Tallink ostaa Superfastin Itämeren liikenteen

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.03.2006, 06:34:32

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Tallink taas laittaa toista vettä ratakseen.

Tallink Grupp toteaa tiedotteessaan, että väitteet maksamattomista palkoista ovat perusteettomia. Tallinkin mukaan aikaa palkankorotuksista ja järjestelyjen tarkemmista yksityiskohdista sopimiseen sovittiin syyskuun 30. päivään asti. Sopimus toteutetaan takautuvasti kesäkuun alusta.

Varustamon mukaan osapuolista koostuva työryhmä on kokoontunut useita kertoja, ja että sen tavoitteena on saada asiat sovituksi syyskuun loppuun mennessä.

Ilta Sanomat 19.8

Koko juttu
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Teemu Knuutila

Tallink pitää palkankorotusten takarajana syyskuuta

Turun Sanomat, STT

Virolaisen Tallinkin mielestä laivayhtiöllä on aikaa syyskuun loppuun saakka sopia palkankorotusten maksamisesta Hangon ja Saksan Rostockin välillä liikennöivien Superfast Ferriesin alusten työntekijöille. Lauantain Turun Sanomat kertoi, että kiista palkankorotuksista voi johtaa uudelleen Suomen Merimies-Unionin painostustoimiin Tallinkin laivoilla. Merimies-Unionin mukaan yhtiö ei ole kesäkuun alussa tehdystä sopimuksesta huolimatta maksanut palkankorotuksia.

Varustamolla on palkankorostusten ajankohdasta erilainen näkemys. AS Tallink Grupp toteaa lauantaina lähettämässään tiedotteessa, että väitteet maksamattomista palkoista ovat perusteettomia. Tallinkin mukaan aikaa palkankorotuksista ja järjestelyjen tarkemmista yksityiskohdista sopimiseen sovittiin syyskuun 30. päivään asti. Sopimus toteutetaan takautuvasti kesäkuun alusta.

Varustamon mukaan osapuolista koostuva työryhmä on kokoontunut useita kertoja, ja että sen tavoitteena on saada asiat sovituksi syyskuun loppuun mennessä. Tallink korostaa noudattaneensa kaikkia tekemiään sopimuksia.

Tallink Finlandin toimitusjohtaja Keijo Mehtonen katsoo, että aikaa korotusten toteuttamiselle on syyskuun alkuun asti. Mehtonen sanoi lauantaina Ylen radiouutisille, että neuvotteluja jatketaan edelleen työryhmässä, jossa ovat mukana myös Merimies-Unionin ja Viron merimiesliiton edustajat.

Lauantain Turun Sanomissa Mehtonen ei halunnut kommentoida asiaa.

Julkaistu 20.8.2006 2:32:56

Emppu Kauranen

Ei linene mikään yllätys että kahdesta muistutussähköpostistani huolimatta hyvitysrahoja ei ole tilillä näkynyt. Näinhän ne asiat kuuluukin hoitaa... :-*

Kim Helle

Lainaus käyttäjältä: Emppu Kauranen - 06.07.2006, 15:20:38
Posti toi kirjeen. Pahoittelun, selitykset jne. Lisäksi tarjottiin hyvityksenä 10% matkan maksetusta hinnasta sekä lisäksi vielä 50 euron lahjakortti seuraavaa matkaa varten.

Kaikista ennakko-odotuksista huolimatta Tallink/Superfast hoiti homman todella tyylikkäästi. Tämän asian hoidosta täydet pisteet Tallink/Superfastille!

Lainaus käyttäjältä: Emppu Kauranen - 21.08.2006, 13:52:55
Ei linene mikään yllätys että kahdesta muistutussähköpostistani huolimatta hyvitysrahoja ei ole tilillä näkynyt. Näinhän ne asiat kuuluukin hoitaa... :-*

Eli silmänlumetta saamasi kirje, onkos kukaan vastaillut posteihisi ??
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Emppu Kauranen

Hiljaista on ollut vastauksien(kin) kanssa.

