Silja Europa rahdataan Australiaan

Aloittaja Joni Huopana, 21.07.2014, 10:21:22

« edellinen - seuraava »

Teijo Niemelä

Vanha sanonta, etta jokainen laiva on myytavana (tassa tapauksessa rahdattavana), kunhan hinnasta sovitaan pitaa tassakin tapauksessa paikkaansa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 23.07.2014, 17:43:04
Vanha sanonta, etta jokainen laiva on myytavana (tassa tapauksessa rahdattavana), kunhan hinnasta sovitaan pitaa tassakin tapauksessa paikkaansa.
Niin kaikkihan on kaupan tässä maailmassa jos vain hinnasta pääsee sopimukseen. ...

Antti Helder

Ei tuo mitenkään yllätyksenä tullut että Europa lähtee mutta että jo nyt, se oli yllätys. Odotin kyllä enemmän että Isabelle olisi hävinnyt ensin mutta nyt kävi näinpäin.

Nyt Tallinkilla on pieni ongelma, niillä henkilökuntaa enemmän kuin mitä ne pystyy työllistämään järkevissä määrin.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Antti Helder - 24.07.2014, 12:03:31
Nyt Tallinkilla on pieni ongelma, niillä henkilökuntaa enemmän kuin mitä ne pystyy työllistämään järkevissä määrin.

Tuo ei oikeastaan ole missään määrin ongelma - ongelma on se, että väkeä ei pystytä vähentämään sieltä, missä se on kalleinta (suomalaiset ja ruotsalaiset), mikä taas on vanhojen siljalaisten onni.

Antti Helder

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 24.07.2014, 14:44:01
Tuo ei oikeastaan ole missään määrin ongelma - ongelma on se, että väkeä ei pystytä vähentämään sieltä, missä se on kalleinta (suomalaiset ja ruotsalaiset), mikä taas on vanhojen siljalaisten onni.

Tokihan ne irtisanoa voidaan mutta sekään ei tule Tallinkille halvaksi.

Europan henkilöstö ei kuulema siirry BQ:lle kokonaan.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Antti Helder - 24.07.2014, 20:35:36
Tokihan ne irtisanoa voidaan mutta sekään ei tule Tallinkille halvaksi.

Europan henkilöstö ei kuulema siirry BQ:lle kokonaan.
Virossa erilaiset määräykset miehistön määrästä kuin Suomessa tai Ruotsissa?. En muista että Silja Europan väkeä olisi karsittu kun BP tuli sen tilalle. Saatan olla kyllä väärässäkin

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Antti Helder - 24.07.2014, 12:03:31
Ei tuo mitenkään yllätyksenä tullut että Europa lähtee mutta että jo nyt, se oli yllätys. Odotin kyllä enemmän että Isabelle olisi hävinnyt ensin mutta nyt kävi näinpäin
Jospa Isabellen hyttikapasiteetti ei ollut riittävä tuohon Australian hommaan?. Ja se on aivan selvä juttu että Isabelle on seuraavana lahtausvuorossa

Antti Helder

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 24.07.2014, 23:16:17
Virossa erilaiset määräykset miehistön määrästä kuin Suomessa tai Ruotsissa?. En muista että Silja Europan väkeä olisi karsittu kun BP tuli sen tilalle. Saatan olla kyllä väärässäkin

En tiedä miten asia on mutta näin kertoi mulle eräs Europalla työskennellyt henkilö tänään.



Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 24.07.2014, 23:18:25
Jospa Isabellen hyttikapasiteetti ei ollut riittävä tuohon Australian hommaan?. Ja se on aivan selvä juttu että Isabelle on seuraavana lahtausvuorossa

Siihen voi mennä hetkinen vielä nyt.

Ei varmaankaan ole TS:n etujen mukaista lopettaa riga-stocholm väliä.

Mikko-Oskari Koski

Niin, miten sen nyt ottaa. RIX-STO on heikko linja, sen asiakas-ja rahtimäärät ovat aina olleet huomattavasti alle kapasiteetin, eikä Tallinkille olisi oikeasti mikään hirvittävä imagotappio luopua siitä. Varsinkaan, jos laivat tuottavat ulosrahdattuina paremmin.
Tällainen aika olisi myös paras mahdollinen lopettaa linja ilman sitä riskiä, että paikalle rientäisi uusi yrittäjä. Tämän kun olisi tehtävä melkoiset kalustoinvestoinnit; se kun on selvää, että vanhoilla kruiserilautoilla ei tätä linjaa enää kannata edes yrittää, eikä RoPaX-ratkaisukaan välttämättä ole kovin hyvä, jos Ruotsissa ajetaan Tukholmaan asti, eikä käännytä Nynäshamnissa tai Kapellskärissä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Antti Helder - 24.07.2014, 23:57:21
Siihen voi mennä hetkinen vielä nyt.

Ei varmaankaan ole TS:n etujen mukaista lopettaa riga-stocholm väliä.
Ei tuota Isabelleä varmaan heti pois pistetetä mutta se lähtee joka tapauksessa seuraavana poistoon.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.07.2014, 01:22:57
Niin, miten sen nyt ottaa. RIX-STO on heikko linja, sen asiakas-ja rahtimäärät ovat aina olleet huomattavasti alle kapasiteetin, eikä Tallinkille olisi oikeasti mikään hirvittävä imagotappio luopua siitä.

Hiukan tilastoja:
Riga-Stockholm Tallink
Toukokuu 2014 Yhteensä 62 vuoroa 75697 pax 6977 autoa 285 bussia 1573 rahtiyksikköä.
Eli vuoroa kohden se tekee noin 1225 pax 113 autoa 5 bussia ja 25 yksikköä.
Äkkiä arvioiden siis 50 % kaistametreistä on rahdin ja bussien käytössä, sekä autot mukaan laskien noin 70 %.

