Jäätalvi 2016-2017

Aloittaja Janne Koskinen, 27.09.2016, 15:17:22

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

[quote author

Hiukan toi "murtotarve" Saimaalla kummastuttaa: "Saimaalla ja Saimaan kanavassa on 2-10 cm paksua jäätä."? Tarvitaanko 2-10 cm jäähän avustusta?
[/quote]

Pyhäselällä Joensuussa vajaa kymmen senttiä jäätä ja samoin Kallavedellä Kuopiossa.
Lisäksi viime yön lumimyräkkä toi 20 senttiä lisää lunta, niin tuskin jäät ainakaan kovin paljon vahvistuvat.

Tuomas Romu

Jos lämpötila on pakkasen puolella ja liikenne on säännöllistä, jääpuuron (insinööritermi) paksuus ränneissä (=laivaväylillä) kasvaa nopeammin (lähes lineaarisesti) kuin ympäröivän tasaisen jään paksuus (joka hidastuu sitä mukaa kun jää muuttuu paksummaksi). Lumikerros jäällä kasvattaa niin ikään kulkuvastusta: esimerkiksi 30 cm jäätä + 30 cm lunta vastaa 40 cm lumetonta jäätä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juha Pitkänen

Tavallista pitemmän liikennekatkoksen aiheutti vaikea jäätilanne Kyrönsalmessa.

— Siltoja pidettiin tavallista pitempään auki, koska laiva oli jäissä kiinni. Kyrönsalmessa on hyvin hankala jäätilanne. Paikalle piti kutsua murtaja auttamaan, kertoo Joona Jäntti siltapäivystyksestä.

Jäntti korostaa, että silloissa ei ollut mitään teknistä ongelmaa.

Katkos kesti Jäntin arvion mukaan puolisen tuntia. Laivaa ei saatu siinä vaiheessa liikkeelle, vaan läpät laskettiin välillä alas ja nostettiin taas ylös yhdentoista maissa, ja laiva pääsi murtajan auttamana salmesta läpi.


Itä-Savo
http://www.ita-savo.fi/uutiset/lahella/kyronsalmessa-odoteltiin-jaihin-juuttunutta-laivaa-357341

Tuomas Romu

http://www.liikennevirasto.fi/-/talven-ensimmainen-jaanmurtaja-kohti-peramerta

Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämeren kaarelle. Jäänmurtaja Otso lähti matkaan torstaina 8.12.2016 klo 01.30 ja se on perillä perjantaina.

Kulunut loppusyksy on ollut edellisiä vuosia kylmempi ja ennusteiden mukaan myös alkutalvesta on tulossa aiempia vuosia kylmempi. Avustustarve on pian käsillä. Otson toiminta-alue tulee olemaan aluksi Tornion, Kemin ja Oulun väylillä, tälle alueelle tulevat ensimmäiset liikennerajoitukset voimaan 10.12.2016.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#19
http://arctia.fi/2016/12/08/otso-jaanmurtoon-peramerelle/

"Viime vuonna ensimmäinen jäänmurtaja lähti liikenteeseen 29. joulukuuta. Arctian satamajäänmurtaja Ahto aloitti viime vuonna työnsä 14. joulukuuta. Tänä vuonna Ahto aloitti alusten avustukset jo 22. marraskuuta Tornion väylällä."

Ruotsissa tilanne jääkartan mukaan suunnilleen sama; ei rajoituksia; ei murtajan aktivoitumista.

http://sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juha Pitkänen

Protector saapui tänään Saimaalle.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.12.2016, 15:43:02
Jannelle Ruotsin rajoituksista:

"From 16 december 2016

Karlsborg - Luleå
Lägst isklass IA och 2000 dwt"


http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/

Aloittivat "reippaasti" I A:lla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Toni Kolhonen

Protector Mälkiällä tänään, klikkaamalla kuvaa löydät lisää kuvia.




Tuomas Romu

Joka vuosi sitä jännittää, että onko irtokeulasta luovuttu, mutta niin se vain pysyy käytössä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.12.2016, 16:25:06
Aloittivat "reippaasti" I A:lla.
Tavallinen I ja II 2000. Sjöfartsverketillä on sivuillaan kirjoitusvirhe. Oikea rajoitustieto löytyy kaikista muista lähteistä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jouni Hämäläinen

Joka vuosi sitä jännittää, että onko irtokeulasta luovuttu, mutta niin se vain pysyy käytössä!
Ja taitaa tulevaisuudessakin pysyä? Mutta minkä keulassa 2018? uusia virityksiä.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf

"Kivasti" länsituuli jälleen kerran "rutannut" jäät Oulu II:lle. Ruotsilla ei vieläkään murtaja-aktivointia (mikä on ymmärrettävää jääkarttaa vilkaistaessa).

Sohjovyökin muodostunut 2-6 mpk jäänreunasta.

"Isbrytarnas aktiviteter
 
Ale: Farledarbete i Kvarken

Atle: Förtöjd i Luleå

Ymer: Förtöjd i Luleå

Frej: Förtöjd i Luleå

Oden: Förtöjd i Luleå"

Eli ilmeisesti edes murtajaa st.byssa.

Otsolla ja Kontiolla toki lienee saatettavaa ja hyvätkin kulkijat esim. Transpulp, Transpaper etc. (vanhat nimet) saattavat olla sohjovyössä vaikeuksissa??

1C:n ja II:n DWT raja nostettu 3000 DWT:n.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#28
Vaasan saariston ulkoreunan riitteessä tiistaina 20.joulukuuta 2016. Taitaa mennä ensvuoden puolelle ennenku ulkosaaristo jäätyy kunnolla?
https://1drv.ms/i/s!AlLPPFZE_yYDgaEXaYZigjU18CJCxw

Pekka Laakso

Onkohan Atle Luulajassa nyt stand-by? Näkyy ilmestyneen molemmille jääkartoille, mutta on yhä laiturissa. Jäätähän ei Jannen mainitsemasti Ruotsin puolella vielä paljoa ole...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.