Mikko-Oskari Koski

#260
Tämänpäiväisessä HS:ssa Mehtonen taas vihjaili, että Tallinkilla voisi olla Finnjetin vanhan brändin maineelle käyttöä. Ettei vain Superfastien uusiksi nimiksi olisikin tulossa TallinkFinnjet I-III..? ::)

Finnjet on sikälikin mielenkiintoinen nimi, että se viittaa, paitsi tiettyyn alukseen, myös enemmän Suomeen, kuin alkuperäiseen operaattoriinsa Finnlinesiin. Kisassa Saksan linjalla Finnjet-nimi sotkisi varmasti juuri Finnlinesin kuvioita Tallinkin kannalta katsottuna hyvinkin toivottavalla tavalla...
Nyt ei muuta, kuin kuvankäsittelijät värkkäämään kuvia Faster-Finnjeteistä.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kim Helle

Lukaisin kanssa jutun, mielestäni ei kyllä oikein istu tämä Finnjetin brändin käyttö tähän liikenteeseen. Muuta yhteistä ei ole kuin suuri nopeus. Bröndiin kuuluu muutakin, ja ennen kaikkea se mielletään tietyyn alukseen.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 24.08.2006, 11:01:24
Muuta yhteistä ei ole kuin suuri nopeus. Bröndiin kuuluu muutakin, ja ennen kaikkea se mielletään tietyyn alukseen.

Finnjet oli kuitenkin aikoinaan yksi Pohjois-Saksan tunnetuimpia matkailubrändejä. Jos kyseistä brändiä pystyttiin hyödyntämään myös Suomessa käymättömän ja ei-suomalaisella palveluhenkilökunnalla operoidun reitin markkinoinnissa, niin miksei myös päinvastaisesti myös Suomessa käyvän, mutta "eri Finnjetillä" liikennöidyn reitin markkinoinnissa? Joku muutaman vuoden välein Suomessa käyvä saksalainen perus-Jürgen ei välttämättä edes huomaa katsoa esitteestä, että kyseessä onkin nyt eri Finnjet kuin aiemmin... ::) Paljon enemmän tunnettavuutta Tallink saa Superfast brändin jälkeiselle Hanko-Rostock reitilleen käyttämällä Siljan ja Finnjetin brändejään kuin käyttämällä omaansa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kim Helle

Siinä olen samaa mieltä että Tallink nimellä ei tunnettavuutta lisätä saksan päässä. Sen sijaan tämä brändiasia ei mielestäni ole ihan näin yksinkertainen. Finnjet itsessään on jo "se nähtävyys" - toinen seikka mitä saksan päässä arvostettiin oli suora yhteys Helsinkiin.
Perus Jürgenille kun ei tuo Hanko paljoa mitään sano, taaseen jos jo matkan on muutamaan otteeseen aikoinaan tehnyt niin herättänee jo kyselyä. Täysin uusia asiakkaita asia tuskin voisi vähempää kiinnostaa mihin joskus on menty ja millaisella purkilla kunhan Schlager - musiikki soi eikä aamiaissämpylöitä lasketa.

Siljalla on myös nimenä oma asemansa saksassa, etekin pohjois-saksassa. Sen sijaan se voisi olla parempi markkinointinimenä etenkin jos tätä Operated by Tallink ei lähdetä asiaan lisäilemään. Aikahan näyttää otetaanko tätä koskaan edes käyttöön ja jos niin miten.

Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Kalle Id

#264
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 24.08.2006, 11:51:32
Siinä olen samaa mieltä että Tallink nimellä ei tunnettavuutta lisätä saksan päässä. Sen sijaan tämä brändiasia ei mielestäni ole ihan näin yksinkertainen.
Yksi mahdollisuus olisi myös että Tallink kaivaa naftaliinista vanhan Finnjet Line(s) -brändin ja alkaa liikennöimään Superfastejä sillä nimellä. Mehtonenhan ei suoranaisesti sanonut miten Jetin brändiä on tarkoitus hyödyntää. Jos ei mitään muuta niin ainakin M-O:n mainitsema matkustajien sekoittaminen onnistuisi hyvin jos nimi olisi lähes sama kuin kilpailijalla. ::)

Finnlines voisit tietysti ratkaista asian muuttamalla Finnladyn (tai jonkun toisen uusista aluksistaan) nimen Finnjetiksi. Siinä olisi Tallinkin turha kärvistellä jos nimi olisi jo käytössä (lähes) samalla reitillä.

