Kotkan saaristoliikenteestä

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 28.08.2002, 12:16:09

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 03.08.2005, 15:16:42
kunnes myytiin Kotkaan. Siellä se joutui ensin toimettomaksi, kun SSL oli tehnyt Satavalla edullisemman liikennöintitarjouksen, kuin Perheenmies Tekloillaan.
Nyt taidat muistaa vähäsen väärin. Skarpenhan pääsi heti Kotkassa talvella 96 liikenteeseen ja jatkoi sitä muutaman vuoden ajan nimenvaihtonsa jälkeen ennen kuin Satavaa tuotiin kilpailemaan Kotkaan. Satavahan oli Kotkassa vasta 2000-luvun puolella melko tarkan muistikuvani mukaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Näinhän se tietysti olikin. Muistikuviani sotkee se, että Skarpen ehti, jouduttuaan pois MKL:n palveluksesta, välillä hetken kuulua myös Royal Linelle, joka oli suunnitellut sitä Suokin linjalle. Tuolloin alus makasi toimettomana, en tosin muista, missä.
Satava oli kuitenkin syksyllä 2001 Nauvon Pärnäsissä SSL:n väreissä, joten tuolloin Kotkan vesillä on jo ajettu Teklalla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

#17
Saaristoliikenteen turvallisuutta parannetaan

Kotkan-Haminan seudun saaristoliikenteen meriturvallisuutta parannetaan hankkimalla Itäisellä Suomenlahdella turisteja kuljettaviin aluksiin ajanmukaista hengenpelastuslaitteistoa. Cursor osakeyhtiö on hakenut Kymenlaakson liitolta rahoitusta 100000 euron laitehankinnoille.

Saaristoliikenteen aluksiin on tarkoitus hankkia mm. puhallettavia pelastuslauttoja, pelastuspukuja ja merenkulkulaitoksen tiukentuneen tulkinnan mukainen radiovarustus. Hankinnoilla turvataan vähintään neljän matkailuyrityksen toiminnan jatkuminen ja parinkymmenen henkiön työllisyys.

YLE Kymenlaakson uutiset 13.6.2006


Sotka II:lla Sapokasta Haapasaareen kesäisin liikennöivä Tapani Liikanen valitti jo keväällä Kymen Sanomissa tiukentuvien turvallisuusvaatimuksien tekevän toiminnan jatkamisen mahdottomaksi. Olen aina ihmetellyt miksei Haapasaareen liikennöi MKL:n Tekla I:n muutaman viikottaisen vuoron lisäksi kuin tuo pieni ja vanha

Sotka II, kun esim. Kaunissaareen pääsee kunnon Vire-tuureilla. Haapasaaristo on kuitenkin uloimpana Kotkan edustan saarista, joihin on säännöllinen tuuriyhteys ja siten se on kesäisin myös turistien suosiossa. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen laivureiden herrasmiessopimus.

Lainaus käyttäjältä: Mikko Ringman - 03.08.2005, 11:53:17
Liikennöikö vielä tämä turussa 96vuoteen saakka ajanut yhteysalus ms skarpen (nyk. tekla 1) vielä sillä kotkassa päin?
Ja missä kunnossa alus on. Muistaakseen se on sisaruksiaan 10meriä lyhyempi? SE on kai ainoa Falkööstä,Rosala 2 ja Jurmo 2:sta jota ei ole pidennetty?
Tähän topiciin on varmaan syytä liittää albumi, jonka kuvasin Tekla I:llä viime talvena.
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Tekla%20I/

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 13.06.2006, 16:27:49
Sotka II:lla Sapokasta Haapasaareen kesäisin liikennöivä Tapani Liikanen valitti jo keväällä Kymen Sanomissa tiukentuvien turvallisuusvaatimuksien tekevän toiminnan jatkamisen mahdottomaksi.

