Fillarilautta Saaristomerellekin!

Aloittaja Mikko-Oskari, 22.03.2001, 19:30:06

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Ahvenanmaalla pyöräillessäni olen joskus päässyt oikaisemaan huomattavia matkoja (parhaimmillaan jopa 70 km) ns.pyörälautan avulla. Nämä isohkot moottoriveneet ottavat kyytiinsä pari-kolmekymmentä matkustajaa fillareineen reiteillä Skarpnåtö-Hällö, Lumparland-Prästö ja Tengsödavik-Simskäla. Aiemmin oli myös linja Lemlandin Västerängan ja Järsön välillä, mutta se -ikävä kyllä, reittinä se oli todella hieno- ei saavuttanut matkailijoiden suosiota ja lopetettiin ensimmäisen kesän jälkeen.
Myös Saaristomerellä, lähinnä Kemiönsaaren ympärillä, olisi pari paikkaa, joissa pyörälautalle voisi olla saumaa: Bromarfista on kai joskus kokeiltukin fillarilauttaa Västanfjärdiin ja jos myös Ölmosista olisi vastaavanlainen yhteys esim.Paraistenportille, ei pyöräily Turun ja Helsingin välillä olisi ollenkaan niin rankkaa kuin se nykyään on. Ja voihan siinä ajaa lyhyempiäkin matkoja...
Turussa on tietääkseni myytävänä useampikin vesibussi, jollaisella pyörälauttaliikenne olisi mahdollista aloittaa. Ainakin Meribussin Kauris ja Turun VB-varustamon Jaana täyttäisivät tehtävänsä pyörälauttoina varmasti. Ne eivät tosin ole järin nopeita, mutta eipä matkakaan ole liialla pituudella pilattu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#1
Etkös ole kuullut, että Helsingin ja Turun välillä kulkee myös junarata ja autotie? Nojoo leikki leikkinä. ;) Kyllä tollaisia pyörälauttoja vois tosiaan pistää lisää. Tosin kuvien perusteella ne näyttää aika epämielyttävältä matkustusmuodolta, kun sellasiin pieniin vesibusseihin/veneisiin on kaikki kannet ängetty täyteen fillareita, ja matkustajatilatkin näyttää niiissä tosi ahtailta. En tosin tiedä miten asia on käytännössä, kun en oo koskaan matkustanut niillä, mutta olettaisin asian olevan näin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#2
Sami: Ootkos käynyt tuolla Kemiön saaren seudulla, kun tiedät noin hyvin nuo sikäläiset silta ja yhteysalusyhteydet? ;) Sillä siellä minne Mikko-Oskari tuota pyörälauttaa suunnittelee ei nimittäin kulje yhtään Turku-Helsinki matkaa oikaisevaa yhteysalus reittiä kerran viikossa yhteen suuntaan kulkevaa Franz Höijeriä lukuunottamatta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#3
Silvana on pieni ja epämukava vene, mutta onneksi aika nopea, joten Hällön ja Skarpnåtön välinen matka kestää 12 minuuttia, jollaisen ajan kyllä hätätilassa voisi vaikka roikkua kaiteen ulkopuolella... ;D
Olen joskus pyöräillyt Kemiönsaarella ja harmitellut nimenomaan sitä, että matka sinne on teitä pitkin molemmista suunnista hankala: Helsingin suunnalta tultaessa suorin reitti menee Strömman, Salosta Angelniemen ja Turusta Rungonsalmen kautta. Turusta tultaessa Paraistenportin ja Ölmosin välinen pyörälauuta oikaisisi matkaa esim.Turusta Taalintehtaalle yli 40 km.
Eteläpuolinen linja voitaisiin ehkä muodostaa myös kolmioreitiksi Taalintehdas-Vestlax (Bromarfissa)-Hangonkylä. Olen lähestynyt asian tiimoilta saristomatkailun kehittämisestä vastaavia tahoja ja vastauksessa sanottiin jotain sellaista mahdollisesti olevankin suunnitteilla...No ei se mitään, ruutikin keksittiin aikanaan kahdessa eri paikassa... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#4
Löysinkin jo hyvän ehdokkaan Saaristomeren pyörälautaksi.;) Tuossa Kesätie on vesitie -lehdessä(en muista oliko se 2000 vai 2001 vai molemmissa numeroissa) on m/s Ocean(jo on mahtipontinen nimi) pikkualus, joka tekee risteilyjä Högsårasta. Se muistuttaa aika paljon noita Ahvenanmaan fillarilauttoja, ja on suurin piirtein samankokoinenkin, joten sen voisi kuvitella sopivan Saaristomeren pyörälautaksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#5
Ocean voisi olla sopiva paatti, koska siinä on pitkä peräkansi, johon mahtuisi ehkä 15-20 fillaria (tosin matkustajat joutuisivat viettämään matkan sisätiloissa). Kesätie on vesitie 2001-esitteessä Oceanin mainitaan ajavan aikataulun mukaisia tilausvuoroja (ota sitten tuostakin selvää?) Högsårasta Paraistenportille ja poikkeavan sunnuntaisin myös Höglandilla, joka muuten on aiemmin ollut veneettömälle matkaajalle lähes tuntematon suuruus keskellä Gullkronan selkää.
Sitä ei tosin mainita, ottaako Ocean kyytiinsä myös fillareita. Ihme se ei olisi ja hyvä jos toteutuu.
Mutta silti pitäisin parempana ajatusta päivittäin kulkevasta yhteydestä, jonka ensisijaisena tarkoituksena olisi saattaa Kemiönsaaren länsiosa turkulaisten fillaristien päiväretkikohteeksi.

