Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Väitteeni venäläismatkustajien runsaudesta ainakin Siljan Turun laivoilla varmasti voisivat allekirjoittaa kaikki niillä matkustavat, mutta tarkkaa tilastotietoa asiasta ei mulla ole tähän tässä ja nyt esittää, palataan siihen. Enkä mielestäni mitenkään vihjannut, että venäläisten matkustajien suuri osuus Siljan matkustajista olisi minusta sinänsä mitenkään negatiivista.  Ja mitä "mukavuuslippu" -käsitteellä kukakin ymmärtää, niin itselleni se tarkoittaa sitä, että varustamo hakee kustannusetua rekisteröimällä aluksensa valtioon, jossa miehistön palkkataso on mahdollisimman alhainen, työehdot mahdollisimman työnantajaystävälliset, verot alhaiset, hampaaton ay-liike etc. Ja Viro on kyllä käsittääkseni juuri tällainen maa, ainakin vielä tällä hetkellä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Kalle Keinonen - 03.05.2007, 21:07:31
Juuri näin. Kun kerrankin tarjotaan jotain uutta ja hienoa, niin sitten porataan, että miks ja miks ja miks, ja että galaxy ei sovi reitille ja ja ja... Itse oon ainakin enemmän kuin tyytyväinen, että turun lähdöillekkin saadaan edes yksi upea laiva. Galaxyhan on mitä upein alus kokonaisuudessaan. Toivotaan että sen upea värityskin säilyy. Se nyt on ihan yhdentekevää lukeeko siinä alla sitten Silja vaiko Tallink.
Samaa mieltä. Mukavampi matkustaa sviitissä jollakin Turku-Tukholma reitillä kun Helsinki-Tallinna reitillä. Miksiköhän joillakin on sitä vastaan että vanhoja laivoja korvataan loistoristeilijöillä  ::) Minulla ei ole Galaxya mitään vastaan mutta suomalainen tai ruotsalainen miehistö  ;D

Ja täällä on muistaakseni valitettu ettei alus mahdu kääntymään satamassa? Vai muistanko väärin? Peruuttaa vaikka niin pitkälle Airistolle että pystyy kääntymään  ;)

Markus Myllymäki

#77
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.05.2007, 21:24:43
Väitteeni venäläismatkustajien runsaudesta ainakin Siljan Turun laivoilla varmasti voisivat allekirjoittaa kaikki niillä matkustavat, mutta tarkkaa tilastotietoa asiasta ei mulla ole tähän tässä ja nyt esittää, palataan siihen. Enkä mielestäni mitenkään vihjannut, että venäläisten matkustajien suuri osuus Siljan matkustajista olisi minusta sinänsä mitenkään negatiivista.  Ja mitä "mukavuuslippu" -käsitteellä kukakin ymmärtää, niin itselleni se tarkoittaa sitä, että varustamo hakee kustannusetua rekisteröimällä aluksensa valtioon, jossa miehistön palkkataso on mahdollisimman alhainen, työehdot mahdollisimman työnantajaystävälliset, verot alhaiset, hampaaton ay-liike etc. Ja Viro on kyllä käsittääkseni juuri tällainen maa, ainakin vielä tällä hetkellä. Korjatkaa jos olen väärässä.


