Kirjoittaja Aihe: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle  (Luettu 5704 kertaa)

Vesa Penttilä

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 60
Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« : 09.12.2014, 10:18:28 »
Tallinksilja Cargon Facebook sivut kertovat seuraavaa.  The service between Tallinn and Vuosaari in Helsinki has been confirmed and M/S Sea Wind will start on the line in January 2015. Her last departure on the Turku - Stockholm line is on 21.12. from Turku at 21:15 and her first departure from Tallinn to Helsinki is on 8.1. at 17:30.
2,4,13 Star 3,4,13 Silja(Tallink) Europa6,4,13 M/S Finlandia25.5.13 Silja Europa10.8 Silja europa
8.11.13 M/S Mariella
M/S Viking Cinderella 14-15.12.13 Tallink Europa 15,2-16,2 Deluxe 12,5,14 Silja Serenade

Rami Kristian Wirrankoski

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 333
  • ss Turso, kestävää rautaa 1940-luvulta!
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #1 : 09.12.2014, 11:46:16 »
Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #2 : 09.12.2014, 17:02:55 »
Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...

Olihan siitä syksyllä puhetta, mutta ei kirkossa kuulutettua. Nyt se sitten on varmaa.
Kaksi laivaa hävinnyt nyt Turku/Naantali linjoilta. Varmasti tällä on parantava vaikutus merenkurkun liikennemääriin.
M/S Haaparanda ei jätä ketään kyydistä.
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:


Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 381
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #4 : 12.07.2017, 13:05:29 »
Nyt Tallink ilmoittaa, että Viron pään osoite muuttuu Muugaksi, koska sieltä pääsee nopeammin Tallinnan ohi Via Balticalle ja välttää samalla ruuhkaisen keskustan. Olisiko tässä ideaa Superfast VII ja VIII:n sijoituspaikaksi, kun Stenan rahtaus loppuu Kiinan lauttojen valmistuessa? Eikö olisi ammattiliikenteelle ja autoilijoille hyvä lisä Länsisataman sumpun sijaan? Suoraan kehätielle myös Stadissa.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2247
    • kships.blogspot.com
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #5 : 12.07.2017, 15:02:53 »
Saa nähdä miten Superfastien ja Kiinan-ihmeiden kanssa käy. Britannian lauttaskeneä paremmin tuntevat tuntuvat olevan sitä mieltä, että uutisoinnista huolimatta kaikki neljä ekan sarjan kiinalaista eivät tule Irlanninmerelle (ja vaikka tulisivatkin niin Stena saisi Superfastit työllistettyä omassa laivastossaan). Yksi Fasteri voisi tietysti olla Vuosaari-Muuga -välille ihan relevantti Sea Windin tilalla, mutta jotenkin vaikea uskoa että molemmille löytyisi tuolta töitä. Sinällään tällä hetkellä kysyntä oikeastaan mille tahansa autolautoille on sitä luokkaa, että Fastereille ei pitäisi olla vaikeaa löytää ostajaa. Tosin, onko kysyntää vielä rahtausten loppuessa onkin ihan toinen kysymys.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Johan Snellman

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #6 : 12.07.2017, 21:14:05 »
Nyt kerrotaan että SF VII ja SF VIII on myyty Stenalle. Luovutus loppuvuodesta. Hinta n 135 meur yhteensä.

Harri Muhonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 110
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #7 : 12.07.2017, 21:16:31 »
Kyllä näin. Tallink on tänään tehnyt myyntisopimuksen näistä kahdesta aluksesta Stenan kanssa hintaan 133,5 miljoonaa euroa.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 381
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #8 : 13.07.2017, 14:12:35 »
Sehän olikin ajankohtainen pohdinta sitten. Atlantic Visionin rahtaus alkaa ilmeisesti olla myös lopuillaan, viimeisin sopimus on julkaistu helmikuussa 2015 ja päättyy nyt marraskuussa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2017, 14:35:41 kirjoittanut Joonas Kortelainen »

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #9 : 13.07.2017, 17:25:44 »
No Tallinkilla on varmaankin neljä vaihtoehtoa laivalle:
1. Jatkaa rahtausta Kanada
2. Myydä laiva jollekkin
3. Vuokrata tai myydä Stenalle. Jälkimmäinen on mielestäni ajankohtaisempi
4. Laittaa laiva esim. Vuosaari-Muuga reitille

Itse pitäisin vaihtoehto kolmosta parhaana, jos sen vielä Stena ostaisi 60-70 miljoonalla. Silloin heillä olisi neljä fastia laivueessa. Tallink saisi näistä kolmesta laivasta taloutta varsin hyvälle pohjalle. Voisi jopa poikia Turkuun Megastarin sisaren tilauksen tai voipa olla, että Saksasta laivan saa nopeammin liikenteeseen. Miten kummallakin telakalla on aikaa tehdä uusi Gigastar?
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2247
    • kships.blogspot.com
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #10 : 13.07.2017, 22:05:01 »
Jos olen käsittänyt oikein on Papenburgissa nykyään kaksi rakennusallasta, joista pienemmän tilauskirjassa ei kai ole muita kuin 2019 valmistuva Saga Cruisesin uudisrakennus (ja Megastarin pitäisi käsittääkseni siihen mahtua). Jos näin on niin Papenburg voi toimittaa Gigastarin jo 2020, kun taas Turussa on tilaa vasta joskus 2022-23 -akselilla.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #11 : 14.07.2017, 22:25:35 »
Ja jos lohkot kokoaa Saksassa ja hinaa sen Suomeen, niin mahdollisuus saada laivasta suomalaisempi. Pitää tietysti olla sopiva väli Turussakin, et varustelu laituri on vapaana. Mahtaako sellaista kohtaa olla. Mut jos ja kun Gigastar tilattaisiin Saksasta niin kyllähän siitä laivasta isot urakat Suomeenkin tulisi alihankkijoille. Pystyykö papenburg tekemään laivan samoilla piirustuksilla vai onko lohko tuotannossa jotain eroa. Olen käsittänyt et kaikilla telakoilla ei pysty tekee samalla tavalla. Korjatkaa jos olen väärässä. Gigastar kolmella lähdöllä varmasti korvaa Seawindin hävitty kaistametrit, kun sitä löytyy kuitenkin huomattavasti enemmän kun Starista. Matkustaja puoli hyötyisi kummasti tässä. Megalla ja Gigalla varmaankin pääsee 20 vuotta liikenteessä. Sen jälkeen suurimpia muutoksia pitää varmasti ajatella Viron liikenteeseen Ahvenanmaalla.
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:

Johan Snellman

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle
« Vastaus #12 : 15.07.2017, 00:50:23 »
Käytännössä Papenburg joutuu tekemään suurimman osan työkuvista uudestaan - sama tilanne oli pitkälti jo Turku-Rauma-Helsinki. Kaikki lähtee siitä kuinka pitkiä teräslevyjä haluaa käyttää ja minkä painoisia lohkoja tehdään. Työkuvien teko ei nyt ole kovin kallista tuntityötä. Suomalaiset telakat ovat käyttäneet sekä Intialaisia että Vietnamilaisia suunnittelutoimistoja, puhumattakaan itäblokin maalaisista. Perussuunnittelu pyritään tekemään itse tai suomalaisten toimistojen kanssa, jos oma kapasiteetti ei riitä.
Sagalla taitaa muuten olla optio toisesta laivasta (jollei se ole jo tilattukin - en ole eläkeläisenä enää ihan kärryillä).