NCL osti T/s United Statesin!

Aloittaja Miran Hamidulla, 15.04.2003, 00:30:15

« edellinen - seuraava »

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.05.2006, 09:26:31
MaritimeMatters.com tietää tänään kertoa että ennen Norwayn myymistä aluksen molempien ravintoloiden, leikkihuoneen, portaikkojen (!?) ja kirjaston kalusteet poistettiin laivalta ja siirrettiin varastoon odottamaan käyttöä jollain NCL:n tulevalla aluksella (mahdollisesti SS United Statesilla).

NCL:n ajatukset United Statesin kunnostamisesta ovat sen verran mielenkiintoiset, etta kavin kuvaamassa aluksen eilen Philadelphiassa. Ohessa linkki:

http://www.cruisebusiness.com/gallery.php
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Raine Taponen

Terveisiä!

Todella mielenkiintoinen kuvaus "NCL osti T/s United Statesin". Toivottavasti saamme lisää tietoutta sinulta tästä projektista,pidä topickeissa jos mahdollista.

Parhain terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

tporko

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 29.11.2006, 19:38:40
Siksi sanon että yleisenkin turvallisuuden kannalta on parempi että entinen atlantin kyntäjä romutetaan. Sitäkin suuremmalla syyllä koska jos sen sisältävät materiaalit ovat vaarallisia romutuksessa, eikö ne muka ole vaarallisia myös silloin kun alus on liikenteessä.

Tähänkin on varsinkin tuossa mielessä erittäin helppo yhtyä. Ehkäpä myös United Statesista olisi lopulta edullisinta hankkiutua eroon romutuksen kautta, mikäli se aikanaan solmittujen sopimusten ym puolesta sekä tuon jo yllä mainitun Jones Actin ja siihen liittyvien seikkojen kannalta on mielekästä ja mahdollista. Herää myöskin ajatuksia siitä, että mitenkähän turvallisella tavalla noin työn suorittajien kannalta United Statesille Mustan meren rannalla Tuzlassa vissiin vuonna -93 suoritetut asbesti- ym saneeraukset mahdettiin tehdäkään... ::)

Heikki Saraste

http://www.ssmaritime.com/newsupdates2.htm

Vanhat höyrylaivat häviävät yksi toisensa jälkeen. S/S Oceania lähti viimeiselle matkalleen. Kuinka pian lähtee S/S United States.

Ei ole aina helppoa ymmärtää, millä perusteella joitakin aluksia säilytetään ja museoidaan ja joitakin tuhotaan. Kaikkien aikojen nopeimpana Atlantin ylittäneenä matkustajahöyrylaivana ja suurimpana Yhdysvalloissa koskaan rakennettuna United States kuuluu mielestäni kymmenen maailman kuuluisimman laivan joukkoon. Jokainen laivoista ja merenkulun historiasta vähänkin kiinnostunut tuntee sen nimeltä. Sen romuttaminen on mielestäni samaa luokkaa kuin jos Eifel-torni myytäisiin romuksi. Maailmassa on säilytetty kymmeniä paljon mitättömämpiä aluksia. Vaikka United States -laivan purjehdushistoria jäi lyhyeksi, aluksen nimellä ja kansallisuudella on tietty symboliarvo. Kun United States hinataan Intiaan pilkottavaksi, se on häpeä koko saman nimiselle maalle. Tiedän, että tästä asiasta monet tälläkin foorumilla kirjoittavat ovat täysin päinvastaista mieltä, mutta arvokysymykset ovat sellaisia, ettei niistä kannata väittellä. Samoin kauneuskysymykset.

http://www.roblightbody.com/liners/SS-US/ssus.jpg
http://www.faktaomfartyg.se/costa_mediterranea_2003_b_6.htm

Kalle Id

SS Oceanic, ei Oceania. Joka tapauksessa kyseisen aluksen kohtalo on sääli, laiva oli (tai siis on edelleen, juuri ja juuri) erittäin kaunis.