On viime vuosina tullu tehtyä usein risteilyitä Silja Europalla,eikä siellä nyt niin kovin paljoa ole venäläisiä näkynyt. Minusta aivan normaali määriä siellä on ollut 1-2 bussi lastillista.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 03.05.2007, 21:27:14 Ja täällä on muistaakseni valitettu ettei alus mahdu kääntymään satamassa? Vai muistanko väärin? Peruuttaa vaikka niin pitkälle Airistolle että pystyy kääntymään  ;)
Olen maininnut G:n pituisella aluksella saattavan olla vaikeuksia pystyä kääntymään Turun sataman Länsiaukolla. Se ei varmaan vielä estä aluksen liikennettä Turusta, mutta saattaa aiheuttaa aikatauluun ratkaisevia hidastuksia Tukholman sisäsaariston mutkien ohella.
Toisaalta alukselle varmasti lasketaan tuolle linjalle ihan oma aikataulunsa ja sen tehnevät väylien yksityiskohtiin perehtyneet, joten sikäli aiheesta ei liene nyt tarpeen jatkaa väitteiden heittelyä.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.05.2007, 21:24:43
Väitteeni venäläismatkustajien runsaudesta ainakin Siljan Turun laivoilla varmasti voisivat allekirjoittaa kaikki niillä matkustavat, mutta tarkkaa tilastotietoa asiasta ei mulla ole tähän tässä ja nyt esittää, palataan siihen.
Toisessa topicissa on mainittu Siljalla matkustavan vuosittain neljännesmiljoona venäläismatkustajaa eikä tuo lukema vielä muodosta enemmistöä Siljan matkustajamääristä, ei edes Turun linjan matkustajamääristä.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.05.2007, 21:24:43
  Ja mitä "mukavuuslippu" -käsitteellä kukakin ymmärtää, niin itselleni se tarkoittaa sitä, että varustamo hakee kustannusetua rekisteröimällä aluksensa valtioon, jossa miehistön palkkataso on mahdollisimman alhainen, työehdot mahdollisimman työnantajaystävälliset, verot alhaiset, hampaaton ay-liike etc. Ja Viro on kyllä käsittääkseni juuri tällainen maa, ainakin vielä tällä hetkellä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Yleensä varsinaiset mukavuuslippumaat ovat kuitenkin pieniä kehitysmaita Karibialla, Afrikassa tai Aasiassa, joissa halvan työvoiman lisäksi on myös muita etuja, kuten vähäinen mielenkiinto valvoa maahan rekisteröityjen laivojen toimintaa. Tallink on virolainen yritys, joten puhuminen siitä mukavuusliputtajana on vähintäänkin omituista tapauksessa, jossa yhtiö käyttää oman maansa lippua.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Keinonen - 03.05.2007, 21:07:31
Juuri näin. Kun kerrankin tarjotaan jotain uutta ja hienoa, niin sitten porataan, että miks ja miks ja miks, ja että galaxy ei sovi reitille ja ja ja... Itse oon ainakin enemmän kuin tyytyväinen, että turun lähdöillekkin saadaan edes yksi upea laiva. Galaxyhan on mitä upein alus kokonaisuudessaan. Toivotaan että sen upea värityskin säilyy. Se nyt on ihan yhdentekevää lukeeko siinä alla sitten Silja vaiko Tallink. Tai kukapa tietää, vaikka siinä lukisi kummatkin nimet. Pinta-alaa laivan kyljissä nimille ainakin löytyy.

Entinen "silja" ei tähän uusien laivojen hankintaa olisi varmaan ikinä pystynytkään. Pienellä pintaremontillakaan kun ei kuitenkaan ikuisesti voi näitäkään purkkeja tekohengittää.

No en nyt tuota Galaxyä miksikään loistoristeilijäksi luokittelisi, eikös se ihan tavallinen autolautta ole ja kieltämättä vielä aika halvalla tehdyn oloinen sisustukseltaan,niin hyttien, kuin ravintoloidenkin osalta, ainakin jos vanhaan Siljan tasoon vertailee.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.05.2007, 21:47:21
No en nyt tuota Galaxyä miksikään loistoristeilijäksi luokittelisi, eikös se ihan tavallinen autolautta ole ja kieltämättä vielä aika halvalla tehdyn oloinen sisustukseltaan,niin hyttien, kuin ravintoloidenkin osalta, ainakin jos vanhaan Siljan tasoon vertailee.