Sotka II on nyt sitten ilmeisesti lopettanut liikennöimisen Haapasaareen ja säännöllinen Haapasaaren liikenne on vain muutaman viikottaisen Tekla I:n MKL:n sponsoroiman yhteysalusvuoron varassa. Lähes ennennäkemättömän huonoiksi on siis yhteydet Haapasaareen menneet.
http://www.henriettamediat.fi/aikataulut/

Tämän vuoden lopulla Kotkan saariston yhteysalusliikenne on taas kerran katkolla, kun toistaiseksi saariston asiointiliikennettä MKL:n tuella hoitava laivuri Taisto Perheenmies jää eläkkeelle. Ensi talveksi pitäisi löytyä siis vähintään Teklan veroinen alus ympärivuotiseen liikenteeseen, vai ostaako joku Teklan ja jatkaa sillä liikennöintiä. Satavahan on jokunen vuosi sitten Kotkan talviliikenteessä Teklan lisäksi nähty, mutta tuskin ainakaan Finstaship lähtee Kotkan saariston liikenteeseen. Kuutsaloon ollaan saamassa vihdosta viimein kunnollinen kelirikkolaituri, sillä laiturin rahoituksen pitäisi tulla valtion ensi vuoden budjettiin. Tähän astihan matkustajat on jouduttu jättämään talvella jäälle Kuutsalon edustalle, kun nykyinen laituri ei kestä talviliikennöintiä.

Kimmo Rantanen

#19
Yhteenveto Kotkan, Pyhtään ja Haminan saaristoliikenteestä 2006

Reittiliikenne tuurimoottoreilla Kotkan, Haminan ja Pyhtään saaristoon:

-Haminan Tervasaaresta Tammioon ja Ulkotammioon liikennöi kotkalainen Meriset (normaalisti Vikla I:llä).
M/S Vikla I (100 matkustajaa)
M/S Vikla II (100 matkustajaa)
M/S Vikla III (130 matkustajaa)

-Kotkan Sapokasta Varissaareen, Kuutsaloon, Kaunissaareen ja Haapasaareen yhteysalusliikennettä harjoittaa tämän vuoden loppuun asti kotkalainen Ky T. Perheenmies ja kumpp.
M/S Tekla I (98 matkustajaa), Kaunissaareen, Haapasaareen ja talvella Kuutsaloon.
M/S Tekla III, ajaa yleensä avoveden aikana Kuutsaloon.
M/S Marian, Sapokka-Varissaari.

-Kotkan Sapokasta Pyhtään Kaunissaareen liikennöi myös pyhtääläisen Kaunissaaren maja Oy:n M/S Vire.

-Pyhtään kirkonkylästä Keihässalmen kautta Kaunissaareen liikennöi pyhtääläinen Saaristoliikenne Jonmar Ky.
M/S Alfa (86 matkustajaa)

Edellä mainittujen lisäksi risteilyjä ja tilausliikennettä itäisellä Suomenlahdella harjoittavat myös:

-Metsolan merimatkat, Kotka, M/S Kajava (129 matkustajaa) ja M/S Kajava II (129 matkustajaa)
-Eagle travels, Kotka, ilmatyynyalus "Eagle" (5 matkustajaa)
-Kristina Cruises, Kotka, M/S Kristina Brahe (176 matkustajaa/129 hyttipaikkaa)
-Saarikyyti, Hamina, M/S Nuokko (12 matkustajaa/6 vuodepaikkaa)
-Herring Ky, Hamina, Troolari Herring
-HaapaSaariston Matkat, Kotka, Taxi-vene (12 matkustajaa)
-Vivan Yhdistys Ry, Kotka, M/AUX Vivan (90 matkustajaa/35 hyttipaikkaa)
-Herman Marine, Kotka, S/Y Hulda (12 matkustajaa)
-Sea Fishing Tynnyrkari Oy, Kotka, "Targa"
-Tapani Liikanen, Kotka, M/S Sotka II
-http://www.vimpa.com/, Hamina
-Kotka Sailing, Kotka, purjealukset 11+11 matkustajaa/vuodepaikkoja 8+9.
-Festina Charter, Kotka, Marino Barracuda (5 matkustajaa)
-Lisäksi on vielä joitakin kalastusmatkoja järjestäviä yrityksiä...

Jollakin lisättävää?

Raine Taponen

Lisättävää:Todella hyvin laadittu liikennöintiluettelo, R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kimmo Rantanen

Saariston yhteysliikenteen tukea leikataan jälleen rajusti

Suomenlahden saaristoliikenteen rahoitus uhkaa pudota alle puoleen nykyisestä. Valtion ensi vuoden budjettiesityksessä liikenteen tukeen esitetään 286-tuhatta euroa.

Kotkassa saarten yhteysliikennettä hoitava yrittäjä Taisto Perheenmies sanoo, että tukea tarvittaisiin pelkästään Kotkan edustalla noin 350-tuhatta vuodessa. Nykyisillä polttoainehinnoilla yrittäjälle ei Perheenmiehen mukaan paljoa käteen jää.

