Viron saarten lauttaliikenne

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.03.2001, 17:26:15

« edellinen - seuraava »

Kervisen Lauri

Regulasta ei ole henk.koht. kokemusta, mutta Ofelialla ja Viirellä olen reissannut muutamia vuosia sitten. Molemmilta löytyvät ainakin kahvila ja baari, Ofelialta muistaakseni myös kioski/kauppa ainakin.
Tarkemmat muistikuvat puuttuvat, ei oikein jaksanut tutustua alusten palveluihin tuntien ajomatkan jälkeen...  :-\

Thomas Sundbäck

Menin sitten turistina ostamaan Regulasta laivan mainospaidan. Kaikkea se alkoholi teettää.  ;)

Mutta: Mulla tilttasi digikamera kun oltiin menossa Saaremaahan. Jos kamera OLISI toiminut, olisin saanut mahtavan kuvan Regulasta. Nyt en saanut mikä pisti raivostuttamaan. >:(  Viirestä tosin on ulkokuva.  :)
Takaisin tullessa kamera toimi ja laivan (Regula) sisäkuvia on tulossa nettiin, kunhan pääsen koululle. Yllättävän iso alus noin yhteysliikenteeseen. Palveluja useassa kerroksessa, kuten kauppa, fast food ravintola, kioski, ravintola tanssilattialla sekä kahvila. Myös suht paljon tilaa aurinkokannella.




Miran Hamidulla

#32
Viron liikenneministeri Meelis Atonen toivoo eilen Postimees lehdelle antaman haastattelun mukaan uusien lauttojen löytyvän Viron saarten liikenteeseen kesäkuun loppuun mennessä. Vastoin aiempaa tietoa Tallinnan satama itse ei tule hoitamaan liikennettä, vaan se etsii liikennöitsijää kolmeksi vuodeksi. Tuona aikana rakennetaan kaksi uutta Hiidenmaan reitille sopivaa laivaa, jonka jälkeen kilpailutetaan reitille edullisempi liikennöitsijä. Asiantuntijoiden mukaan on mahdotonta enää löytää näin lyhyellä aikataululla uutta liikennöitsijää jo lokakuuksi, mutta liikenneministeriö ja Tallinnan satama ovat yhä optimistisia. Täysin pois suljettua ei ole myöskään vanhan lautta kaluston jatkaminen liikenteessä, sillä Tallinnan satama on mahdollisesti kiinnostunut vuokraamaan Saaremaa Laevakompaniin kaluston, kuten tässäkin otsikossa on jo aiemmin spekuloitu. Saaremaa Laevakompaniikaan ei ole sulkenut pois tätä vaihtoehtoa, sillä sen mielestä huonosti tuottavan liikennöinnin sijasta alusten vuokraminen saattaa olla kannattavempi liiketoimi. Tämä suunnitelma ei kuitenkaan ole vielä edistynyt.

Kaikesta huolimatta, mikäli nykyiset Saaremaa lautat haluaa varmuudella nähdä, kannattaa ne kokea jo tänä kesänä, vaikkei niiden lopettaminen vielä täysin varmaa olekkaan, kuten minäkin teen ensi viikolla... ::)

Saaremaa Laevakompanii kertoo myös kokeilevansa suurempaa Kõrgelaid alusta Vardon tilalla Triigi-Sõru liikenteessä. Aiemmin romutusuhan alla ollut Hiiumaa lautta puolestaan tulee aloittamaan kesäkuussa "lounasristeilyt" Pärnusta käsin. Risteilyjä tullaan ajamaan neljä kertaa päivässä kello 12, 15, 18 ja 21.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Nousiainen

Pitää käydä kesän aikana katsomassa ja kuvaamassa vanhat alukset, kaiken varalta...  jos niitä ei sitten ensi kesänä enää olekaan näillä vesillä. ???
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Marko Mälkiä

Ehdottomasti kannattaa käydä Regulalla. Laiva oli positiivinen yllätys: muutama kuva Regulasta.

Viire taas ei ollut kovin kummoinen.

Ville Taavitsainen

Tuosta regulan ulkonäöstä tulee jotenkin mieleen nuo Vikingin "Papenpurgin sisaret", joka ei tietenkään ole mikään ihme kun ne on rakennettu samalla telakalla :). Kaikki nuo muotoilun jipot on Regulassa vaan pienemmässä paketissa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Sami Koskinen

Etenkin savupiipussa on mielestäni paljon samaa. Myös keula muistuttaa hyvin Vikingin Papenburgereita.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Miran Hamidulla

Regulassa vaikuttaa olevan hyvä tunnelma, joka jäi mieleen siitä ja sen sisarista jo 80-90 lukujen taitteen matkoilta... Ylihuomenna pääsee sitten itsekin fiilistelemään tuonne. 8)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

SLK on voittanut kisan Tallinnanlahden suulla sijaitsevan Aegnan saaren yhteysliikenteestä. Mikäli etelärannan kielen taitoni oikein asian tulkitsi, ei kisassa ollut muita varustamoja, "Tallinna-Aegna laevaliini riigihanke võitis Saaremaa Laevakompanii, kes oli ainus pakkuja".
Heinäkuun alussa 93-paikkainen matkustajalaiva Aegna siirtyy SLK:n hoitoon ja sopimus jatkuu syyskuun puoleenväliin asti. Saarella ei tietääkseni ole ympärivuotista asutusta.

