Galaxylle toinen sisaralus!

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.04.2007, 18:34:20

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

AKER YARDS AND TALLINK SIGN CONTRACT OF LARGE CRUISE FERRY
11.4.2007

Aker Yards and Tallink Grupp have signed a contract of a large cruise ferry. The vessel worth approx. 180 million euro will be delivered in spring 2009 from the shipyard in Rauma.

The vessel will be a new development of the Galaxy-type cruise ferry built by Aker Yards.
MS Galaxy is already operating since spring 2006, and the second one in the series is under construction at the yard in Helsinki to be delivered in spring 2008.

Aker Yards' business area Cruise & Ferries now has in the orderbook in all 22 vessels, 11 of which are cruise vessels and 11 ferries. Two of them are for Tallink after the fast day ferry "Star" was delivered yesterday. The orderbook also includes the world's biggest cruise ferry and two of the world's largest ropax ferries.

Aker Yards, Cruse & Ferries, as well as the whole Aker Yards group believes strongly in harvesting synergies across both organisation and country borders. Competence and capacities are utilised according to best availability. For example part of the second "Galaxy" ferry was partly built in our French yard in St.Nazaire.

The 212 metres long and 29 m wide vessel will be one of the biggest and fastest cruise ferries in the Baltic Sea, having capacity for 2,800 passengers and with a speed of 24.5 knots. The guiding principle in designing the vessel has been paying attention to the comfort and luxury of present-day passengers. There will be maximal use of high-tech solutions onboard.
Over 900 cabins, several restaurants and places to entertain of various style and class as well as a remarkable conference centre with over 450 seats make the new ship a multi functional sea-based hotel with excellent ambience.

"Building the new cruise ferry for our important customer Tallink is another congenial challenge" comments Yrjö Julin, President of Aker Yards, Cruise & Ferries. "We have a long history with the combined Tallink Silja with in all19 delivered car-passenger ferries and several vessel conversions" (Aker Yards)


Ilmeisesti usko Riian linjan kasvuun on Tallinkilla melkoisen kova...? ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

Kyllä on kova vauhti päällä Tallinkilla. Onko Riian linjasta kyse , vai alkavatko noilla korvaamaan  Siljan vanhaa kalustoa sitten?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joni Huopana

Tuntuu siltä, että ei tuo juuri muualle sovellu kuin Riian liikenteeseen. Luxuryn rinnalle ei varmaankaan noin isoa tarvita, eikä mitään järkeä olisi korvata myöskään kävelykatulaivoja tällaisella laivalla.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 11.04.2007, 18:43:21
Tuntuu siltä, että ei tuo juuri muualle sovellu kuin Riian liikenteeseen. Luxuryn rinnalle ei varmaankaan noin isoa tarvita, eikä mitään järkeä olisi korvata myöskään kävelykatulaivoja tällaisella laivalla.

On kuitenkin muistettava , että Galaxy 2 ja 3 valmistuessa  nämä uudet ja hienot kävelykatulaivat ovat jo lähes 20 vuotta vanhoja.  Helsingin ja Tukholman välisessä liikenteessä  ei oletettavasti sitten  60 luvun ole ollut niin vanhoja aluksia, no Mariella tietysti.  Mutta  saa nähdä, Tallinkin kuvioista vaikea arvata ennakkoon  ;D
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kille

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 11.04.2007, 18:51:45
On kuitenkin muistettava , että Galaxy 2 ja 3 valmistuessa  nämä uudet ja hienot kävelykatulaivat ovat jo lähes 20 vuotta vanhoja.  Helsingin ja Tukholman välisessä liikenteessä  ei oletettavasti sitten  60 luvun ole ollut niin vanhoja aluksia, no Mariella tietysti.  Mutta  saa nähdä, Tallinkin kuvioista vaikea arvata ennakkoon  ;D
Niin kauan kun Mariella ja Gabriella ovat liikenteessä Helsingin linjalla niin myös kävelykatulaivat ovat, koska Tallinkilla ei silloin ole huolen aihetta.

