https://www.dfds-news.com/featured/new-ferries-for-amsterdam-newcastle-route/?fbclid=IwAR0dacORlt8oR3mgRRhmvv3bbw28gR_-5fKXfx3GF4mvgu92PYtQbf2G_P0 (https://www.dfds-news.com/featured/new-ferries-for-amsterdam-newcastle-route/?fbclid=IwAR0dacORlt8oR3mgRRhmvv3bbw28gR_-5fKXfx3GF4mvgu92PYtQbf2G_P0)
Niin ne ajat muuttuu: ennen laivat lähtivät Pohjois-Euroopasta Välimerelle eläkepäiviä viettämään, nyt sieltä tullaan tänne.
no mut kyllä tässä ne eläkeikään ehtineet alukset sinne juuri suuntaavat.
Totta. Tosin ne taitavat mennä väliaikaisratkaisuksi muutenkin, kunnes Moby saa Kiinasta uudisrakenteensa parin vuoden päästä.
Aika pitkä ylitys noilla peltipurkeilla ??? :o Ainakin jos tärisevät yhtä pahasti kuin Superstar.
Nykyisellä aikataululla (johon ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa muutosta vaikka nopeammat laivat saavatkin) ajataan 18 solmulla maksimissaan; niin matalilla nopeuksilla tuskin tärisee. Lisäksi nuohan on alkujaan suunniteltu yhdistyiksi päivä- ja yölautoiksi pitkillä linjoilla Olbiasta Livornoon ja Genovaan, meillä päin laivatyyppi on vaan päätynyt vähän lyhyemmälle linjalle.
Lähes 1200 hyttipaikkaa on muissa, Superstarissa oli reilu 700. Pascal Lota on kuitenkin myös yölaiva.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.09.2019, 21:45:55
Nykyisellä aikataululla (johon ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa muutosta vaikka nopeammat laivat saavatkin) ajataan 18 solmulla maksimissaan; niin matalilla nopeuksilla tuskin tärisee. Lisäksi nuohan on alkujaan suunniteltu yhdistyiksi päivä- ja yölautoiksi pitkillä linjoilla Olbiasta Livornoon ja Genovaan, meillä päin laivatyyppi on vaan päätynyt vähän lyhyemmälle linjalle.
Voipi olla. Eniten Superstarkin kuitenkin tärisi nimenomaan hitaissa satamamanöövereissä.
Finlandia taitaa olla samaa sarjaa ja se on kyllä tärissyt niin, että paikat putoavat hampaista takabaarissa.
Samaa sarjaa, mutta ihan eri telakalta. Kolme ensimmäistä tuli Koreasta ja Tallinkilla oli kiire saada laiva. Fincantierilla oli vapaa väli ja saivat Korean kuvat. Yksi laivainsinööri kertoi, että levyhallin ja lohkokoonnin ominaisuudet ratkaisevat, millainen laivan runkorakenteesta tulee. Eri telakan sisarusten välillä voi olla isoja eroja rungoissa.
Kaksi ensimmäistä tulivat Koreasta (Moby Wonder ja Moby Freedom, nyk. Finlandia) ja kaksi seuraavaa Italiasta (Moby Aki ja Superstar/Pascal Lota). Fincantieri tarjosi samaa alustyyppiä myös Viking Linelle Viking XPRS:ää tilattaessa. Ja jos oikein muistan on laivatyyppi alkujaan Knud E. Hansenin suunnittelema.
Wanhan miehen muisti vaan pettää. Kiitos Kalle kun oikaisit väärän väitteeni.
Mobylle oli alkujaan kaksi tulossa Italiasta Aki ja sisar. Mutta tilausken peruuntuessa Tallink tilasi samaa sarjaa aluksen.
Tämä kauppa meni sitten loppujen lopuksi puihin. Rahoittaja ei suostunut siihen, että Moby luopuisi kahdesta sellaisesta aluksesta, joista saattaisi mahdollisessa konkurssihuutokaupassakin saada jotain.
Tämä on jonkin lopun alkua. Jos ei koko Mobyn, niin ainakin varustamon viime vuosituhannella rakennettujen alusten hamstraamisen lopun...