SS United States on listattu Yhdysvaltojen kansallisessa historiallisten paikkojen rekisterissä, joten käsittääkseni se on ainakin jossain määrin suojeltu.

Tuomas Romu

#35
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.02.2008, 00:18:42
SS Oceanic, ei Oceania. Joka tapauksessa kyseisen aluksen kohtalo on sääli, laiva oli (tai siis on edelleen, juuri ja juuri) erittäin kaunis.

Näin hieman alkuperäisen aiheen vierestä, tämän linkin takana on jokunen tuore sisä- ja ulkokuva kyseisestä aluksesta, kuin myös täälläkin.

edit: Vaihdettu ja lisätty linkkejä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Heikki Saraste

http://www.professionalmariner.com/ME2/dirmod.asp?sid=9C17609F908642B9B50C7D19F62B9CDB&nm=Your+PM&type=news&mod=News&mid=9A02E3B96F2A415ABC72CB5F516B4C10&tier=3&nid=CF67DBADFC9E43EFB644D2FE7ADF13D7&utm_source=RSS&utm_medium=RSS&utm_campaign=RSS

Mikä iso vanha matkustajalaiva on laivahistoriallisesti merkittävämpi kuin s/s United States? Joku ruttuinen 1960-luvun autolauttako? Jos United States romutetaan, se on lopullinen todiste siitä, että vanhoilla laivoilla ei maailmassa ylipäätään ole sen tyyppistä historiallista arvoa kuin vanhoilla rakennuksilla. Niillä ei ole oikeastaan mitään historiallista arvoa. Kaikki voidaan tuhota. Romuttaisivat United Statesin edes sen alkuperäisellä nimellä eivätkä viime hetkellä antaisi sille jotain romutusnimeä. Romuttaminen symboloisi saman nimisen valtion tilaa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 27.02.2009, 02:18:05 Jos United States romutetaan, se on lopullinen todiste siitä, että vanhoilla laivoilla ei maailmassa ylipäätään ole sen tyyppistä historiallista arvoa kuin vanhoilla rakennuksilla. Niillä ei ole oikeastaan mitään historiallista arvoa. Kaikki voidaan tuhota.

Kieltämättä laiva näytti osin olevan aivan älyttömän hyvässä kunnossa. Johtuneeko sitten valaistuksesta vai onko suuri osa noista paikoista remontoitu tuolloin vuonna 1994 kun laivaa on uudistettu viimeksi? Säälihän se on että tälläisiä merkittäviä aluksia joudutaan romuttamaan. Tälläisenä talouden epävarmana aikana tuskin intressejä löytyy mutta onko muka täysin mahdoton ajatus saada jonnekin päin maailmaa vielä kolmas vanhan ajan hotellilaiva tyyliin Queen Mary ja QE2? Rotterdam ei tainnut hotellilaivaksi muuttua?

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 27.02.2009, 10:35:44
Kieltämättä laiva näytti osin olevan aivan älyttömän hyvässä kunnossa. Johtuneeko sitten valaistuksesta vai onko suuri osa noista paikoista remontoitu tuolloin vuonna 1994 kun laivaa on uudistettu viimeksi? Säälihän se on että tälläisiä merkittäviä aluksia joudutaan romuttamaan. Tälläisenä talouden epävarmana aikana tuskin intressejä löytyy mutta onko muka täysin mahdoton ajatus saada jonnekin päin maailmaa vielä kolmas vanhan ajan hotellilaiva tyyliin Queen Mary ja QE2? Rotterdam ei tainnut hotellilaivaksi muuttua?

Myos QE2 saattaa paatya lopulta romuksi. Dubain rahat on loppu (vai pitaisiko sanoa, ei saa enaa lisaa velkaa), joten Nakheel saattaa joutua luopumaan hotellilaivahankkeestaan.