Santeri

Itse veikkaan Turun linjaa, mutta se on vain veikkaukseni. Tiedä sitten Riian reitistä, koska ei pysty sanomaan miten se vetää matkustajia. Uskoisin ainakin, että Galaxy 2 & 3 tultua liikenteeseen, Turun reittikin kokee muutoksia.

Kari Liimatainen

Tuon uutisen mukaan näyttäisi m/s Galaxy todellakin siirtyvän Turku-Tukholma-reitille.


Tallink Grupp      Company Announcement      2007-04-11 17:28:58.017

New cruise ferry order

AS  Tallink  Grupp and Aker Yards have signed a shipbuilding
contract  for  a new large cruise ferry.  The  vessel  worth
approx.  180 million euro will be delivered in spring  2009.
The new cruise ferry, with a code name of Cruise 5, will  be
a  new  development of the 2006 delivered MS Galaxy and  her
sister vessel which is currently on construction and due for
delivery in 2008.

The  project is planned to be financed from long-term  debt.
The  loan which is preliminary agreed with Danske Bank  will
be guaranteed by Finnvera, a Finnish Export Credit Agency.

The 212 metres long and 29 m wide vessel will be one of the
biggest and fastest cruise ferries in the Baltic Sea, having
capacity for 2,800 passengers and with a speed of 24.5
knots. The guiding principle in designing the vessel has
been paying attention to the comfort and luxury of present-
day passengers. There will be maximal use of high-tech
solutions onboard. Over 900 cabins, several restaurants and
places to entertain of various style and class as well as a
remarkable conference centre with over 450 seats make the
new ship a multi functional sea-based hotel with excellent
ambience.

To  take  into consideration the different possibilities  of
the  market development during the next few years  when  the
ferry  is  being  built AS Tallink Grupp does  not  want  to
assure  in  more detail the route that will be  operated  by
Cruise 5. There are possibilities for many scenarios both on
the  current routes as well as on the potential  new  routes
including  the replacing of some of the current vessels  and
the  further  switch of the rest of the  fleet  between  the
routes resulting from this.

The sister vessel of Galaxy, which is currently being built,
is  planned  to  start operations on Tallinn-Helsinki  route
when  delivered  in  2008 and our 2006 delivered  MS  Galaxy
would then move to Turku-Stockholm route.


Janek Stalmeister
Financial Director
AS Tallink Grupp
tel.: + 372 6 409 800
email: janek.stalmeister@tallink.ee

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Joni Huopana

Sehän on hyvin loogista, koska sisarten suuremmasta nopeudesta ei olisi saaristossa hyötyä. 24,5 solmua Helsinki-Tallinna tarkoittanee matka-ajassa jotain 2½ tunnin luokkaa.

Kalle Id

Galaxy 2 & 3:n nopeuksilla voisi olla mahdollista mahduttaa Riikan reitille pysähdys Maarianhaminassa, mikä todennäköisesti parantaisi matkustajamääriä. Ilmeisesti reitti nytkin vetää jonkun verran väkeä kun sille ollaan toinenkin laiva siirtämässä.

Ville Alho

#9
Jahas, kiitettävästi tuntuu Tallinnan pojilla kahisevaa olevan. Tai tässä tapauksessa Danske Bankilla ja viime kädessä suomalaisilla veronmaksajilla...

Tuon Tallinkin tiedotteen perusteella siis Silja Europalle olisi tulossa lähtö Turusta, tuskin sille linjalle kuitenkaan kahta isoa risteilylauttaa laitettaisiin. Mielenkintoista on nähdä mitä laivan (Galaxy) kylkeen sitten aikanaan maalataan, Silja Line vaiko jääkö siihen Tallink. Mitä Silja Europaan sitten tulee, niin onko laiva liian iso (matkustajakapasiteetti) vai liian pieni (autokansi) Tukholma-Riika reitille? Ja jos sitä ei tuolle linjalle saada niin kukakohan sen sitten ostaisi?

