Viking 1:n puuhat 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa

Aloittaja Ville Alho, 05.05.2007, 20:24:45

« edellinen - seuraava »

Ville Alho

Koitin tuossa selvitellä mitä kaikkea tekemistä Sally Viking 1:lle ehti keksiä, mutta törmäsin ikävään mustaan aukkoon. Alkuvuonna 1976 laivaa oli vielä kierrätetty niin Helsingin kuin Turun linjallakin, mutta mitä ihmettä se puuhasi kesän 1976 ja alkuvuoden 1980 välillä jolloin lautta sai jälleen kunnian ajaa Helsinkiin? Ja vastaavasti, mitä tekemistä alukselle keksittiin Helsingin visiitin jälkeen ennen kuin se myytin kokonaan pois? Naantalista se ilmeisesti molempina aikoina ainakin jonkin verran ajoi, mutta tietäisikö joku yhtään tarkemmin?

Jani Nousiainen

Ainakin  1978/1979 Naantali - Mariehamn - Kapellskär reitillä ja OLETETTAVASTI koko 1976 - 1980 jakson samallla reitillä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Ville Alho

Kiitos ja kumarrus tuosta. Oletuskin on parempi kuin ei mitään  :)

Kimmo Rantanen

Foffista: 1980 03 - 1980 06 21. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

Viking Linen kesäaikataulusta 1.6.-28.9.1980 luntattua:
***) 31.7.1980 asti ms Viking 1 Uudisrakennus 4:n tilalla.

Foffin mukaan Viking Saga (uudisrakennus 3) lähti liikenteeseen 27.6.1980 ja Viking Song (uudisrakennus 4) 30.8.1980...

Seuraavan kevään aikataulussa (29.3.-31.5.1981) Viking 1 kulki Naantalista Kapellskäriin 30.4.1981 alkaen seuraavasti:

Naantali - Maarianhamina - Kapellskär
23.00  ->  05.30-06.00  ->  07.30
21.15  <-  15.15-15.30  <-  12.00

1.9.81 - 31.5.82 aikataulustakin löytyy vielä Viking 1:n piirros ja tiedot, mutta muuten sitä ei mainita...

Ville Alho

Kiitokset Kimmolle tiedoista. Olen taas pikkuisen viisaampi  :beer:

Mikko-Oskari Koski

V1 oli ajossa ainakin kesällä 1982 Naantalin myöhäisilta- ja Kapellskärin päivälähdöllä. Tämän keikan jälkeen alus ei tiettävästi Vikingillä kulkenut. Sen laituripaikka Kapellskärissä oli vanha terminaali. Tämä on varma muistikuva, koska matkasin ko.kesänä Turellalla, jonka rinnalla V1 kulki.. 8)

Sinällään numeropaattien kulkemiset kesällä -80 olisi mukava saada jossain ihan faktisesti listattua. Ykkönen oli kyllä muistaakseni HEL-STO-linjalla Songin tulemiseen asti, samoin femma Turussa 1.6.- Sallyn tuloon asti, mutta muiden liikkeet ja poistumisjärjestys kiinnostaisi..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.05.2007, 16:29:57
Sinällään numeropaattien kulkemiset kesällä -80 olisi mukava saada jossain ihan faktisesti listattua. Ykkönen oli kyllä muistaakseni HEL-STO-linjalla Songin tulemiseen asti, samoin femma Turussa 1.6.- Sallyn tuloon asti, mutta muiden liikkeet ja poistumisjärjestys kiinnostaisi..?

Jonkinlainen kronologinen taulukko numeroviikkarien puuhista olisi tosiaan kiva. Mitä sitten alusten edesottamuksiin 1980 tulee, niin sikäli kun FoF tietää asioiden oikean laidan, niin V5 laitettiin Turun keikan jälkeen heinäkuussa 1980 Naantalin linjalle jossa laiva ilmeisesti viihtyi aina siihen asti kun se seuraavan vuoden toukokuussa poistui Vikingin liikenteestä. Saman lähteen mukaan V4 ajoi myös Turusta huhtikuu-heinäkuu välillä 1980, minkä jälkeen paatti poistui punaisesta vahvuudesta. Kiintoisaa kyllä, tuossa Vikingin vuoden 1980 laivaruletissa myös V6 ennätti jossain vaiheessa piipahtaa Naantalissa. Olettaen että uskomme FoF:ää, ja miksi emme uskoisi...  ;D

Mikko-Oskari Koski

#7
Jotenkin näin se kuvio silloin vuonna -80 taisi mennä:
Kevättalvella V1/V6 ja V5 HEL-STO, V4/V6 NDL-MHQ-KPS
1.6. V1 ja V4 HEL-STO, V5 TKU-MHQ-STO, V6 NDL-MHQ-KPS
27.6. Saga HEL-STO, V4 NDL-MHQ-KPS, tähän asti Naantalin reitin Sallyn vuoro jäänyt ajamatta siitä asti, kun V6 lähti pois.
5.7. Sally TKU-MHQ-STO, V5 NDL-MHQ-KPS, V4 pois
30.8. Song HEL-STO, V1 makuutettiin MHQ:ssa

