yhtä kaikki, ymmärrän molempia osapuolia. Yleinen trendi on vain näiden juttujen siirtyminen hiljaa kaupungin rajojen mukana.