NCL osti T/s United Statesin!

Aloittaja Miran Hamidulla, 15.04.2003, 00:30:15

« edellinen - seuraava »

Heikki Helin

#15
Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 06.03.2004, 10:04:51
    Ja tuo on siis se United States, joka aikoinaan voitti ''sinisen nauhan''.
Niin juu Blue Ribandin voitti neitsytmatkallaan,
jenkkilästä eurooppaan,
atlantin yli kolmessa päivässä,
10tunnissa ja 40minuutissa.
Silja Serenade 23.03

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 21.12.2005, 20:27:20
Ehkapa NCL voisi ostaa hylyn, ja kunnostaa sen United Statesin tavoin risteilyalukseksi... ;)

Heh... No, jos ajatellaan kuinka kauan United States (mieluummiin UnTIed States...) on makuutettuna loikoillut, niin eiköhän se taida olla aika huonossa kunnossa, lähes yhtä huonossa kuin vanhempi pikkusisko America. Ehkäpä jopa American hylyn saisi halvemmalla kunnostettua, koska vähemmän korjattavaa...

Sinänsä muuten kiintoisaa että epäilykseni United States projektia kohtaan valitettavasti taisi pitää paikkansa. Olisihan se mukavaa, mutta...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teijo Niemelä

#17
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.12.2005, 19:29:54
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 21.12.2005, 20:27:20
Ehkapa NCL voisi ostaa hylyn, ja kunnostaa sen United Statesin tavoin risteilyalukseksi... ;)

Heh... No, jos ajatellaan kuinka kauan United States (mieluummiin UnTIed States...) on makuutettuna loikoillut, niin eiköhän se taida olla aika huonossa kunnossa, lähes yhtä huonossa kuin vanhempi pikkusisko America. Ehkäpä jopa American hylyn saisi halvemmalla kunnostettua, koska vähemmän korjattavaa...

Sinänsä muuten kiintoisaa että epäilykseni United States projektia kohtaan valitettavasti taisi pitää paikkansa. Olisihan se mukavaa, mutta...

Niin, tuo kommenttini koskien American Staria oli tarkoitettu vitsiksi... Mutta, koskien United Statesia, niin olen keskustellut muutamien tuttujeni kanssa, joiden mukaan alus on itseasiassa hyvassa kunnossa. Olen sita muutaman kerran kaynyt katsomassa laiturin paassa, siina lahistolla kun asustelen. Se, etta onko uusimisprojekti kannattava onkin sitten jo toinen juttu. NCL:n Colin Veitch kuitenkin uskoo siihen edelleen..
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Toni Tuppurainen

Viimeinkin kauppa materialisoitui. NCL on tarkastanut ko. laivaa jo kauan. Jenkkilainsäädäntö on ihmeellinen, tosin tässä tapauksessa ihan hieno juttu!!

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 22.12.2005, 20:27:01
Niin, tuo kommenttini koskien American Staria oli tarkoitettu vitsiksi... Mutta, koskien United Statesia, niin olen keskustellut muutamien tuttujeni kanssa, joiden mukaan alus on itseasiassa hyvassa kunnossa. Olen sita muutaman kerran kaynyt katsomassa laiturin paassa, siina lahistolla kun asustelen. Se, etta onko uusimisprojekti kannattava onkin sitten jo toinen juttu. NCL:n Colin Veitch kuitenkin uskoo siihen edelleen..
Kuten oli kommenttini koko projektista, lukuunottamatta näköjään väärä uskomustani BIG U:n kunnosta, sillä luulin sen todella olevan aika lailla loppu-slut. Ehkä alumiinirakenteet kestävät paremmin?

Silti on vaikea uskoa että tuosta tulisi mitään, sillä se tuntuu tavallaan sopivalta tavalta uskotella jenkeille että siitä tulisi vielä jotakin. Toisaalta - jos alus TODELLA palaisi liikenteeseen, uskon sen myyvän itsensä ihan itsestään, sillä tuote olisi kaikin tavoin kilpailijoihin nähden erilainen. Mielessä on käynyt että tuosta pitäisi tehdä alus joka olisi sisustustyyliltään vanhojen linereiden kaltainen, eikä välttämättä niin "amerikkalainen" kuin tämänpäivän risteilijät. Toinen asia on se että toimisiko sellainen tuote, sillä se olisi monella tapaa totutusta poikkeava.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilari Uotila

#20
Kaupat on tehty jo vuonna 2003 NCL:n tiedotteen mukaan (päivätty 11.4.2003):
http://www.ncl.com/news/pr/pr041403.htm

Sen jälkeen ei ilmeisesti kovin paljoa olekaan tapahtunut.

Laiva lienee teknisesti kohtuullisessa kunnossa, irtaimisto on myyty joskus 80-luvulla. 90-luvulla laiva oli tarkoitus remontoida risteilijäksi, se hinattiin Turkkiin, jossa poistettiin asbestieristeet ja sen jälkeen hinattiin Philadelphiaan.