Sitten kannattaisi varmaan käydä Galaxylla ja verrata sen  sisustaa , palveluita ja hyttejä muihin alueen autolauttoihin.  Kun olen käynyt suurimmalla osalla matkustajakipoilla  mitä suomesta on viimeisen viidentoista  vuoden aikana liikennöinyt niin kyllä omasta mielestäni  Galaxy on ehdottomasti parhaimmasta päästä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 03.05.2007, 22:03:53
Sitten kannattaisi varmaan käydä Galaxylla ja verrata sen  sisustaa , palveluita ja hyttejä muihin alueen autolauttoihin.  Kun olen käynyt suurimmalla osalla matkustajakipoilla  mitä suomesta on viimeisen viidentoista  vuoden aikana liikennöinyt niin kyllä omasta mielestäni  Galaxy on ehdottomasti parhaimmasta päästä.

Käyty on. Ihan omasta kokemuksesta ja mielikuvistani kirjoitan. Eikä sinänsä mun mielestäni hyvän risteilytunnelman aikaansaamiseksi mitään loistokkuutta kaivata. (itseasiassa mua huvittaisikin joskus käydä tsekkaamassa tuo Birger Jarl, joka risteilee Sto-Mar välillä. Siinä varmaankin olisi sellaista vanhanajan ruotsinlaivatunnelmaa) Palveluhenkinen henkilökunta ja siistinä pidetty vanhakin laiva miellyttää meikäläistä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

JNordman

Tänään kuulin, että Romantika tulee Turun linjalle... Mene ja tiedä, lähde ainakin oli luotettava...  ;) ::) :deal:

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.05.2007, 22:20:12


Käyty on. Ihan omasta kokemuksesta ja mielikuvistani kirjoitan. Eikä sinänsä mun mielestäni hyvän risteilytunnelman aikaansaamiseksi mitään loistokkuutta kaivata. (itseasiassa mua huvittaisikin joskus käydä tsekkaamassa tuo Birger Jarl, joka risteilee Sto-Mar välillä. Siinä varmaankin olisi sellaista vanhanajan ruotsinlaivatunnelmaa) Palveluhenkinen henkilökunta ja siistinä pidetty vanhakin laiva miellyttää meikäläistä.

Kyllä, mutta tässä kun istun Galaxyn kahvilassa ja tätä kirjoittelen, täytyy todeta, että ihmekään ei pysty pitämään vanhaa kunnon Wellamoa kohtuulliseen hintaa sellaisena, että sillä suuria matkustajamääriä houkuteltaisiin Tukholman iltalähdöille, varsinkin kun Paradisea ja Cinderellaakin on tarjolla. Birger on varmasti hieno, mutta valitettavasti museolaivalla ei kauhean suurta tulosta tehdä, kun tavoitteena on viedä yli tehokkaasti ja pienellä kulutuksella suuria määriä matkustajia ja rahtia. Galaxyllä on käytännöllisesti katsoen kaikki mahdollisuudet onnistua Ruotsin markkinoilla, jos sitä hoidetaan oikein ja Turun ja Tukholman välillä siihen kuuluu auttamatta Siljan brändi.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.05.2007, 21:42:31
Yleensä varsinaiset mukavuuslippumaat ovat kuitenkin pieniä kehitysmaita Karibialla, Afrikassa tai Aasiassa, joissa halvan työvoiman lisäksi on myös muita etuja, kuten vähäinen mielenkiinto valvoa maahan rekisteröityjen laivojen toimintaa. Tallink on virolainen yritys, joten puhuminen siitä mukavuusliputtajana on vähintäänkin omituista tapauksessa, jossa yhtiö käyttää oman maansa lippua.