***

Tänä vuonna MKL on alittanut palvelutasonsa mitä tulee turistivuoroihin Kemiönsaaren tuntumassa. Franz Höijerin yksi viikottainen matka ei todellakaan merkitse sitä, että Hangon ja Kasnäsin välillä olisi yhteysliikennettä. Mielestäni valtion tukipolitiikkaa olisikin vastaisuudessa muutettava siten, että tietyillä reiteillä pystyttäisiin liikennöimään jatkuvasti, risteilyt jääkööt risteilyfirmojen hoitoon ja Lenator suunnitelkoon FH:lle itse uuden aikataulun, joka saisi olla huomattavasti nykyistä vilkkaampi...
Granvikista liikennöivä yhteysalus Viken ehtisi aivan mainiosti pistäytyä pari kertaa päivässä kesäaikana Ölmosissa ja jotta kukaan ei erehtyisi luulemaan linjaa autoilijoillekin tarkoitetuksi, voisi aluksen autokannen rajata näillä keikoilla vain kevyen liikenteen käyttöön. Hangon ja Kasnäsin välille puolestaan voisi sijoittaa vaikka HK-Rederin ison vesibussi Summersean, joka ehtisi ajaa matkan pari kertaa päivässä edestakaisin ja avata näin uudenlaisen yhteyden Eteläkärjestä Saaristomerelle.
Kuten toisaalla on puhuttu, voisi esim.Klaran avulla kohentaa myös Nauvon ja Rymättylän Hankan välistä liikennettä. Tässäpä aiheita mailattavaksi Veijo Hiukalle, joka MKL:ssa vastaa saaristoliikenteen asioista...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#6
Matkamessuilla käydystä keskustelusta saattoi siitä uusi yhteys Paraisten ja Kemiönsaaren välille, Paraisten kunnan puolesta asiaa käsitelleen henkilön mileen kun ei ollut juolahtanutkaan, että yhteyttä voisi ruveta hoitamaan joku yksityinen. Joten jos liikenne alkaa, on minulla varmaan tämän foorumin henkilöstön joukossa todistajia, jotka pitävät huolen, ettei minulta peritä maksuja kyydistä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

Millaisia hintoja tuollaisilla fillari-lautoilla peritään matkustajan ja fillarin kuljettamisesta? Kysyy, eräs joka on monesti suunnitellut fillari-reissua saaristoon. ;)

Mikko-Oskari Koski

#8
Ei se hirvittävän kallista ole, vaikka hintoja tietysti aina fixaillaankin. Ahvenanmaan fillarilautoissa on ainakin se hyvä puoli, ettei niissä peritä erillistä maksua fillarista, matkalippuun kuuluu aina myös sen kuljetus. Peräkärry sitten toki rahastetaan erikseen.

Silvanalla oli pari vuotta sitten markkahinta 20, eli tod.näk.se ensi kesänä on jotain €4-5:n luokkaa. Lumpon ja Prästön välillä ajava Nadja on muistaakseni vähän kalliimpi, mutta sillä on myös pidempi matka. Ja tuskinpa Paraistenportin ja Kemiönsaaren välinen linjakaan sen kalliimmaksi muodostuisi, koska asiakkaista suurin osa on melko niukalla budjetilla likkuvia "reppuselkäturisteja".
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#9
Mikko-Oskari: Mä voin toimii todistajana. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Pätäri

#10
Ja jos sen toisenkin tarvitsevat, niin....;)

Miran Hamidulla

#11
Mikko-Oskari: Ja mulle ja Mikolle hommaat kans sit vapaaliput. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#12
Jos nyt kuitenkin ensin odotetaan, että se liikenne alkaa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950