Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Janne Raiskinmäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 06.04.2014, 17:06:09
Miten lie käyvän sille jos/kun Makasiiniterminaalin tilalle tulee Guggenheim, taitaa olla Länsisataman laiturit liian korkeita Meriliinille ja Karoliinille.

Eikö missään ole uutisoitu kunnolla tuon tontin sijaintia? Ylen uutisesta sai sen kuvan, että tontti on Makasiiniterminaalin parkkipaikalla. Guggenheimin itsensä havainne/toivekuvissa museo menee myös Makasiiniterminaalin päälle. Toivottavasti ei kuitenkaan näin, olisihan tuo tosiaan törkeää Lindaa kohtaan.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 08.04.2014, 07:14:21
Eipä vaan Norsultakaan viety hyttitiloja muuhun käyttöön. Sama linjahan jatkui Finlandialla - sielläkään ei ole hytteihin paljoa koskettu. Enemmänkin päin vastoin koska sen lepotuolisalongit menivät muistaakseni miehistön käyttöön.
Toisaalta Norsulla ei - ymmärtääkseni, en toki ehtinyt laivalla kovin montaa kertaa ajaa - ollut samanlaista ongelmaa tilanpuutteen kanssa kuin Finsulla. Eli näitä kohta ei minusta voi pitää 100% vertailukelpoisina tapauksina.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 08.04.2014, 11:23:20
Toisaalta Norsulla ei - ymmärtääkseni, en toki ehtinyt laivalla kovin montaa kertaa ajaa - ollut samanlaista ongelmaa tilanpuutteen kanssa kuin Finsulla. Eli näitä kohta ei minusta voi pitää 100% vertailukelpoisina tapauksina.

Ei ollut samanlaista vaan paljon pahempi. Muutama ylitys tuli istuskeltua portaikoissa ja lattialla.
Tosin  en täysin ymmärrä  paikallisten  varustamoiden haluttomuutta laittaa   istumasalonkeja laivoihin.  ei tarvitsisi kuin  muutamia hyttejä uhrata niin saisi jo paljon lisää istumapaikkoja. Silloinhan  jäisi enemmän ravintoloiden  istumapaikkoja vapaaksi  siellä asioiville.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Reku

Eckerö Linen tiedote:

Eckerö Linella Helsinki–Tallinna-reitin tyytyväisimmät asiakkaat

Eckerö Linen asiakastyytyväisyys on Helsinki-Tallinna-reitin paras. Tutkimuksessa yhtiön vahvimmiksi valteiksi seuloutuivat paras asiakaspalvelu sekä paras vastine rahalle. Eckerö Line on kasvattanut matkustajamääräänsä alkuvuonna 24 prosenttia.

Riippumaton kansainvälinen tutkimuslaitos EPSI Rating Centre tutki maalis–huhtikuussa Helsingin ja Tallinnan väliä kulkevien laivayhtiöiden asiakastyytyväisyyttä. Eckerö Linen asiakastyytyväisyysindeksi (73,9) oli yhtiöiden korkein. Eckerö Line sai kaikista tutkituista muuttujista vertailuryhmässään parhaat pisteet. Reitin asiakastyytyväisyyttä tutkittiin nyt ensimmäistä kertaa.

Tiedotteen liitetiedoista selvisi, että tyytyväisimmät asiakkaat Eckeröllä ja tyytymättömimmät Tallinkilla.

Joonas Kortelainen

Eipä yllätä. Vuodessa huima parannus myös tuotteessa. Loistava uusi aikataulu ja buffet ainoa, johon suostun laivoilla astumaan enää, ml. aamiainen. Myös cafeteria-ruuassa parannusta havaittavissa. Edelleen laiva on täytenäkin miellyttävämpi kuin XPRS. Tallinkia käytän mielelläni kun haluan vapaammin valita aikataulun. Saa nähdä, kuinka Viking pystyy vastaamaan kesäliikenteellä. Starin sijaislaivoina Baltic
Queen ja Victoria toimivat oikein hyvin, joten mikseivät
myös Mariella ja Gabriella.

Antti Helder

Olen ehkä outo mutta mä matkustan mielummin Tallinkilla kuin Eckeröllä ja ei mulla ole palvelun suhteen ongelmaa, päinvastoin.