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 11.04.2007, 20:30:02
Galaxy 2 & 3:n nopeuksilla voisi olla mahdollista mahduttaa Riikan reitille pysähdys Maarianhaminassa, mikä todennäköisesti parantaisi matkustajamääriä. Ilmeisesti reitti nytkin vetää jonkun verran väkeä kun sille ollaan toinenkin laiva siirtämässä.
Pitää paikkansa nopeuksien osalta, mutta käsittääkseni RIX-STO-linjan suurin tuottavuus halutaan saada rahtipuolelta. Reitin kierrättäminen MHQ:n kautta tuntuisi nykyvinkkelistä ajatellen omituiselta, mutta eihän sitä toisaalta koskaan voi tietää...Kannattaa muistaa, että eipä tuo tax-free paljoa rahdinkulkemista jouduta eikä se kaiketi TLL-STO-reitilläkään olisi ihan välttämätön. Reitti kun on reitti ja asiakkaat ovat valmiita ainoasta mahdollisesta kyydistä maksamaan sen, mitä operaattori siitä pyytää.

Mielessä kävi myös sellainen ajatus, että Tukholmasta Baltiaan haluttaisiin luoda näiden alusten myötä yksi vahva risteily- ja rahdinkuljetuslinja. Sellaisellehan tuo kaksikko olisikin omiaan. Itämeren yli yötä myöten nopsasti...vaan eipä taitaisi ihan onnistua visiitti saman päivän aikana sekä Tallinnassa että Riiassa... ::)

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.04.2007, 20:53:40
Pitää paikkansa nopeuksien osalta, mutta käsittääkseni RIX-STO-linjan suurin tuottavuus halutaan saada rahtipuolelta
Mielenkiintoinen väite, kun ottaa vielä huomioon sen, että Tallinkin tilastojen mukaan Riian linjan kuljetettujen rahtiyksikköjen määrä ei ole mikään kovin kaksinen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Eipä varmaan olekaan, koska linja ei ole päivittäinen ja toinen nyky/lähitulevaisuuden aluksista ei edes kovin tehokas rahdinviejä. Mutta mihin sitten perustuisi ajatus, että linja alkaisi vetää niin paljon matkustajia (risteily- ja reitti-), että suhteellisen pienet nykyalukset olisi tarpeen korvata Galaxyn tyyppisellä kaksikolla??

Ehkä on viisaampi taas katsoa hetkinen, mihin suuntaan Tallinkin keulat tässä kohden kääntyvät (vihjaus Pietarista, johon en nyt todellakaan ota sen enempää kantaa) -ja myös tarkkailla, mitä aluksia menee poistolistoille... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kristian Lampio

#13
Jaaha ja taas sitä mentii  ::) Itse laittaisin Luxyryn ja Galaxy 3 Riika-Tukholma reitille. Tykkäis ruottalaiset ja latvialaiset matkustaa hienoilla lautoilla eikä millää vanhoilla louskuilla.

Galaxyn Turun reittiä koskevat keskustelut tänne:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10635.0

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 11.04.2007, 20:24:45
Tuon uutisen mukaan näyttäisi m/s Galaxy todellakin siirtyvän Turku-Tukholma-reitille.

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 11.04.2007, 20:28:03
Sehän on hyvin loogista, koska sisarten suuremmasta nopeudesta ei olisi saaristossa hyötyä. 24,5 solmua Helsinki-Tallinna tarkoittanee matka-ajassa jotain 2½ tunnin luokkaa.

no vaikka Galaxy olisikin hitaana parempi saaristossa niin mitäs Luxuryn nopeammalla ylityksellä Hesasta Tallinaan saavutettaisiin? Risteily aluksella kestää silti sen 20 tuntia ja ylimääräisellä kiireellä ajettaessa polttoaineenkulutus on varmasti suurempaa. Ja entäs sitten jos Galaxy 3 tulisi Galaxyn pariksi Turku-Tukholma reitille? toinen alus olis turhaan nopeampi kuin toinen ja taas nopeus menisi hukkaan.

Vai onko Tallink olevinaan kaukaa viisas ja rakentaa aluksiinsa valmiuden ajaa lujaakin jos vaikka tulevaisuudessa kehitellään pitkiä reittejä joissa oikeasti tarvitaan isoa ja nopeaa risteilijää.

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019