Helsinki-Stockholm Viking Line
Toukokuu 2014 Yhteensä 62 vuoroa 80566 pax 3372 autoa 150 bussia 1897 rahtiyksikköä.
Eli vuoroa kohden keskimäärin noin 1299 pax 54 autoa 2,5 bussia sekä 31 rahtiyksikköä.
Äkkiä arvioiden siis noin 56 % kaistametreistä sekä autot laskein noin 70 %.

Ja - eipä paljoakaan eroa ole siis matkustajamäärissä suhteessa kapasiteettiin.

Ollaan kuitenkin sen verran tarkempia - otin Toukokuun siksi kun sen löysin ensimmäisenä. Matkustajapuolella on kuitenkin tilastoissa eroja. En viitsinyt kuukausi kerrallaan tuota kaivaa esiin ja eritellä, mutta verrattuna Vikingin Helsingin-linjaan tai Tallinkin omaan Tallinna-Tukholma-linjaan on Tallinkin Rigan-linjalla huomattavasti enemmän vaihtelua kuukausittain määrissä. Sen verran enemmän vaihtelua että tämän vuoden toisen kolmanneksen aikana sillä on kulkenut noin 50 000 matkustajaa vähemmän kuin noilla kahdella muulla reitillä. Ongelma ei kuitenkaan muutu miksikään: Toisin kuin noilla kahdella muulla reitillä, suurempi osa matkustajista on Latviassa asuvia työmiehiä jotka matkustavat työkeikkaa varten Ruotsiin - ja nämä eivät laivalla kuluta rahaa. Joten paljon isompi ongelma kuin Mikko-Oskarin arvelema kapasiteetin käyttö on se että reitillä käytetään matkustajaa kohden vähiten rahaa. Reitti ei ole päässyt voitolliseksi, mutta toisaalta, eipä ole ollut Tallinna-Tukholmakaan voitollinen rahoituskulujen jälkeen. Koska näin on, Baltic Queenin siirto Helsinkiin on järkevä veto.

Muuten olen Mikko-Oskarin kanssa samaa mieltä että juuri Latvian linjan ei kannattaisi olla risteilylinja. En vähättele Riigaa, mutta noita kohteita (Helsinki, Tallinna, Pietari ja Riika) on yksinkertaisesti liikaa. Tilanne parantunee kohtapuolin marginaalisesti, sillä Polferries tuskin jatkanee Nynäshamnin linjaansa kovin kauaa, mutta tämä reitti ei juurikaan noilta muilta vie väkeä. Muuten saattaisi melkein kannattaa Isabellenkin siirto Nynäshamn-Vetspils linjalle - sillä 150 nm tarkoittaa helposti 10 tunnin matka-aikaa suhteellisen alhaisella nopeudella. Ja jos laivan vaihtaisi Superfastiin, saataisin tämäkin kulutus pienennettyä vaikka ajettaisiin hiukan Isabelleä nopeammin. Tällä kuitenkin luovuttaisiin risteilytuotteesta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mika Blomberg

Kenen mielestä suoraan 70 luvulta oleva laiva on parempi kun europa? Baltic queen, ei uskoisi että on 2009 rakennettu, tarkoitan suunnittelua. Halpaa galaxy sarjaa. Matalia pieniä laivoja ilman mitään erikoista. Ainoa hyvä on iso uimaallas, sekä parvekkeet sviitissä. Vetihän europan yökerho 900 ihmistä, oli vain kasvatettu poikittaissuuntaan. Ja joku on puhunut rauhattomista ryyppyristeilyistä. Ne niin sanotut järkkärit omalla pätemisellään vain lisäävät rähjäämistä. Europan jälkeen isoja loisteliaita reittiliikenteessä olevia laivoja on vain sere ja symppa, ja kun ne 10 vuoden sisällä poistuu, on Itämerellä tylsää

Joni Huopana

Tuoreimman yritysesittelyn mukaan Tukholma-Riika oli voitollinen 2013.

Antti Helder

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 25.07.2014, 09:21:26
Kenen mielestä suoraan 70 luvulta oleva laiva on parempi kun europa? Baltic queen, ei uskoisi että on 2009 rakennettu, tarkoitan suunnittelua. Halpaa galaxy sarjaa. Matalia pieniä laivoja ilman mitään erikoista. Ainoa hyvä on iso uimaallas, sekä parvekkeet sviitissä. Vetihän europan yökerho 900 ihmistä, oli vain kasvatettu poikittaissuuntaan. Ja joku on puhunut rauhattomista ryyppyristeilyistä. Ne niin sanotut järkkärit omalla pätemisellään vain lisäävät rähjäämistä. Europan jälkeen isoja loisteliaita reittiliikenteessä olevia laivoja on vain sere ja symppa, ja kun ne 10 vuoden sisällä poistuu, on Itämerellä tylsää

Mun mielestä ainakin.

BQ "spa" on kyllä perseestä verrattuna moneen muuhun mutta muuten laiva on kyllä onnistunut.


Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 25.07.2014, 10:46:09
Tuoreimman yritysesittelyn mukaan Tukholma-Riika oli voitollinen 2013.

Itse asiassa Tallinna-Tukholman liikevoitto oli 7,6 MEUR ja Riika-Tukholma 1,1 MEUR voitollinen. Mutta koska liikevoitto lasketaan ennen rahoituskuluja, molemmat ovat tappiollisia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.