Alkaa olla tekemisen meininkiä Haminassa. Siellä on nyt jo kolme alusta valmiina projektiin, jossa viedään öljypumppujen paineentasauslaitteita Haminan, Laatokan, Äänisen ja edelleen Volgan kautta Kaspianmerta Kazakstaniin.
Nuo 2969 dwt:n sisarlaivat nyt Haminassa ovat Topaz Kama, Topaz Belaja sekä Topaz Don.
Ensimmäisenä Haminasta lähti matkaan Topaz Amur (IMO n:o 9811567) elokuun 1. päivänä. Se jatkoi Pietarista matkaansa vasta 7.8. Eilen 20.8. se ohitti jo Volgogradin, joten alkaa olla jo aika likellä kotisatamaansa Astrahania ja myös Kaspianmerta.
- Nuo 17 sisarlaivaa rakennettiin nimenomaan tätä projektia varten noin 400 miljoonalla dollarilla.
http://www.haminakotka.com/fi/sataman-uutiset/haminakotka-sataman-kazakstanin-jattiprojektin-investoinnit-kasvavat-lahes-50
Erikoisen mallinen alus
http://www.shipspotting.com/photos/middle/9/3/4/2787439.jpg
Ensimmäiselle Hamina-Kaspianmeri-Kazakstan-keikalleen Haminasta 1. elokuuta 2018 lähtenyt Topaz Amur palailee parhaillaan (3.10.) takaisin Haminaan. Sisarensa Topaz Belaja (IMO n:o 9811579) on tämän trafiikin päänavaajista toisena saapunut Kaspialle. Se lähti Haminasta 11. syyskuuta. Aika moni muukin noista "Topaaseista" on jo nähty kuukauden aikana Haminassa, Topaz Lena Kotkassakin käymässä.
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 03.10.2018, 14:47:30
Ensimmäiselle Hamina-Kaspianmeri-Kazakstan-keikalleen Haminasta 1. elokuuta 2018 lähtenyt Topaz Amur palailee parhaillaan (3.10.) takaisin Haminaan. Sisarensa Topaz Belaja (IMO n:o 9811579) on tämän trafiikin päänavaajista toisena saapunut Kaspialle. Se lähti Haminasta 11. syyskuuta. Aika moni muukin noista "Topaaseista" on jo nähty kuukauden aikana Haminassa, Topaz Lena Kotkassakin käymässä.
Äläs nyt valeuutisia latele, vaikka herra Trump niistä niin kovasti pitääkin. ;D
Topaz Chu: Oli joko ensimmäinen tai toinen lähtijä Haminasta kesällä. Tuli takaisin jo viikonvaihteessa, eli ennen tuota Amurin tiikeriä.
No jopas.
Topaz Tšu (IMO 9812250) livahti matkaan siis jo heinäkuun puolella. Niinhän 16.7. KySa-jutussa tosiaan sanotaan, että moduulilastin matka jatkuu "ensi viikolla."
(Mutta 31.7.2018 KySa: Maailman suurin kuljetusurakka alkoi Haminassa — valtavat moduulit lastataan hitaasti jokilaivoihin. Haminassa lastattiin maanantaina (30.7.) öljykentille lähtevä yli 1 000 tonnin painoinen moduuli.)
Ja tuo "Amurin tiikeri" lähti Haminasta sopivasti 1.8.
Olkoon alkaa-verbin syvällisin merkitys ja ajallinen maisema tuossa 31.7. otsikossa mikä tahansa, ah ja voi minua: tulkitsin tuon otsikon 31.7. erheellisesti ihan päivän tuoreeksi alkamiseksi.
Tekemisen meininkiä, mikä olkoon yhä pääasia. :thumb:
Menin ja hieman täydensin aiheriviä lisäämällä satamaparin nimeen myös Kotkan, koska aiheelliseksi katsoin ja samaa yhtiötäkin ovat. Selluliikenne kasvaa kosolti Kotkassa. Merkit ovat semmoiset.