Tallink pesee mielestäni kilpailijat tuolla reitillä ihan mennen tullen.

Finlandia: Todella hidas, palvelu tosin toimii, liian vähän lähtöjä mutta laivan buffa ihan ok. Mielummin syön kyllä Tallinnassa kuin laivassa. Eckerön konsepti toimii normi risteilijöille todella hyvin mutta koska itse lukeudun niihin jotka ei "risteile" tuota väliä kuin työn takia niin mä ajattelen asiat toisin.

XPRS: 30min hitaampi kuin tallinkin shuttlet, vähemmän lähtöjä ja todella ankea laiva.

Star/Superstar. 2h Tallinnaan, useita lähtöjä, viihtyisät business lounget jossa saa tupakoida yhdessä nurkassa ja mielestäni palvelu on parantunut vuosien saatossa. Miinusta tulee kalliimmasta ylityksestä normimatkaajalle mutta lähtöjen määrä korvaa mielestäni tämän.


Joonas Kortelainen

Olen ihan samaa mieltä, mielestäni Star ja Superstar sopivat kuitenkin parhaiten tuolle reitille. Ja tosiaan se joustavuus lähtöjen suhteen itsellä vaikuttaa siihen, että valitsen useimmiten Tallinkin.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Antti Helder - 08.05.2014, 09:21:35
Star/Superstar. 2h Tallinnaan, useita lähtöjä, viihtyisät business lounget jossa saa tupakoida yhdessä nurkassa ja mielestäni palvelu on parantunut vuosien saatossa. Miinusta tulee kalliimmasta ylityksestä normimatkaajalle mutta lähtöjen määrä korvaa mielestäni tämän.
Kysehän on siitä, että Tallink on aikatauluttanut sukkulansa niin tiukasti, ettei niillä ole koskaan varaa ajaa alle maksimitehojen. Jos ihan tarkkoja ollaan, kaksi tuntiakin on monissa olosuhteissa liian tiukka ylitysaika, mutta useimmiten matkaan päästään etuajassa. Jatkuva kahvat pohjassa ajaminen syö polttoainetta, joka maksaa. Eikä rahaa muualta tule kuin asiakkailta; näille aluksille ei siis huokeita lähtöjä tule nyt eikä tulevaisuudessa. Käyttökate on äärimmäisen vaihteleva, toisinaan alukset sullotaan niin täysiksi kuin se paperilla turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, toisinaan ajetaan puolityhjää purkkia yli, kun aikataulu senkin vaatii.
Ahvenanmaalaiset ovat päätyneet löysempään aikataulutukseen, mikä harvemman lähtötiheyden kera on saanut aikaan varsin taloudellisen kokonaispaketin. Ajetaan mahdollisimman täyttä kuormaa mahdollisimman pienin kustannuksin. Puolityhjiä lähtöjä näilläkin tosin on, aamuisin Tallinnasta tulijoita on niukasti, eikä Eckerön sunnuntaipäivälähtö Helsingistäkään taannoin mikään massiivinen menestys tuntunut olevan. Eckerölle kahden ja puolen tunnin ylitys on sikälikin tärkeä bisnesseikka, että näin aamiainen pystytään jakamaan kahteen kattaukseen; lyhyemmällä ylitysajalla se ei olisi mahdollista.

Kaikilla neljällä aluksella on ongelmia linjan vaatimuksiin suhteutettuna. Mikään ei ole priima, mutta näillä tässä nyt on mentävä. Itse menen mieluiten Finlandialla, tosin toivoen, ettei se ole täynnä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2014, 12:17:02
Kysehän on siitä, että Tallink on aikatauluttanut sukkulansa niin tiukasti, ettei niillä ole koskaan varaa ajaa alle maksimitehojen. Jos ihan tarkkoja ollaan, kaksi tuntiakin on monissa olosuhteissa liian tiukka ylitysaika, mutta useimmiten matkaan päästään etuajassa. Jatkuva kahvat pohjassa ajaminen syö polttoainetta, joka maksaa. Eikä rahaa muualta tule kuin asiakkailta; näille aluksille ei siis huokeita lähtöjä tule nyt eikä tulevaisuudessa. Käyttökate on äärimmäisen vaihteleva, toisinaan alukset sullotaan niin täysiksi kuin se paperilla turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, toisinaan ajetaan puolityhjää purkkia yli, kun aikataulu senkin vaatii.

Tulipa vaan tästä mieleen: onko kukaan tullut Tallinkin viimeisellä vuorolla 22.30 Tallinnasta (taikka menneet sinnepäin) siten, että se olisi ollut aikataulussa perillä? Voi tietysti olla, että minulla on vaan ollut huono tuuri, koska kolme kertaa olen sillä Talllinnasta yli tullut ja yllättäen se on aina ollut vähintään vartin myöhässä. Tosin kerran sillä oli ollut muita ongelmia ja myöhästyminen oli n. kaksi tuntia.

Mutta tuolla aikatauluttamisella saa sen kuusi vuoroa päivässä vedettyä. Ja kun esimerkiksi minua kiinnostaa enemmän se Viro siellä laivamatkan päässä kuin laivamatka, niin minusta on vaan hyvä, että voi eri tilanteissa valita eri aikaan lähtevän aluksen. Ei tarvitse aina olla siinä ääriään myöten täynnä olevassa humppa- taikka karaokehelvetissä.

Jani Nousiainen

http://www.epsi-finland.org/images/stories/reports/Transport/cruiseferries_2014_finland_press_release.pdf

Tuolta löytyy  enemmän tuosta tutkimuksesta.

Yllättävän pienet on erot asiakastyytyväisyydessä.  Eckerö paras  73,9 ja Tallink huonoin  70,0 ja Viking siinä välissä. Eli kaikki kolme välttävä / tyydyttävä  kategoriaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Joo, ei noista varustamoiden tuloksista voi ihan hirveästi mitään päätellä. Mielenkiintoisempaa antia tuossa on matkustajien tyytymättömyys nykyiseen viihdekonseptiin ja siitä johtuva koko toimialaa koskeva kritiikki.

Antti Helder

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 08.05.2014, 13:17:55
Tulipa vaan tästä mieleen: onko kukaan tullut Tallinkin viimeisellä vuorolla 22.30 Tallinnasta (taikka menneet sinnepäin) siten, että se olisi ollut aikataulussa perillä? Voi tietysti olla, että minulla on vaan ollut huono tuuri, koska kolme kertaa olen sillä Talllinnasta yli tullut ja yllättäen se on aina ollut vähintään vartin myöhässä. Tosin kerran sillä oli ollut muita ongelmia ja myöhästyminen oli n. kaksi tuntia.

Mutta tuolla aikatauluttamisella saa sen kuusi vuoroa päivässä vedettyä. Ja kun esimerkiksi minua kiinnostaa enemmän se Viro siellä laivamatkan päässä kuin laivamatka, niin minusta on vaan hyvä, että voi eri tilanteissa valita eri aikaan lähtevän aluksen. Ei tarvitse aina olla siinä ääriään myöten täynnä olevassa humppa- taikka karaokehelvetissä.

Mulle tulee Hel-Tal matkoja vuodessa n.100-150 kappaletta, keskimäärin 3krt/Vko joten aika hyvin on laivat tullut tutuksi ja niiden henkilökunta. Keskimäärin tuo matka kestää siitä kun köydet irroitetaan siihen kuin kädet kiinnitetään 2h, 12min. (Xprs lähtee 11.30, laivasta pääsee ulos 14.10-14-15, tämä siis joka kerta)

Mutta joo, tutuksi on tullut tuo 22.30 lähtö molemmista päistä. Pisimmillään superstar oli sen 2h myöhässä kun joku rekka hajosi sisään.



Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2014, 12:17:02
Kysehän on siitä, että Tallink on aikatauluttanut sukkulansa niin tiukasti, ettei niillä ole koskaan varaa ajaa alle maksimitehojen. Jos ihan tarkkoja ollaan, kaksi tuntiakin on monissa olosuhteissa liian tiukka ylitysaika, mutta useimmiten matkaan päästään etuajassa. Jatkuva kahvat pohjassa ajaminen syö polttoainetta, joka maksaa. Eikä rahaa muualta tule kuin asiakkailta; näille aluksille ei siis huokeita lähtöjä tule nyt eikä tulevaisuudessa. Käyttökate on äärimmäisen vaihteleva, toisinaan alukset sullotaan niin täysiksi kuin se paperilla turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, toisinaan ajetaan puolityhjää purkkia yli, kun aikataulu senkin vaatii.

