Europan suunta satamassa

Aloittaja Mika Honkonen, 25.02.2019, 12:30:57

« edellinen - seuraava »

Mika Honkonen

On pistänyt silmään että tallink kääntelee aluksia toisinpäin kun on totuttu.
Eräänä päivänä oli Victoria 1 ja Europa ahterit tallinnan keskustaanpäin. Muutama päivä sen jälkeen huomasin marinetraficista että Europa oli käynyt kääntymässä sataman portilla ja palannut ahteri edellä. Tänäänkin Europa on keula merelle päin. Kuinka päin tulee nykyään Helsinkiin? Miksi näin on alettu toimia? Onko syynä aikataulu ja se että Megastar tulee saamaan aikaan satamaan kuin Europalla on lähtöaika?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Kalle Id

Vai kuitenkin kevät ja se, että laivoja maalataan kesäkuntoon laiturissa? Välillä pitää kääntää, että saadaan molemmat kyljet sudittua.

Mika Honkonen

Voi olla.
7.4.-9.4. Europalla on huoltopäivät. Ilmeisesti silloin tehdään jotain muuta.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Mikko-Oskari Koski

Europan kulkemisissa olennaisinta olisi saada alukselle Helsingissä paikka, jossa matkustajalankku voitaisiin sijoittaa 7.kannen sb-sivustan pääsisäänkäyntiin. Tallinnassa 5:n exititkin riittävät kyllä, koska likikään kaikki risteilyvieraat eivät edes mene maihin. Mutta autokannen on hyvä olla läpiajettava, jos vähänkin raskaita kuormia on kyydissä (kuten ymmärtääkseni useimmiten on), ja vaikka Helsingissä käytettäisiin LJ6-paikkaa (eli Starin ja Superstarin entistä), ei se vaikuttaisi asetuksiin Tallinnassa.
Viime perjantaina saapuessamme Finlandialla Tallinnaan havaitsin Europan olevan laiturissaan "väärin päin", ja esitin seuralaiselleni näkemyksen, että kovan rahan aamiaisvieraat ovat vaatineet laivan käännettäväksi niin, ettei skumppa pääse aamuauringon paahteessa kuumenemaan (sen verran tässä voinen omakohtaisesta kokemuksesta puhua, että tammikuisen Folklandian korruptioaamiaisella auringon paahde tosiaan lämmitti a la cartea aika runsaasti, eikä ilmanvaihto ollut joko kunnossa tai päällä). 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950