Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Petri Lahti

#165
Skarven aloittaa liikennöinnin 5. maaliskuuta aamulla Degerbystä.

http://www.alandstrafiken.ax/pdf/Foglo_trafikomlagg_mars2010.pdf

Knipan ajaa Långnäsistä Överöön Degerbyhyn 1.-4. maaliskuuta, kun Skarven totuttautuu uuteen reittiinsä

Poikkeusaikataulut ovat voimassa 21.3. asti.

Korjaus 2.3.: Knipan ajaa Långnäsistä Degerbyhyn.

Petri Lahti

#166
Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 25.02.2010, 15:36:19
Skarven aloittaa liikennöinnin 5. maaliskuuta aamulla Degerbystä.

Olin tutustumassa Skarveniin sen toisena liikennöintipäivänä. Tein Degerbystä pari miniristeilyä Svinöön. Aluksella oli tarveliikkujien lisäksi muitakin risteilijöitä, suurin osa kuitenkin pääsaarelta. Alla muutama kuva Skarvenista.



Skarven ei käänny satamissa, vaan ajaa toiseen suuntaan "peruuttaen". Tässä Skarven saapuu Degerbyhyn. Perän tunnistaa parhaiten perässä liehuvasta lipusta ja MOB-veneestä.



Autokansi on iso ja kokonaan umpinainen. Hyllyjen tilaa ei tällä kertaa tarvittu.



Skarvenin keulassa ja perässä on iso kansi, josta näkee hyvin merelle.



Matkustamossa on kummassakin päässä puolipyöreä ikkuna, jonka ääressä on tuoliryhmä.



Perinteisiä pöytiä löytyy tyyrpuolen puolelta.



Parannusta Knipaniin on kahvio, josta sai myös lämmintä keittoa.



Perinteisiä lentokonetuolejakin löytyy.



Skarven Degerbyssä.



Perän puolella olevasta monitorista pystyi seuraamaan laivan paikkaa merellä.

Rantaanajo uudella laivalla tapahtui kovin varovaisesti verrattuna muihin saaristolauttoihin. Ehkä uuden lautan kanssa ei olla vielä ihan sinuja ja uutta lauttaa ei viitsisi heti kolhiakaan.

Skarven vaikuttaa selvästi uuden sukupolven lautalta, tilaratkaisuissa on merkittävä ero verrattuna Alfågelniin tai Skiftetiin nähden. Puolipyöreä ikkuna ja se, ettei lauttaa käännetä satamissa, vei jotenkin ajatukset Helsingborg-Helsingör -lauttoihin, vaikka ne ovat paljon isompia ja muutenkin erilaisia.

ÅT:n juttu Skarvenin ensimmäisestä päivästä:
http://www.tidningen.aland.net/article.con?id=21492&iPage=1

Lassi Liikanen

Tyylikkäältä näyttää Skarven. Varmasti myös reilu parannus vanhaan Knipaniin verrattuna!  :) Nopeuttaako tuo kaksipäisyys matka-aikaa paljon? En oikein tunne noita Föglölinjenin satamia, mutta onko niissä ahdasta tai hidasta kenties kääntyä? Vai mikä oli alunperin sitten syy tilata kaksipäinen lautta..

Pitäisi tosiaan itsekin vaivautua tuonne suuntaan Suomea, testailemaan Skarvenia. Nyt kun se vihdoin vastoinkäymisten jälkeen saatiin kuin saatiinkin liikenteeseen.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Mikko-Oskari Koski

Muistelisin, että kaksisuuntaisuuteen sanottiin aikanaan syyksi se, että linja on varsinkin kesällä kovin myöhästymisherkkä ja käännöt poistamalla saadaan minuutti-pari lisää pelivaraa lastaukseen ja purkamiseen. Varmaan on ollut muutakin, mutta kahden sataman välisessä liikenteessä kaksisuuntainen lautta lienee oletusarvo yleensä...
Tuli mieleen tuosta Skarvenin autokannen umpinaisuudesta, että onko siellä nyt myös oleskelukielto vai sovelletaanko tässä kohden sitä faktaa, että matka on liian lyhyt, jotta autokannen tyhjentämistä voisi vaatia?

Kahvila on aina hyvä olemassa. Varsinkin, kun sitkeä huhu kertoo, ettei M.A.Nummisen Baarien mies-kirjassaankin esittelemän Teckis källare-baarin tiloihin olisi edelleenkään tullut uutta yrittäjää. Pannkakan är toppen!  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

#170
Olle Kivi perheineen on 30-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävän Gudingenin uusi kahvilayrittäjä. Perheleipomon ideologiaa kertoivat lehtihaastattelussa soveltavansa, vaikka lähtökohdat ovatkin toisenlaiset, kuin edeltäjällä, jolle lautta oli vain leipomon sivutuote. Gudingenin pannari oli erinomaista, kuten se on kahden edellisenkin yrittäjän aikana ollut.

Skiftetin sb-sivustan ja Knipanin molemmat autohyllyt on poistettu kokonaan.