Laivasta lisää, mm. Turkin reissun jälkeisiä kuvia :( (haastava kohde remontoijalle, sanoisi kiinteistönvälittäjä):
http://www.ss-united-states.net/WebPages/PagesSSUS.htm

edit: typoja

Heikki Saraste


Olen seurannut s/s United Statesin ja eräiden muiden tunnettujen vanhojen alusten vaiheita internetin kautta jo muutaman vuoden ajan. Jos pitäisi arvioida, miten "Big U:lle" lopulta käy, enpä löisi ainakaan suurta vetoa sen säilymisen puolesta. Ei lyö moni muukaan.

Taloudellisessa mielessä laivan kunnostaminen ei näyttäisi kannattavalta. Ainoa ominaisuus, joka tekee siitä kuuluisan, on sen nopeus ja ehkä jossakin määrin myös nimi. Öljyn hinta pitää huolta siitä, että ainakaan nopeutta ei kannatta hyödyntää. Eivät risteilymatkustajat halua maksaa suurta summaa siitä, että heidät kuljetetaan pikavauhtia Atlantin yli. Sitä varten on lentokoneita. Vanhan nimen taas voi antaa uudellekin alukselle (ellei jokin erityinen säännös tai sopimus tai muu syy sitä estä), mikäli United States nimen katsotaan vielä olevan houkutteleva. Ja jos aluksen koneisto kunnostuksen yhteydessä uusitaan, nopeudellekin voidaan sanoa hyvästi.

Jos nopeutta ei kannata tai voida käyttää, mitä jääi jäljelle? Tiloiltaan ja idealtaan vanhanaikainen risteilyalus, jonka käyttökustannukset ovat todennäköisesti suuremmat kuin uusilla aluksilla. Kun laivan kunnostaminen maksaai saman verran tai enemmän kuin uuden laivan rakentaminen (ainakin jonkin kokoisen laivan), miksi se yleensä kannattaisi kunnostaa? Pelkän historiallisuuden takiako? Kovin kunniakas se historia ei valitettavasti ole. 17 vuotta liikenteessä, 37 vuotta laiturissa rapistumassa. Joukko erilaisia epäonnistuneita suunnitelmia ja hankkeita. 

Vanhojen laivojen ystävänä olisin tietysti iloinen, jos US kunnostettaisiin ja palautettaisiin maailman nopeimmaksi suureksi matkustajalaivaksi. Käytännön realiteetteja "opiskelleena" en kuitenkaan jaksa uskoa tähän.

Sitä, miksi NCL osti laivan, en osaa arvella. Tuntuisi vähän julmalta ajatella, että kyse olisi ollut pelkästä voiton tavoittelusta romuteräksen odotetun hinnannousun toivossa.





Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 08.01.2006, 12:02:10
Taloudellisessa mielessä laivan kunnostaminen ei näyttäisi kannattavalta. Ainoa ominaisuus, joka tekee siitä kuuluisan, on sen nopeus ja ehkä jossakin määrin myös nimi. Öljyn hinta pitää huolta siitä, että ainakaan nopeutta ei kannatta hyödyntää. Eivät risteilymatkustajat halua maksaa suurta summaa siitä, että heidät kuljetetaan pikavauhtia Atlantin yli.
Muistaakseni NCL kyllä ilmoitti piakkoin ostettuaan laivan että sen koneet tultaisiin korvaamaan dieselmoottoreilla, joten nopeudesta ei suunniteltu paljoa jäävän jäljelle kuitenkaan. Lisäksi suunnitelmissa oli alusta alkaen asettaa alus risteilyliikenteeseen Hawajilla, jossa sen ei tarvitsisi kiertää muiden valtioiden kautta (koska USA:han rekisteröitynä sillä olisi oikeus liikennöidä USA:n sisäisessä liikenteessä).