Perheenmies aikoo jäädä eläkkeelle vuodenvaihteessa, eikä ole jättänyt merenkulkulaitokselle tarjousta jatkosta. Määräaikaan mennessä Kotkan Pyhtään seudulta on tullut yksi liikennöintitarjous.


YLE Kymenlaakson uutiset 23.8.2006

Kymen Sanomissa kerrottiin myös Tekla I:n käyvän ahtaaksi keväisin Kuutsalon vuoroilla, jonka totesin itsekin viime huhtikuussa, kun avattujen Kotkan ja Haminan laivaväylien takia jäätiemahdollisuuskin on jätetty käyttämättä. Kymen Sanomien artikkelissa verrattiinkin hyvin valtion vastuuta vastaavanlaisissa tapauksissa, kun uusia teitä rakennetaan, niin onhan tielaitoksen rakennettava uusi kulkutie vanhoille asumuksille estetyn kulun tilalle, vaikka sitten kalliine tunneleineen ja siltoineen. Merenkulkulaitos taas aikoo ilmeisesti yhteysalusliikenteen määrärahoja vähentämällä ja muut liikkumistavat estämällä (avaamalla väyliä) asettaa sadat saarissa vakituisesti asuvat ja mökkiläiset saartoon tai ainakin vähentää asiointiliikennettä lähes olemattomiin eli ehkä yhteen vuoroon viikossa. ::)

Timo Lehtinen


Kuuttalolaisethan ovat pitkään toivoneet lisää vuoroja siihen päähän. Siirtyisikö Tekla ajamaan useammin Kuutsaloon jos Haapasaaren liikenteestä luovutaan tai olennaisesti vähennetään? Jos asiointiliikenne Haapasaareen vielä olennaisesti vähenee, lienee se haapasaarelaisille erittäin kova isku. Parhimmassa tapauksessa vähentää jopa mökkiläisten määrää ja vie kaupan saaresta. Elämme jännittäviä aikoja!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 23.08.2006, 23:51:07

Kuuttalolaisethan ovat pitkään toivoneet lisää vuoroja siihen päähän. Siirtyisikö Tekla ajamaan useammin Kuutsaloon jos Haapasaaren liikenteestä luovutaan tai olennaisesti vähennetään? Jos asiointiliikenne Haapasaareen vielä olennaisesti vähenee, lienee se haapasaarelaisille erittäin kova isku. Parhimmassa tapauksessa vähentää jopa mökkiläisten määrää ja vie kaupan saaresta. Elämme jännittäviä aikoja!

Aukihan on vielä sekin kuka vuodenvaihteen jälkeen hommaa jatkaa. Tuurimoottorialalla uusilla yrittäjillä (Jonmarin Hietakangas, Kaunissaaren majan tyypit tai Metsolan merimatkojen Pastinen&Jäntti tms.) voisi uskoa olevan kiinnostusta laajentaa liikennöintiä ympärivuotiseksi ostamalla yksinkertaisesti  Perheenmieheltä Tekla I:n ja jatkaa sillä liikennöintiä. Supistukset voisi käytännössä olla juuri sen suuntaisia, että Haapasaaren ja Kaunissaaren pitkien reittien lähtöjä vähennettäisiin yhteen :o tai kahteen vuoroon viikossa ja Kuutsalon ilmeisesti kannattavampaa liikennettä lisättäisiin. Käytännössähän tämä vaikeuttaisi juuri esim. Haapasaaren osuuskaupan toimintaa tuoretavaratoimitusten harventuessa ja ainakin viime kevät-talven jäätilanteen toistuessa Teklan kulku Haapasaareen todennäköisesti estyisi väylän jäätyessä täysin umpeen liikennöinnin harventuessa. ::) Kaunissaaren lähellehän kyllä pääsee vähän paremmin isompien laivojen avaamaa ränniä pitkin.