Ejdernin konepuoli sanoi yhteistyösopimuksen irti juuri sopivasti juhannusaatonaattona. Pettersson joutui hakemaan vanhan kunnon Grisslanin taas työn touhuun (nyt on ilmoitettu tämän tilanteen jatkuvan toistaiseksi), mutta aattopäivänä poikittaislinjan vuorot peruttiin. Onneksi taksivene La Niña hoiteli sentään fillaristit Överöstä Kumlingeen -elämys sinänsä kohdata Galaxy hieman tavallista pulpettivenettä kookkaammalla aluksella, joka oli lastattu niin täyteen, että matkustajapaikat olivat seisomapaikkoja fillarien välissä. No, kokemushan se oli tuokin!  8)

Muutamaa päivää myöhemmin ilmestyneessä artikkelissa osutaan aika hyvin naulan kantaan varsinkin kohdassa, jossa analysoidaan asiakaskunnan suhtautumista vallinneeseen tilanteeseen:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=54371

Saas nähdä, ehtiikö Grisslan viettää 40-vuotistaiteilijajuhlaansa Ålandstrafikenin liikenteessä..!  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

#171
Lainaa
Ejdernin konepuoli sanoi yhteistyösopimuksen irti juuri sopivasti juhannusaatonaattona. Pettersson joutui hakemaan vanhan kunnon Grisslanin taas työn touhuun (nyt on ilmoitettu tämän tilanteen jatkuvan toistaiseksi), mutta aattopäivänä poikittaislinjan vuorot peruttiin. Onneksi taksivene La Niña hoiteli sentään fillaristit Överöstä Kumlingeen -elämys sinänsä kohdata Galaxy hieman tavallista pulpettivenettä kookkaammalla aluksella, joka oli lastattu niin täyteen, että matkustajapaikat olivat seisomapaikkoja fillarien välissä. No, kokemushan se oli tuokin!  8)

Nyanin ja Ålandstidningenin mukaan tuon vian korjaus maksoi 46566 euroa. Sen lisäksi tulevat vielä korvaavasta liikenteestä ja lisähenkilöstöstä tulevat kulut. Jo tuon summan keräämiseksi pitää kuljettaa sesonkina 1605 autoa Långnäsistä Snäckööseen eli 70 täyttä kuormallista maksullisia autoja. Vuosikortilliset pitää jättää rannalle.

Ei oo helppoa tuokaan bisnes.

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=550542
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=23214

Petri Lahti

#172
Skarveniin pitäisi tehdä noin 120 000 euroa maksavat muutostyöt, jotta lautta voisi kuljettaa kaasua ja polttonesteitä Föglöön. Tällä hetkellä nämä kuljetetaan eteläisellä linjalla Långnäsistä Överöön. Muutostyöhon ei ole toistaiseksi varattu varoja.

  http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=56038
  http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=56007

Skarven tulee Naantaliin takuutelakkaan parin viikon ajaksi, telakointi alkaa 14. syyskuuta. Skarvenia tuuraa tänä aikana Knipan.

Vuoden 2011 budjetti tulee näyttämään suunnilleen samalaiselta ÅT:n osalta kuin tämä vuosi.

  http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=55924

Lokakuun alusta loppuvuodeksi 2010 ÅT supistaa pohjoisen ja poikittaislinjan vuoroja. Myös Skarvenin aikataulua muutetaan. Eteläinen linja säilyi leikkauksitta.

  http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=55850
  http://www.alandstrafiken.ax/tidtabeller_linjevis.htm

Åva-Jurmo-reitin Doppingen oli Maarianhaminassa maakuntahallituksen laiturissa varmaankin vuosihuollossa 22.8-4.9.. Lotta II tuurasi Doppingenia Jurmon linjalla. Tästä ei ollut missään lehden nettiversiossa tai ÅT:n sivulla mainintaa. 4.9. Lotta II palasi Föglöön Prästöön.

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 04.09.2010, 18:10:56
Skarven tulee Naantaliin takuutelakkaan parin viikon ajaksi, telakointi alkaa 14. syyskuuta. Skarvenia tuuraa tänä aikana Knipan.

Knipan aloittaa korvaavan liikenteen 13.9. illalla Långnäsistä. Pari ekaa lähtöä ovat poikkeusreitillä, kunnes saadaan varmistettua Knipanin sopivuus Svinön ja Degerbyn laitureihin. http://www.alandstrafiken.ax/pdf/Pressmeddelandefoglotrafiken9.pdf

Mikko-Oskari Koski

Ålandstrafikenin vuosiesite hämää kansikuvallaan, siinä kun on vielä vanha kunnon Grisslan täydessä lennossa. Esitteen sisältä ei kuitenkaan nelikymppisen raskaskuljettimen (joka tunnetusti on kertaalleen synnytyslaitoksenakin toiminut) aktiviteeteistä löydy merkintöjä.
Esitteen sisällössä on havaittavissa tiedollisia laajennuksia juhlapyhien poikkeusaikataulujen verran. Ikävin tieto -sinällään tosin jo pitkään odotettavissa ollut- on, että keskikesällä fillarista peritään viiden euron kuljetusmaksu. Tosin se peritään vain kerran, kuitin säilyttämällä saa pyöräkruisailua saaristossa harrastaa mielin määrin.