Menee OT:ksi mutta mainitaan nyt tässä. Useat kansainväliset luotettavat yhteisöt, luokittelevat Viron kategoriaan puolittaisetmukavuuslippumaat. Ei varsinainen mukavuuslippu, mutta saman suuntainen, samassa sarjassa, mm. Iso-Britannia.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jari Nordman - 03.05.2007, 22:23:44
Tänään kuulin, että Romantika tulee Turun linjalle... Mene ja tiedä, lähde ainakin oli luotettava...  ;) ::) :deal:
Tämä on mielenkiintoista. Mistä tällaista tietoa on tullut, itse en ole kuullut vielä mistään muualta tästä mitään. Tähän asti olen ollut käsityksessä, että Galaxyn pariksi Tallinkin Turun reitille olisi tulossa rakenteilla oleva "GalaxyIII".
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.05.2007, 15:34:47
Kyllä, mutta tässä kun istun Galaxyn kahvilassa ja tätä kirjoittelen, täytyy todeta, että ihmekään ei pysty pitämään vanhaa kunnon Wellamoa kohtuulliseen hintaa sellaisena, että sillä suuria matkustajamääriä houkuteltaisiin Tukholman iltalähdöille, varsinkin kun Paradisea ja Cinderellaakin on tarjolla. Birger on varmasti hieno, mutta valitettavasti museolaivalla ei kauhean suurta tulosta tehdä, kun tavoitteena on viedä yli tehokkaasti ja pienellä kulutuksella suuria määriä matkustajia ja rahtia. Galaxyllä on käytännöllisesti katsoen kaikki mahdollisuudet onnistua Ruotsin markkinoilla, jos sitä hoidetaan oikein ja Turun ja Tukholman välillä siihen kuuluu auttamatta Siljan brändi.

Tämä on epäilemättä kyllä ihan totta, mitä kustannustehokkuuteen tulee, mutta saattaa kyllä olla vaikeaa houkutella vaativia ruotsalaismatkustajia hieman muovisen oloiselle ja edullisuutta huokuvalle Galaxylle, kun vaihtoehtona on esim.tuo mainitsemasi Birka Paradise, joka on aito tyylikäs risteilyalus. Ja varsinkin, kun Tallinkin "brändi" on Ruotsin puolella jopa Suomeakin huonommassa maineessa. Hieman tässä voisi auttaa, jos Silja tuotemerkki säilyy Turun liikenteessä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jarkko Sydänmaanlakka

Vaikka tämä nyt ei liitykkään spekulaatioon Galaxyn Turun reitille siirtymiseen niin täytyy yhtyä Kalevi Lehdon mieleipiteeseen
Galaxyn halvasta olemuksesta.
Kaikkialla sitä halvan näköistä muovista puujäljitelmä pintaa, muutenkin sellainen "muka hieno" mutta halvan oloinen lookki,
ei vakuuttanut vannoutunutta Siljan asiakasta.

Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Heli Myllymäki

#89
Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 11.04.2007, 20:54:13
Osaisikohan joku pikselivelho vääntää hienon sivuprofiilikuvan Galaxysta Siljan väreissä?
Olisin siitä hyvin kiitollinen ja uskoisin myös, että moni muukin foorumilainen.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi!!!

Kiitoksia Matti Lehtinen!
Alla olevan linkin takaa löytyy Matin näkmys Silja Galaxysta:
http://www.banaanisaaret.com/gooni/siljagalaxy.jpg

...Silja Galaxy kyllä kuulostaa kieltämättä hyvältä...   ;D

Tähän topiciin kaikki Galaxyn Turun linjalle siirtymistä koskevat uutiset/kommentit/spekulaatiot...


Jos Turkuun on tulossa se Tallinks Galaxy laiva, niin mun mielestä se olis ihan hienon näkönen jos siinä laivan kyljessä lukis Silja Line.. Eikä Silja Galxy ole mikään hullumman kuulonen nimi  ;)

Vaihka Silja Line on nykyään Tallink Silja.. Niin mun mielstä Silja Line nimi sais aina pysä samana laivojen kyljissä, kun Silja laivat kulkevat Turku-Tukholma väliä ja Helsinki-Tukholma väliä.. Niille reiteille ei oikein sovi mikään Tallink nimi.. Tallink niminen teksti laivan kyljessä sais vaan kulkee Helsinki-Tallinna väliä  ;D