Seuraavana talvena vallitsi jonkin aikaa tällainenkin tilanne. Sisin laiva tässä paketissa taitaa olla Marella..?
http://www.faktaomfartyg.se/viking_5_1974_b_6.htm
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.05.2007, 11:58:37
Seuraavana talvena vallitsi jonkin aikaa tällainenkin tilanne. Sisin laiva tässä paketissa taitaa olla Marella..?
http://www.faktaomfartyg.se/viking_5_1974_b_6.htm

Eiköhän se Marella ole, purkkihan oli tuohon aikaan makuutettuna Maarianhaminassa, ja voisi kuvitella että kaikki siellä makaavat Viikkarit olisi samaan pakettiin laitettu. Sinänsä tuosta kuvasta saa lähinnä kahdenlaisia mielikuvia, joko että varustamo on mennyt nurin ja laivat siinä makaavat toimettomina tyyliin Spantax Palma de Mallorcalla konkurssin jälkeen, tai sitten että varustamo on mätärikas, eli että kattokaa köyhät kun meillä on varaa pitää ylimääräisiä purkkeja varastossa...

Kalle Id

Kyse saattoi kyllä olla myös siitä etteilöytynyt ostajaa sopivaan hintaan...

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.05.2007, 00:09:16
Kyse saattoi kyllä olla myös siitä etteilöytynyt ostajaa sopivaan hintaan...

Niin, eli toisin sanoen, oli varaa pitää purkkeja tyhjän panttina sopivaa tarjousta odottelemassa ;)

Kalle Id

Lopulliset tarjoukset eivät vain olleet ilmeisesti kovin hyviä kun V1 lähti lopulta Punaiselle Merelle, Marella Kreikkaan ja V5 Sallyn kanaalin liikenteeseen...

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.05.2007, 15:13:11
Lopulliset tarjoukset eivät vain olleet ilmeisesti kovin hyviä kun V1 lähti lopulta Punaiselle Merelle, Marella Kreikkaan ja V5 Sallyn kanaalin liikenteeseen...

Ilmeisesti. Tosin eikös SF Linelle tehty Marellasta ns."tarjous josta ei voi kieltäytyä", vai oliko se Kapellasta? Jomki kumpihan kait oli tarkoitus säästää "Ålandsfärjaniksi", mutta sitten tuli liian hyvä tarjous.

Kalevi Lehto

#13
Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 06.05.2007, 17:40:08
Jonkinlainen kronologinen taulukko numeroviikkarien puuhista olisi tosiaan kiva. Mitä sitten alusten edesottamuksiin 1980 tulee, niin sikäli kun FoF tietää asioiden oikean laidan, niin V5 laitettiin Turun keikan jälkeen heinäkuussa 1980 Naantalin linjalle jossa laiva ilmeisesti viihtyi aina siihen asti kun se seuraavan vuoden toukokuussa poistui Vikingin liikenteestä. Saman lähteen mukaan V4 ajoi myös Turusta huhtikuu-heinäkuu välillä 1980, minkä jälkeen paatti poistui punaisesta vahvuudesta. Kiintoisaa kyllä, tuossa Vikingin vuoden 1980 laivaruletissa myös V6 ennätti jossain vaiheessa piipahtaa Naantalissa. Olettaen että uskomme FoF:ää, ja miksi emme uskoisi...  ;D

Vaikka tässä toki keskustellaan Viking1:stä, niin, en malta olla tässä yhteydessä mainitsematta, että  FoF:n tiedot Viking6:n vaiheista näiltä ajoilta ovat hiukan puutteelliset, nimittäin muistan hyvin, kun nimenomaan Viking6 kulki Tku-Sto linjalla, ainakin jonkin aikaa.(tästä FoF:llä ei ole mainintaa)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Hirvi

#14
Väärä ketjuhan tämä on mutta en malta olla vastaamatta tuohon Viking 6 epäselvyyteen.
Muistelisin itse että Viking 6 ja Viking 4 vaihtoi ainakin yhtenä talvena linjoja johtuen Viking 6:sen huonomasta jääluokituksesta,taisi oll 1C kun se nelosella oli 1A.
Onko tuo Turun reitti sitten helpompi kulkea talvella on eri juttu ja siihen en osaa kommentoida.Mutta tuollaisen syyn muistan lukeneeni lehdestä tuolloin.Vuosiluku on vaan hämärän peitossa.
Viking 1 historiasta vielä sen verran että 31.8.1982 oli viimeinen päivämäärä jolloin oli vikingin liikenteessä.
Tämä tieto on viikingin omilta sivuilta http://www.vikingline.fi/yritysinfo/historiikki/alukset/alukset_2.asp.