Marko Stampehl

asia on kyllä yksinkertaisempaa kuin me ehkä luulemme.
Tallinkilla on tosi heikko imago Saksassa lyhyestä liikennöintiajasta huolimatta. Palvelutaso on lähtenyt ajaamaan alamäkeä hurjaa vauhtia. Asiasta on keskusteltu jo monta kertaa tässä.

paras vaihtoehto: siirtä Superfastit Siljan ja Suomen lipun alle
Kustannuserot eivät enää pelaa iso rooli täässä, kun Tallink pitäisi muutenkin korottaa palkat Suomen tasolle vuoteen 2008 mennessä

Siinä saadaan kaikista paras tulos:
Superfast-laivojen ominaisuudet: melko uudet laivat - hyvät rahti- ja matkustajatilat, hyvä vauhti (lähes Finnjetin vauhtia)
Siljan ja Finnjetin brändi: koko Saksassa tunnettu matkailutuote kun puhutaan liikenneyhteyksistä Suomeen.
Ja kaiken lisäksi myös kilpailukykyä Finnlinesiin verrattuna on hyvä.

Se että Mehtonen puhuu Finnjetin brändistä väittää minun mielestäni aivan selvästi tähän suuntaan.

@ Miran: kyllä näin perus-Jürgen sanoo: ajamme jo neljäkymmentä vuotta Ruotsiin aina samalla NILS HOLGERSSON:illa (vaikka kyseessä on nyt jo viides samanniminen alus)
Ich fotografiere, also bin ich!

Salomon Kaukiainen

Mehtosen kommentti tosiaan viittaa suoraan siihen että Finnjet nimeä saatettaisiin alkaa käyttämään...

Viime vuosina Silja yritti tuoda omaa nimeään yhä enemmän Finnjetin rinnalle Saksan markkinoinnissa, ja nykypäivänä Silja varmasti alkaa olemaan lähes yhtä tunnettu brändi Pohjois-Saksassa kuin Finnjet. Ainakin ihmiset jo osaavat yhdistää nämä kaksi nimeä. Ja ne jotka muistavat vielä Finnjet-brändin kulta-ajat tietävät myös laivan olleen paljon muutakin kuin pelkkä osuva markkinointinimi.

Sikäli voisi riittää pelkkä Siljan brändin käyttöönotto Superfasteilla, ja laivoille jotkut tavalliset "tylsät" Silja nimet.
Tosin Finnjet siinä liitteenä kuulostaisi varmasti markkinointisuunnittelijoille hyvältä, niin helvetin väärin kuin se olisikin markkinoida virolaisia diesel-laivoja sillä nimellä!  :-\
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Miro

Erittäin luotettava Siljan tietolähteeni tiesi kertoa että Superfastin lipun vaihtaminen Suomen lippuun on erittäin todennäköinen vaihtoehto. En yleensä ruoki täällä "huhuja" mutta tämä oli sen verran luotettavalta lähteeltä kuultua että pakko tälläinen tieto ilmoittaa.

Muita liputuksia tällä hetkellä ei ole aktiivisessa mietinnässä, tosin Symphonyn ja Festivalin liputtamista Suomen lipun alle on kuulema pitkään spekuloitu, mutta asia ei tällä hetkellä ole ajankohtainen. Lähinnä heikko työntekijöiden saatavuus Ruotsin lipun alle on ajanut miettimään tätä(kin) vaihtoehtoa. Ruotsin lipun alla työskenteleminen ei ole ruotsalaisille mikään hyvä vaihtoehto koska maissa palkat ravintola-alalla korkeat ja merellä Ruotsin lipun alla palkkataso ei ole Suomen tasolla. Lisäksi suomen kielen taitavia ihmisiä tarjolla on Ruotsin puolella hyvinkin rajoitetusti.

Joni Huopana

Tätähän täällä jo hieman ennakoitiin, koska Suomen lipun myötä avautuisi mahdollisuus Suomesta tuleviin tukiaisiin.

Miran Hamidulla

Virolainen laivayhtiö Tallink ja Suomen Merimies-Unioni ovat päässeet sopuun palkankorotuksia koskevassa kiistassa. Sopimus asiasta allekirjoitettiin jo viime viikolla.

Merimies-Unionin puheenjohtajan Simo Zittingin (sd.) mukaan palkkataulukot on työryhmässä väännetty siihen malliin, että kumpikin osapuoli on ne hyväksynyt.

Zitting sanoi illalla, että yksi asiakokonaisuus on vielä auki, se koskee erinäisiä lisiä ja korvauksia. Periaatteessa asia on kuitenkin selvä, eikä mitään ihmeellisempiä neuvotteluja enää käydä.

***

Nyt tehdyn sopimuksen myötä palkankorotukset tulevat takautuvasti voimaan kesäkuun alusta.


http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=600321
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar