Laivoihin liittyvät unet

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 07.09.2006, 14:02:05

« edellinen - seuraava »

Miia

Mää näin tos yks yö sellasta et olin Viking Linen laivalla joka keinui puoleltatoiselle kuin kenkälaatikko,muut matkustajat oli ihan kauhuissaan ja peloissaan mut mää vaan kuvasin ja kuvasin ja sanoin et mitä te siinä pelkäätte ja se vaan hienoo kun ruotsinlaiva oikein keinuu.Erikoinen uni. :o

Roope Haapala

Minä toivoisin että pääsisin kunnon myrskyyn se olisi kiva kokemus tai tuntisin edes unissa miten laiva voi keinuu  :D
Minkäs minä sille mahdan?

Miia

Lainaus käyttäjältä: Roope Haapala - 23.04.2008, 00:19:17
Minä toivoisin että pääsisin kunnon myrskyyn se olisi kiva kokemus tai tuntisin edes unissa miten laiva voi keinuu  :D
Tosielämässä:Alkuvuodesta olin Gabbella ja Serellä ja sillon kyl kiikutti aikaslailla,kyl se kivaa oli ja kun vähän lonkeroo koneeseen ni sai oikeen tupla keinunnat.

Joonas Vähämäki

Olen nähnyt vastaavan painajaisen useampaan kertaan, en kuitenkaan viime vuosina vaan lähinnä nuorempana. Joku unitutkija voi selvitellä tätäkin sitten  :D Laiva on malliltaan Svea/Wellamo/Silja Festival/Silja Karneval. Värityksestä tai nimestä ei ole muistikuvia. Tapahtumat ovat sekä ajomääräysten että laivan tekniikankin suhteen täysin absurdeja:

Toisessa vaihtoehdossa laivan ajaessa todennäköisesti saaristossa, muistuttanee eniten Tukholman kapeaa väylää, "kaasu" hirttää kiinni ja laiva lähtee käsistä. Katselen tätä unta laivan ulkopuolelta mutta olen kuitenkin ilmeisesti laivan matkustajana. Hauskinta on että laiva jonka nopeus on suhteellisen alhainen, etenkin saaristoväyliä ajaessa, lähtee menemään nopeutta johon se ei oikeasti kykene, vaan vauhti muistuttaa ennemminkin pikamoottoriveneen vauhtia. Myöskään ohjaus ei pysy hallinnassa vaan laiva nousee merestä maalle ja kaatuu kyljelleen. Onnettomuudessa kuolee helvetisti ihmisiä. Olen myös nähnyt tämän saman ainakin saavuttaessa Helsinkiin, niin että laiva ajaa suoraan satamaan Kaivopuiston väylää, ottaen hyppyvauhtia Klippanista ja kaatuen Olympiaterminaalin päälle.

Aivan älytön uni, ja muistan joka kerta heränneeni tässä vaiheessa, kuten painajaisiin yleensä herätään. Ainakin positiivista on että tämä ei ole enneuni koska tälläiset tapahtumat eivät ole oikeasti mahdollisia  ;)

Teemu Ahonen

Viimeisin uneni liittyy Finnjetiin.

Tämä sijoittuu nykyhetkeen, jossa Finnjet odottaa rannalle pääsyä. Yhtäkkiä joku päättääkin ostaa Finnjetin, ja se joku on minä. Ostin Finnjetin, nousin kyytiin ja käskin ajaa täyttä hanaa takaisin Suomeen. Suomeen tullessaan Finnjet rantautuu Katajannokan paikalleen. Ihmisiä kerääntyy katsomaan laivaa. Moikkasin ohi menevälle isälleni laivasta (en muista miten) ja pyysin häntä tulemaan tänne.. Ja vielä pienenä loppukommenttina sanon, että lähtiessään Alangista Finnjet oli samanlainen kuin se kuvissa näytettiin, mutta Helsinkiin saavuttuaan sen maalipinta on Finnlinesin ajalta ja täysin uudenveroinen. Näitä merkillisiä alitajunnan sekametelisoppia.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Lassi Liikanen

Muistan viime yönä nähneeni unta Porista. Ilmeisesti olin siellä sitten katsomassa Baltic Princessiä (ja huom, kameraa ei ollut mukana  :o). Satama oli jotenkin aurajokimainen, eli pitkä joki jonka varrella oli laivoja. No, ihan perällä oli se Baltic Princess, ja siinä ihan vierellä oli Viking Cinderella. Aivan kuin ne olisi olleet kiinnikkäin siinä, peräportit auki molemmilla.  :D

No, mitä edemmäs "joen" vartta mentiin, sitä kummempia näkyjä tuli. Kuten Rosella uudella, m/s Runnerin tyylisellä keulalla ja Finnlinesin palveluksessa? Vastaan tuli myös toinen Cinderella (jotenkin muistutti vähän risteilijä Marco Poloa).

No, sitten menin vissiin näkemäni jälkeen johonkin kahvilaan istumaan ja syömään pullaa, kunnes heräsin todellisuuteen tekstarin hälytysäänellä.  ;D
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Juhani Gronlund

Moderneista laivoista näyttää foorumi kolleegat unia nähneen. Omissa mieleen jäänneissä unissa olen alitajunnassa seikkaillut mm. taisteluristeilijä Bismarckissa (1939) , Titanicissa ja Queen Maryllä (1934).
Bismarck unessa olin jostain syystä suuren määrän lapsien kanssa laivalla ja laiva ei oikein toiminut hyvin. Ohjasin laivaa ja kääntyi ihan ihmeellisen hitaasti ja epätarkasti, olisi siis hyvin vaikeata saada laivaa kulkemaan reimareiden oikeilta puolilta ( huom. kuljettiin keskellä avomerta Atlantilla tai jossain mutta alueella  oli samanlainen keppi viidakko kuin Hankoon lännestä tultaessa.) Moniin reimareihin tuli siis törmättyä. Eräs lapsi komentosillalla sanoi että ei saa enään reimareita hajoittaa, koska merirosvot suuttuvat siitä.  Tämän jälkeen ei sitten kestänyt kauan kunnes ensimmäinen merirosvo laiva alkoi lähestyä meitä , tällöin tietenkin käskin lapsien ladata tykin ja ampua täyslaidallinen merirosvolaivaa kohti ja näin tapautui mutta merirosvolaivalle ei käynyt mitenkään koska tykit ampui pumpulipalloja. Merirosvojen tullessa Bismarckin kannelle heräsin, koska minulle oli käymässä huonosti koska lapset liittoutuivat merirosvojen kanssa.

Titanic unessa olin jostain syystä Titanicin kannella ja oli ilta ja aivan tyyntä mutta hyvin kylmää kannella paitsi savupiippujen lähistöllä.Olin aivan yksin kannella ja laivan sisällä oli valot päällä , mutta ikkunoista sisälle katsoessani en huomannut ketään. Menin sisälle ja laivassa ei ollut ketään muita.Jotenkin puolittain tajusin että kyseessä on uni ja päätin tutkia Titanic laivan  perin pohjin ennen kun se mahdollisesti törmää jäävuoreen ja uppoaa. Hieno autio laiva se oli, mutta kieroksen lopuksi  tulin konehuoneeseen mikä oli eräänlainen pettymys koska sieltä ei löytynyt höyrykoneita vaan modernit dieselit . Ihmettelin dieseleitä hetken ja huomasin että joku käveli ohitseni  ja avasi erään oven josta tämä henkilö meni sisälle. Seurasin sitä henkilöä ja kun avasin oven niin tulin moderniin konevalvomohuoneeseen jossa  minun ohi juuri kävellyt mies oli . Kysyin mieheltä miksi ei ole höyrykoneita enään, henkilö vastasi että Artemiksella ei ole koskaan ollut höyrykoneita ja täällä ei matkustajat saa olla ja pyysi minua menemään hissiin ja painamaan 5 kerros. Menin Hissiin ja hissistä ulos tullessani olinkin lentokentällä Turussa.

Queen Mary unessa olin  jostain syystä yksin laivalla se  kellui jossain avomerellä . Päätin etsiä laivalta radion että voisin ilmoittaa että Queen Mary on karannut ja saada ohjeita miten ajaan laiva takaisin Longbeachille.Löysin reitin komentosillalle hyvin helposti, mutta radiota ei löytynyt . Komentosilta muistutti 60-  luvun auton ohjaamoa . Päätin kokeilla käynistää laivan moottorit ,koska avain oli virtalukossa ja moottorit käynistyivät ( moottorien ääni kuului komentosillalle asti ja ääni muistutti trabantin käyntiääneltä). Lähdin sitten suunnistamaan Queen Meryllä johonkin suuntaan joka mielestäni oli oikea suunta, mutta oli sama ongelma kuin Bismarckin kohdalla eli laivaa oli hyvin vaikeata ohjata suoraan. Ympyrää ja siksakkia siis mentiin heräämiseen asti.

Janne Koskinen

Viime yönä näin kyllä suht surkean unen; laivan filippiinot olivat ajautuneet kahakkaan telakan turkkilaisten kanssa ja verta oli kaikkialla (ja poliiseja).
Toivottavasti ei ollut enteellinen uni. Ja Newcastleen toi ei voi liittyä, koska siellä ei ole turkkilaisia (brittejä ja muutama ukrainalainen).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Risto Kempas

Yhdistyksessämme aika moni näkee unia Finnjetistä, joten avaudutaan aiheesta.
Pari omaa untani viime vuodelta, kun sain ryhmän Arabeja harkitsemaan Jettiä vakavasti.

- Jetti oli Dubaissa. Olin siis onnistunut löytämään Jetille hyvän kodin. Seisoin BB-puolella kantta mustassa puvussa. Olo oli mahdottoman ylpeä, vaikka oli tuskaisen kuuma siinä hölmösti valitussa puvussa. Jetti oli jollain aika hiljaisella laiturilla. Missään ei oikein näkynyt ketään. Kävelin kantta edestakaisin ja pari turistia totesi, että tuo on se kaveri. En tiedä mitä tarkoittivat. Olivat kalpeita shortsisia moukkia Havaiji-paidoissa. Ajattelin, että menisivät suomalaiset hel****iin, kun eivät pelastaneet Jettiä. Jetti oli Finnlinesin väreissä, mutta kansi oli edelleen vihreä. Arabit tykkäsivät vihreästä. Sitten menin toimistooni Jetillä ja uni loppui...

- Yksi monista unista oli taasen sellainen puhtaan epätoivon uni. Olin Alangilla. Tosin Alang olikin satamakaupunki, jossa romutetaan laivoja asiallisten laitureiden vieressä. Kaupungin keskellä oli kukkula ja sieltä näin Jetin jo kaukaa. Jetti oli juuri saapunut sinne ja oli vielä ehjä. Juoksin alas slummikatuja salkku kädessä. Matka tuntui loputtomalta, mutta viimein seisoin romuttajan portin edessä. Portti oli kuin Auschwitzissa. Portti oli lukossa ja sitä vartioivat intialaiset sotilaat vanhat AK:t käsissään. Huusin, että minulla on salkku täynnä rahaa. Olin tullut ostamaan Jetin. Kukaan ei osannut englantia ja kukaan ei käsittänyt mitään. Sotilaat tekivät uhittelevia eleitä. Halusivat, että häivyn. Siellä rääyin räkä poskella sitten ja käskin ampumaan sitten. En aio lähteä. Herjasin vielä vartijoita miesrakkauden tosiystäviksi.

- Ja ainoa toistuva uneni ja ensimmäinen muistamani uni. Olen purjelaivalla ja menneisyydessä. Alus on kolmemastoinen 1700-luvun alkupuolen sotalaiva. Yksi rivi kanuunoita, noin 20 kappaletta. Olemme myrskyssä ja kimppuumme käy hervottoman suuri merikäärme. Käärmeen koko on noin Pendolino-junan luokkaa. Aluksemme murskautuu ja me kaikki joudumme veden varaan. Sitten aina herään. Vielä nykyäänkin kaverit vinoilevat, että ainoa mitä pelkään ovat merikäärmeet...
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Alvar Euro

Ensimmäinen uni pitkästä aikaan mistään aiheesta! ;D
Olin menossa silja europalle ja olin innoissani. Kun menimme laivaan, reitti hyttiin kulki komentosillan kautta. Siellä olen käynyt aika monta kertaa ystäväni Antti Rossin kanssa.
Joten tuttu paikka, paitsi siellä näytti olevan ihan kummallinen miehistö :o. Hytissä ikkunamme edessä oli kallioseinämä. Tervetuloaula oli avara ja siellä pelattiin jalkapalloa! ;D
liukuportaita oli siellä täällää ja siihen uni loppui. Toivottavasti ei toteudu risteilylläni ylihuomenna :deal:   
menneet: Silja Europa 16-17.8.2009 Baltic Queen 7-8 .12.09 tulevat : ??

wanvil

No joo laitetaanpas kommenttia kun löytyi tällainenkin aihe. Itse asiassa aika useinkin tulee nähtyä laivoihin liittyviä unia, mutta viime yönä oli kaikkein huvittavin (joskin ainahan unet ovat epäloogisia eikä todellisuuden kanssa tekemistä - en ainakaan usko mihinkään ns. "enneuni"-juttuihin).

Viime öisessä unessa Kristina Regina saapui Helsingin Pakkahuoneenlaituriin. Laivan väritys näytti muuten entiseltä vihreine raitoineen ja sama nimi, mutta Kristina Cruises -teksti oli pois ja taempana kyljessä Pullmantur punaisella. Laivasta tuli matkustajia ulos ja kaikki tietysti puhuivat espanjaa.

Mikko Lantta

Kummallista päiväunta näin päivällä..

Menin Superstarilla Tallinnaan. Laivassa oli tapetointi täysin mustaa ja valotkin olivat kiinni. Buffetin ruokalinjaston pituus oli yli 100 metriä.
Matka-aika Helsingin ja Tallinnan välillä oli 50 minuuttia. Kummallisesti en edes päässyt nousemaan laivasta ulos kun olin jo bussin kyydissä. Bussi vei meidät Piritalle golfaamaan (maisemien puolesta näytti enemmän joltakin etelän kohteelta, kelikin oli aurinkoinen ja oli 35 lämmintä..). Sitten piti vielä saman päivän aikana mennä JYP - SaiPa peliin, mutta tuli ilmoitus että oli tullut Jyväskylään niin runsaasti lunta että ei voitu sitä ottelua pelata siellä ja SaiPan peli oli sittenkin Lahdessa ja vastassahan oli Pelicans.  :D

Että tälläsiä unia...

Miia

Sinällään jännää kun loppuviikosta olin Amorellalla risteilyllä niin näin unta et nukuin pommiin mut satama oli muuttunut ja oli vielä vastapäätä oikeeta satamaa. Siinä oli kyl kiva herätä LYX hytissä ja huomata et juu merel ollaan ja vie 2tuntia satamaan. Hassu uni. :D

Tapio Reini

Yksi uni minua on jäänyt aikanaan mietityttämään..en ole mikään ennustaja..mutta kummalliselta tuntui nähdä sama uni useaan kertaan, olin unessani matkustaja aluksessa joka täyttyi vedellä..liuin resepsunin tiskin ohitse lattiaa pitkin karmean sekasorron vallitessa..heräsin aina tuossa unen kohdassa..karmeaan tunteeseen. Estonia onnettomuuden jälkeen en ole unta nähnyt enää koskaan. Näin tämän unen ennen onnettomuutta monta kertaa..yrittikö joku kertoa jotakin..sitä olen hiljalleen miettinyt pienessä mielessäni. Jetti oli siellä paikalla..ja moni omakin entinen seilauskaverini..unessa minua ihmetytti se asia, etten muista nähneeni koskaan kahta kertaa mitään muuta unta..ainakin nainen on aina unissani vaihtunut:)

veini

Miia

Mä näin ihme unen tos joku yö et olin Europan maxim alacartessa aamupalalla ja siel oli yks mun ystävä kans eri seurueessa ja vedin urakalla kuoharia ja se ystävä sano monta kertaa et lopeta se juominen. Mut en lopettanu niin lopulta se köytti mut tuoliin kiinni.