Oikein markkinoituna United States saattaisi menestyä kelvollisesti, erityisesti jos vedotaan amerikkalaisten matkustajien kansallistunteeseen, mutta silti sen kunnostaminen olisi kallis paukku ja lopullinen tulos jokseenkin epävarma.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 06.03.2004, 03:18:59
United Statesin tapaus on jälleen loistava esimerkki siitä kuinka jenkkien Jones Act kääntyy heitä itseään vastaan. Koska tietynlaiselle patriotismille tuntuu olevan tilausta tällä hetkellä Yhdysvalloissa, on NCL luomassa Yhdysvaltojen lipun alla purjehtivaa laivastoa, ja kehittämässä risteilytoimintaansa Hawaijilla. Ongelmana on vain se, että Hawaijin sisäisessä liikenteessä saa kulkea vain Yhdysvalloissa tehdyllä ja sen lipun alla seilaavalla aluksella, joten siellä risteilevät "muukalaispurkit" joutuvat risteilyllä poikkeamaan Kiribatin puolella, jotta risteily saadaan kansainväliseksi.
Tähän liittyen on mielenkiintoista huomata että NCL:llä on rakenteilla Meyer Werftillä kolmas NCL America -brändille tarkoitettu alus, Pride of Hawaii. Mikäli alus on tarkoitus rekisteröidä USA:n lipun alle (mikä on todennäköistä, koska muuten sitä olisi tuskin liitetty NCL American brändiin), se tarkoittaisi että NCL on päässyt jonkinlaiseen sopimukseen Jones Actin kiertämisestä. Mikä puolestaan selittäisi osaltaan miksi suurella touhotuksella aloitetusta United States -projektista ei ole kuulunut mitään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.01.2006, 12:41:19
se tarkoittaisi että NCL on päässyt jonkinlaiseen sopimukseen Jones Actin kiertämisestä. Mikä puolestaan selittäisi osaltaan miksi suurella touhotuksella aloitetusta United States -projektista ei ole kuulunut mitään.
On ainakin väitetty että Pride of American ja (ilmeisesti myös United Statesin) oston kylkiäisenä NCL sai jonkinlaisen oikeuden kiertää tuota Jones Actia, jonka perusteella niin ikään ei-amerikkalainen Pride of Alohakin saatiin rekisteröityä USA:n lipulle.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.01.2006, 20:07:53
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.01.2006, 12:41:19
se tarkoittaisi että NCL on päässyt jonkinlaiseen sopimukseen Jones Actin kiertämisestä. Mikä puolestaan selittäisi osaltaan miksi suurella touhotuksella aloitetusta United States -projektista ei ole kuulunut mitään.
On ainakin väitetty että Pride of American ja (ilmeisesti myös United Statesin) oston kylkiäisenä NCL sai jonkinlaisen oikeuden kiertää tuota Jones Actia, jonka perusteella niin ikään ei-amerikkalainen Pride of Alohakin saatiin rekisteröityä USA:n lipulle.

Pitää paikkaansa. NCL sai luvan rekisteroidä kyseiset kaksi ulkomailla rakennettua alusta Yhdysvaltain lipun alle. Koko projekti on tullut NCL:lle hyvin kalliiksi, eivätkä alusten palvelutaso ole päässeet lähellekään NCL:n muiden alusten palvelutasoa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Joni Kantola

Muisti just et kun olin Philadelfia:ssa niin otin pari kuvaa silloin T/s United States:stä oltiin viereisessä kaijassa finnfighterin kanssa v.1997 kesällä. Olen skannannut kuvan koneelle mut se ei suostu tulemaan ulos sieltä >:(.
Kun juteltiin lähipubin baarimikon kanssa niin sillä suunnalla oli aika vahva uskomus et laivalla kummittelee kun se liikkuu itsestään....... no tottakai se liikkuu kun se on joessa parkissa..... ;D Amerikkalaiset ::) Laiva löytyy myös google earth:sta paikasta
35º55´06,22"N 75º08´11,87"W
Ja Homma Toimii

Heikki Helen

Lainaus käyttäjältä: Joni Kantola - 18.01.2006, 11:39:52
35º55´06,22"N 75º08´11,87"W
39º55´06,22"N 75º08´11,87"W ...tarkkuutta niitten numeroitten kanssa...  ;D
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Joni Kantola

 :o OHO  :o Aika heitto..... oon kyllä kirjottanu itelle et 39º enkä 35º pikkanen härö ajatuksessa.......sorry....
Ja Homma Toimii

Jani Nousiainen

Tänään on Jenkeissä ollut (jossain) lehdessä koko aukeaman uutinen S/S United Statesista ja NCL:n  suunnitelmista  laittaa alus takaisin liikenteeseen... Olisihan se hienoa, mutta uskon vasta kun näen ::)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 26.03.2006, 21:33:39
Tänään on Jenkeissä ollut (jossain) lehdessä koko aukeaman uutinen S/S United Statesista ja NCL:n  suunnitelmista  laittaa alus takaisin liikenteeseen... Olisihan se hienoa, mutta uskon vasta kun näen ::)

NCL:n Colin Veitch sanoi viime viikolla Seatrade Cruise Shipping -konferenssissa pitamassaan lehdistotilaisuudessa, etta yhtio parhaillaan tekee laskelmia siita, miten uudet vuotovakavuussaannot vaikuttavat United Statesin mahdolliseen konvertointiin. Han uskoi, etta jos United States rakennettaisiin uudelleen, alus pystyisi tienaamaan matkustajapaikkaa kohden huomattavasti enemman rahaa kuin mikaan muu NCL:n nykyisista aluksista. Ja, United Statesin risteilyalue tuskin olisi Havaiji... Itse pitaisin Los Angelesin/San Franciscon ja Havaijin valista linjaliikennetta herkullisena tuotteena...
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.