Juuri nyt jääolosuhteet harventavat vuorotiheyttä saaristossa:
http://www.alandstrafiken.ax/isturlistor2011_linjevis.htm

Lauttoja uhkasi myös lakko:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=60433&news_instance=2
Joka vältettiin, palkankorotuksin (kuinkas muutenkaan).
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=60485
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Esitutkinta Skarvenin tilauksesta valmistunut:

"Skarvenaffären hos åklagaren
Hos åklagarämbetet på Åland ligger just nu Centralkriminalpolisens tjocka utredning av turerna kring beställningen av landskapsfärjan Skarven.

POLIS Den omfattande förundersökningen kring beställningen av landskapsfärjan Skarven är klar. Den anlände till landskapsåklagarämbetet för åtalsprövning i slutet av februari.

Fem centimeter tjockt är det ett av de mest omfattande ärenden som landskapsåklagarämbetet har att reda i det här året enligt landskapsåklagare Jens-Erik Budd.

-Den är garanterat på topp tre eller i alla fall fem i tjocklek av årets ärenden, säger han.

Vilka brottsmisstankar som finns i underlaget kan han inte gå in på. Det är inte offentligt förrän åklagaren har tagit ställning till om åtal väcks eller ej.

Mer om härvan kan du läsa i lördagens papperstidning."



Vielä ei detaljeja julkisuuteen eikä epäilyksiä.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Kevättelakoinnit alkavat toukokuun alussa ja jatkuvat kesäkuun 13:een asti. Viimemainittuna päivänä saattaisi olla mahdollista päästä yhdellä kyydillä koko pohjoislinja, sillä Knipan ajaa normaalin lähdön Kustavista 19.35 ja jatkaa Åvasta Torsholmaan, josta lähtö 21.30, Lappon, Kumlingen ja Enklingen kautta Hummelvikiin. Viggenillä samana iltana sama kuvio toisinpäin, lähtö H-vikista 18.15 ja jatkot Åvasta 22.00.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.06.2010, 14:35:32
Saas nähdä, ehtiikö Grisslan viettää 40-vuotistaiteilijajuhlaansa Ålandstrafikenin liikenteessä..!  8)
Näillä näkymin ehtii -tällä hetkellä on tuuraamassa Spovenia Asterholman linjalla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#177
Kerkesin Märketin reissulla poiketa myös lintubongauskuvioissa eli aamukahviristeilyllä Skarvenilla. Lautta oli iloinen yllätys -ei siksi, että sitä voisi pitää erityisen onnistuneena Ålandstafikenin tuotteena, vaan siksi, että se oli matkustusmukavuudeltaan niin paljon "normimpia" puolen tunnin matkan taittavia vapaasti ohjailtavia kaksisuuntaisia lauttoja mukavampi.
Tämän sisaralusta olisi totisesti syytä toivoa Houtskäriin, miksei Iniöönkin, kun noita uudisaluksia nyt Saaristomeren puolellekin ollaan tilaamassa. Pelkästään matkustajatilojen toimivuus verrattuna Auroran ahtaaseen kahvila Merihetkeen vie pisteet liettualaistuotteelle 6-0. Pahoin pelkään kuitenkin FinFerriesin kehittelevän jotain "omaa", joka kenties jää hyvinkin pitkäaikaiseen palvelukseen, olipa tulos melkein millainen tahansa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

Torsholma-Lappo-Asterholma -reittiä ajava Spoven on viime yönä irronnut tuulen voimasta laiturista ja ajelehtunut rantaan. Spoven on ollut poissa liikenteestä tämän päivän. Varalautta tulee tiistaiksi.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29029&iPage=1
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=67220&news_instance=2

Myös muilla ÅT:n lautoilla ja Ahvenanmaan losseilla on ollut vaikeuksia sään vuoksi.

Petri Lahti

Svinö-Degerby -väliä ajava Skarven jäi aamulla laituriin Merimiesunionin lakon takia. Knipan paikkaa tilannetta ensin  Långnäs-Överö -reitillä ja myöhemmin päivällä Svinö-Degerby-reitillä, kun laiturit on saatu sovitettua alukselle.

http://www.alandstrafiken.ax/
13.12.2011 M/s Skarven på Föglölinjen är inte i trafik p.g.a. Sjömansunionens aktion. M/s Knipan ersätter på rutten Långnäs-Överö. Knipan kommer att köra nonstoptrafik tillsvidare i väntan på att färjfästena i Svinö och Degerby görs om. När justeringsarbetena är färdiga kommer Knipan att börja trafikera Svinö-Degerby enligt Föglölinjens normala tidtabell, detta beräknas ske under eftermiddagen. Sidan kommer att uppdateras med ny information vartefter vi får den.

Lue myös:
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=67487&news_instance=2
http://www.nyan.aland.fi/nyheter/?news_id=67494&news_instance=2

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29173&iPage=1
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=29168&iPage=1