United Statesin kohtalo on ollut jo pitkaan vaakalaudalla muutenkin. Ei NCL sita tarvitse nyt mihinkaan, kun Havaijin projekti karahti karille taloudellisessa mielessa... Olen kylla kuullut joistakin vaihtoehtoisista hankkeista, mutta niihinkin rahoituksen saaminen on epavarmaa. Pitaisiko Obaman lisata viela United States stimuluspakettiin?
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Heikki Saraste

http://ssunitedstatesconservancy.org/SSUS/blog/

Kukahan ostaisi. Tässä olisi vähän isompi korjausprojekti. Teknisessä ja taloudellisessa mielessä korjaaminen vastaisi kai uuden aluksen rakentamista, ellei tulisi peräti kalliimmaksi. Kuten tiedetään, vanhan korjaaminen on hidasta ja kallista.

Juhani Gronlund

ss United States conservancy näyttää kaupaavan leikki omistus sertifikaatteja rahoittaakseen laivan oston. Laivahan on ongelma omistajalle ja sen myyminen jollekkin taholle jonka kautta se joutuu romutettavaksi voisi olla kova imago kolaus omistaja konsernin brändeille. Tämän vuoksi laivan säästämismotivaation omaavalle taholle laiva luultavasti myytäisiin lähes hintaan millä hyvänsä. Outoa kuitenkin on se että eivät tarjoa oikeata osaakkuutta ja omistusta laivan säilyttämisestä kiinnostuneille. Itse ainakin ostaisin 25 dollarin hintaan muutamia oikeita osakkeita itselleni ja osan vois vaikka antaa lahjaksi asiasta tai laivoista kiinnostuneelle,  mutta vain jos kyseessä on oikea osake ja omistajuus. Tämä plank sertifikaatti on vain rahan keräys metoodi jolla kerääjät voisivat saada laivan omistukseen siten että muut lahjoittaa heille siihen tarvittavat rahat. Kyseessä olisi aivan sama asia jos itse alkaisin myymään plank omistus sertifikaatteja ostaakseni niillä saamilla rahoilla tuliterän Ferrarin minkä minä  yksin omistaisin.  :D  Jos taas kyseessä olisi oikea osake niin varmaan moni  merenkulusta ja laivosta kiinnostunut haluaisi olla laivan omistaja varsinkin kun se olisi mahdollista hintaan 25 usd alkaen.

Juhani Gronlund

Maritimematters.com in mukaan ss united states conservancy on saanut rahoittajan laivan ostoon sekä 20 kk projektirahoituksen. NCL valmis myymään  aluksen 3 mil usd hintaan vaikka romuttajat olivat tarjonneet melkein 6 mil usd.tä laivasta.

Teijo Niemelä

SS United States Conservancy on nyt ostanut aluksen NCL:lta:

http://www.cruisebusiness.com/
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teijo Niemelä

Keskiviikkona kello 11.30 USA:n itarannikon aikaa kuulemme lisaa uutisia United States -aluksesta.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Juhani Gronlund

#44
Nyt siis näyttää siltä että SS United States Concervancy on kuluttanut saamansa tukimiljoonat ja lisää pitäisi saada tämän kuun loppuun mennässä 500 000 Usd tai laiva mahdollisesti myydään romuksi. 

Sinäänsä tilanne ei ole kovinkaan suuri yllätys, koska suuret ei liikuvat laivat kaupallisineen palveluineen ja museoina eivät ole atractiivisia sijoituskohteita koska  menestysesimerkkejä samankaltaisista projekteista ei ole olemassa. Esim: SS Rotterdam teki tappiota ensimäisten 16 KK aikana 40 Mil, eur ja kokonaisinvestoinnit  projektiin olivat 340 Mil .eur ja hotellilaiva jouduttiin myymään uudelle operaattorille 30 Miljoonalla Eurolla.

Romutettavaksi ikävä kyllä Big U todennäköisisti kohta joutuu, ellei sitten Conservancy tajua ja ymmärrä että laiva voidaan toistaiseksi jopa vuosikymmeniksi   pelastaa vain ja ainostaan projektissa missä laivasta tehdään merellä liikkuvaksi matkustaja-alukseksi kustannustehokkaammalla operointi ja alusrebuild  konseptilla mitä NCL suunnitteli.