Hapag Lloyd tilasi kaksi risteilijää VARDilta

Aloittaja Juhani Mehto, 29.08.2016, 15:58:55

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Tässä jo muutaman päivän ikäinen uutinen, saksalainen Hapag-Lloyd Cruises tilasi kaksi pientä risteilyalusta norjalaiselta, Fincantierin enimmäkseen omistamalta VARDin telakalta. Alukset ovat 138 metriä pitkiä ja kooltaan 16.100 bt, ja ne kuuluvat 'tutkimusretki'-segmentin (expedition) risteilyaluksiin. Niillä on tarkoitus tehdä risteilyitä niin antarktiksella kuin arktiksellakin, mutta myös mm. Amazonilla. Alukset valmistuvat vuonna 2019.

Sjöfartstidningen

Vardin telakka on saanut lyhyen ajan kuluessa tilauksen samaan segmenttiin kuuluvalta ranskalaiselta PONANTiltakin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Ja nämä Hapag-Lloydin tilaamat laivat ovat ne, joiden esisopimuksesta VARD tiedotti toukokuussa, mutta ei kertonut varsinaista tilaajaa. Tuolloin näiden huhuttiin menevän SunStone Shipsin omistukseen rahdattavaksi Quark Expeditionsille, vaan toisin kävi.

Itseäni vähän kummastuttaa suomalaisten telakoiden menestys Expedition-pirskeissä. Kaikki Vardilta tilatut kuusi laivaa, Kroatiassa rakennettava Scenic Eclipse ja Crystal Cruisesin MV Werfteniltä tilaamat meriliikenteen uudisrakenteet on kaikki tarkoitus jäävahvistaa polaariluokkaan. Meillä pitäisi Suomessa olla maailman paras jäänmurtajaosaaminen ja parhaiden joukossa oleva risteilijäosaaminen. Mutta sitten kun tilataan jäätämurtavia risteilijöitä niin Suomeen ei saada ainuttakaan tilausta?

Tuomas Romu

#2
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.09.2016, 23:11:41
Mutta sitten kun tilataan jäätämurtavia risteilijöitä niin Suomeen ei saada ainuttakaan tilausta?

Nämä eivät ole jäätämurtavia risteilijöitä - jääluokka on PC 6 eli vastaavat karkeasti täkäläisiä matkustaja-autolauttoja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Johan Snellman

PC6 vastaa taulukoiden mukaan 1A Superia, eli luokkaa jossa lähes kaikki maamme autolautat ovat. Raumalla tehty AGULHAS on esim tehty jääluokkaan PC-5. Eli kyllä niitä melkein kuka tahansa tekee, sääntökirja vaan käteen ja pienellä rahalla saa suomalaisista laiva-alan toimistoista paljon tietoa.

Kalle Id

Joo, olisi pitänyt olla tarkempi sanavalinnoissani.

Tuomas Romu

Menee hieman aiheen vierestä, mutta Kallen toiveisiin on ehkä tulossa vastaus:

https://www.youtube.com/watch?v=pcPpU-cde10
All information and details given in good faith but not guaranteed!