Containershipsille LNG-konttilaivoja

Aloittaja Juhani Mehto, 09.05.2014, 18:46:18

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Containershipsin ajoon tulee vuonna 2016 kaksi dual fuel -konttilaivaa. Alukset omistaa saksalainen Nordic Hamburg Group ja ne tulevat Containershipsille pitkäaikaisella sopimuksella. Alusten pituus on 170 metriä ja kapasiteetti 1400 TEU. Sopimukseen sisältyy optio kahdesta aluksesta.

Sjöfartstidningen
Tekniikka ja talous
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Containershipsille on tulossa vielä toisetkin kaksi samanlaista konttilaivaa. Niiden pitäisi valmistua vuonna 2017. Yhtiön tavoitteessa on 8-10 LNG-aluksen laivasto ja lisäksi tuoda myös maanteille LNG-käyttöisiä rekkoja.

Containershipsin tiedote (pdf)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

LNG-toimitussopimus solmittiin joulukuussa Shellin kanssa. Alukset bunkrataan aina Rotterdamissa ja LNG riittää koko viikottaisen reitin läpikäymiseen. Tässä uutisessa mainitaan ensimmäisen aluksen valmistuvan vasta 2017, vaikka ensimmäisen kahden aluksen tuotannonaloitus oli jo yli vuosi sitten 12.1.2015.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

ARKON Shippingin kotisivuilta löytyi uusien alusten nimet: ainakin virallisiksi nimiksi tulee Nordic Helsinki, Nordic Oslo, Nordic Copenhagen ja Nordic Kotka (jossain järjestyksessä). Tulevaisuus näyttää, saavatko alukset Containershipsiltä rahtausnimet IX-XII.

Nordic Helsinki (ARKON)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#4
Containerships on nyt ilmoittanut, että rakentajatelakan vaihdon takia sarjan ensimmäisen aluksen luovutus venyy vuoteen 2018, kertoo Containerships tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin raportissaan (pdf). Uutta telakkaa ei tosin tässä uutisessa mainita, eikä sitä, mitä tapahtuu keskeneräiselle ensimmäiselle rungolle (tuotannonaloitushan oli jo yli kaksi vuotta sitten!).

Tarkka muoto on:
The first four LNG vessels are targeted to be delivered during 2018, as informed. However, the delivery of the first vessel will be delayed until early 2018 due to a change in the shipyard. Re-negotiations of the two company-own-financed vessels and two other vessels are ongoing.

Eli kaksi laivoista olisi Containershipsin itse rahoittamia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Containershipsin vuoden 2016 toisen kvartaalin osavuosikatsauksessa (pdf) mainitaan uusista laivoista ympäripyöreästi näin:

Sopimukset neljän ensimmäisen LNG-aluksen rakentamisesta on tehty ja eri tahojen hyväksyntäprosessi sopimusten täytäntöönpanosta on valmistumassa. Alukset toimitetaan suunnitelman mukaisesti vuoden 2018 aikana, ja ensimmäinen toimitus on vuoden 2018 alkupuolella. Yhtiö on saanut LNG-alushankkeeseen rahoitustukisuosituksen Euroopan unionilta. Rahoitussopimuspäätöksen tilanne vahvistetaan tämän syksyn aikana. Päätös on huomattava tunnustus yhtiön ympäristöstrategialle ja tarvittaville investoinneille.

Toisaalla kotisivuilla puolestaan puhutaan KUUDEN LNG-käyttöisen konttilaivan laivastosta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Sea-Webistä löytyy seuraavat uudisrakenteet Containershipsille:

IMO NAME STATUS
9813993 GUANGZHOU HUANGPU H5510 On Order/Not Commenced
9814002 GUANGZHOU HUANGPU H5511 On Order/Not Commenced
9814014 GUANGZHOU HUANGPU H5512 On Order/Not Commenced
9745562 YANGZHOU GUOYU GY1001 Keel Laid
9745574 YANGZHOU GUOYU GY1002 Keel Laid
9757242 YANGZHOU GUOYU GY1003 Keel Laid
9758894 YANGZHOU GUOYU GY1004 Keel Laid
9769714 YANGZHOU GUOYU GY1005 Projected
9769726 YANGZHOU GUOYU GY1006 Projected
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Containerships on julkaissut toissapäivänä tiedotteen, missä kerrotaan alusten rakentamisesta. Aluksia rakennetaan neljä ja rakennustelakkana onkin Guanzhou Wenchongin telakka. Luovutus on 2018 ja Containerships on alusten pääomistaja. Alukset tulevat liikkumaan "EU-maan lipun alla". Pääkoneiksi tulee Winterthur Gas & Dieselin dual fuel -moottorit.

Containershipsin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Heikki Arvela

Elikä Wärtsilä moottoreilla varustetaan. :thumb:

Juhani Mehto

Containerships Groupin vuosikertomuksen (pdf) mukaan yhtiö on maksanut tulevista aluksista 17,2 MEUR ennakkomaksun (s. 4) ja loput aluksista maksetaan käyttövuokrana.

Sieltä käy myös ilmi (s. 22), että yhtiö omistaa 90 % laivanisännistöyhtiöistä Nordic Bergen / Nordic Turku / Nordic Copenhagen / Nordic Kotka Schifffahrtsgesellschaft mbH & Co KG. Eli tässä lienee siis uusien alusten viralliset nimet.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Toisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin Kiinassa 7.4., samalla kuin oli ensimmäisen aluksen kölinlasku. Toisen aluksen tuotanto oli tosin jo alkanut maaliskuussa. Ensimmäinen alus oli jo tuolloin täysin lohkovaiheessa.

Containerships
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Containerships kertoi tilattujen alusten rakentamisen edistymisestä kuukausi sitten: ensimmäisen aluksen vesillelasku pitäisi olla syyskuussa, ja toisen aluksen kölinlasku on heti tämän jälkeen. Kolmannen aluksen tuotanto alkoi toukokuussa.

Containerships
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Containerships on jälleen päivittänyt konttilaivojen rakennustyön edistymisestä. Ensimmäisestä aluksesta on lähes kaikki lohkot valmiina ja noin puolet niistä on jo koottuna rakennusslipillä. Toisen aluksen teräksen leikkaus on valmiina ja lohkotuotanto käynnissä. Kolmannesta aluksesta on terästyöt kesken ja neljännen aluksen teräksenleikkuutyö on alkamassa 11. elokuuta. Ensimmäisen aluksen vesillelaskun pitäisi olla syyskuun toisella puoliskolla.

Containerships

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Ensimmäinen aluksista laskettiin vesille 4.11. ja sai nimekseen Containerships Nord. Samalla laskettiin seuraavan aluksen köli rakennusalustalle. Ainakin kuvan mukaan kotipaikaksi olisi tulossa Limassol. Jos aluksia tulee neljä, voi tästä ehkä päätellä myös muiden alusten nimet jos ilmansuunnat ovat käytössä niidenkin nimissä.

Containershipsin tiedote kuvan kera
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Toinen aluksista laskettiin vesille 29. tammikuuta, ja sai samalla nimekseen Containerships Strom, eli eipä tästä tullutkaan "ilmansuuntaluokkaa". Kolmannen aluksen kölinlasku oli jo heti 30. tammikuuta. Neljännen aluksen terästyöt alkoivat syyskuussa.

Containershipsin tiedote kuvan kera
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.