Sopimus on sikäli oireellinen, että se kertoo SLK:n olevan yhä täysillä mukana kaikessa Viron sisäisessä lauttaliikennekilpailutuksessa -ja ilmiselvästi se on mukana hankkimassa myös alihankintatöitä Hiidenmaan ja Saarenmaan uudelta "viralliselta" operaattorilta. Ja jos tämä ei muita aluksia töihinsä löydä, on SLK:lle maksettava se hinta, minkä varustamo tonnistostaan keksii pyytää. Lisäksi SLK voisi -ainakin sesonkiaikoina- täydentää alihankkimiaan vuoroja ihan omalla tarjonnalla esim.Kärdlan ja Hangon tai Kuressaaren ja Riian välillä.

Viron rannikolla on myös muita pienempiä saaria, joihin tarvitaan yhteyksiä. Naissaaren, Vormsin ja Ruhnun saarille ei tarvita isoja lauttoja, mutta paikallisen väestön kannalta aika merkittävä juttu olisi, että edes jonkinlainen yhteys olisi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sami Koskinen

Hanko-Kärdla olisi kyllä varmaankin aika monen mielestä tervetullut linja. Minkäkokoinen lautta siihen olisi hyvä?  :) Itselläni tulisi mieleen nimenomaan jokin SLK:n nykyisistä isommista lautoista kuten Regula. Varmasti linja kelpaisi monelle suomalaiselle Hiidenmaan-matkailijalle ja bussiseurueelle.. tuleehan Tallinnan kautta matkaa.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Miran Hamidulla

SLK:lla on Viron ja Hiidenmaan välisessä liikenteessä tällä hetkellä ylikapasiteettiä, kun linjalle riittää kaksikin alusta, mutta linjalle on käytettävissä kolme alusta, joten ehkäpä joku kolmikosta St.Ola, Scania tai Ofelia olisi irroitettavissa Hanko-Kärdla liikenteeseen. Lisäksi nyt, kun Kõrgelaid on tulossa Hiidenmaan ja Saarenmaan väliseen liikenteeseen pienen Vardon tilalle, voisi linjalla olla tulevaisuutta myös Hanko-Kärdla linjan jatkoyhteytenä turisteille, jotka haluavat päästä nopeasti Suomesta Saarenmaalle.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Thomas Sundbäck

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.06.2004, 18:27:37
voisi linjalla olla tulevaisuutta myös Hanko-Kärdla linjan jatkoyhteytenä turisteille, jotka haluavat päästä nopeasti Suomesta Saarenmaalle.

Tuo olisi kyllä hieno asia-tosin millainen todennäköisyys asiassa voisi ollla että näin kävisi? Matkat Saaremaalle mantereen kautta ovat, ainakin turistibussissa, turhan pitkänoloiset.

Mikko-Oskari Koski

Ei se kauhean todennäköiseltä linjalta ainakaan ympärivuotisesti vaikuta, mutta kesäkokeiluna voisi lähteäkin. Laiva olisi varmaan St.Ola, joka SLK:n nykytonnistosta taitaa olla eniten avomeritaipaleita tehnyt ja myös tilojensa puolesta tämäntyyppiseen liikenteeseen sopivin (vaikka se toisaalta aikanaan vaihdettiin Eckerössä nyky-Alandiaan juuri ahtautensa takia)...
Lisäksi kannattaa muistaa, ettei ole mitään takeita SLK:n muidenkaan alusten jatkosta Eesti Saarte Liinidin alihankkijana, saati oman liikenteen pyörittäjänä. Kaikki tämä on -toistaiseksi- pelkkää spekulointia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Saaremaa Laevakompanii suunnittelee uutta linjaa Latvian ja Saarenmaan välille. Yhtiön Scania alus aikoo tehdä jo 20.elokuuta koematkan linjalla Ventspils-Romassaare. Varsinaisen liikenteen toivottaisiin alkavan keväällä 2005. Liikenteen lopullisista reittivalintaa ei ole vielä tehty, sillä vaihtoehtoina ovat joko 4,5 tunnin pituinen Ventspils-Romassaare tai 3 tunnin pituinen Ventspils-Mõntu ylitys. Jos SLK uskaltaa yrittää liikennettä Latviaan, niin mahtaako jossain vaiheessa tulla kokeiluja myös Hanko-Kärdla liikenteeseen?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Koskinen

Hangosta Latviaan Viron saarien kautta - kuulostaa mielenkiintoiselta.  :) Mutta miksei Riikaan? Onko Riikassa sitten niin suuret satamamaksut? Onko se liian kaukana? Toisaalta, jos SLK aikoo järjestää toimivan kuljetuksen Ventspils-Riika, se ajaa saman asian. Luultavasti lautalla kuitenkin siiretään autollisia matkustajia enemmän..  ::)
Suomenlinna II aivan liian harvoin