Timo Lehtinen

Tiedä sitten kuinka paljon Haapsaaren liikenteestä siirtyisi sitten Puolustusvoimien kontolle. Nythän talvikaudella Vahakari käy saaressa kahdesti viikossa ja Rankin lakkauttamisen jälkeen periaatteessa yksi vuoro lisää voisi olla mahdollinen, joskaan ei todennäköinen. Toivottavasti Haapasaari ei kuitenkaan talvellakaan täysin jäisi vahakarin huollon alle, kun jo nyt on ihan tareeksi huoltamista talvella.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Rantanen

Prkl. :o Unohdin sitten koko Vahakarin olemassaolon tuossa edellistä viestiä raapustaessani, joten eiköhän silläkin kulje tarvittaessa Haapasaaren kaupan tavaraa, mutta mitenkäs senkin liikennöinnille kävi viime kevään jäätilanteen vallitessa, kun jäin siihen käsitykseen, että koko Haapasaari oli yhteysalusten tavoittamattomissa, kunnes Viikari avusti Teklan perille?

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 24.08.2006, 00:44:58
Prkl. :o Unohdin sitten koko Vahakarin olemassaolon tuossa edellistä viestiä raapustaessani, joten eiköhän silläkin kulje tarvittaessa Haapasaaren kaupan tavaraa, mutta mitenkäs senkin liikennöinnille kävi viime kevään jäätilanteen vallitessa, kun jäin siihen käsitykseen, että koko Haapasaari oli yhteysalusten tavoittamattomissa, kunnes Viikari avusti Teklan perille?

Muistaakseni alus pääsi kyllä perille joka kerta, tosin usein myöhässä aikataulustaan, mutta ajatta ei jään takia tainnut jäädä yksikään vuoro.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Rolf Jacksen

Päivityksenä tänään tuli tiedotusvälineistä tieto Saaristomeren ulkopuolisille aluiella annetusta ½ miljoonan euron lisärahasta.

Mikko-Oskari Koski

Tässähän on ongelman ydin oikeastaan samantyyppinen, kuin Saaristomerelläkin: kesäaikaan on niin matkustajia kuin rahtiakin, mutta suurimman osan vuotta ei. Löpöä palaa kuitenkin aina ja liikenteen on pelattava kaikissa säissä ja jäissä.
Tulevaa kilpailuasetelmaa (sellainenhan joka tapauksessa on kaikesta mörököllilaitoksen ostoliikenteestä käytävä) voisi piristää tieto siitä, miten Stasin ja yksityisoperaattorien toimenkuvat Saaristomerellä jatkossa jakautuvat. Mikäli Kotkan alueelle haluttaisiin lisäkapasiteettiä, voisi esim.joku kolmikosta Jurmo II-Rosala II-Falkö olla sinne Teklaa sopivampi. Lisävuorojahan ei liene odotettavissa, ellei EU:n tukirahoja sotketa tähänkin... ::)

Mielenkiintoinen kysymys Vahakariin liittyen: Voisiko armeijan alainen yksikkö osallistua tällaiseen tarjouskilpailuun tai voisiko sen intresseissä olla myydä joku Valaista esim.jollekin kisaan osallistuvalle operaattorille? Tyypin alukset sinällään kyllä sopisivat hiukan iloisemmin maalattuina ja ilman tykkilöään saaristoliikenteeseenkin, nimimerkillä kolmen viikon kokemuksella 323 Vänöltä Hangon ja Rysän väliltä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Rolf Jacksen - 24.08.2006, 09:47:28
Päivityksenä tänään tuli tiedotusvälineistä tieto Saaristomeren ulkopuolisille aluiella annetusta ½ miljoonan euron lisärahasta.

Kymenlaakson uutissa kerrotaan kylläkin koko rannikon saaristoliikenteen tukemiseen annettavan puoli miljoonaa lisätukea, eikä koko lisärahaa Saaristomeren ulkopuolisille alueille, tosin ainakin Iniön liikenteen Aurora on siirtymässä ensi vuoden alusta tieliikelaitoksen hoidettavaksi, joten saaristomerellä merenkulkulaitoksen liikennekuluissa pitäisi tulla säästöä. ::)

Saaristoliikenne saa lisää rahaa ensi vuonna

Hallitus hyväksyi budjettiriihessä puolen miljoonan euron lisäyksen saaristoliikenteen kuluihin. Valtion tuki nousee kaikkiaan runsaaseen kuuteen ja puoleen miljoonaan euroon. Liikenneministeri Susanna Huovisen mukaan lisäyksellä turvataan liikennettä Kotkan ja Pyhtään alueella sekä Porvoon, Tammisaaren ja Turun saaristossa.


YLE Kymenlaakson uutiset 24.8.2006