Mitä merkitystä sillä on asiakkaalle että jos lähdetään etuajassa? Siksi siellä satamassa pitää olla sen verran etuajassa että ehtii siihen laivaan. Nopeimmillaan 1h 35min TLL-HEL väli, viimevuoden heinäkuussa, eli kyllähän noilla ehtii jos vaan tehoja käytetään ja sää on optimi.

Mitä tulee hintoihin niin mielestäni se 45€/12h maissa olo-aikaan on todella hyvä hinta, XPRS vaan 4h hinta 26€ ilman alennuksia, eckerön hintaa en tiedä mutta varmaan 20€ myös ja maissaolo aikaa n.6h. Varmaan normi turistille joka käy tallinnassa kerran vuodessa (ja silloinkin vain satama, viru keskus + vanhakaupunki) on se paras vaihtoehto mutta
onneksi on Tallink meille jotka suhaa tuota väliä jatkuvasti.

Niin ja näillä matkapäivillä ja sopimuksilla Helsinki-Tallinna-Helsinki, kello 07.30 Helsingistä, 22.30 tallinnasta.
Business Lounge edestakaisin + henkilöauto hintaan 132€ kun normi hinta on 227€.

Mutta takaisin Finlandiaan, onko toi 2 kertaa päivässä Tallinnaan ihan loppuun-asti harkittu. Jotenkin tuntuu että ne ajaa sen melko tyhjänä Helsinkiin takaisin.

Eerik Vilenius

Olisiko kysyntää sen verran, että toisenkin laivan hankkiminen tulisi kyseeseen? Vai riittääkö pelkkä Finlandia Eckerölle?


Pasi Saarinen

Onhan niillä m/s Eckerökin, tosin eri reitillä.

Mikko-Oskari Koski

Eckeröllä oli ennen kaksi alusta, Nordlandia matkustaja- ja Translandia lähinnä rahtiliikenteessä. Finlandia kaiketi hankittiin osin juuri siksi, ettei tarvitse operoida kahdella aluksella kuormaa, jonka saa sopimaan yhteenkin. Samasta syystä Finlandian ylemmällä autokannella säilytettiin kaikki tilat (siis myös rekkojen kuljetusvalmius, josta edellä olemme Timon kanssa keskustelleet), vaikka kenties jopa järki olisi sanonut muutakin. Vilkkailla matkustajavuoroilla eli aamuisin Helsingistä ja iltaisin Tallinnasta henkilöautojen ja muiden matalien ajoneuvojen kuljetusmäärät ovat niin runsaat, ettei ylemmälle kannelle muuta mahdu, osa henkilöautoista joudutaan kenties jättämään jopa alimmalle kannelle. Hukkakuutioiden määrä on melkoinen.
Päiväkeikalla Eckerö sitten purkaa sitä rahtimäärää, mikä ei suosituimmille lähdöille mahdu. Tosin omat havaintoni eivät ole osoittaneet näilläkään yläkansien olevan mitenkään täysiä. tämänhän matkustajakin näkee, kun Tallinnan maihinnousu on nelosen aulaksi rakentamattoman autokansitilan kautta. Matkustajamäärät 15.30-lähdöllä Helsingistä ovat käsittääkseni vain perjantaisin toisella tuhannella, puolenpäivän lähdöllä Tallinnasta käytännössä eivät koskaan -tämä tosin on vahvistamatonta tietoa.

Voi olla, että Eckeröllä jo hieman kadutaan Nordlandiasta luopumista. Sehän olisi voinut olla vilkkaimpina päivinä tukivuorolla matkustajille ja hiljaisempina sitten rahtipainotteisesti, eikä Finlandian tällöin olisi tarvinnut ajaa hukkakeikkoja. Mutta näin epävarmoina aikoina on ymmärrettävää, että otetaan rahat vastaan, kun joku sellaiset suostuu parhaat päivänsä jo nähneistä purkeista maksamaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950