Tuo kaavailtu n. 1,2 miljoonan tonnin vuosittainen selluliikenne Kotkaan on käytännössä sama tavaratonnimäärä, joka kulki ulkomaanliikenteessä kaikkien Saimaan satamien kautta viime vuonna eli 1,17 miljoonaa tonnia. (tuonti 0,67 milj.t + vienti 0,50 milj t)
Vielä kun valtiovallalta riittäisi rahaa Kimolan kanavan ja Vantaa-Porvoo-Kouvola-radan mietiskelyn lisäksi Kouvola-Kotka-radan perusparannukseen - ihan vaikka pian.
http://www.haminakotka.com/fi/sataman-uutiset/finnpulp-valitsi-haminakotkan-vientisatamakseen
Kotka-Haminan satama on saanut jättimoduulien kuljetuksista nyt suurimman osan. Kuljetusten määrä on lisääntynyt niin, että 17 jokilaivan lisäksi on hankittu hinaajia ja proomuja 11 kappaletta kumpiakin.
Asiasta uutisoi Kymen Sanomat 26.5.2019 (netissä maksullinen).
Laitanpa tähän perään koko tuon Topaz-sisarusparven nimilistan:
Topaz Tšu, Topaz Amur, Topaz Belaja, Topaz Kama, Topaz Don, Topaz Svir, Topaz Lena, Topaz Tobol, Topaz Petšora, Topaz Išim, Topaz Moskva, Topaz Neva, Topaz Volga, Topaz Ob, Topaz Ural, Topaz Ruza, Topaz Zeja.
Kaikki nuo 17 alusta ovat valmistuneet vuosina 2017-18.
PS. Muutin otsikkoa hieman paikkakuntakohtaisemmaksi.)
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 27.05.2019, 16:51:07 Laitanpa tähän perään koko tuon Topaz-sisarusparven nimilistan:
Topaz Tšu, Topaz Amur, Topaz Belaja, Topaz Kama, Topaz Don, Topaz Svir, Topaz Lena, Topaz Tobol, Topaz Petšora, Topaz Išim, Topaz Moskva, Topaz Neva, Topaz Volga, Topaz Ob, Topaz Ural, Topaz Ruza, Topaz Zeja.
Kaikki nuo 17 alusta ovat valmistuneet vuosina 2017-18.
Nyt kun Topaz Neva ja Topaz Zeyakin ovat päässeet Haminaan asti, niin kaikki sarjan 17 paattia ovat sitten jo käyneet Haminassa vähintään kertaalleen, muutama jo useampaankin kertaan.
Kazakstanin projektin lisäkalusto eli venäläiset Silver-proomut ovat päätyneet tämän päivän Kymen Sanomiin. Jutussa mainitaan myös Kotkaan toistaiseksi makuutettavaksi tulevat Godbyn (tai tänä päivänä tuttavallisemmin Ahvenanmaan Somevarustamon) alukset, joiden tieltä odottelevia proomuja on viime päivinä siirrelty. Jutun ulkopuolelta voi mainita myös, että Tallinnassa talvehtineet neljä Topaz-luokan alusta ovat joko saapuneet tai saapumassa lähipäivinä Haminaan.
Kymen Sanomat (https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/59a2b44b-ec90-4a24-8982-b4a135338fe5)
Projektissa käytettävistä Silver- ja Morwenna-proomuista lisäinfoa oheisten linkkien takaa:
https://mwship.ru/en/fleet/?term=18 (https://mwship.ru/en/fleet/?term=18)
https://silverburngroup.com/fleet/#term18 (https://silverburngroup.com/fleet/#term18)
Näyttää olevan tämä homma finaalissa. Kymen Sanomat 5.4.2021 otsikoi, että:
Haminan sataman jättiurakka on päättynyt reilusti etuajassa – Viimeinenkin Kazakstanin öljykentille kulkenut jättimoduuli on päätynyt määränpäähänsä
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/4091376